Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

tobbe81

Medlem
och kvällens andra amusebouche är helfransk foiegras på surdegsbröd med fikonmarmelad och till det blev det en flaska paul bara specialclub 2004 som öppnades efter tips från @Elvis här för några månader sedan. Champangen bjuder på härlig syra smörkola och granysmith äpplen och lite grön paprika. 92p har tre flaskor kvar i källaren som nog har en lysande framtid framöver i 10-20 års tid.
984276_10155259818200008_2601790589858717412_n.jpg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Då ska väl jag också försök att bidra med ett strå till stacken. Ikväll så blev det två stycken röda viner som ställdes mot varandra.
Till maten så serverades det klyftpotatis i ugn, utskuren biff av nöt tillsammans med vitlökssmör och chilibearnaise.

2010, Penfolds Kalimna Bin 28 Shiraz (Länk här) 79p
Doft av svartvinbär som spretar lite åt världens alla håll. Jag känner mig glad att det är tidigt på eftermiddagen och att vinet hinner luftas några timmar innan det ska serveras till middagen. Vid första anknytning med gomen så upplevs det helt ok, doften och smaken är lika. Svartvinbär. Men någonting skär sig i eftersmaken, vinet upplevs obehagligt. Jag vet inte om det är syran som fortfarande spretar åt alla håll? Det här får stå i skafferiet tills på söndag. Om det inte har blivit bättre tills dess så kan jag i alla fall frysa in det och göra sås :)

2010 ,Louis M Martini Napa Valley Cabernet Sauvignon (Länk här) 89p
Eftersom att frugan inte uppskattade vinet som vi drack innan denna så blev jag tvungen att lägga kniv och gaffel åt sidan för att hämta ett nytt vin. Det fanns bara ett alternativ kvar i skåpet. Jag hade höga förväntningar på detta! Tack @Mattias S för tipset.
Vinet är väldigt gott. Smak och doft går lite mer åt björnbär, kakao och vanilj. Mycket bättre balanserat än föregående vin. Väldigt enkelt att avnjuta till både middag och på egen hand. Definitivt något jag kommer att köpa igen!

Här kommer lite bilder för den som inte orkar läsa ;)

upload_2015-2-27_20-3-24.jpeg


upload_2015-2-27_20-3-39.jpeg


upload_2015-2-27_20-3-50.jpeg
 

Michael.S

Medlem
Den senaste tiden har det varit alldeles för mycket jobb och för lite vin. Så för att minnas hur vin smakar så korkade jag upp en flaska Chateau Pedesclaux 08.
Doftar rejält av tobak och plommon när jag häller över den på karaff. Efter runt 1,5h i karaff doftar den mer frukt och mer ek än tobak.
Bra längd och medium tanniner. Skulle kunna tänka mig att det behöver ligga för att inte smaka lika mycket fat. Eller?!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tog en sväng till Barrique Wine Bar igår ikväll för att mjuka upp aningen inför kvällens vinferno i Göteborg. Det blev lite blandat gott med soppa på rotselleri, ostron, pilgrimsmusslor och lite långkokt griskött. Rakt igenom riktigt gott även om favoriten utan tvekan blev pilgrimsmusslan. Alltid lika trevligt mottagande på restaurangen dessutom.

image.jpg


Vi sörplade i oss lite blandat smått och gott; lite Pinot Blanc från Tyskland av riktigt bra slag, Grüner Veltliner och huvudnumret för kvällen som av en händelse råkade bli ett moget vin från Chile. Hör och häpna, brukar inte vara förtjust i viner härifrån (CS-baserade), men skam den som ger sig...

2001 Miguel Torres Conde de Superunda

image.jpg


Fullmoget och härligt balanserat vin med massor av fräschör och liv. Redan vid första sippen så skriker det Spanien med en gäll röst (hade utan tvekan gissat Ribera del Duero blint). Massiva fat med ceder, tobak, kaffe och dill. Frukten är mörk och drar åt både svarta vinbär, blåbär och torkade körsbär i ganska ren och okomplicerad stil. Stramt och spänstigt i munnen med medelfyllig kropp samt hög syra och mogen struktur. Medelintensivt.

Riktigt gott och högkvalitativt vin. Vi grät dock inte av lycka, men njöt som tusan ändå. Riktigt kul att prova, men visst hade det gärna fått lov att vara något mer komplext. 90p
 

LeChat

Medlem
image.jpg

Gräsänkling. Familjen är på landet. Men bra karl reder sig själv! Typ med en Leoville Barton 2003 och en entrecote på 400g :)
Detta är min andra flaska som jag provar och jag tycker att den leverar det man förväntar sig i en god Bordeaux. Inte märkt av det varma året utan känns fräsch. En bra bit in i eftersmaken så märker man dock lite bokna äpplen. Har två flaskor kvar som jag hoppas att jag väntar ett tag med att konsumera :)
 

Larseman

Medlem
Barbera och lite goda ostar...

WP_20150228_004.jpg


2006 San Fereolo Langhe Barbera Austri

Mogen och utvecklad doft med mörka bär av olika slag, blåbär, björnbär, mörka körsbär och lite svarta vinbär. Läder, sötlakrits och lagerblad. Massor med syra till ganska snälla tanniner i en slank kropp. Mer än godkänt (87p)
 

Vino fino

Medlem
Om man bor i sthlm och väntar till strax innan kl. 18 en vardagkväll så kan man, om man har den läggningen, ge sig in i ett hejdlöst prutande med grönsakshandlarna på Hötorget. Jag köpte lite Karljohan igår för 200 kr kilot med viss skepsis (har tröttnat lite på den svampen) men det var väldigt fina exemplar, mild men intensiv smak. Fick mig nästan att börja gilla Karljohan igen...

Klassisk partner till svamp är lagrad pinot noir, så jag ryckte upp en Vånnn Råmaneeee Les Orveaux '07 ur grottan.

Ganska typisk Vosne, sammetslen, tillbakadragen, svala vildhallon, men exotiskt kryddig, typ pekinganka, och långsamt övertygande. Tycker ofta det är så med bra Bourgogne, att den långsamt stryper en tills man kapitulerar. Mongeard-Mugneret är inte ett av de hetaste husen men jag gillar dem, bra valuta, och ger mycket om man lyder order från Jean's dotter och lagrar dem ordentligt. Ex Chateau, köptes på plats 2010.

