Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

ckntur

Medlem
Chionetti Briccolero Dogliani 2012
100% Dolcetto på ståltankar.

Korkade upp detta idag till en lokal"odlad" entrecote, snabbstekt i smör med salt och peppar. och en coleslaw till.
Mörkt och murrigt med mycket mörka bär, lite vanilj och tobak.
Lätta men tydliga tanniner och kanske lite för hög syra men väldigt god.
Vinet rundas säkert av efter några års vila så tur man har 11 kvar.
En klart godkänd dolcetto.
image.jpg


 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Din 91P gör att jag hungrigt betraktar min oöppnade låda om 6 flaskor därnere i källaren med en törstig min... Kanske börjar bli dags för ett litet bryt :D
Både ja och nej.
Vet hur den där hungriga känslan att prova sin första flaska är.
...men rent objektivt har du sannolikt större glädje av vinet om du håller på dig bättre än vi gjorde...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Höll lite vinprovning ihop med @vininfo.nu igår. Som vanligt så var det Loire och Bordeaux som avverkades och strax under 30 personer fyllde lokalen för att delta. Sanslöst trevligt gäng dessutom; de var oerhört frispråkiga med massor av roliga kommentarer, speciellt när ett och annat glas slunkit ner. Ett sant nöje att undervisa således. Då det var 1-betygskurs inom Munskänkarna så var kunskapsnivån blandad, men engagemanget skyhögt.

På lite uppkäftigt vis så väljer vi att gå ut ganska hårt med lite sött som förvin i samband med den teoretiska genomgången. Detta då socker såklart höjer de flestas humör. Därefter blev det åka av med ett vitt heat följt av ett rött, där vi även lyckats få till en liten minivertikal.

Missa inte @vininfo.nus intryck som ni hittar här

Förvin

2001 Moulin Touchais (4196)
Välutvecklad, komplex och härlig arom med aprikos, mogna äpplen, svamp och några puffar saffran. Det bjuds även på honung, kofta, krutig sten och lite udda drag av fiskleverolja. Välbalanserat och smekande oljigt i munnen med en sötma som aldrig känns kladdig. Frisk syra med bra intensitet, men möjligtvis saknas det lilla extra bettet.

Alltid trevligt att dricka detta vin. Nedrans gott och solklara 89p.

Vita viner

image.jpg


2013 Henri Bourgeois Sancerre Les Baronnes (32253)
Urtypisk och något återhållen Sancerre med en elegant arom av nässlor, gräs, citrus och fläder. Tryggt på varje blindprovning. Krispig och stenig i munnen med medel på det mesta.

Ovanligt trevlig, brukar vanligtvis gäspa ljudligt när jag dricker "enkel" Sauvignon Blanc. 87p

2012 Nicolas Joly Les Vieux Clos (99106)

Komplext till tusen med en subtil arom som växer till sig med lite tid i glaset. Fina oxiderade drag i sann Joly-anda. Övermogna gula äpplen varvas med fet balsamisk honung, hjortron och torkade aprikoser. Under ytan lurar en matta av nyanser: Krutig flinta, smutsig halm, maskros och en del rostade pinjenötter. Hög syra med läskande sälta samt bra intensitet och längd.

Skrämmande gott och riktigt intressant vin! Klar favorit i gruppen dessutom, vilket förvånade mig en aning. 90p

2010 Chateau Latour-Martillac Blanc (90721)

Klassisk mark, klassisk stil och ovanligt druvtypiskt. Vit Bordeaux brukar vanligtvis vara svåra att plocka blint (kanske bara är jag?) då de flesta druvspecifika drag brukar hamna någonstans djupt under en matta av fat. Just i detta fall så stämmer det inte. Mycket fat såklart, men också en hel del katturin, citrus och sparris. Fylligt med lite eldigt bett och rejäl intensitet. Påtaglig bitterhet i avslutet och helheten känns lite burdus och ofokuserad.

Lite småtrist, men högkvalitativt utan tvekan. 88p

Röda viner

image.jpg


2009 Couly-Dutheil Clos de l'Olive (71553)
Även detta vin skulle kännas bekvämt att möta i en mörk gränd. CF ut i fingerspetsarna med stora doser paprika och grus i näsan. Blåbärsris, jord och ceder möter upp fint och helheten känns delikat sammansatt. Knappt någon fruktighet att tala om, i alla fall ingen söt sådan. I munnen så är det ungt och ettrigt med knivskarpa tanniner och adekvat syra. Det river och känns snarare än bjuder in, vilket jag ser som ett plus i detta fall.

