Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto

Medlem
Deras vanliga pinne finns för 201 i BS , vilket är i paritet med Toms pris. det där med alkoholstinnt låter märkligt, det är trots allt bara 13% enligt haha själva (tom säger 13,5% men jag tror mer på tillverkaren:))
får väl beställa en flaska av den också och se vad jag tycker :)

-anders

Är koncentrationen lägre kan det ju räcka med sådana alkoholhalter - alkoholen kan sticka ut ändå.

Men som du säger, du får pröva själv, jag kan vara lite överkänslig mot alkoholstick ibland.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack i helgen 2013 Felton Road Bannockburn Pinot Noir. Konsumerades över två dagar.

Typisk Pinot noir-doft där jag hittar jordgubb, lite ek och en viss alkohol. Efter några timmar kommer även choklad fram.
Det smakar av jordgubb, en aning ingefära (tror jag) och ek. Mycket ek. Lugna tanniner men eld från alkoholen.

Jag tycker vinet visar potential men eken är tyvärr alltför framträdande för att få mig att njuta fullständigt. Alkoholen kommer också fram lite väl mycket när vinet blir lite varmare. Jag tycker inte mycket har hänt till dag två, ett lite lugnare vin men blev inte märkbart bättre.
Har två flaskor till som jag tänker vänta med och hoppas eken integreras lite bättre med ålder.

Trots ointegrerad ek så är jag väldigt förtjust i Pinot noir vilket gör att vinet ändå för hela 90 poäng i dagsläget.
Spara LÄNGE!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så att @Mattias S skall få en chans att återvända till glada minnen på La Rochelle, så spenderade vi kvällen där i afton. Bara för hans skull. Innan vi hann komma i ordning, så stod en pillemarisk Enokawa-san (restaurangchef och mckt kunnig sommelier) där med ett glas vitt i famnen. Följande utspelade sig (copy pastej från CT):

2013 L'Ecole No. 41 Sémillon, 84p
Columbia Valley, Washington.
After a thorough smell:
-This is surely Chardonnay.
-*troll-smile* NOPE!

...mindless silence...

Delicious young wine with lower end acids that is hinted sweet and rather packed. Rich to be white. Flowery aromas, intense, has seen a bit of oak, seemingly made for near consumption. A bit rough and bitter, earthy finish. Delicious but no cigar.

After thoroughly tasting the wine and weighing in all my options:
- Maybe Pinot gris?
- Non.
- Viognier?
- Mais non. *TROLL SMILE*

After several other trials...
- W...T...F... Austria?
- Nope.
- USA?
- Finally, yes. *troll smile* Maybe a little complicated. *huge troll smile*

Long thinking and drinking and conscideration...

*GIVE UP*

Too difficult for my low level of wine knowledge... :-( 残念。(ZANNEN)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Idag började med att vi bestämt oss för ett FLÄSKIGT mega-Parker-vin från nya världen. Och valet föll på 2005 Mendel Unus, en Malbec från Mendoza och 94 FETA poäng från WA.

What could possibly go wrong?

Jo: Korkjäveln!
Zatan i kåtan! Årets sjätte korkskadade vin. F****K!!!
Så den fick stanna hemma i slasken. Vaskad, traskad, plaskad, hatad och ratad...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tredje gången för detta vin, vår första egna öppnade flaska (av 4):

2008 Château Lagrange, St Julien, 91p
A very elegant showing that tends towards the acidic, especially when newly opened. But after some hrs of airtime, got much of its act together.

M- bodied wine with Bdx earth and few other markers. Tannic structure is very fine, especially for a young wine. Mature tannins that excercised their task well on the palate. Tannins M+, Acids M++(+). Great, long finish of lingonberries and cold butter.

Half of me thinks this may become great after some age (probably the part of me that payed for it) and my other half can't stop thinking about the great value I missed out on from Southern France at half price...

Aaaargh... Disillusioned and tired. Time to go to bed.

With the miracle menu at fantastic La Rochelle 'Sanno'.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Idag började med att vi bestämt oss för ett FLÄSKIGT mega-Parker-vin från nya världen. Och valet föll på 2005 Mendel Unus, en Malbec från Mendoza och 94 FETA poäng från WA.

What could possibly go wrong?