IMG_7834.JPG


Mongeard-Mugneret Vosne-Romanée 1er Cru Les Orveaux 2007: 91 p.
 

Gurto

Medlem
Chateau Chavanes Grande Réserve (Chardonnay och Savagnin), Arbois, Jura, 2009 (stekta pilgrimsmusslor med romsäck, jordärtskockspuré och sallad med balsamicoreduktion)
Doftar bakat äpple, bakad citron, kanderad citron, brynt smör, karamelliserat, kalkig och lätt rökig mineralitet.
Smakmässigt mycket koncentrerad bakad frukt; citron och äpple, krämig och smörig ek men fin frisk syra och kalkig mineralisk munkänsla.

Mycket bra! Koncentrerat och kraftig med en hel del ek samtidigt som det är friskt och mineraliskt (ordet kan bashas bäst det vill, det fyller ändå en bra funktion i beskrivning av typ av doft/smak, så länge man definierar det vidare). Kraft och elegans/finess i bra harmoni. 90p

Gick riktigt bra till maten.

Felton Road Block 3 2013 (majskyckling fylld med en brödmassa (tänk knödel) smaksatt med fr.a. persilja och vitlök med haricots verts, svartvinbärsgelé och sky)
Doften är extremt koncentrerad och elegant med mogna, t.o.m. övermogna, jordgubbar, röda vinbär, grapefrukt och lite sur disktrasa (på ett bra sätt). Kryddigt och ekigt med träiga och juliga kryddor och ett grönt parfymerat stråk.
I munnen är det samma enorma koncentration av röda bär, grapefrukt, ek och kryddor samtidigt som det är väldigt sirligt och elegant.

Otroligt bra Pinot! Visst är det überungt, kanske lite ekbittert, men det känns inte knutet eller slutet. Man förstår dock att detta bara lär bli bättre med åren. 92p+

Passade mycket bra med maten.
 

Jos

Medlem
Lite fundersam... Hervé Souhaut, La Souteron 2013, nån annan som prövat? Doften var så illa för mig att jag struntade i att provsmaka men en annan sa att den va fin och inte alls off.

Har druckit andra årgångar förut som varit kanon (för pengarna :) )
 

ChristianB

DipWSET
Det blev ett födelsedagsfirande av klass, både på fronten "vin och mat"! :)

1992 Vilmart Coeur de Cuvée
Från magnum-butelj, fantastiskt vacker gul färg med drag av mörkt guld. Doften är lite väl lätt till en början med mest framträdande drag av citrusfrukt, blöt mineral, äpple och nötter. Ek, eller möjligen lättrostat kaffe... Efter en stund öppnar det upp sig mer och ger en mer nyanserad bild av vinet; apelsinmarmelad, nötter, mineralisk, äpplen rostade över öppen spis (juläpplen à la Pippi för er som sett "Pippis jul"). I smaken är det mer av samma smaker men det som förvånar mig mest är den fräscha syran! Här finns det en bra syra kvar och moussen är kanon. Elegant och fräsch som lyfter smakerna till en ny nivå, även om den här flaskan tycks vara något över sin peak, alternativt inte riktigt i min smak. Stabila 90 p.

1988 Chablis 1er Cru Montee de Tonnerre, 1 ans En fût de chêne
Från magnum-butelj. På andra sidan sin peak men efter ett par minuter i glaset så värmer vinet upp lite. Vitt guld i färgen, doft av viss ek och piggelin och citrus. Inte alls vad jag förväntade mig men samtidigt en spännande bekantskap när vinet är nästan lika gammalt som jag är, bara ett år yngre... ;) Med luft blev vinet tyvärr inte bättre så jag är glad att jag drack ur mitt glas hyfsat tidigt. Inget betyg.

1990 Chablis 1er Cru Mont de Milieu, 1 ans En fût de chêne
Också detta magnum. Nu snackar vi! Det här är precis vad jag förväntade mig! Färgen är gyllengul med blekgul kant. I doften anfaller rökig mineral, grillade citrusfrukter, grillad ananas, sötaktig honung, krita, tuttifrutti och en mild ekton. Riktigt förbaskat bra om man gillar mogen Chablis! I smaken är syran fräsch och fin, honungen och ananasen spelar en huvudroll här tillsammans med kanderad citron, rökig mineral, gula äpplen och ek. Ett vin som jag blir lycklig av, inte minst för dess lager-på-lager-komplexitet... 90 p.

1985 Chinon Clos des Olive
Det hanns med en liten skvätt av det här vinet också. I doften dominerar torkade frukter så som hallon och svarta vinbär, tillsammans med grön paprika, peppar och fat. Det finns en nyans av torra kryddor också men det är svårt att sätta fingret på vad. Smaken är torr den med; svarta vinbär, torkade hallon (sådana man hittar i müsli typ) samt mer av paprika och peppar. Ett vin som är över sin peak men å andra sidan är gott! Det skulle vara mycket intressant att prova en flaska av 2009 som någon viftade med på forumet, för bra Chinon dricker jag alldeles för sällan!
 

Oggy

Medlem
Lite fundersam... Hervé Souhaut, La Souteron 2013, nån annan som prövat? Doften var så illa för mig att jag struntade i att provsmaka men en annan sa att den va fin och inte alls off
Drack igår. Inga konstigheter i min flaska. Gott!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vinferno med göteborgsgänget igår. En ovanligt udda kväll med många överraskningar. Denna gång så valde vi att sätta poäng på samtliga viner INNAN ( :nagelbitare: ) avtäckning och dokumenterade detta snyggt och prydligt på en whiteboard. Samtliga betyg nedan är dock enbart mina betyg i helt oredigerad form så ha överseende med svårigheten att fokusera på adekvata betyg när man provar så kopiösa mängder vin (något våra svenska vinskribenter klarar utan problem. ;) ). Ta dem med grova skopor salt med andra ord. De andra som deltog får själva presentera sina omdömen om de så önskar samt om de har tid. :)

Bubbelflighten


2002 Paul Bara Champagne Grand Cru Brut (Millésime)

Enkel och typisk Champagne med äpplen, citrus, kofta, bröd och aningen nougat. Bra syra och längd, men det saknar komplexitet och tungpirr. Gott och kvalitativt, men inte minnesvärt. 88p

2002 Deutz Champagne Cuvée William Deutz Rosé
Trevligt bubbel av lite fylligare slag. En del citrus, kofta och röda bär med fin grapefruktsbeska i avslutet. Fin stenmineralitet i munnen med lite tungpirr samt rejäl intensitet, men det saknas något för att nå de riktigt höga poängen som man kan förvänta sig av ett vin i denna prisklass. 90p

NV Cloudy Bay Pelorus Blanc de Blancs
Kvällens luring och det var jag som var skyldig till att ta med den. Plockade upp den på SB strax innan provningen för att säkerställa att det fanns en rimlig referens bland de stora pojkarna.

