Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krisområde: Chateauneuf du Pape

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu är det kris i Kapernaum!
Efter gårdagens lilla inköp, så har hustrun begärt att jag köpstoppar Bourgogne/Beaujolais, Chablis, allt sött med låg eller utan syra, Champagne samt alla "sötfruktiga" rödviner (tänk: Grenache, Zin, Petit syrah, Amarone).
Detta kan jag i princip leva med utan störningar. Nemas problemas. Går ju alltid att tillfredsställa "breddmuskeln" vid provningar, bingeing, under resor eller vid middagar där hustrun ej är med.

Men! Krisområdena blir Chateauneuf (och Priorat)
Priorat är för dynamiskt för att jag skall vilja ta pa några skygglappar vad gäller olika tillverkare, så där kommer jag fortsätta gotta mig åt allt jag hittar med rimlig prissättning. Men CNdP... Där har vi ett område med traditioner inbakade i producenter och hus-stilar att förhålla oss till. Detta har föranlett att det finns en vit lista: Uttalade undantag från köpstoppet är Beaucastel, Clos des Papes, Domaine de Marcoux, Tardieu-Laurent Cuvée Spéciale, Domaine de la Mordorée, Mont-Redon och ... Xavier (outgrundligt). Tex kommer jag måsta smygköpa Vieux Telegraphe, för den står på hennes svarta lista... Dock är mitt erfarenhetsspektra av CNdP rätt begränsat och skriker därför efter lite hjälp från forumet.

Forumfrågan då:
Vilka CNdP går sina viner åt det återhållet, strama, "rödfruktiga" hållet, dvs sådana som kommer kunna tillfredsställa mina lustar efter La Garrigue i flytande form utan att samtidigt göra våld på min hustrus smakbegränsningar av "söt grenache"?
 
  • Like
Reactions: Jos

Martin Berggren

Bad santa
Forumfrågan då:
Vilka CNdP går sina viner åt det återhållet, strama, "rödfruktiga" hållet, dvs sådana som kommer kunna tillfredsställa mina lustar efter La Garrigue i flytande form utan att samtidigt göra våld på min hustrus smakbegränsningar av "söt grenache"?

Marcoux har du redan på din lista. Clos des Papes före 2005. Charvin, Bonneau, Rayas (+Pignan)... Gemensamt för samtliga är att de behöver tio år på rygg, tycker jag.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu är det kris i Kapernaum!
Efter gårdagens lilla inköp, så har hustrun begärt att jag köpstoppar Bourgogne/Beaujolais, Chablis, allt sött med låg eller utan syra, Champagne samt alla "sötfruktiga" rödviner (tänk: Grenache, Zin, Petit syrah, Amarone).
Detta kan jag i princip leva med utan störningar. Nemas problemas. Går ju alltid att tillfredsställa "breddmuskeln" vid provningar, bingeing, under resor eller vid middagar där hustrun ej är med.

Men! Krisområdena blir Chateauneuf (och Priorat)
Priorat är för dynamiskt för att jag skall vilja ta pa några skygglappar vad gäller olika tillverkare, så där kommer jag fortsätta gotta mig åt allt jag hittar med rimlig prissättning. Men CNdP... Där har vi ett område med traditioner inbakade i producenter och hus-stilar att förhålla oss till. Detta har föranlett att det finns en vit lista: Uttalade undantag från köpstoppet är Beaucastel, Clos des Papes, Domaine de Marcoux, Tardieu-Laurent Cuvée Spéciale, Domaine de la Mordorée, Mont-Redon och ... Xavier (outgrundligt). Tex kommer jag måsta smygköpa Vieux Telegraphe, för den står på hennes svarta lista... Dock är mitt erfarenhetsspektra av CNdP rätt begränsat och skriker därför efter lite hjälp från forumet.

