Det extremt jobbiga med detta är QR-koden måste vara specific för varje marknad och på den marknadens språk. Det är ett jätteproblem eftersom vi små producenter inte har råd, eller tid, eller ens möjlighet att producera en separat etikett för varje marknad. Varje gång man sätter igång en trycksekvens hos tryckaren, så är det en setup kostnad och extra tillägg för varenda liten ändring. Dessutom logistisk en mardröm, exempel: en Engelsk importör beställer 100 lådor. Sen ett par månader senare vill dom komplementera med 100 lådor till (vilket händer hela tiden). Ska jag då hålla tillbaks 100 lådor utan etiketter på den lösa grunden att dom eventuell kanske beställer? Och neka en anna importör samma vin som inte kräver QR-kod? Det blir jävligt rörigt och dålig service fort.
Jag är inte emot det i princip, bara hade hoppats att dom tillåtit det vara på engelska så vi slapp denna logistiska mardröm. Resultatet blir att det kommer sitta fula QR-kod klisterlappar ovanpå etiketterna framöver från alla mindre producenter världen över.