Fin och komplex näsa med fin krutröksmineralitet och hav. Sedvanliga drag av äpple, citrus och nötter. Saknar lite attack, men har fin längd och intensitet. Riktigt trevlig och för sitt pris helt klart överpresterande och jag var långtifrån ensam att tycka så, snarare var jag en av de lite snålare betygsättarna på detta. ;) 89p

1998 Krug Champagne Vintage Brut
Kvällens klart bästa bubbel, men inte med någon större marginal. Komplex arom med drag av tryffel, bokna äpplen, nougat och krämiga fattoner. I munnen så imponerar det klart mer än i aromen. Väldigt lång och intensiv smak med lite tungbedövande pirr i eftersmaken. Riktigt trevligt, men jag har druckit klart bättre bubbel och med tanke på pris så står jag nog över. 91p

Vit flight

2011 Paul Pillot Saint-Aubin 1er Cru Le Charmois
Perfekt vin att möta i en mörk gränd. Alla var klart överens om att det var en ekad Chardonnay i glaset, dock var många inne på nya världen. Jag bedömde det som en helt ok Bourgogne med fat, äpple, citrus och krutrök. Bra intensitet med skönt pirr i eftersmaken, men inget att bli lyrisk över. Inte direkt min favorittyp av vin. 88p

2005 Fort Ross Chardonnay Reserve Fort Ross Vineyard
Vad i helsike är nu detta! Massiva söta fat med choklad, vanilj och dill. Fet mogen frukt som drar åt aprikos. Rejält alkoholsöt i munnen, nästan så det känns uppspritat. Någon konstig spanjor blev min gissning, men det spelar ingen roll, detta var inte kul trots vissa kvaliteter. 84p

2013 Georg Breuer Riesling Terra Montosa
Frisk, krispig och fruktig med inslag av päron och lime samt aningen petroleum och passionsfrukt. Livlig och skarp syra. Helt klart en trevlig Riesling som jag gärna dricker igen. Ganska lätt att plocka blint, men var mer inne på Pfalz än Rheingau. 89p

2011 Château de la Mulonniere Savennières L'effet Papillon
Udda vin som kollrade bort mig totalt. Fänkål, lakrits och gula äpplen möter viol och dammig stenmineralitet. Bra syra, men lite vattnigt och småeldigt. Tänkte udda druvor och gissade Viognier i brist på en bättre gissning. Ganska gott och småtrevligt trots allt. 88p

2012 Moana Park Viognier
Här kommer ju en Viognier och jag är helt borta, men detta vin har ingen druvtypicitet alls att tala om, däremot så är det ett bra exempel på ett dåligt naturvin. Kött, plast och brett, dessutom massor av kräk. Avskyvärt vin rent subjektivt, men tyckte väl ändå att där fanns en del objektiva kvaliteter, men möjligen av ren okunskap. 84p

2011 Château de Plaisance Savennières Le Clos
En ganska så typisk Chenin Blanc med facit i hand. Där och då så kändes Loire som ett självklart ursprung, men jag gissade Muscadet som duva och vet egentligen inte varför. Kanske saknade jag den rejäla syran och den feta munkänslan som CB brukar stoltsera med, samt kofta och honung? Mycket äpplemos och tydliga oxidativa drag. Även här så dyker "naturvinsvibbarna" fram (lavendel, lite kräk), men helt klart en schysst tolkning av "vintypen". Bra intensitet och lite sälta i eftersmaken. Trevligt vin som jag kan tänka mig att dricka igen. 88p

Röd flight nr 1

1970 Château Siran
Fint moget av klassiskt snitt med härlig stallighet samt torkad frukt, dill, choklad, ceder och marsipan. Medefylligt och klart levande trots hög ålder, men märkbart enkelt och ganska kort. Gissade Bordeaux av enkelt slag, men det kunde lika gärna vara en Rioja i glaset såklart. Trevligt och enkelt vin med härlig karaktär. 87p

2008 Kraft Cabernet Sauvignon Werk No.12
Ett av kvällens stora överraskningar. Bdx-blend från Österrike och för mig så kändes det som en rejält rakryggad Priorat. Näsan fylls direkt av körsbär, vanilj, svarta vinbär och lite potatisavkok för att efterhand utveckla toner av cigarrtobak och röda äppleskal. Häftigt och komplext till tusen. I munnen så är det mycket strävt och lite eldigt med hög intensitet och lång eftersmak. Mycket gott och kvalitativt vin som jag gärna fyller upp garderoben med. 93p

2010 Vinicola Fraternidad Trazo Tempranillo/Cabernet
Sauvignon/Merlot/Petit Verdot

Vin från Mexico, jo jag tackar och bockar! Vid första sniffen så känns det enkelt och bärigt med mycket rostade fat och russin, men det reser sig efter en stund och fram träder piptobak, lakrits och godisbutik ihop med gröna drag av eukalyptus. Fylligheten och den bombastiska stilen i munnen får mig till Barossa och Shiraz. Riktigt gott och lite udda. 90p

2003 Chateau Musar
Mitt vin. Hade på känn att det var mitt vin i glaset, men var inte säker då jag inte har druckit årgången tidigare. Syrlig och frisk arom med mängder av röd frukt som drar åt tranbär, svarta vinbär och körsbär. Fin kryddighet med bazarkryddor och lavendel som blandats upp med söta och smöriga fattoner och aningen stall. Medelfylligt och rakryggat med lite restsötma. Svingott! 92p

