Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Plockade upp en billig Priorat från släppet i fredags...

2011 Mas Martinet Viticultors Priorat Martinet Bru (99079)

Visa bifogad bild 3469

Riktigt trevligt och välbalanserat i fyllig stil. Det känns aldrig för mycket av något utan allt faller snyggt på plats. Stilmässigt så påminner det mer om en Chateauneuf-du-Pape än Priorat. Läcker och ganska insmickrande mörk frukt som drar åt plommon och körsbär men inte utan stramhet och ryggrad. Kryddigt och komplext med drag av lagerblad, svarta oliver, lavendel, peppar, tjärpastill, rostade fat och ett uns färsk dill. Bra intensitet och struktur med mustig, lång och blyertsstinn eftersmak.

Riktigt läckert och charmigt vin med en prislapp som känns helt rätt (200 pix). Klar köprekommendation och helt rätt en söndag i februari. 89p
Priorat är ju definitivt Spaniens CdP, men med den stora fördelen för oss konsumenter att där finns en massa strävare druvor och dessutom Syrah. Vi får absolut ta oss en svängom i Priorat nästa gång vi beger oss... Har hittat en butik som har ett helt GÄNG fantastiska från 90-talet.

...och med fördelen av halverade prislappar i jämförelse... (Gäller dock ej alla...)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Själv hemma och packar flyttlådor och låter en bolognese koka på spisen. Då var det dags för Bordeaux!
(På engelska, från CT orkade inte översätta)

Ch Saint-André Corbin 2009

Classic bdx on the nose with dark berries and plum in rum, a bit of black berry jam and integrated oak. Also a hint of viol and thyme. Slender body with silk smooooth tannins and m+ acid. The berries are a little hidde behind a tone of toasted wood. All in all. A great tasting bottle of straight forward bdx!
Ditt engelska ord "viol" får mig att återuppleva '99 ARES från Barossa som vi drack i helgen. Ares var ju den grekiska guden som var gud över övervåld, krig och onödigt våld. Vinet var åt det hållet: VIOLence. Men, kanske du mer tänkte åt hållet midsommar med fagra giftaslystna möar med VIOLets i håret.
/Vresiga Vera, Engelskafröken

PS: för ett högre betyg rekommenderas appen Grammarly som infiltrerar alla dina skrivsessioner i det engelska språket och som precis som Villiga Vera inte vill annat än att åstadkomma ett ståndaktigt språk. DS.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack en 2013 Anima Chenin Blanc i helgen.
Jag har inte druckit mycket av den druvan och tänkte att jag borde lära mig lite om den.

Vinet som sådant var det inget fel på. Tydlig ek, hög syra. Förvånad över att vinet hade så pass bra längd. För mig var det dock för mycket syra sett till frukten vilket gjorde det aningen obalanserat.
Kul att testa och det har inte gjort mig mindre sugen på mer Chenin blanc. För 150 kronor är det ett mer än godkänt vin. Dags för ett vin som kostar lite mer nästa gång det beger sig.

87 poäng får vinet i fråga.
Vad tyckte du om den gamle från '82 som vi drack hos @Mats härom sistens?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Helgen inleddes med följande rackare:

Bruno Paillard Blanc de Blancs 1995: Oj, den här har utvecklats rejält sedan jag drack den senast, för ungefär ett år sedan! Stor, mogen doft med inslag av mogna äpplen, persika, torkad frukt, rostat bröd och gräddkola. Mogen, mycket torr och något komplex smak med viss bitterhet. Äpplen, persika, mogen citrus, nötter, nougat och citrusskal med en ton av rörsocker. Påtaglig syra. Lång, mycket torr eftersmak. 90 p.

Därefter blev det dags för dessa båda snyggingar:

Visa bifogad bild 3471

de Venoge Louis XV 1995: Moussen är ganska klen, men champagnen är fortfarande vital och fullkomligt lysande! Mogen, komplex och något brödig doft med något brända toner och en intressant kombination av grön banan, gröna äpplen, honung, citron, vanilj och gräddkola. Utvecklad, frisk, torr och aningen bitter smak av gröna äpplen, hasselnötter (tänk nötkaka), gräddkola och grapefrukt. Påtaglig syra, men inte lika vass som i 96:an. Lång, torr eftersmak. 91-92 p.

