Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kan nästan tänka mig att nappa på din plan OM jag inte vore så jäkla kortsiktig och fullmatad av nuet - dessutom OM jag någon gång kunde hålla i slantarna tillräckligt länge för att skaffa adekvat vinförvaring istället för att lägga dem på vin, kvinnor (min fru) och mat.

Jag är hopplös...:(
Nuet... Som ett långt snöre med en guldring på. Vårt medvetande är som guldringen som flödar längs snöret och ALLA nu är lika mycket nu. Brukar fundera över det ssk då jag är bakis: VARFÖR bestraffade jag mig själv i nuet (igår) med att förstöra mitt detta nu?

Samtidigt blir jag glad åt att jag i mitt nu (för några år sedan) lade undan några goda flaskor vin till mitt nu (om några dagar). Mycket glad tom. Rent av tacksam mot min insikt av nu, redan då.

Ergo: eftersom du lever i nuet, och älskar dig själv, så är det väl ju självklart att i detta nu lägga undan viner till ditt detta nu, om några år. För det nuet kommer ju, vare sig du vill det eller inte (eller kwalm å). Och då ditt nu tillryggalagt också denna resa i ditt nu, kommer du inte tycka sämre om vin, och samtidigt fyllas av djup tacksamhet!

Om man inte förstår "nuet" på detta vis blir det bara ett kortsiktigt och inkonsekvent leverne.

Eller?
image.jpg


Nu flyyyyyger jag!
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Nuet... Som ett långt snöre med en guldring på. Vårt medvetande är som guldringen som flödar längs snöret och ALLA nu är lika mycket nu. Brukar fundera över det ssk då jag är bakis: VARFÖR bestraffade jag mig själv i nuet (igår) med att förstöra mitt detta nu?

Samtidigt blir jag glad åt att jag i mitt nu (för några år sedan) lade undan några goda flaskor vin till mitt nu (om några dagar). Mycket glad tom. Rent av tacksam mot min insikt av nu, redan då.

Ergo: eftersom du lever i nuet, och älskar dig själv, så är det väl ju självklart att i detta nu lägga undan viner till ditt detta nu, om några år. För det nuet kommer ju, vare sig du vill det eller inte (eller kwalm å). Och då ditt nu tillryggalagt också denna resa i ditt nu, kommer du inte tycka sämre om vin, och samtidigt fyllas av djup tacksamhet!

Om man inte förstår "nuet" på detta vis blir det bara ett kortsiktigt och inkonsekvent leverne.

Eller?
Visa bifogad bild 3490

Nu flyyyyyger jag!
Tycker det ser ut som du gått upp lite i vikt, kanske fotovinkeln?!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nuet... Som ett långt snöre med en guldring på. Vårt medvetande är som guldringen som flödar längs snöret och ALLA nu är lika mycket nu. Brukar fundera över det ssk då jag är bakis: VARFÖR bestraffade jag mig själv i nuet (igår) med att förstöra mitt detta nu?

Samtidigt blir jag glad åt att jag i mitt nu (för några år sedan) lade undan några goda flaskor vin till mitt nu (om några dagar). Mycket glad tom. Rent av tacksam mot min insikt av nu, redan då.

Ergo: eftersom du lever i nuet, och älskar dig själv, så är det väl ju självklart att i detta nu lägga undan viner till ditt detta nu, om några år. För det nuet kommer ju, vare sig du vill det eller inte (eller kwalm å). Och då ditt nu tillryggalagt också denna resa i ditt nu, kommer du inte tycka sämre om vin, och samtidigt fyllas av djup tacksamhet!

Om man inte förstår "nuet" på detta vis blir det bara ett kortsiktigt och inkonsekvent leverne.