Röd flight nr 2

2011 Bernard Levet Côte-Rôtie Maestria
Häftig syrah och ett jädrigt trevligt vin! Animaliskt och köttigt till tusen med en del stall, svarta vinbärsblad, björnbär och lakrits, men där finns även en fin pepprighet och små puffar av rök. Rejält komplext och nyanserat. Mycket ungt och strävt med slank kropp. Intensivt och klart lovande på sikt. 91p

2011 Shafer Relentless
Supermassivt med massor av rostade ekfat. Dill och kokos i överflöd varvas med plommon, kaffe och tjära. Koncentrerat till tusen i munnen och maffigt, men det saknar komplexitet och något som håller intresset kvar. Riktigt bra och gott vin, men inte mycket mer. Gissade på en hyfsad Malbec från Argentina. 90p

2011 Renato Ratti Monferrato Villa Pattono
Udda vin som helt utan överdrift skriker svarta vinbär och speciellt Bassets vingummin. Klockrent vin från Chile, tänkte jag, dessutom helt ok. Mycket frukt med adekvat struktur och fathantering. Kanske var jag väl snäll när jag betygsatte. 89p

2004 Luciano Sandrone Barolo Le Vigne
Läcker Barolo av riktigt trevligt slag. Redan vid första sniffen träder det fram en fin röd frukt åt hallon, nypon och körsbär som delikat blandas upp med ceder, tjära, målarfärg och lakrits. Väldigt strävt med medelfyllig kropp. Bra balans och drickfas. Ingen tvekan kring druva och ursprung. 92p

Röd flight nr 3

2010 Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape Le Tintot

Mitt vin och det blev ganska uppenbart direkt vid första mötet. Reduktivt och animaliskt med purung koncentrerad björnbärsfrukt. Lena drag av vanilj, soja, cigarrtobak och tjära kompletterar frukten fint. Massiv intensitet och lite eld i munnen, men det håller sig klart på mattan med en oerhört bra stuktur och fyllig kropp. Jädrar i min låda vilket vin och dessutom har jag mage att dela ut mitt högsta betyg för kvällen! Det enda vin denna kväll som fick ett snitt över 90p vid sammanräkningen. 94p

2009 Louis Jadot Moulin-à-Vent Clos de Champ de Cour Château des Jacques
Här blev nog de flesta helt bortkollrade. Allt annat än en typisk Beaujolais. Elegant fatad historia med fina drag av kaffekaramell och stall med lite fruktkompott av odefinerbart slag. Kändes som en blandning av en lättare Bordeaux och en bättre Bourgogne. Slankt, välbalanserat och riktigt trevligt. 91p

2013 Jean-Claude Lapalu Brouilly Vieilles Vignes
Aromatiskt och enkelt med lite kräk, skogsbär och stall. Bra balans och ganska trevligt i munnen, men det blev inte mer än så. Min gissning blev kort och gott "naturvin" av ganska trevligt slag. 87p

2002 Château Montus Madiran Cuvée Prestige
Korkad. :(

Bonusflight

Jädrar vad vi hade längtat efter att få lite i magen vid det här laget. Ost och chark togs fram till de avslutande söta vinerna och det åts och drack som om vi aldrig hade sett mat innan.

1997 Beringer Vineyards Nightingale
Svingott sauternesliknande vin från USA. Massor av fat och dill, i övrigt marsipan och aprikos. Riktigt gott, men analyserade aldrig i detalj.

1994 Dalva Porto Vintage
Trist portvin med mycket torkad frukt och niveakräm. Inget för mig. Ingen analys, dessutom kände jag mig rejält rund under fötterna vid det här laget.

Tack alla som deltog denna magiska afton och visst lärde vi oss ett och annat även denna gång. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Vininferno med göteborgsgänget igår. En ovanligt udda kväll med många överraskningar. Denna gång så valde vi att sätta poäng på samtliga viner INNAN ( :nagelbitare: ) avtäckning och dokumenterade detta. Samtliga betyg nedan är dock enbart mina betyg i helt oredigerad form och ha överseende med svårigheten att fokusera på adekvata betyg när man provar så kopiösa mängder vin. Ta dem med grova skopor salt med andra ord. De andra som deltog får själva presentera sina omdömen om de så önskar och orkar skriva några rader. :)

Fantastiskt trevlig kväll. Oerhört svårt att sätta betyg helt blint och framförallt på så kort tid. Välskriven sammanfattning, håller dock inte med på alla punkter. :)
Bubbelflighten

2002 Paul Bara Champagne Grand Cru Brut (Millésime)

Enkel och typisk Champagne med äpplen, citrus, kofta, bröd och aningen nougat. Bra syra och längd, men det saknar komplexitet och tungpirr. Gott och kvalitativt, men inte minnesvärt. 88p

2002 Deutz Champagne Cuvée William Deutz Rosé
Trevligt bubbel av lite fylligare slag. En del citrus, kofta och röda bär med fin grapefruktsbeska i avslutet. Fin stenmineralitet i munnen med lite tungpirr samt rejäl intensitet, men det saknas något för att nå de riktigt höga poängen som man kan förvänta sig av ett vin i denna prisklass. 90p

NV Cloudy Bay Pelorus Blanc de Blancs
Kvällens luring och det var jag som var skyldig till att ta med den. Plockade upp den på SB strax innan provningen för att säkerställa att det fanns en rimlig referens bland de stora pojkarna.

Fin och komplex näsa med fin krutröksmineralitet och hav. Sedvanliga drag av äpple, citrus och nötter. Saknar lite attack, men har fin längd och intensitet. Riktigt trevlig och för sitt pris helt klart överpresterande och jag var långtifrån ensam att tycka så, snarare var jag en av de lite snålare betygsättarna på detta. ;) 89p

1998 Krug Champagne Vintage Brut
Kvällens klart bästa bubbel, men inte med någon större marginal. Komplex arom med drag av tryffel, bokna äpplen, nougat och krämiga fattoner. I munnen så imponerar det klart mer än i aromen. Väldigt lång och intensiv smak med lite tungbedövande pirr i eftersmaken. Riktigt trevligt, men jag har druckit klart bättre bubbel och med tanke på pris så står jag nog över. 91p

Stämmer ganska väl med mina noteringar och åsikter. Satte nog en aning högre på Pelorus och lägre på Krug. Med handen på hjärtat satte jag högst poäng på Pelorus i flighten. 90P. Bra bubbel för lite pengar!

