Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Vid höstens besök i StEmilion träffade vi bla Mr Pétrus, ägare av Chateau Gaudet (St Émilion GC) och han menade på att alla viner är som damer. Och att man måste vara väldigt försiktig när man närmar sig en dam. Kutym. Uppfostran. Respekt. Man mäste alltid börja med försynt blyga och försiktiga första sniffar. Och dessa är enbart till för att bestämma damens ålderskategori. För man är moraliskt förpliktigad till att lokalisera de 95-åriga damerna. Inte för att de har silikontuttar eller slät hy, utan för att de har en intressant livshistoria att berätta. ...och deras röster är bräckligt sköra, så man måste LYSSNA! Även om de är smått Alzheimriska, så är det upp till oss som möter dessa damer att hitta till och lära oss av deras historia. De kommer (alltför) sällan till oss i livet, och de ÄR fascinerande...


Fö är 2010 La Siréne de Giscours ett fjärde vin av en sekunda producent som gjorde bra vin under 70-talet. Typ. Cha. Giscours har gjort flera riktigt maffiga varianter på Margaux, men numer är deras andra, treje och fjärde viner inte mckt att ha... Snobb som jag är, har jag dock ej druckit dem sedan 2007 eller 8... Men av din beskrivning är det inget jag saknar.

Nu har jag inte druckit så värst mycket viner från 80-talet men de jag fått förmånen att prova har varit betydligt intressantare. -Och nog gjorde vi vad vi kunde för att lyssna på den gamle damen men jag tror nog att demensen var för långt gången i detta fallet...

Vad gäller 2010 La Siréne de Giscours så var det en god vän till mig som plockade upp den på CDG på vägen hem från jobbet, var väl en ren chansning och för 50€ kan man tycka att den borde levererat betydligt bättre.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Nu har jag inte druckit så värst mycket viner från 80-talet men de jag fått förmånen att prova har varit betydligt intressantare. -Och nog gjorde vi vad vi kunde för att lyssna på den gamle damen men jag tror nog att demensen var för långt gången i detta fallet...

Vad gäller 2010 La Siréne de Giscours så var det en god vän till mig som plockade upp den på CDG på vägen hem från jobbet, var väl en ren chansning och för 50€ kan man tycka att den borde levererat betydligt bättre.
50€ känns högt för dom pengarna får man nästan 1a vinet, Chateau Giscours.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Ditt engelska ord "viol" får mig att återuppleva '99 ARES från Barossa som vi drack i helgen. Ares var ju den grekiska guden som var gud över övervåld, krig och onödigt våld. Vinet var åt det hållet: VIOLence. Men, kanske du mer tänkte åt hållet midsommar med fagra giftaslystna möar med VIOLets i håret.
/Vresiga Vera, Engelskafröken

PS: för ett högre betyg rekommenderas appen Grammarly som infiltrerar alla dina skrivsessioner i det engelska språket och som precis som Villiga Vera inte vill annat än att åstadkomma ett ståndaktigt språk. DS.
Ha ha. Just det ordet stavade jag om ett antal gånger. Men med en halv flaska innanför västen fick det slinka igenom utan större bryderier. Ens självkritik minskar proportionellt med antalet glas . Tydligen.

Tack för input!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hursomhelst, här är några schysst "second label"-viner som är enkla att få tag på och som håller hög kvalitet och iaf. fungerar som substutit mot det lite vassare när studiebidraget börjar sina...

NamnUrsprungPrisProducentCT-snittCirka-pris för "first label"-vinFonterutoliItalienMarchesi MazzeiPorcupine RidgeSydafrikaBoekenhoutskloofCastelnau de SuduirautFrankrikeChâteau SuduirautZenato RipassaItalienZenatoE. Guigal Côtes-du-RhôneFrankrikeE. GuigalCastello BanfiItalienCastello BanfiKanonkop KadetteSydafrikaKanonkop Estate
[TR1] [TD1]151:-[/TD1] [TD1]88-89[/TD1][TD1]+300:-[/TD1][/TR1][TR1] [TD1]101:-[/TD1] [TD1]85-87[/TD1][TD1]+350:-[/TD1][/TR1][TR1] [TD1]160:-[/TD1] [TD1]89[/TD1][TD1]+290:-[/TD1][/TR1][TR1] [TD1]179:-[/TD1] [TD1]88[/TD1][TD1]~400:-[/TD1][/TR1][TR1] [TD1]107:-[/TD1] [TD1]86+[/TD1][TD1]200-2000:-[/TD1][/TR1][TR1] [TD1]121:-[/TD1] [TD1]88[/TD1][TD1]~340:-[/TD1][/TR1][TR1] [TD1]100:-[/TD1] [TD1]89[/TD1][TD1]+220:-[/TD1][/TR1]
[TR][/tr]

Jag har inte provat den sista av ovanstående men hade den i minnet. Kanske någon annan som kan uttala sig huruvida den är schysst eller inte, eftersom CT-poäng inte riktigt betyder allt...