Ruggigt trevlig Chinon med en attraktiv prislapp. Borde dessutom åldras ett gäng år med behag. Det är bara att köpa på sig. 90p

1985 Couly-Dutheil Clos de l'Olive (71805)

Oh my god! Detta rockar helt ordagrant vid första sniffen. Näsan fylls omedelbart av ett helt grustag och därefter kryper smått överdrivna toner av grillad grön paprika och rotfrukt fram som tar över det mesta. Lite tjära tittar fram också, men också tomatsås som kokats lite för länge på rostig spik. Helt obefintlig frukt i munnen och slankt på gränsen till dött. Klart över kullen och syran dominerar för mycket.

Synd, med lite mer liv så hade det kunnat vara fantastiskt (jag håller tummarna för att min flaska hemma är mer välbevarad). Kan dock inte såga det helt, då det ändå har en hel del kvaliteter. 87p

2010 Les Hauts de Granget (3814)

Korrekt och välgjord merlotdominerad Bordeaux. Svarta vinbär, plommon och choklad direkt vid start som sedan kompletteras med aningen fruktyougurt och ceder. Fylligt och strävt men även lite bumligt och ofokuserat.

Gott vin och för sitt pris helt ok, men det blir aldrig mer än så. Överlägsen favorit hos deltagarna. Tur att man inte måste hålla med. :) 87p

2010 Duluc de Branaire Ducru (92507)

Välstrukturerad och rakryggad Bordeaux av det renare slaget. Svarta vinbär, ceder, kaffe och ett uns paprika dominerar med lite toner av målarfärg och tobak i bakgrunden. Strävt och fylligt med schysst syra och längd.

God och korrekt Bordeaux från västra stranden, men för högt prissatt med tanke på vad man får. Det saknas något för att nå de riktigt höga betygen. 89p
 

vininfo.nu

Medlem
2012 Nicolas Joly Les Vieux Clos (99106)
Komplext till tusen med en subtil arom som växer till sig med lite tid i glaset. Fina oxiderade drag i sann Joly-anda. Övermogna gula äpplen varvas med fet balsamisk honung, hjortron och torkade aprikoser. Under ytan lurar en matta av nyanser: Krutig flinta, smutsig halm, maskros och en del rostade pinjenötter. Hög syra med läskande sälta samt bra intensitet och längd.

Skrämmande gott och riktigt intressant vin! Klar favorit i gruppen dessutom, vilket förvånade mig en aning. 90p

Vi är helt överens om gårdagskvällens bästa viner... Loire "rules"!!!
 

ChristianB

DipWSET
Riktigt snygg provning där, @Mattias S! Jag har ingen koll alls på vad Munskänkarna gör på sina olika nivåer, men vad betyder till exempel 1-betyg och 2-betyg? Hade en dam inne i butiken som jag hjälpte plocka ihop viner för en 2-betygsprovning i förra veckan. Listan på viner var inget avancerat men vi hade inte allt så det blev lite motsvarande exemplar. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Riktigt snygg provning där, @Mattias S! Jag har ingen koll alls på vad Munskänkarna gör på sina olika nivåer, men vad betyder till exempel 1-betyg och 2-betyg? Hade en dam inne i butiken som jag hjälpte plocka ihop viner för en 2-betygsprovning i förra veckan. Listan på viner var inget avancerat men vi hade inte allt så det blev lite motsvarande exemplar. :)
1-betyg motsvarar ungefär en grundläggande vinutbildning med fokus på Europa. Inga tunga grejor, men tillräckligt för att förstå skillnaderna mellan de vanligaste vintyperna och distrikten och hur du hittar rätt i vindjungeln. 2-betyg håller väsenligt högre nivå och trebetyg är på yttersta nördnivå. :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Crozes-Hermitage Les Launes 2012 (Länk här)

upload_2015-2-20_19-37-11.jpeg


Doft av jul! Kanel, pepparkaka och nejlika. I munnen upplevde jag det som surt, spretigt och obalanserat. Detta åkte tillbaka in i skåpet för att stå till sig i några dagar. Alternativt koka gryta på.

Bloodstone Shiraz 2013 (Länk här)
upload_2015-2-20_19-39-59.jpeg


Doft av mörka bär & mintchoklad. Ett vin i min smak! Syran är mycket bättre balanserat än ovan nämnda, och fylligt i gommen. Lite kort eftersmak, men bra valuta för pengarna. Kommer att köpa igen! 82p

Hade egentligen velat dricka Masi Amarone Costasera som förra helgen. Men äh. Detta duger för pengarna, jag får börja dricka "finvin" när jag har bättre ekonomi!
 