Vit flight

2011 Paul Pillot Saint-Aubin 1er Cru Le Charmois
Perfekt vin att möta i en mörk gränd. Alla var klart överens om att det var en ekad Chardonnay i glaset, dock var många inne på nya världen. Jag bedömde det som en helt ok Bourgogne med fat, äpple, citrus och krutrök. Bra intensitet med skönt pirr i eftersmaken, men inget att bli lyrisk över. Inte direkt min favorittyp av vin. 88p

Gillade den skarpt! Kanske lite ung och outvecklad, men absolut inte vresig. Härlig, stenkrutig doft med riktigt snygga fat. 91P

2005 Fort Ross Chardonnay Reserve Fort Ross Vineyard
Vad i helsike är nu detta! Massiva söta fat med choklad, vanilj och dill. Fet mogen frukt som drar åt aprikos. Rejält alkoholsöt i munnen, nästan så det känns uppspritat. Någon konstig spanjor blev min gissning, men det spelar ingen roll, detta var inte kul trots vissa kvaliteter. 84p

Väldigt svårt att bedömma. Grumligt och ganska gult. Mängder av mjölksyra, som fruktyoghurt. Spretig och vresigt i munnen med en viss alkoholvärme. Gillade det ändå och gav det generösa 88P.

2013 Georg Breuer Riesling Terra Montosa
Frisk, krispig och fruktig med inslag av päron och lime samt aningen petroleum och passionsfrukt. Livlig och skarp syra. Helt klart en trevlig Riesling som jag gärna dricker igen. Ganska lätt att plocka blint, men var mer inne på Pfalz än Rheingau. 89p

Tyckte den här var fantastisk bra. Men jag är också en stor entusiast av både Riesling och hög syra. Sen är det också tacksamt med viner man känner igen i en blindprovning! :)

Massor av citrusfrukter av alla dess slag. Stenig mineral och lite gummi och petroleum. Hög syra, torrt och stramt. BRa intensitet och en lång eftersmak. Gav det 92P.

2011 Château de la Mulonniere Savennières L'effet Papillon
Udda vin som kollrade bort mig totalt. Fänkål, lakrits och gula äpplen möter viol och dammig stenmineralitet. Bra syra, men lite vattnigt och småeldigt. Tänkte udda druvor och gissade Viognier i brist på en bättre gissning. Ganska gott och småtrevligt trots allt. 88p

Tyvärr tycker jag detta var ett riktigt stolpskott. Grön, lätt parfymerad doft som drar åt SB. Hög syra, lätt och ganska klen intensitet. Känns bitvis vattnig. 86P känns generöst när jag läser min beskrivning idag.

2012 Moana Park Viognier
Här kommer ju en Viognier och jag är helt borta, men detta vin har ingen druvtypicitet alls att tala om, däremot så är det ett bra exempel på ett dåligt naturvin. Kött, plast och brett, dessutom massor av kräk. Avskyvärt vin rent subjektivt, men tyckte väl ändå att där fanns en del objektiva kvaliteter, men möjligen av ren okunskap. 84p

Håller nog inte alls med om att detta är ett bra exempel på dåligt naturvin. Till att börja med är det väldigt lite naturvin, och förhållandevis konventionellt, och sen finns det mängder med katastrofala naturviner där ute som gör anspråk på den titeln betydligt bättre! :)

Visst finns det lite magsyra och något lite funkigt, brettigt i doften, men i övrigt är den ganska ren med väldigt druviga, blommiga toner. Medel(-)syra med en lite fet och oljig kropp. Ganska mjuk och rund. Inget upphetsande med jag gillade nog doften mer. 87P.

2011 Château de Plaisance Savennières Le Clos
En ganska så typisk Chenin Blanc med facit i hand. Där och då så kändes Loire som ett självklart ursprung, men jag gissade Muscadet som duva och vet egentligen inte varför. Kanske saknade jag den rejäla syran och den feta munkänslan som CB brukar stoltsera med, samt kofta och honung? Mycket äpplemos och tydliga oxidativa drag. Även här så dyker "naturvinsvibbarna" fram (lavendel, lite kräk), men helt klart en schysst tolkning av "vintypen". Bra intensitet och lite sälta i eftersmaken. Trevligt vin som jag kan tänka mig att dricka igen. 88p

Håller helt med. Fick också en del lite AViga toner av aceton och etylacetat. Men det försvann snabbt. Gillade detta skarpt! 90P.
Röd flight nr 1

1970 Château Siran
Fint moget av klassiskt snitt med härlig stallighet samt torkad frukt, dill, choklad, ceder och marsipan. Medefylligt och klart levande trots hög ålder, men märkbart enkelt och ganska kort. Gissade Bordeaux av enkelt slag, men det kunde lika gärna vara en Rioja i glaset såklart. Trevligt och enkelt vin med härlig karaktär. 87p

Genuint förvånad att den inte var mer död än så här. Alla mognadstoner i boken, läder, kålsoppa, tobak, torkad frukt, dill, stall och ceder. Säkert bättre för 30 år sen, men tyckte nog ändå det avr rätt trevligt. Mitt eget vin. Gav det 88P.

2008 Kraft Cabernet Sauvignon Werk No.12
Ett av kvällens stora överraskningar. Bdx-blend från Österrike och för mig så kändes det som en rejält rakryggad Priorat. Näsan fylls direkt av körsbär, vanilj, svarta vinbär och lite potatisavkok för att efterhand utveckla toner av cigarrtobak och röda äppleskal. Häftigt och komplext till tusen. I munnen så är det mycket strävt och lite eldigt med hög intensitet och lång eftersmak. Mycket gott och kvalitativt vin som jag gärna fyller upp garderoben med. 93p

Håller helt med här. Riktigt trevligt vin! Kanske inte det mest spännande, men jag fick rejäla Bdx-vibbar, men var också inne och snurrade i Ribera del Duero. För 200kr är detta enastående! 92P.