de Venoge Louis XV 1996: Vital och med fin mousse. Fantastisk redan idag, men med tydlig potential att fortsätta utvecklas! Mogen, brödig och något komplex doft med brända toner. Inslag av smör, mjölk, citrus, jäst, honung, smörkola och rostat bröd. Utvecklad, torr, mycket frisk och något bitter smak av päron, mogen citron och citrusskal. Hög syra, så typisk för dessa underbara/sega 96or! Lång, torr eftersmak. 90 p.
Ja, de där De Venoge-prestigeflaskorna vet man ju inte riktigt vad man ska tycka om - vulgokitschiga eller karaktäristiskt snygga? Louis XV har i alla fall ännu större låda än des Princes, vilket jag tycker är störande.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag som många andra här på forumet kunde ju inte motstå frestelsen att beställa några flaskor av 1985 Clos De L'Olive och det börjar jag tyvärr ångra lite.
Vid höstens besök i StEmilion träffade vi bla Mr Pétrus, ägare av Chateau Gaudet (St Émilion GC) och han menade på att alla viner är som damer. Och att man måste vara väldigt försiktig när man närmar sig en dam. Kutym. Uppfostran. Respekt. Man mäste alltid börja med försynt blyga och försiktiga första sniffar. Och dessa är enbart till för att bestämma damens ålderskategori. För man är moraliskt förpliktigad till att lokalisera de 95-åriga damerna. Inte för att de har silikontuttar eller slät hy, utan för att de har en intressant livshistoria att berätta. ...och deras röster är bräckligt sköra, så man måste LYSSNA! Även om de är smått Alzheimriska, så är det upp till oss som möter dessa damer att hitta till och lära oss av deras historia. De kommer (alltför) sällan till oss i livet, och de ÄR fascinerande...

Är man van vid mer eller mindre sötade bombastiska fruktbomber, så går man bet på detta.

Nästa gång du träffar på en geriatrisk dam, lyssna lite extra noga och inkännande, så skall du se att belöningen levereras!

Sen behöver man ju inte föredra äldre damer före 26-åriga modeller, men det finns mckt att lära och utvecklas gnm från de äldre damerna, som ju aldrig kan beskyllas för att vara generiska.

Mer än en gnutta sexistiskt, men Monseigneur Pétrus är av en äldre génération och dessutom fransos. Principiellt kan jag dock tycka att han har rätt. Även om jag personligen är mer hemfallen åt att närma mig äldre viner som om de vore ärrade krigare med en historia att förtälja. Tänker alltid på den snart 90-årige kendofarbrorn som var stridspilot och en av en handfull ur sin bataljon (!) som överlevde 2:a världskriget, som fortfarande får en tår i ögat då han tänker tillbaka på alla sina goda vänner... Med fascinerande historier om sina tre hustrur, om att bli änkeman, om att vara trafikpolis på MC och två gånger bli överkörd av galna maffiamänniskor... Osv... Lyssningsgåvan sviktar av tyngden...

Hans kendo har fullkomligt förlorat stinget, men personen är så oändligt fascinerande... Han har all rätt att vara bitter på livet efter att ha förlorat sina vänner, två hustrur, två barn och sett allt av samhällets sk baksida... Men, han skrattar åt liwets goda, är generellt glad och försöker förtvivlat överföra sina livserfarenheter till oss västerlänningar som inte begriper en enda nyans i det japanska språket...

...och han berömmer min kendo :öga:


Fö är 2010 La Siréne de Giscours ett fjärde vin av en sekunda producent som gjorde bra vin under 70-talet. Typ. Cha. Giscours har gjort flera riktigt maffiga varianter på Margaux, men numer är deras andra, treje och fjärde viner inte mckt att ha... Snobb som jag är, har jag dock ej druckit dem sedan 2007 eller 8... Men av din beskrivning är det inget jag saknar.
 
Last edited:

MartinE

Medlem
Ja, de där De Venoge-prestigeflaskorna vet man ju inte riktigt vad man ska tycka om - vulgokitschiga eller karaktäristiskt snygga?

De är väl både och, tycker jag! :) Men det är kul att de vågar sticka ut och jag tycker de gör det på ett snyggt sätt.

Louis XV har i alla fall ännu större låda än des Princes, vilket jag tycker är störande.
Onekligen. Och man undrar ju varför de lägger kraft och pengar på den där plastkorken (som dock inte följde med till 96:an)...

IMG_6105_2.JPG
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Har hittat en butik som har ett helt GÄNG fantastiska från 90-talet.

Jag har sett att några av er på forumet dricket ganska så mogna/komplexa/välutvecklade viner. Hur har ni gjort för att få tag i dessa? Har ni beställt via nätet eller har ni lagrat själva?

Jag är lite nyfiken på hur stor prisskillnad det är mellan att lagra en BDX i 10-15 femton år i källaren mot att köpa en som har lagrats 10-15år direkt av leverantör/producenterna?