Intressant lista! Tack för den.
Hade du gjort denna lista själv?
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Yes, men det finns säkert en mängd fler viner på Systembolaget som faller in i samma "second label"-kategori!
 

Vino fino

Medlem
Jag har sett att några av er på forumet dricket ganska så mogna/komplexa/välutvecklade viner. Hur har ni gjort för att få tag i dessa? Har ni beställt via nätet eller har ni lagrat själva?

Jag är lite nyfiken på hur stor prisskillnad det är mellan att lagra en BDX i 10-15 femton år i källaren mot att köpa en som har lagrats 10-15år direkt av leverantör/producenterna?

Min spontanta tank just nu är såhär; Hur fan ska jag veta vad jag vill dricka för vin om femton år när jag är 40? :D
I detta ämne lär det finnas många skiljda åsikter på forumet... många variabler också att räkna med. En sak är säker: lagret av lagrade viner ökar inte. Mycket av det som släpps kan du glömma att se igen på marknaden. Det, i sig, är ett skäl att lägga undan vin.

Saker som påverkar hur du väljer idag för att kunna dricka om 15 år: hur mår kineserna och världsmarknaden då? Kommer du att bo i Sverige, har vi kvar vårt Monopol med dess begränsade utbud av lagrat vin? Hur tror du att din privatekonomi kommer utvecklas--- är det bättre att vänta och köpa "dyrt" lagrat vin när du har stadigare kassa? Har du goda lagringsmöjligheter? Osv osv.

Jag skulle nog köpa på mig en del klassiker, för jag tror knappast att prisutvecklingen kommer gå nedåt. Köp några stycken i alla fall, så har du något att drömma om.
Huvuddelen av pengarna skulle jag dock lägga på lagringsdugliga fynd från icke-trendiga platser som Loire, Bandol, Cahors, etc. Mousserande viner, inte bara Champagne, brukar också hålla bra, liksom Riesling (Eden Valley är löjligt bra valuta). Och så lite Cab och Syrah av god kvalitet runt tvåhundringen från Nya Världen. Om du investerar vettigt kan du lägga undan 25-50 flaskor för konsumtion om 15 år för 5.000-10.000 kr. Du kommer inte att ångra dig.
 

LeChat

Medlem
image.jpg

Öppnade denna 2006 Barolo Vigna Giachini av Corino i söndags och drack andra halvan idag. Precis som jag märkt många gånger förut så mår Barolon bra av att stå öppen ett par dagar. Idag levererade flaskan makalöst bra vid ca 15 grader C.
 

Mattias Schyberg

Administratör
I detta ämne lär det finnas många skiljda åsikter på forumet... många variabler också att räkna med. En sak är säker: lagret av lagrade viner ökar inte. Mycket av det som släpps kan du glömma att se igen på marknaden. Det, i sig, är ett skäl att lägga undan vin.

Saker som påverkar hur du väljer idag för att kunna dricka om 15 år: hur mår kineserna och världsmarknaden då? Kommer du att bo i Sverige, har vi kvar vårt Monopol med dess begränsade utbud av lagrat vin? Hur tror du att din privatekonomi kommer utvecklas--- är det bättre att vänta och köpa "dyrt" lagrat vin när du har stadigare kassa? Har du goda lagringsmöjligheter? Osv osv.

Jag skulle nog köpa på mig en del klassiker, för jag tror knappast att prisutvecklingen kommer gå nedåt. Köp några stycken i alla fall, så har du något att drömma om.
Huvuddelen av pengarna skulle jag dock lägga på lagringsdugliga fynd från icke-trendiga platser som Loire, Bandol, Cahors, etc. Mousserande viner, inte bara Champagne, brukar också hålla bra, liksom Riesling (Eden Valley är löjligt bra valuta). Och så lite Cab och Syrah av god kvalitet runt tvåhundringen från Nya Världen. Om du investerar vettigt kan du lägga undan 25-50 flaskor för konsumtion om 15 år för 5.000-10.000 kr. Du kommer inte att ångra dig.
Kan nästan tänka mig att nappa på din plan OM jag inte vore så jäkla kortsiktig och fullmatad av nuet - dessutom OM jag någon gång kunde hålla i slantarna tillräckligt länge för att skaffa adekvat vinförvaring istället för att lägga dem på vin, kvinnor (min fru) och mat.