Jo: Korkjäveln!
Zatan i kåtan! Årets sjätte korkskadade vin. F****K!!!
Så den fick stanna hemma i slasken. Vaskad, traskad, plaskad, hatad och ratad...
Lider med dig, 6 korkade viner till mitten av februari är väldigt mycket!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lider med dig, 6 korkade viner till mitten av februari är väldigt mycket!
2013 hade vi totalt 2 flaskor som smakade som denna lädersoffa:
07lg-moldy-basement-furniture.jpg


...och 2 är faktiskt OCKSÅ för många!

Jag tar tillfället i akt och förnyar våra löften:
I will never ever again purchase naturemuppy corks.
Go go go ya screw caps and glass corks!
All medieval stupidities be gone!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
20150217_163329.jpg


Två riktiga motpoler ikväll.

Scarpa La Bogliona 1998 är svårt övermogen med en trist dammig näsa. Sherry-ox, nötter, läder, umeboschi plommon, jord, planka, möglig källare och mariekex. Hög syra, rejält torr frukt och ett uns kvarlevande tanniner i en på sin höjd medelfyllig kropp. Saknar intensitet och det är mest damm och syra som hänger kvar i munnen. Generöst hamnar jag väl på 75P.​

Seghesio Cortina Zinfandel 2011 är föga förvånande något av ett kraftpaket. Näsan domineras av fatig vanilj och choklad tillsammans med en hel del ospecifika röda bär. Bra djup, men saknar lite komplexitet. Rejält fylligt i munnen, fast med en bra syra som balanserar sötfruktigheten. Jag gillar att avslutet aldrig känns klibbigt. Hög intensitet och en bra längd. Aningen alkoholvarm, men det var väl kanske att vänta. Inget jag direkt går igång på, men lång ifrån syltplanka. 90P framförallt för intensiteten och balansen.​
 
Last edited:

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Förbereder mig för lite Champions League tillsammans med @ChristianB som låter mig blindprova lite rött.
Visste förvisso att det var Bdx, men satte ganska blygsamma 86-87p2004 Clos du Marquis som känns ganska sluten inledningsvis med mycket inslag av röda körsbär, ceder och lite tobak. Får hoppas att den öppnar upp sig under kvällen!
 

gece

Man vänjer sig.
2009 Château d'Arlay Côte du Jura Pinot Noir fick delvis hamna i grytan, delvis i kocken. När korken poppades kom en oxidativ doft av "gårdagens rödtjut" upp (sådär som det brukar dofta ur en vinflaska som man tömde dagen innan), något som dock inte upprepas i glaset, där vi hittar kompost, stall, hallon, yoghurt, krutrök, brunnsvatten, kött och lakrits. Ganska lätt med tunna tanniner men en rackarns syra. Tämligen okomplicerat och inget jag kommer komma ihåg i resten av livet, men med frikostiga mängder personlighet och ganska gott. Den andra flarran (man är ju ingen rookie som bara köper en...) får vänta ett år eller två innan den dricks för att se vad som händer. 84p
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Får avsluta kvällen med en uppdatering och summera poängen för 2004 Clos du Marquis med totala 89p, som känns väldigt stabilt. Till en köttbit och med lite mer tid i en karaff tror jag det hade nosat sig upp till 90, men bara kanske. Jämför man med samma vin årgång 2005 så håller det senare betydligt högre rang, men det kanske är att vänta sig för det året och just för St Julien! Kul är iaf. att föräldrarna har en flaska liggandes som jag säkert kan nästla in mig på...
 

ChristianB

DipWSET
Får avsluta kvällen med en uppdatering och summera poängen för 2004 Clos du Marquis med totala 89p, som känns väldigt stabilt. Till en köttbit och med lite mer tid i en karaff tror jag det hade nosat sig upp till 90, men bara kanske. Jämför man med samma vin årgång 2005 så håller det senare betydligt högre rang, men det kanske är att vänta sig för det året och just för St Julien! Kul är iaf. att föräldrarna har en flaska liggandes som jag säkert kan nästla in mig på...
Klart roligt att prova den här; årgång 2004 är kanske lite av en besvikelse för precis som @Daniel B har jag provat 05an vid något tidigare tillfälle. Minns den som betydligt mer kraftull... Nåväl, 04an bjöd först på en inledande dos tobaksblad, ceder och mörka bär. Efter en timme började faten ge sig till känna och en sötaktig nyans smög sig in i form av vanilj och mer cigarrtobak. De sista dropparna efter matchslut så var det betydligt mer av en silkig tanninstruktur som stack fram, utan att vara obehaglig på något sätt, men med en närvaro som kanske skulle göra bättre ifrån sig med en bit vilt.