Min spontanta tank just nu är såhär; Hur fan ska jag veta vad jag vill dricka för vin om femton år när jag är 40? :D
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag har sett att några av er på forumet dricket ganska så mogna/komplexa/välutvecklade viner. Hur har ni gjort för att få tag i dessa? Har ni beställt via nätet eller har ni lagrat själva?

Jag är lite nyfiken på hur stor prisskillnad det är mellan att lagra en BDX i 10-15 femton år i källaren mot att köpa en som har lagrats 10-15år direkt av leverantör/producenterna?

Min spontanta tank just nu är såhär; Hur fan ska jag veta vad jag vill dricka för vin om femton år när jag är 40? :D
Man vet nog inte vad man kommer gilla, det svänger ganska rejält. Däremot så kan du ju gardera dig genom att köpa på dig blandade typer av vin från erkänt bra årgångar, och på så sätt ändå ha en del att välja på i framtiden.

Fördelen med att ändå variera sig är att även om du inte placerar BDX eller russian river pinoter om 10 år, som du kanske (rent hypotetiskt) kanske gör nu, är att de ändå förhoppningsvis kommer vara så pass bra att du uppskattar dem ändå.

Så, köp, lagra, men glöm inte att dricka även nu och njuta! Har du möjlighet att testa äldre årgångar så gör det och försök känna igen vad du tycker om bland dessa viner!
 

Appel

Medlem
Jag har sett att några av er på forumet dricket ganska så mogna/komplexa/välutvecklade viner. Hur har ni gjort för att få tag i dessa? Har ni beställt via nätet eller har ni lagrat själva?

Jag är lite nyfiken på hur stor prisskillnad det är mellan att lagra en BDX i 10-15 femton år i källaren mot att köpa en som har lagrats 10-15år direkt av leverantör/producenterna?

Min spontanta tank just nu är såhär; Hur fan ska jag veta vad jag vill dricka för vin om femton år när jag är 40? :D
Mitt förslag är att du håller koll på små partier från Systembolaget. De har ibland lite äldre viner.
Alternativt så handlar du på auktioner.
Lauritz
Bruun-Rasmussen
Stadsauktion
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Min spontanta tank just nu är såhär; Hur fan ska jag veta vad jag vill dricka för vin om femton år när jag är 40? :D
Din spontana "tank" är lika bra som min "tank". Kanske kan min "tank" skjuta sönder din "tank" innan du gjort onödig skada.

Då vi började med vin var det att höwwästupa ge sig ut och prova ALLT bra. På den tiden var det lite enklare än idag. Och för dem som kommer efter dig lär det bli än mer komplext. Vi drack som studenter: Mouton, Le Pin, flera instanser av Yquem och Le Montrachet, Latour 82, allt Bdx från '78 och ’83 och allt annat, utom egentligen enbart DRC, Vega-Sicilia och Lafite-Petrus. Vi dissade exceptionella sherrys, skrattade åt vintage port från '66, hånade alla PN vi drack, inklusive några "tunga" Bonnes-Mares från 60-talet som vi inte ens tyckte klarade av att regera över Bjs-nouveau. Vi hängav oss åt gamla 70-tals-godingar från USA, från Grange H, från Tüskland, från Spanien och ett fett gäng 61:eek:r från Barolo...

Slutsatsen kan bara bli:
Som student är livet som vackrast :)
Ge fan i alla viner över 700kr eftersom deras priser ENBART är etikettsbaserade och inte har det minsta att göra med vinet på insidan. Du kan faktiskt lägga bort de allra flesta viner över 395kr, även om några undantag finnes. Gillar du syrahelvete och bubblor, så funkar inte mina råd, då dessa viner följer en pervers prisskala jag inte kan förlika mig vid. Personligen älskar jag bubblor, men föredrar Mets Cola före både Champis och Cava. (...och Cola Zero... *suck* )

...och VAD vill du dricka som vuxen?
Alla de viner som är dyrast idag skapar säkert avtryck också i framtiden. Men, kanske lämpligare är att titta i kristallkulan och LITA till vad du ser. Är du dragen åt fylliga kroppar? Är du dragen åt ballerinor? Är du dragen åt hockeykillar? Föredrar du friterade grönsaker före grillat fett fläsk? Eller?

Ju tidigare du lär känna dig själv, och ju mer autistiskt lagd du är, desto tryggare kan du känna dig med dina inköp idag.
 
