Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Visst är det så. Loire som helhet är oförskämt styvmoderligt behandlat om man bortser från Sauvignon Blanc. Helt sjukt egentligen med tanke på hur bra och snyggt prissatt mycket är. :confused:
Nån som har bra tips på nån bra näthandel man kan köpa fina Loire?
 

Mattias Schyberg

Administratör
2007 San Fereolo Dogliani (91283)

image.jpg


Tidigare årgång av detta vin (2005) var en riktig höjdare och lite av ett FYND skrivet i versaler på äkta vinskribentprosa. Frågan är hur denna årgång lever upp till hypen?

Vad jag vill minnas så var 05:an avsevärt stalligare med uppenbara drag av brett, detta inslag känns avsevärt mindre i denna årgång (kan möjligen ana en gnutta). Är det ett problem? Inte särskilt stort i så fall. Detta levererar riktigt bra ändå. Mulligt och härligt med massor av moreller, svarta vinbär och torkad frukt. Kanske även lite nagellack? Bordeaux-liknande fat bidrar med ceder, tobak och choklad. Visst hade lite mer hästrumpa varit pricken över i, men denna lite renare och fruktigare arom tillfredställer mig bra ändå.

I munnen så känns det medelfylligt och lent med frikostig frukt, men långtifrån mesigt. Skönt balanserat med bra syra och tanninstruktur. Kanske en gnutta sötma i avslutet samt lite bitterhet, men i så fall enbart på ett positivt vis. Påminner en hel del om Musar, speciellt lite mer brettfattiga årgångar.

Läckert och syndigt gott. Klockrent vin för kategorin: "FW * (Viner som levererar bra och är funktionella, men saknar det lilla extra)". Kan tänka mig att @Deppodi borde testa det här. Mycket vin för en relativt liten peng. Ett fynd, men med gemener. 89p
 

gece

Man vänjer sig.
2013 Domaine du Pélican Arbois Chardonnay - "Bourgogne från Jura", hade mina efterforskningar påvisat, och jag som gillar både Bgn och Jura kunde väl inte besviken. Och mycket riktigt. Vinet visar sig vara i en mycket klassisk och elegant Bourgogne-stil med sjukt snygg fatning och florala toner av tulpanstjälk och hyacint. Inga spår av Jura-oxidation, det enda som skvallrar om ursprunget är kanske den höga friska syran. Det enda jag har att anmärka på är att det är lite låg volym på hela bygget, vilket kanske, kanske inte, ändrar sig med tiden. Gott! 88p satte jag och kände mig snål.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Gårdagens blindvin som min elaka hustru serverade...

2010 Valle Reale Montepulciano d'Abruzzo San Calisto (99010)

image.jpg


Extrapoäng för snygg etikett möjligen, men det är också vinets mest positivt utmärkande egenskap. Nä, så kasst är det inte, men det är inget vin för mig, den saken är klar.

Första stunden med vinet så resonerade jag enligt följande:

"Hm...disktrasa, lite kryddor, är det möjligen basilika? Rödfruktigt...lite lingon, röda vinbär...SVARTA VINBÄRSBLAD! Hm...Vad tusan är det i glaset...slankt, bra syra...BITTERT!"

Snurrade glaset några varv som värsta vinskribenten, drack en sipp vatten och filurade vidare.

"Det känns italienskt, men ändå inte. Tycker det är lite dammigt som Cabernet Franc brukar vara...men inget annat stämmer... Chianti skulle kunna bete sig ungefär så här, en billig sådan runt hundralappen i så fall...Nä, vet du vad, jag kommer inte längre än så. Chianti för hundra pix blir min gissning!"

Frugan ler och ser oförskämt nöjd ut. Själv gråter jag en skvätt och intalar mig själv att jag åtminstone plockade landet. :) 83p
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
2007 San Fereolo Dogliani (91283)

Läckert och syndigt gott. Klockrent vin för kategorin: "FW * (Viner som levererar bra och är funktionella, men saknar det lilla extra)". Kan tänka mig att @Deppodi borde testa det här. Mycket vin för en relativt liten peng. Ett fynd, men med gemener. 89p