Jag är hopplös...:(
 

Livermore

Medlem
Kan nästan tänka mig att nappa på din plan OM jag inte vore så jäkla kortsiktig och fullmatad av nuet - dessutom OM jag någon gång kunde hålla i slantarna tillräckligt länge för att skaffa adekvat vinförvaring istället för att lägga dem på vin, kvinnor (min fru) och mat.

Jag är hopplös...:(
Tur att det var din fru i alla fall, annars hade det varit klart mindre försvarbart :p
 

Beo

Medlem
ag som många andra här på forumet kunde ju inte motstå frestelsen att beställa några flaskor av 1985 Clos De L'Olive och det börjar jag tyvärr ångra lite. På första flaskan vi öppnade så var korken kraftigt ansatt av mögel och när korken drogs visade den sig vara korkad så till den milda grad att man ryckte till bara man närmade sig glaset med näsan. Fy för apans banan.
Men men, skam den som ger sig, en tur ner i källaren och nytt försök på en flaska till.
Denna var inte korkskadad men alla sniffade och tyckte att näsan var svårplacerat oangenäm och smaken nästan obefintlig med en påtaglig syra. Med fyra näsor vilt sniffades i glasen utan att lyckas producera någon vettig beskrivning fanns ingen annan utväg än att fråga facit och efter en snabbtitt på forumet hittade jag @Mattias S eminenta smakbeskrivning! Grustag för bövelen! Som när man gräver i en grushög precis efter det ösregnat och gruset är genomblött eller kanske blött stendamm. Därtill en kraftig ton av omogen grön paprika.
Näe, detta vinet har passerat sin topp för länge sedan och jag bryr mig nog inte om att försöka med de sista två flaskorna, tror faktiskt jag ska lämna tillbaka de oöppnade flaskorna till SB och även den korkade förstås.

Vinet skulle serveras till en nybliven 30-åring vars första kommentar var. " Vad är detta du serverar?" Annan kommentar var "Korkad" Vinet serverades naturligtvis inte. Innehållet smakade nästan ingenting men beskrivningen ovan känns klart igen men då hade flaskan stått 24 tim. Nu är 1 reklamerad och 1 returnerad. Årgångsvinet fick bli den här Moulin Touchais 1985
IMG_8890.JPG
IMG_8896.jpg

Skadade viner är lika roliga som parkeringsböter. Den här gången fungerade SB åt rätt håll.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag har två flaskor hemma som jag verkligen vill öppna nu! Det ska bli mycket intressant att se om jag har samma otur som flera av er andra.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Vinet skulle serveras till en nybliven 30-åring vars första kommentar var. " Vad är detta du serverar?" Annan kommentar var "Korkad" Vinet serverades naturligtvis inte. Innehållet smakade nästan ingenting men beskrivningen ovan känns klart igen men då hade flaskan stått 24 tim. Nu är 1 reklamerad och 1 returnerad. Årgångsvinet fick bli den här Moulin Touchais 1985
Visa bifogad bild 3486 Visa bifogad bild 3487
Skadade viner är lika roliga som parkeringsböter. Den här gången fungerade SB åt rätt håll.
Jag har två flaskor hemma som jag verkligen vill öppna nu! Det ska bli mycket intressant att se om jag har samma otur som flera av er andra.
Tråkigt, har druckit det två gånger, ena gången förstörde jag det på egen hand genom att hälla det på en möglig tomflaska med vin. Andra gången var det ett helt sagolikt vin, med riktigt mycket kraft kvar (relativt sett). Men visst, det doftar ju inte som vanliga viner. Murkna löv, granskog, paprikastjälk och en hel del syrliga bär.
 

Beo

Medlem
Men visst, det doftar ju inte som vanliga viner.

Låter som ett nytt tema. Alla har vi väl några flaskor på en hylla som aldrig kommer att bli bättre men som vi ännu inte hällt ut i väntan på den den provningen där vi dricker halvblint och försöker identifiera döingarna.
 

Larseman

Medlem
Grekland har onekligen sina problem, men vin kan dom göra!
Lunch på möte i Frankfurt:
WP_20150225_001.jpg

2006 Estate Papaioannou
100% Agiorgitiko.
Nebbiolo-näsa! Violer, målarfärg, hallon.
Mogen, lite stall och läder.
Hallon och jordgubb i munnen, inte särskilt stram men mycket syra och bra längd.
Kanonvin!
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Ledig imorgon så jag tänkte att ett glas vin eller två säkert slinker ned under kvällen. ;) Les Hauts des Granget 2011, ny årgång nu och sådant kan ju vara lite kul att testa. Klassiska toner av enkel Bdx; färgen är lilaröd, doften bjuder på plommon, kaffe, svarta vinbär, vanilj, ek, lite modellera (!) och ett uns stenkross. Vinet är helt torrt, medium syra, medium tanniner, något högre alkoholhalt än årgång 2010 tror jag för vinet har en liten hetta som jag inte minns från 2010... Smaken bjuder på mer frukt, plommon, mörka bär, rostade fat, vanilj och en något tunn eftersmak. 87 p.