Last edited:

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Du kommer vilja dricka vällagrad champagne. Det är bara att att börja bunkra! :)
Efter de mängder champagne jag slukat i mig höst/vinter 2014 finns det nu en anledning till varför jag har tiotalet flaskor guld att hämta ut. It's a curse!

Jag hakar på den här diskussionen om att dricka bra vin på en budget eftersom jag spenderat de senaste åren som ingenjörsstudent och bara sedan i slutet av förra sommaren har haft möjlighet att lägga lite mer pengar på dyrare vin. Precis som @Deppodi försökte jag också få ihop inhandlandet av vin samtidigt som jag kombinerade det med alla andra utgifter man har som student, och framförallt med den relativt knappa inkomsten man troligtvis sitter fast med.

Som jag ser det så innebär inte studentlivet att man nödvändigtvis måste dricka sämre viner, det handlar bara om att vara eftertänksam om hur man köper och vad man köper. Många av de stora vinhusen har ju "andrahandsviner" som ofta håller mycket hög kvalitet. Tittar man in på CT så har en hel del av de här vinerna riktigt höga poäng samtidigt som deras pris är relativt lågt. Vill man lagra vin kanske man bör tänka annorlunda dock...

Hursomhelst, här är några schysst "second label"-viner som är enkla att få tag på och som håller hög kvalitet och iaf. fungerar som substutit mot det lite vassare när studiebidraget börjar sina...

NamnUrsprungPrisProducentCT-snittCirka-pris för "first label"-vinFonterutoliItalienMarchesi MazzeiPorcupine RidgeSydafrikaBoekenhoutskloofCastelnau de SuduirautFrankrikeChâteau SuduirautZenato RipassaItalienZenatoE. Guigal Côtes-du-RhôneFrankrikeE. GuigalCastello BanfiItalienCastello BanfiKanonkop KadetteSydafrikaKanonkop Estate
[TR1] [TD1]151:-[/TD1] [TD1]88-89[/TD1][TD1]+300:-[/TD1][/TR1][TR1] [TD1]101:-[/TD1] [TD1]85-87[/TD1][TD1]+350:-[/TD1][/TR1][TR1] [TD1]160:-[/TD1] [TD1]89[/TD1][TD1]+290:-[/TD1][/TR1][TR1] [TD1]179:-[/TD1] [TD1]88[/TD1][TD1]~400:-[/TD1][/TR1][TR1] [TD1]107:-[/TD1] [TD1]86+[/TD1][TD1]200-2000:-[/TD1][/TR1][TR1] [TD1]121:-[/TD1] [TD1]88[/TD1][TD1]~340:-[/TD1][/TR1][TR1] [TD1]100:-[/TD1] [TD1]89[/TD1][TD1]+220:-[/TD1][/TR1]
[TR][/tr]

Jag har inte provat den sista av ovanstående men hade den i minnet. Kanske någon annan som kan uttala sig huruvida den är schysst eller inte, eftersom CT-poäng inte riktigt betyder allt...
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Och man undrar ju varför de lägger kraft och pengar på den där plastkorken (som dock inte följde med till 96:an)...
...*uhum*...
Man kan ju undra över varför köparna är intresserade av att betala för pillefnasket...
Ja, VARFÖR är någon vettig människa intresserad av att betala för tramsigt krims och krams?

bling.jpg

Mr Green gillar också Champagne med fina etiketter.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Vid höstens besök i StEmilion träffade vi bla Mr Pétrus, ägare av Chateau Gaudet (St Émilion GC) och han menade på att alla viner är som damer. Och att man måste vara väldigt försiktig när man närmar sig en dam. Kutym. Uppfostran. Respekt. Man mäste alltid börja med försynt blyga och försiktiga första sniffar. Och dessa är enbart till för att bestämma damens ålderskategori. För man är moraliskt förpliktigad till att lokalisera de 95-åriga damerna. Inte för att de har silikontuttar eller slät hy, utan för att de har en intressant livshistoria att berätta. ...och deras röster är bräckligt sköra, så man måste LYSSNA! Även om de är smått Alzheimriska, så är det upp till oss som möter dessa damer att hitta till och lära oss av deras historia. De kommer (alltför) sällan till oss i livet, och de ÄR fascinerande...

Är man van vid mer eller mindre sötade bombastiska fruktbomber, så går man bet på detta.

Nästa gång du träffar på en geriatrisk dam, lyssna lite extra noga och inkännande, så skall du se att belöningen levereras!

Sen behöver man ju inte föredra äldre damer före 26-åriga modeller, men det finns mckt att lära och utvecklas gnm från de äldre damerna, som ju aldrig kan beskyllas för att vara generiska.