Jag spekulerade lite kring årgång 2004 och att den var något blötare än 2005, men det är som sagt spekulationer. Nog för att vin är blött, men jag tyckte att frukten kändes lite urvattnad... Kanske är det snarare så att jag dricker för lite Bdx med +10 år på nacken för att skilja mellan urvattnad och trött frukt, men då får jag väl ta mig an att prova lte mer! ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Allt jag önskar är att titta på VM i Cricket som går av stapeln nu. Världens mest sedda TV evenemang, klår OS i fotbolls-VM med hästlängder. Världens högst betalda atleter. Världens största sport. Och den visas inte på japansk TV...

Men, man kan ju alltid dricka lite vin.

2009 OS Winery (Owen Sullivan) Cabernet Franc Champoux Vineyard, 88p
Washington State.
Dark red.
Early maturity nose that is small, non-descript and not very interesting.
In the mouth this is primarily a very fine cassis wine with a cold, menthol constitution. Small tannins and acids resting on the beautiful contours of maturing fruit of good intensity. Complexity level is only medium, but deliciousness is high!
Did incredibly well with the Homer dinner, but not quite what I'd bring to a greater restaurant.
Wife: 85 (unbalanced, strange acidity.)

Homer restaurant tonight serving tempura small fish that was terrible, nano-hana that was over boiled, but the chicken stew with the year's first bamboo shoots was sublime as was the perfectly red-wine-garliced wagyu with ruccola in Clos Mogador's olive oil.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Domaine les Aphillanthes Cotes du Rhone Villages Vielle Vignes 2010

Druvblandningen är som vanligt huvudsakligen grenache med lite mourvèdre. Mörka frukter och jordgubbe/hallondoftande med lite kryddig/örtig ”touch”. Mjuk och förförisk, lite sträv i början. Ganska hög syra och ganska tanninrik, men efter en timme kommer frukten fram och den blir fyllig och len som sammet... Mumma!

Beställde 6 st till. Ett vin som jag tycker om, södra Rhone, bättre än CdR och liknar mer en Ch9dp.

Betyg: Svår att motstå för en #grenachelover, ett mycket bra vin, dricks bra idag men kan utvecklas ytterligare. Fynd! 90+
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Domaine les Aphillanthes Cotes du Rhone Villages Vielle Vignes 2010

Druvblandningen är som vanligt huvudsakligen grenache med lite mourvèdre. Mörka frukter och jordgubbe/hallondoftande med lite kryddig/örtig ”touch”. Mjuk och förförisk, lite sträv i början. Ganska hög syra och ganska tanninrik, men efter en timme kommer frukten fram och den blir fyllig och len som sammet... Mumma!

Beställde 6 st till. Ett vin som jag tycker om, södra Rhone, bättre än CdR och liknar mer en Ch9dp.

Betyg: Svår att motstå för en #grenachelover, ett mycket bra vin, dricks bra idag men kan utvecklas ytterligare. Fynd! 90+
Drack '07:an nyss, fortfarande bara barnet.
Finns denna på SB?
Vad tar de för den?
Utgår från att de fortfarande låter vinet ligga till sig på fat från Domaine Romanée-Conti?
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Drack '07:an nyss, fortfarande bara barnet.
Finns denna på SB?
Vad tar de för den?
Utgår från att de fortfarande låter vinet ligga till sig på fat från Domaine Romanée-Conti?

Deppodi, var snabbare än jag. Måste säga att den levererade för det priset..
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tredje gången för detta vin, vår första egna öppnade flaska (av 4):

2008 Château Lagrange, St Julien, 91p
A very elegant showing that tends towards the acidic, especially when newly opened. But after some hrs of airtime, got much of its act together.

M- bodied wine with Bdx earth and few other markers. Tannic structure is very fine, especially for a young wine. Mature tannins that excercised their task well on the palate. Tannins M+, Acids M++(+). Great, long finish of lingonberries and cold butter.

Half of me thinks this may become great after some age (probably the part of me that payed for it) and my other half can't stop thinking about the great value I missed out on from Southern France at half price...

Aaaargh... Disillusioned and tired. Time to go to bed.

With the miracle menu at fantastic La Rochelle 'Sanno'.
Din 91P gör att jag hungrigt betraktar min oöppnade låda om 6 flaskor därnere i källaren med en törstig min... Kanske börjar bli dags för ett litet bryt :D
 
Toppen