Det ska jag absolut göra! Ännu ett vin som skrivs in till min lilla excell fil över kommande vinköp! Tack för tipset :D:D
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jaha, så har korkjävelhelveteförbannelsen drabbat även mig två gånger på en vecka. Först här om dagen på en vinprovning med bland andra @Oggy där en Conde de Valdemar GR var helkorkad, och sen i kväll när en Rocca di Castagnoli Stielle -00 smakade som en trasa som legat på golvet under en hylla i källaren på cementgolvet i 1-2 år! Köpt för drygt ett år sedan men hoppas SB tar igen den utan kvitto..... Gav det utan att säga något till min 20-årige som som inte är någon vinnörd och aldrig har smakat ett korkat vin och hans reaktion var "Fan det här smakar ju kork och morfars gamla hemkörda vin!" -och sen en massa spottande och grimaser på det. :) Så korkat kanske skakar kork ändå, själv känner jag bara gammal källartrasa.
SB är ju inte bara Världens Bästa osthyvel, de tar dessutom tillbaka vilket skit somhelst så länge det är i en flaska de sålt inom rimlig tid från 'nu' .
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Idag, kvällen efter en ssk hård kendoträning med ovanligt många nya blåmärken:

Finnish birthday celebration DAY (eve)
La Verdura, Yokohama

INTRODUCTION
Jussi is now close to mature, so after tonight's practice, we went for a great time, great food and the opportunity of fabulous wine... Tuesday, he goes back to Finland...

The first btl to be emptied was the Rioja GR. Quite an affectionable wine. Me likes!

FLIGHT 1 - ALL THE WINES... (3 NOTES)
Two pizzas, (串田のおすすめ)
Two pastas, garlic extravaganza...
Two plates of Angus beef.......... ( noone suffered other than after we were out of meat... )

  • 2007 Château La Commanderie de Mazeyres, 89 Points
    France, Bordeaux, Libournais, Pomerol
    As Pjaines so aptly puts it, not the brightest Ginger relative you could ever wish to forget anywhere. (Label and capsule are definitely ginger...) But we quite enjoyed its quirkiness. This is an aweinspiring wine given the facts that the vintage was completely sucky-sucky and that it's our first go with this particular chateau.

    Medium red with beginning maturity on the robe.
    Nose is just young fruity with a small behind of cow (Brett) and fine vegtal hints from the load of CF doing its job JUST right.
    In the mouth, this is rather thin and just doesn't quite qualify for "medium bodied". Has several medicinal aromas in the aroma spectrum that makes this wine a little 'cumbersome'. But it's balanced, well made and ... a wine I'm happy to not have more btls of. However, it has risen our curiosity of what this estate just may deliver in a better year.

    Must say: Well made for the poor vintage, especially as so many others face-planted much much much worse. For instance: VCC, for the price of 4 btls of this per btl is not at all performing according to any credible source.

    Wife: preferred the Rioja GR.

    Wine-Searcher score was (some yrs ago) 81p. That is just unnecessarily harsh and completely non-objective. Maybe the scores were collected from GUYS with cloudy balls, as in crystal balls.


    2005 Bodegas El Coto Rioja Coto de Imaz Gran Reserv, 92 Points
  • Spain, La Rioja, Rioja
    ...what a fantastic wine from a very dear friend's serving!

    Colour is a transparent ruby red.
    Nose is difficult to assess because of its youth and the (SILLY!) smoking other guests at the restaurant.
    Taste profile goes towards M+ tannins and M+ acids, elegant, balanced, moderate complexities and a medium body constitution. Aromas go towards the red and brown berries as well as concentration and "early-end-station-arrival".

    A great vintage, but not an incredibly awesome wine. However, I'd hate to see myself dissuading anyone to buy a great wine like this, at the price that it's being offered at...

    Wife: preferred this Rioja GR.


  • 1999 Two Hands Shiraz Ares, 91 Points
    Australia, South Australia, Barossa, Barossa Valley
    Dark, rich, overwhelming robe, Nase und Hatch.

    Not particularily elegant or subtle, but delivering a fabulous amount of concentration that made tonight's very fine '05 Rioja GR and '07 Pomerol behave like prancing pony Beaujolais Nouveaux...

    Aromas are dark, extracted and superbly attractive. Well extracted from great grapes. Asphalt, herbs/spices, olive brine, licorice-licorice (w/out the anise seed aromas) and some very dry crumbling Australian clay that at least one Wallaby humped (jumped?) on. The aromas didn't suit all at the counter. Tannins are there, but melting away. Acids are much lower than previous btl (go figure!) and the general impression is of a great Oz wine that fits garlic, steak and all kinds of crude pleasures. A round and fabulous kiss! Lacking in complexity to merit a higher score.

    Cork was absolutely perfect, and would have easily gone for another 15 yrs.

    Yay!!!