Mer än en gnutta sexistiskt, men Monseigneur Pétrus är av en äldre génération och dessutom fransos. Principiellt kan jag dock tycka att han har rätt. Även om jag personligen är mer hemfallen åt att närma mig äldre viner som om de vore ärrade krigare med en historia att förtälja. Tänker alltid på den snart 90-årige kendofarbrorn som var stridspilot och en av en handfull ur sin bataljon (!) som överlevde 2:a världskriget, som fortfarande får en tår i ögat då han tänker tillbaka på alla sina goda vänner... Med fascinerande historier om sina tre hustrur, om att bli änkeman, om att vara trafikpolis på MC och två gånger bli överkörd av galna maffiamänniskor... Osv... Lyssningsgåvan sviktar av tyngden...

Hans kendo har fullkomligt förlorat stinget, men personen är så oändligt fascinerande... Han har all rätt att vara bitter på livet efter att ha förlorat sina vänner, två hustrur, två barn och sett allt av samhällets sk baksida... Men, han skrattar åt liwets goda, är generellt glad och försöker förtvivlat överföra sina livserfarenheter till oss västerlänningar som inte begriper en enda nyans i det japanska språket...

...och han berömmer min kendo :öga:


Fö är 2010 La Siréne de Giscours ett fjärde vin av en sekunda producent som gjorde bra vin under 70-talet. Typ. Cha. Giscours har gjort flera riktigt maffiga varianter på Margaux, men numer är deras andra, treje och fjärde viner inte mckt att ha... Snobb som jag är, har jag dock ej druckit dem sedan 2007 eller 8... Men av din beskrivning är det inget jag saknar.
Apropå Kendo: Tänk att jag efter enbart ca en timma lyckades notera din största svaghet i denna ädla sport. :eek: Din Sensei skrattade rejält gott när jag berättade om min analys. Det var nästan så den råa bläckfisken han hade i munnen sprutlackerade oss allihop. ;)

Din hemlighet är dock i tryggt förvar. Jag är trots allt ingen Lex Luthor. :cool:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Apropå Kendo: Tänk att jag efter enbart ca en timma lyckades notera din största svaghet i denna ädla sport. :eek: Din Sensei skrattade rejält gott när jag berättade om min analys. Det var nästan så den råa bläckfisken han hade i munnen sprutlackerade oss allihop. ;)

Din hemlighet är dock i tryggt förvar. Jag är trots allt ingen Lex Luthor. :cool:
Varför uppfattar du att vi nybörjare i kendo är svaga på något underligt vis? Vi är alla svaga på olika vis. I maj försöker jag mig på GODAN, svart bälte av femte graden. Det är tämligen vasst, men fortfarande inte som mina 7 dan senseiers kendo. Men genom mitt envisa tränande kommer jag så småningom nå till deras nivå.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Varför uppfattar du att vi nybörjare i kendo är svaga på något underligt vis? Vi är alla svaga på olika vis. I maj försöker jag mig på GODAN, svart bälte av femte graden. Det är tämligen vasst, men fortfarande inte som mina 7 dan senseiers kendo. Men genom mitt envisa tränande kommer jag så småningom nå till deras nivå.
Du ÄR duktig, du såg mestadels ut som ett proffs...förutom vår lilla hemlighet då förstås.

Ja, jag är nog mest avundsjuk och lite nöjd att jag lyckades förstå mig på sporten i den jävligt kalla dojon I STRUMPLÄSTEN helt utan vin. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Du ÄR duktig, du såg mestadels ut som ett proffs...förutom vår lilla hemlighet då förstås.

Ja, jag är nog mest avundsjuk och lite nöjd att jag lyckades förstå mig på sporten i den jävligt kalla dojon I STRUMPLÄSTEN helt utan vin. ;)
...men det blev bättre lite efter träningen, väl :)
Med gött att ätdricka.

...läste just på CT en TN som avslutades med orden "...butty fishing" och jag skrattar fortfarande. Skrattade hårt! Så illa att min älskade hustru vaknade, med onda ögat och jag kommer var såååå trött imorgon bitti... Men, va fan: go Butty Fishing :)
Finns det Brett där?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det var en av de bästa dagarna i Japan. Sanslöst gött att sitta i baren med er svettiga gossar och dricka sprit, saké och äta massor av god mat. :)
Jag är också så där lagd:
...att finfin dining är väl särdeles fin-fint. Och det är ju bra. Men det där som man kan enbart beskriva som: jäwlar anamma GÖTTERFUNKEN, det är något annat. Det är renodlat meganjutning! Det är det man får enbart då man äter med händerna och dricker finkel...
 
Toppen