Mats

Gone todash....
Jaha, så har korkjävelhelveteförbannelsen drabbat även mig två gånger på en vecka. Först här om dagen på en vinprovning med bland andra @Oggy där en Conde de Valdemar GR var helkorkad, och sen i kväll när en Rocca di Castagnoli Stielle -00 smakade som en trasa som legat på golvet under en hylla i källaren på cementgolvet i 1-2 år! Köpt för drygt ett år sedan men hoppas SB tar igen den utan kvitto..... Gav det utan att säga något till min 20-årige som som inte är någon vinnörd och aldrig har smakat ett korkat vin och hans reaktion var "Fan det här smakar ju kork och morfars gamla hemkörda vin!" -och sen en massa spottande och grimaser på det. :) Så korkat kanske skakar kork ändå, själv känner jag bara gammal källartrasa.
 

Larseman

Medlem
Kvällens uppställning:
WP_20150220_005.jpg


2012 Paolo Scavino Langhe Nebbiolo (88p)
Till lite ost och charkuterier. Kryddig (timjan och rosmarin) och rödbärig (hallon) med en del florala toner av rosor och parfym. Stram, med silkiga fina tanniner, skjuts i syrorna och bra längd. Otroligt bra för 150 pix.
2009 Trimbach Riesling Cuvee Frederic Emile (90p)
Till gräddig räkpasta. Förmodligen lite för elegant vin till maten, försvann lite men växer desto mer efteråt. Mycket mineral i doften i form av våt sten. Lime och småcitrus och lite fotogen. I munnen mjuikt och fylligt, mycket syra, smak av lime och grape. Helt torrt men ändå en känsla av fruktsötma. Gott!
 

merlotsmile

Medlem
Hann inte svara men antog att det va dessa när ja såg korken ;-)
Hur va -97.an? ska dricka den 28.e feb
Coolt att du tog korkarna!!! Alltså, vi skulle ju dricka typ hälften idag och hälften imorgon ... men det blev inte så :eek:. Så .. här i dimman ... så tycker jag att Salonen initialt var mer knuten i doften än vad Churchillen var. Men Salonen var mer komplex i smaken kändes det som , trots att Churchillen var mer utvecklad :confused:. Det hände saker i lager på lager efterhand i Salonen (och mer mogen frukt än direkt tertiära grejer som i Churchillen) . I Churchillen hittade man sakerna direkt (iofs väldigt schyssta teriära toner av svamp, autolys, lite oxidation, bokna äpplen etc). Finishen var längre på Salonen (goes on for ever and ever). Churchillen hade mer oxiderade toner. Båda hade autolytiska toner. Efter tre timmar så hände det dock något i doften på Salonen och där fanns mycket mer (alternativt var det dimman). Summa sumarum: 1-0 till Salon 1997. Fast båda är ju fantastiska!!
 
Last edited:

KimHartman

Medlem
Visa bifogad bild 3257
Domaine de Villeneuve les vieilles vignes 2009. Jag måste älska svavel! För när vinmakare odlar biodynamiskt eller ekologiskt och och bestämmer sig för att avstå svavel så blir det inte bra. Smaken här är inte dålig men koldioxiden som man använder för att skydda vinet har gett kolsyra i vinet. Trist!
Skulle tippa på en lätt efterjäsning i flaskan. Väldigt många drabbades av det med deras 07:a (kolla CT) och det låter rimligt att det varma 2009 kan ha lett till liknande svårigheter med att jäsa ut helt.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
2012 Nicolas Joly Les Vieux Clos (99106)
Komplext till tusen med en subtil arom som växer till sig med lite tid i glaset. Fina oxiderade drag i sann Joly-anda. Övermogna gula äpplen varvas med fet balsamisk honung, hjortron och torkade aprikoser. Under ytan lurar en matta av nyanser: Krutig flinta, smutsig halm, maskros och en del rostade pinjenötter. Hög syra med läskande sälta samt bra intensitet och längd.

Skrämmande gott och riktigt intressant vin! Klar favorit i gruppen dessutom, vilket förvånade mig en aning. 90p

Kul att den var så bra. Har en flaska liggandes hemma som jag köpte som del av mitt löfte att dricka mer Chenin blanc under 2015.
Synd att det finns så få skrämmande få franska att välja på!
Det måste vara en av de värsta luckorna i sortimentet!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kul att den var så bra. Har en flaska liggandes hemma som jag köpte som del av mitt löfte att dricka mer Chenin blanc under 2015.
Synd att det finns så få skrämmande få franska att välja på!
Det måste vara en av de värsta luckorna i sortimentet!
Visst är det så. Loire som helhet är oförskämt styvmoderligt behandlat om man bortser från Sauvignon Blanc. Helt sjukt egentligen med tanke på hur bra och snyggt prissatt mycket är. :confused:
 
Toppen