    Much more enjoyable than previous btl. Has oomph left, but not much wiggle room when it comes to evolutionary expectations. Will surely be around for at least 5 more yrs.

    Wife: prefered the Rioja GR.
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Dagens viner som avnjuts under kvällen! Återkommer med smaknoterna senare.

Jag är alldeles för dåligt på att förstå det här med IT och varför jag inte bara kan redigera min tidigare post. Så jag väljer att citera mig själv med en edit.

Vin 1) Crozes-Hermitage Les Launes 2012 (länk här)
Igår när jag öppnade denna så kändes det som att det var julafton. Dofterna var helt fantastiska, men vinet spretade åt alla håll. Jag gav denna ett nytt försök idag efter att ha stått i karaff över natten. Det blev en jättestor skillnad! Idag hade vinet hunnit lugna ner sig, och syran var inte alls lika påtaglig. Smakerna som kom fram var en lätt påminnelse av syrliga bär. Tänk rabarber. Till detta så serverades det en spansk paella med räkor, chorizo, kyckling och svartpeppar. Vinet fungerade utmärkt till! 85p

Det här är ett vin som jag egentligen skulle vilja köpa flera flaskor och följa med åren. Kan förstå varför vissa av er håller på med lagring!

Vin 2) Raccolto Nero d'Avola Cabernet Sauvignon 2013 (länk här)
Syrrans val av vin. Hon gillar generellt sötare viner än mig, och det märks ännu en gång. Vinet är helt okej men försvinner lite till maten. Hade nog valt att dricka det här vinet på tu man hand utan andra smaker som kommer i vägen. Vinet saknar "karaktär". Det är okej, men ingenting speciellt med det. 81p
 

Mattias Schyberg

Administratör
SB är ju inte bara Världens Bästa osthyvel, de tar dessutom tillbaka vilket skit somhelst så länge det är i en flaska de sålt inom rimlig tid från 'nu' .
Du får det nästan att framstå som något negativt. :confused: Det är HELT FANTASISKT trevligt att kunna lämna tillbaka alla dåliga flaskor man köper. Till råga på allt så kan man till och med gå dit med ett vin man inte råkar gilla och kalla det defekt om man så önskar. Inget jag har gjort än så länge, men skulle ibland vilja när man betalt överpris för något halvtrist vin. :cool:

Dessutom har jag lämnat tillbaka vin som inhandlades för ett par år sedan, helt utan kvitto. :)
 

chambertin

Medlem
Du får det nästan att framstå som något negativt. :confused: Det är HELT FANTASISKT trevligt att kunna lämna tillbaka alla dåliga flaskor man köper. Till råga på allt så kan man till och med gå dit med ett vin man inte råkar gilla och kalla det defekt om man så önskar. Inget jag har gjort än så länge, men skulle ibland vilja när man betalt överpris för något halvtrist vin. :cool:

Dessutom har jag lämnat tillbaka vin som inhandlades för ett par år sedan, helt utan kvitto. :)
Inte fullt så fantastiskt när man vet att SB bara skickar tillbaka vinet till importörens lagerställe med en kod och kräver full kredit.
Du skall ha cred dock att du håller dig till att returnera defekta flaskor, vilket jag absolut håller med om att man skall göra.
 

Mats

Gone todash....
Du får det nästan att framstå som något negativt. :confused: Det är HELT FANTASISKT trevligt att kunna lämna tillbaka alla dåliga flaskor man köper. Till råga på allt så kan man till och med gå dit med ett vin man inte råkar gilla och kalla det defekt om man så önskar. Inget jag har gjort än så länge, men skulle ibland vilja när man betalt överpris för något halvtrist vin. :cool:

Dessutom har jag lämnat tillbaka vin som inhandlades för ett par år sedan, helt utan kvitto. :)
Yepp, gick tillbaka med min korkade Stielle idag som var inköpt för 1,5 år sedan och fick pengarna tillbaka utan minsta lilla problem. Jag har mycket starka känslor mot monopolet men jag tror inte det finns någon annan affär i Sverige som skulle ta emot något inköpt för så länge sedan på det smidiga sättet. Jag brukar klaga på deras sätt att behandla mig som kund vad gäller årgångar, misshandlade beställningar, datasystem som inte klarar av nyhetssläpp osv osv osv, och jag kommer fortsätta göra det så länge som de inte kan klara av vanlig normal kundorienterad service, men i det här fallet ligger de långt före alla andra företag jag har varit i kontakt med.
 