Verkligen generisk Bdx men det gör gott efter en lång dag; imorgon kommer lönen för min del och då kan det bli lite mer att hänga i granen kanske! ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Wine tasting luncheon
La Rochelle Aoyama (Tokyo)
Tasted den 25 februari 2015 by StefanAkiko

INTRODUCTION
With some small anticipation of an intersting selection of wines, we jumped breakfast and instead kept ourselves hungry until the 12 o'clock lunch. Unfortunately, to no avail. The jelous step-mother's choice of bland Bdx-wines and food that, unfortunately, didn't do IT for us today.

Maybe we were too hungry, too tired, came with too high expectations?

FLIGHT 1 - WHITE BDX
After checking out this wine's price, I was quite surprised. Too expensive for our taste and only with a small gope for the future as we think the acids are too pronounced for it to mellow in to a mature white Bdx (that we don"t understand the hype about either.)

The Starting plate after the Amuse-Bouche was nicely made, with the Scallop and its sauce actually doing ok with the wine.

  • 2011 Château Cantelys Blanc78 Points
    France, Bordeaux, Graves, Pessac-Léognan
    Underwhelmingly thin and acidic soup with grapefruit notes on the nose and a non-descript, watery, thin, ACIDIC core. Citrus wine with a slight hint of medicinal herbs in the short finish.
    Wife: 78p also.
    Not at all our bag of socks.
FLIGHT 2 - HOPES WERE UP
...but came down...
The fois-gras patê with Parma ham was ok, but killed the wine. Even baguette with olive oil killed the wine...

  • 2010 Château Côte de Baleau81 Points
    France, Bordeaux, Libournais, St. Émilion Grand Cru
    Nose starts out in a promising fashion, with dark fruited aromas and ash. On the palate, the tannin structure kills all hope. The tannins pull towards bitterness and lacks the mature signage of the vintage. Falls apart from any kind of food.

    Reminded us of an upset 6-yr old who didn't get the green toy. Nothing to write home about.

    Wife: 79

    Had three glasses, really trying to figure this one out... But, no, I couldn't.
FLIGHT 3 - MOVING ON (1 NOTE)
Main dish. Deer in two ways. Quite a good dish. Overwhelmed the wine...

  • 2010 Goulée82 Points
    France, Bordeaux, Médoc
    Made by the ppl behind Cos d'Estournel. Typ ett "kändisvin" :)
  • The least uninspiring wine of today's wine tasting luncheon.

    This is at least balanced, but almost devoid of anything that spells out as "personality". Tastes great, but bland. Blinded, would have guessed a little ambitious New World over-polished style CS in a heavy btl and a small straw ornament hanging over its neck, sold as a super bargain at Tax Free at $12 a btl and a quote on the shelf by Jay Miller: "...outstanding balance, 95p!"

    Wife: 80p
CLOSING
Underwhelming lunch for being an ambitious restaurant in central, posh Omotesando in Tokyo. Their previous events have been incredibly rewarding for our palates. Sadly, not today. Their next event that suits our schedules will be held in April. Theme than: Alsace.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hade glömt att jag det var en chenin blanc. Gav den hela 93 poäng. Nu blev jag än mer sugen på chenin. Speciellt på mogen sådan :kyss:
Jag håller också 1982 J J Renaud Vouvray Blanc de Blancs väldigt högt. Det är ett spännande vin med välgjord umpa-umpa, rejält ren och fin frukt, med koncentration, intensitet och närvaro. Dess mognande aromer tillsammans med en utsökt krämig munkänsla och förhållandevis mild syraprofil passar mig bättre än *annat* bubbel. I Loiredalen görs fantastiska viner av alla de sorter och slag, och deras mognande CB:ar (oavsett de är söta, torra eller bubblande) har fantastiska aromspektra som drar åt vaxiga gula frukter och höst på ett sätt som nästan får mig upp i brygga...

Tyvärr fick nog Göteborgsgänget en flaska som trillat av pinn. Den vi drack i Umeå hade gott om liv kvar, bra bubblor och ingen överdriven oxidation, precis så som jag blivit bortskämd med. Av 6 öppnade flaskor har hustrun och jag haft bara ett missöde. Vi hoppas självklart slippa fler...

Dricker faktiskt hellre denna än '86 Krug. Dels för att jag har råd med den och dels för att den tillfredsställer mina sinnen. Andra får dricka annat :)
 
Last edited:
Toppen