2010 Vinicola Fraternidad Trazo Tempranillo/Cabernet
Sauvignon/Merlot/Petit Verdot

Vin från Mexico, jo jag tackar och bockar! Vid första sniffen så känns det enkelt och bärigt med mycket rostade fat och russin, men det reser sig efter en stund och fram träder piptobak, lakrits och godisbutik ihop med gröna drag av eukalyptus. Fylligheten och den bombastiska stilen i munnen får mig till Barossa och Shiraz. Riktigt gott och lite udda. 90p

För mig var detta kvällens största överaskning. Startade med Pinot-kryddighet i doften, för att sedan kasta in lite nebbiolo parfym och körsbär sen en massa mörka bär och Syrah-vibbar. Väldigt inställsam smak men med bra struktur och komplexitet. Gav det våldsamma 93P. :)

2003 Chateau Musar
Mitt vin. Hade på känn att det var mitt vin i glaset, men var inte säker då jag inte har druckit årgången tidigare. Syrlig och frisk arom med mängder av röd frukt som drar åt tranbär, svarta vinbär och körsbär. Fin kryddighet med bazarkryddor och lavendel som blandats upp med söta och smöriga fattoner och aningen stall. Medelfylligt och rakryggat med lite restsötma. Svingott! 92p

Tyckte tyvärr detta var väldigt tråkigt och intetsägande. Saknar helt Musar-skitigheten och fick mest lite intetsägande röda frukter och gurkvatten. Men god smak, slank och ganska stram. 90P.

Röd flight nr 2

2011 Bernard Levet Côte-Rôtie Maestria
Häftig syrah och ett jädrigt trevligt vin! Animaliskt och köttigt till tusen med en del stall, svarta vinbärsblad, björnbär och lakrits, men där finns även en fin pepprighet och små puffar av rök. Rejält komplext och nyanserat. Mycket ungt och strävt med slank kropp. Intensivt och klart lovande på sikt. 91p

För mig var detta kvällens vin. Fantastiskt trevlig doft med lakrits, kött, stall, syrliga röda frukter, snygga rostade fat och en del pepprighet. Härligt svalt och slankt med fint avstämda tanniner och hög intensitet. 93P.

2011 Shafer Relentless
Supermassivt med massor av rostade ekfat. Dill och kokos i överflöd varvas med plommon, kaffe och tjära. Koncentrerat till tusen i munnen och maffigt, men det saknar komplexitet och något som håller intresset kvar. Riktigt bra och gott vin, men inte mycket mer. Gissade på en hyfsad Malbec från Argentina. 90p

Mängder av fat, och mer fat och mer fat. Komplexiteten är helt dödad av alla fat. Smaken är dock riktigt bra med hög intensitet och hög fyllighet. Dock utan att någonsin bli sötfruktigt. Fruktansvärt bra, fruktansvärt tråkigt! 89P.

2011 Renato Ratti Monferrato Villa Pattono
Udda vin som helt utan överdrift skriker svarta vinbär och speciellt Bassets vingummin. Klockrent vin från Chile, tänkte jag, dessutom helt ok. Mycket frukt med adekvat struktur och fathantering. Kanske var jag väl snäll när jag betygsatte. 89p

Ett vin som inte riktigt föll mig i smaken. Saknar komplexitet och är mest svartavinbärsgelé. Ung och kartig i smaken. Finns kvalitet med saknar komplexitet och djup. 87P.

2004 Luciano Sandrone Barolo Le Vigne
Läcker Barolo av riktigt trevligt slag. Redan vid första sniffen träder det fram en fin röd frukt åt hallon, nypon och körsbär som delikat blandas upp med ceder, tjära, målarfärg och lakrits. Väldigt strävt med medelfyllig kropp. Bra balans och drickfas. Ingen tvekan kring druva och ursprung. 92p

Tyckte den var ganska återhållsam i doften, och hittade inte mycket mognadstoner alls. Jord, stall, lite grön, lite mint, kokt pasta. Rejält stram, medelfyllig och hög intensitet. Trevligt värre! 91P.

Röd flight nr 3

2010 Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape Le Tintot
Mitt vin och det blev ganska uppenbart direkt vid första mötet. Reduktivt och animaliskt med purung koncentrerad björnbärsfrukt. Lena drag av vanilj, soja, cigarrtobak och tjära kompletterar frukten fint. Massiv intensitet och lite eld i munnen, men det håller sig klart på mattan med en oerhört bra stuktur och fyllig kropp. Jädrar i min låda vilket vin och dessutom har jag mage att dela ut mitt högsta betyg för kvällen! 94p

Helt klart ett väldigt trevligt vin. Hög intensitet, mycket doft. Tjära, bränd jord, soja, viol och lakrits. Fylligt och stramt utan att bli sötfruktigt. 90P.

2009 Louis Jadot Moulin-à-Vent Clos de Champ de Cour Château des Jacques
Här blev nog de flesta helt bortkollrade. Allt annat än en typisk Beaujolais. Elegant fatad historia med fina drag av kaffekaramell och stall med lite fruktkompott av odefinerbart slag. Kändes som en blandning av en lättare Bordeaux och en bättre Bourgogne. Slankt, välbalanserat och riktigt trevligt. 91p

Beaujolais? Var inte ens i närheten med mina gissningar. En hel del fat, smör, brända toner mörka bär och lite vanilj. Medelfylligt, stramt och torrt men med lite trist doft. 91P.

2013 Jean-Claude Lapalu Brouilly Vieilles Vignes
Aromatiskt och enkelt med lite kräk, skogsbär och stall. Bra balans och ganska trevligt i munnen, men det blev inte mer än så. Min gissning blev kort och gott "naturvin" av ganska trevligt slag. 87p

Gillade det här skarpt! Härlig doft med massor av kryddighet, röda syrliga bär, frysta jordgubbar och örter. Slankt, livligt och gott! Generösa 93P :)
2002 Château Montus Madiran Cuvée Prestige
Korkad. :(
:(
 

gece

Man vänjer sig.
Jag gillar också Pelorus, men jag tycker iofs att den har skiljt sig rätt mycket från gång till gång jag druckit den så jag undrar hur konsekvent den är i stilen.