Eller?
Visa bifogad bild 3490

Nu flyyyyyger jag!
Det finns poänger i ditt filosofiska utlägg, men NU är NU och inte DÅ eller SEN. Mitt framtida NU är ett mysterium så länge jag inte bestämmer redan NU hur det skall se ut SEN. Jag gillar att hålla framtiden vidöppen, men visst skulle jag både tjäna och må bra av att ta ansvar för mitt framtida NU redan NU. Just detta är något jag behöver bli bättre på, vilket jag också antydde ovan. Det är en brist jag har och är medveten om. Medvetet inkompetent så att säga istället för omedvetet inkompetent för att slutligen nå optimum som innebär att vara medvetet kompetent. Det är dock viktigt att inte planera så mycket för framtiden så man tvingas bära en tung ryggsäck i form av färdiglagda planer, vilket kan bli en tung last om man önskar något helt annat av livet i ett framtida NU.

John Lennon uttryckte sig lite finurligt en gång i tiden: "Livet är det som sker medan du är upptagen med att planera något annat"

...och i ett nafs så blev finewines.se även en filosofisk kokpunkt...
 

sunqan

Vinös
För resultatet. I filosofin så kan mycket väl den fyrkantiga klossen passa utmärkt i den trekantiga öppningen. :rolleyes:

Resultatet har oftast ingen åsikt. Men det förklarar ju varför vissa nidbilder av ingenjörskonst faktiskt är ok, filosofiskt sett. Tänker på trädet och gungan... jag har aldrig förstått den, men nu inser jag att den är konstruerad av en filosof :cool:
Men tom en 2åring vet att en kub passar i ett triangulärt hål.
 

ckntur

Medlem
En dryckesnotering kanske är på sin plats i tråden.
Utan tankar & teknik.
Började kvällen med en Barbera di Alba 2007 från Flavio Roddolo som var grymt mogen. Full av mörka bär, läder, jord och lite parfym/alkohol. Passade utmärkt till gratinerad chevre m honung och rostade pinje.
Och till mina st Aygur-( eller hur det stavas) fyllda oxrullader m hasselbackspotatis knäcktes en snygg Langhe Nebbiolo 2011 från Pira, strået vassare, utan parfymen och med mer mull, stall och chark.
Avrundar kvällen med Marabou saltlakrits till dom sista dropparna vin. Så gott.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad hände? Bästa vin 82 poäng? Aj aj aj. Lagrade i varm källare/pizzaugn eller bara extremt alldagligt tråkiga?
Det var ett styvmoderligt urval av Bdx av två sommelierer som (tyvärr) är något talibaniserade av Bgn och Bjs. Men, de har satt ihop riktigt bra provningar från andra ställen.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Firar 10-årsjubileum för 2005 Vieux Télégraph, CdP, i afton.
Mognande, men långt kvar.
Elegant återhållen med underbar struktur och bra tanniner.
Ett glas till hemmalagad middag.
Resten senare, till fredagsmys och film. Smaknot en annan gång.
(Uppfattades inte som prisvärd i detta glas, men det kanske ordnar sig?)

Personligen uppfattar jag ingenjörer som utsökta till ALLT utom design av "snyggt" då deras förmåga vanligvis stannar vid "funktonell" samt att ingenjörer generellt sett skall hållas borta från socialt viktiga evenemang där kunder deltar... I allt övrigt uppfattar jag dem som överlägsna :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Personligen uppfattar jag ingenjörer som utsökta till ALLT utom design av "snyggt" då deras förmåga vanligvis stannar vid "funktonell" samt att ingenjörer generellt sett skall hållas borta från socialt viktiga evenemang där kunder deltar... I allt övrigt uppfattar jag dem som överlägsna :)
-Påhopp!!
Allt jag bygger blir både snyggt och funktionellt och jag för mig exemplariskt i sociala sammanhang från slott till koja :cool:
 

Carlsson

Medlem
Domaine la roquete 2007. Rätt så gott, tar inga noter, då man är förkyld.
Bollinger Special Cuvee med nått år på nacken till en färsk laxfile i ugn med pressad potatis, rökta räkor, romsås och chiliaioli.
Trevlig löningshelg allihopa!
 
Toppen