Mats

Gone todash....
Inte fullt så fantastiskt när man vet att SB bara skickar tillbaka vinet till importörens lagerställe med en kod och kräver full kredit.
Du skall ha cred dock att du håller dig till att returnera defekta flaskor, vilket jag absolut håller med om att man skall göra.
OK, visste inte det men det har iofs alltid känts lite konstigt att en affär ska ta så bra ansvar. Det känns ju självklart att säljare ska ta ansvar för vad de säljer men när man väl betalat brukar de ju inte bry sig så mycket om oss kunder längre. Om nu SB skickar ansvaret vidare förklarar det ju deras välvillighet att direkt ge mig pengarna tillbaka. Men man måste ju tillägga att det är helt rätt av dem, på samma sätt som det är rätt att vi går tillbaka med defekta flaskor är det rätt av dem att kräva ersättning av de företag som levererar till dem/säljer via dem.
 

Sörplarn

Medlem
Yepp, gick tillbaka med min korkade Stielle idag som var inköpt för 1,5 år sedan och fick pengarna tillbaka utan minsta lilla problem. Jag har mycket starka känslor mot monopolet men jag tror inte det finns någon annan affär i Sverige som skulle ta emot något inköpt för så länge sedan på det smidiga sättet. Jag brukar klaga på deras sätt att behandla mig som kund vad gäller årgångar, misshandlade beställningar, datasystem som inte klarar av nyhetssläpp osv osv osv, och jag kommer fortsätta göra det så länge som de inte kan klara av vanlig normal kundorienterad service, men i det här fallet ligger de långt före alla andra företag jag har varit i kontakt med.

Dom har inget val pga monopolet, häller du finkel i flaskan istället för vinet du drack upp med god min, säg att man då returnerar endå i sur min med annat innehåll, så är bevis bördan på SBs sida, enligt vissa lokala källor är detta ovanligt det är bara skriva på kvittot, glasbanken gör ingen stor sak av det hela, det sker som sagt inte så ofta. SB kör endå stenhårt mot leverantören istället och där vinner SB oavsätt innehåll i flaskan.

Dock kan jag tillägga att det är oftast INGA problem att returnera via näthandeln heller, nackdelen pga regelverket i DDR Sverige är att man får vänta, så nej bolaget får ingen stjärna, utan detta handlar endast om dig som person likt allt annat man vill returnera, är det värt mödan eller ej, då du skall bevisa felaktigheterna...

Ja jag har klagat ofta på dåliga viner trots äldre inköp från kontakter utomlands, oftast behöver jag inte ens returnera utan får en rabatt kupong istället för samma värde eller gratis frakt vid nästa beställning, så fungerar det i den riktiga handeln.
 

Vino fino

Medlem
Ja jag har klagat ofta på dåliga viner trots äldre inköp från kontakter utomlands, oftast behöver jag inte ens returnera utan får en rabatt kupong istället för samma värde eller gratis frakt vid nästa beställning, så fungerar det i den riktiga handeln.
Kan bara hålla med här, SB är inget föredöme på detta område (heller).

I UK kör de flesta fysiska butiker med "smakgaranti", dvs tycker du inte om vinet, pengarna tillbaka. Och näthandlarna brukar ge pengarna tillbaka på nästa order.

Vad jag däremot har upplevt på SB är det tröttsamma tjafset huruvida vinet är defekt eller ej. Sånt slipper man med en smakgaranti.
 

MartinE

Medlem
Vad jag däremot har upplevt på SB är det tröttsamma tjafset huruvida vinet är defekt eller ej. Sånt slipper man med en smakgaranti.
Fast det är väl högst rimligt att man endast får returnera ett vin om det är defekt!? Och det där med smakgaranti låter mest som ett marknadsföringsknep i mina öron. Personligen skulle jag i alla fall inte ha mage att returnera ett vin bara för att det inte levde upp till mina förväntningar.

Däremot kan jag tycka att det är trist att SB sätter gränsen för returer vid tre år (från det att de slutade sälja vinet ifråga, d v s inte från när man själv köpte det). Jag lagrar majoriteten av mina viner klart längre än så och det är ju svårt att upptäcka defekten innan man öppnar flaskan...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Inte fullt så fantastiskt när man vet att SB bara skickar tillbaka vinet till importörens lagerställe med en kod och kräver full kredit.
Du skall ha cred dock att du håller dig till att returnera defekta flaskor, vilket jag absolut håller med om att man skall göra.
Hur hade de kunnat göra det bättre och smidigare för mig som kund?
 
Toppen