De har en vintage också, drack nollsjuan i höstas och reflekterade sålunda: Stor doft av kaffe och gula äpplen. I munnen gula äpplen, kavring, kaffe, honung och kryddor (oregano och koriander?), blyertspenna i avslutet. Bra syra och livlig mousse.

Långt bort från den fruktdrivna BdB således. Det var iofs nånting med den som inte riktigt strök mig medhårs (lite trött i frukten har jag för mig), så den landade på "bara" 88p, men helt klart kompetenta droppar.
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Relentless var tveklöst en besvikelse för min del. Tror de flesta håller med om de. Smakar som ett ordinärt jänkarvin runt 200 sträcket. 2010:an är betydligt bättre dock.

Jag får ta med bättre viner nästa gång.;)

Kraft var kvällens vin för min del dock inte med stor marginal. Rejält med vin för pengarna.
 
Vinferno med göteborgsgänget igår. En ovanligt udda kväll med många överraskningar. Denna gång så valde vi att sätta poäng på samtliga viner INNAN ( :nagelbitare: ) avtäckning och dokumenterade detta snyggt och prydligt på en whiteboard. Samtliga betyg nedan är dock enbart mina betyg i helt oredigerad form så ha överseende med svårigheten att fokusera på adekvata betyg när man provar så kopiösa mängder vin (något våra svenska vinskribenter klarar utan problem. ;) ). Ta dem med grova skopor salt med andra ord. De andra som deltog får själva presentera sina omdömen om de så önskar samt om de har tid. :)

Bubbelflighten


2002 Paul Bara Champagne Grand Cru Brut (Millésime)

Enkel och typisk Champagne med äpplen, citrus, kofta, bröd och aningen nougat. Bra syra och längd, men det saknar komplexitet och tungpirr. Gott och kvalitativt, men inte minnesvärt. 88p

2002 Deutz Champagne Cuvée William Deutz Rosé
Trevligt bubbel av lite fylligare slag. En del citrus, kofta och röda bär med fin grapefruktsbeska i avslutet. Fin stenmineralitet i munnen med lite tungpirr samt rejäl intensitet, men det saknas något för att nå de riktigt höga poängen som man kan förvänta sig av ett vin i denna prisklass. 90p

NV Cloudy Bay Pelorus Blanc de Blancs
Kvällens luring och det var jag som var skyldig till att ta med den. Plockade upp den på SB strax innan provningen för att säkerställa att det fanns en rimlig referens bland de stora pojkarna.

Fin och komplex näsa med fin krutröksmineralitet och hav. Sedvanliga drag av äpple, citrus och nötter. Saknar lite attack, men har fin längd och intensitet. Riktigt trevlig och för sitt pris helt klart överpresterande och jag var långtifrån ensam att tycka så, snarare var jag en av de lite snålare betygsättarna på detta. ;) 89p

1998 Krug Champagne Vintage Brut
Kvällens klart bästa bubbel, men inte med någon större marginal. Komplex arom med drag av tryffel, bokna äpplen, nougat och krämiga fattoner. I munnen så imponerar det klart mer än i aromen. Väldigt lång och intensiv smak med lite tungbedövande pirr i eftersmaken. Riktigt trevligt, men jag har druckit klart bättre bubbel och med tanke på pris så står jag nog över. 91p

Vit flight

2011 Paul Pillot Saint-Aubin 1er Cru Le Charmois
Perfekt vin att möta i en mörk gränd. Alla var klart överens om att det var en ekad Chardonnay i glaset, dock var många inne på nya världen. Jag bedömde det som en helt ok Bourgogne med fat, äpple, citrus och krutrök. Bra intensitet med skönt pirr i eftersmaken, men inget att bli lyrisk över. Inte direkt min favorittyp av vin. 88p

2005 Fort Ross Chardonnay Reserve Fort Ross Vineyard
Vad i helsike är nu detta! Massiva söta fat med choklad, vanilj och dill. Fet mogen frukt som drar åt aprikos. Rejält alkoholsöt i munnen, nästan så det känns uppspritat. Någon konstig spanjor blev min gissning, men det spelar ingen roll, detta var inte kul trots vissa kvaliteter. 84p

2013 Georg Breuer Riesling Terra Montosa
Frisk, krispig och fruktig med inslag av päron och lime samt aningen petroleum och passionsfrukt. Livlig och skarp syra. Helt klart en trevlig Riesling som jag gärna dricker igen. Ganska lätt att plocka blint, men var mer inne på Pfalz än Rheingau. 89p

2011 Château de la Mulonniere Savennières L'effet Papillon
Udda vin som kollrade bort mig totalt. Fänkål, lakrits och gula äpplen möter viol och dammig stenmineralitet. Bra syra, men lite vattnigt och småeldigt. Tänkte udda druvor och gissade Viognier i brist på en bättre gissning. Ganska gott och småtrevligt trots allt. 88p

2012 Moana Park Viognier
Här kommer ju en Viognier och jag är helt borta, men detta vin har ingen druvtypicitet alls att tala om, däremot så är det ett bra exempel på ett dåligt naturvin. Kött, plast och brett, dessutom massor av kräk. Avskyvärt vin rent subjektivt, men tyckte väl ändå att där fanns en del objektiva kvaliteter, men möjligen av ren okunskap. 84p

2011 Château de Plaisance Savennières Le Clos
En ganska så typisk Chenin Blanc med facit i hand. Där och då så kändes Loire som ett självklart ursprung, men jag gissade Muscadet som duva och vet egentligen inte varför. Kanske saknade jag den rejäla syran och den feta munkänslan som CB brukar stoltsera med, samt kofta och honung? Mycket äpplemos och tydliga oxidativa drag. Även här så dyker "naturvinsvibbarna" fram (lavendel, lite kräk), men helt klart en schysst tolkning av "vintypen". Bra intensitet och lite sälta i eftersmaken. Trevligt vin som jag kan tänka mig att dricka igen. 88p

Röd flight nr 1

1970 Château Siran
Fint moget av klassiskt snitt med härlig stallighet samt torkad frukt, dill, choklad, ceder och marsipan. Medefylligt och klart levande trots hög ålder, men märkbart enkelt och ganska kort. Gissade Bordeaux av enkelt slag, men det kunde lika gärna vara en Rioja i glaset såklart. Trevligt och enkelt vin med härlig karaktär. 87p

2008 Kraft Cabernet Sauvignon Werk No.12
Ett av kvällens stora överraskningar. Bdx-blend från Österrike och för mig så kändes det som en rejält rakryggad Priorat. Näsan fylls direkt av körsbär, vanilj, svarta vinbär och lite potatisavkok för att efterhand utveckla toner av cigarrtobak och röda äppleskal. Häftigt och komplext till tusen. I munnen så är det mycket strävt och lite eldigt med hög intensitet och lång eftersmak. Mycket gott och kvalitativt vin som jag gärna fyller upp garderoben med. 93p

2010 Vinicola Fraternidad Trazo Tempranillo/Cabernet
Sauvignon/Merlot/Petit Verdot

Vin från Mexico, jo jag tackar och bockar! Vid första sniffen så känns det enkelt och bärigt med mycket rostade fat och russin, men det reser sig efter en stund och fram träder piptobak, lakrits och godisbutik ihop med gröna drag av eukalyptus. Fylligheten och den bombastiska stilen i munnen får mig till Barossa och Shiraz. Riktigt gott och lite udda. 90p

2003 Chateau Musar
Mitt vin. Hade på känn att det var mitt vin i glaset, men var inte säker då jag inte har druckit årgången tidigare. Syrlig och frisk arom med mängder av röd frukt som drar åt tranbär, svarta vinbär och körsbär. Fin kryddighet med bazarkryddor och lavendel som blandats upp med söta och smöriga fattoner och aningen stall. Medelfylligt och rakryggat med lite restsötma. Svingott! 92p

Röd flight nr 2

2011 Bernard Levet Côte-Rôtie Maestria
Häftig syrah och ett jädrigt trevligt vin! Animaliskt och köttigt till tusen med en del stall, svarta vinbärsblad, björnbär och lakrits, men där finns även en fin pepprighet och små puffar av rök. Rejält komplext och nyanserat. Mycket ungt och strävt med slank kropp. Intensivt och klart lovande på sikt. 91p

2011 Shafer Relentless
Supermassivt med massor av rostade ekfat. Dill och kokos i överflöd varvas med plommon, kaffe och tjära. Koncentrerat till tusen i munnen och maffigt, men det saknar komplexitet och något som håller intresset kvar. Riktigt bra och gott vin, men inte mycket mer. Gissade på en hyfsad Malbec från Argentina. 90p

2011 Renato Ratti Monferrato Villa Pattono
Udda vin som helt utan överdrift skriker svarta vinbär och speciellt Bassets vingummin. Klockrent vin från Chile, tänkte jag, dessutom helt ok. Mycket frukt med adekvat struktur och fathantering. Kanske var jag väl snäll när jag betygsatte. 89p

2004 Luciano Sandrone Barolo Le Vigne
Läcker Barolo av riktigt trevligt slag. Redan vid första sniffen träder det fram en fin röd frukt åt hallon, nypon och körsbär som delikat blandas upp med ceder, tjära, målarfärg och lakrits. Väldigt strävt med medelfyllig kropp. Bra balans och drickfas. Ingen tvekan kring druva och ursprung. 92p

Röd flight nr 3

2010 Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape Le Tintot

Mitt vin och det blev ganska uppenbart direkt vid första mötet. Reduktivt och animaliskt med purung koncentrerad björnbärsfrukt. Lena drag av vanilj, soja, cigarrtobak och tjära kompletterar frukten fint. Massiv intensitet och lite eld i munnen, men det håller sig klart på mattan med en oerhört bra stuktur och fyllig kropp. Jädrar i min låda vilket vin och dessutom har jag mage att dela ut mitt högsta betyg för kvällen! Det enda vin denna kväll som fick ett snitt över 90p vid sammanräkningen. 94p

2009 Louis Jadot Moulin-à-Vent Clos de Champ de Cour Château des Jacques
Här blev nog de flesta helt bortkollrade. Allt annat än en typisk Beaujolais. Elegant fatad historia med fina drag av kaffekaramell och stall med lite fruktkompott av odefinerbart slag. Kändes som en blandning av en lättare Bordeaux och en bättre Bourgogne. Slankt, välbalanserat och riktigt trevligt. 91p

2013 Jean-Claude Lapalu Brouilly Vieilles Vignes
Aromatiskt och enkelt med lite kräk, skogsbär och stall. Bra balans och ganska trevligt i munnen, men det blev inte mer än så. Min gissning blev kort och gott "naturvin" av ganska trevligt slag. 87p

2002 Château Montus Madiran Cuvée Prestige
Korkad. :(

Bonusflight

Jädrar vad vi hade längtat efter att få lite i magen vid det här laget. Ost och chark togs fram till de avslutande söta vinerna och det åts och drack som om vi aldrig hade sett mat innan.

1997 Beringer Vineyards Nightingale
Svingott sauternesliknande vin från USA. Massor av fat och dill, i övrigt marsipan och aprikos. Riktigt gott, men analyserade aldrig i detalj.

1994 Dalva Porto Vintage
Trist portvin med mycket torkad frukt och niveakräm. Inget för mig. Ingen analys, dessutom kände jag mig rejält rund under fötterna vid det här laget.

Tack alla som deltog denna magiska afton och visst lärde vi oss ett och annat även denna gång. :)
Som de som var där är medvetna om mådde jag illa efter andra flighten (och fick senare även en vidrig huvudvärk), och missade därmed en stor del av kvällen.

Krug 1998 tyckte jag inte levererade som vintage Krug brukar. Blev lite besviken, men kan vara att den hade behövt mer tid i glaset. Var ändå en bra champagne. Dock inte på långa vägar lika fantastisk som Krug 1996.

Paul Bara var så imponerande för sitt relativt ringa pris (451 kr på Systembolaget) att jag beställde en på fläcken. Tack för det, @Anders Lind!

William Deutz rosé var väldigt trevlig, och klart en av de bättre roséchampagner jag druckit.

Pelorus var för min smak medioker. Inte vidrigt äcklig, på något sätt, men saknade definitivt attack, som du skriver. Jag trodde inte det var champagne, för syrorna kändes inte tillräckligt vässade och bra för det. Klart svagast i flighten, för mig.
 
Toppen