Forumfrågan då:
Vilka CNdP går sina viner åt det återhållet, strama, "rödfruktiga" hållet, dvs sådana som kommer kunna tillfredsställa mina lustar efter La Garrigue i flytande form utan att samtidigt göra våld på min hustrus smakbegränsningar av "söt grenache"?
Beaucastel tycker jag drar klart mer åt kryddor, mörk frukt och liknande. Inte massa jordgubbar och fikon som grenache brukar bidra med. Även Cuvee du Vatikan har en liknande profil.

Båda dessa är dock mörkfruktiga...

Det du söker borde du hitta i detta: Clos du Mont-Olivet...Minns den som stram, slank och rödfruktig med syradominans utan känsla av varm och söt frukt.
 
Last edited:

Jos

Medlem
Nu är det kris i Kapernaum!
Efter gårdagens lilla inköp, så har hustrun begärt att jag köpstoppar Bourgogne/Beaujolais, Chablis, allt sött med låg eller utan syra, Champagne samt alla "sötfruktiga" rödviner (tänk: Grenache, Zin, Petit syrah, Amarone).
Detta kan jag i princip leva med utan störningar. Nemas problemas. Går ju alltid att tillfredsställa "breddmuskeln" vid provningar, bingeing, under resor eller vid middagar där hustrun ej är med.

Men! Krisområdena blir Chateauneuf (och Priorat)
Priorat är för dynamiskt för att jag skall vilja ta pa några skygglappar vad gäller olika tillverkare, så där kommer jag fortsätta gotta mig åt allt jag hittar med rimlig prissättning. Men CNdP... Där har vi ett område med traditioner inbakade i producenter och hus-stilar att förhålla oss till. Detta har föranlett att det finns en vit lista: Uttalade undantag från köpstoppet är Beaucastel, Clos des Papes, Domaine de Marcoux, Tardieu-Laurent Cuvée Spéciale, Domaine de la Mordorée, Mont-Redon och ... Xavier (outgrundligt). Tex kommer jag måsta smygköpa Vieux Telegraphe, för den står på hennes svarta lista... Dock är mitt erfarenhetsspektra av CNdP rätt begränsat och skriker därför efter lite hjälp från forumet.

Forumfrågan då:
Vilka CNdP går sina viner åt det återhållet, strama, "rödfruktiga" hållet, dvs sådana som kommer kunna tillfredsställa mina lustar efter La Garrigue i flytande form utan att samtidigt göra våld på min hustrus smakbegränsningar av "söt grenache"?
Vad gäller standard/tradition så tycker jag Fortia, pegau, Raymond Usseglio, Grand Tinel, Bosquet des Papes, Pierre Usseglio, La Nerthe, Saint Prefert, Giraud, Guigal.... Hmmm.... När jag tänker efter så tycker jag nog ingen traditionell CdP stämmer in på "söt grenache" i någon negativ bemärkelse! :)

Däremot har jag blivit mindre förtjust i den klassiska, lite utav medecinkryddsmaken eller vad man ska säga som de flesta har mer eller mindre utav.
 

Sundbom

Medlem
Lite ot, men ikväll så ska det drickas lite Beaucastel för första gången. Vad har man att vänta sig? Läst att det ska vara lite speciellt. Brett i kubik?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite ot, men ikväll så ska det drickas lite Beaucastel för första gången. Vad har man att vänta sig? Läst att det ska vara lite speciellt. Brett i kubik?
Beror säkert på årgång, men jag tycker inte det brukar vara anmärkningsvärt mycket brett (stall, läder, utedass), men visst brukar dessa inslag finnas. Väldigt gott vin i vilket fall, med mängder av köttiga toner och lite mörkare frukt. Mycket nöje!
 

Sundbom

Medlem
Beror säkert på årgång, men jag tycker inte det brukar vara anmärkningsvärt mycket brett (stall, läder, utedass). Väldigt gott vin dock, med mängder av köttiga toner och lite mörkare frukt. Mycket nöje!

Låter bra. Blir -90, -95, -98, 00, -01 och -07. Plus Roussanne -01 och -09.
 

ChristianB

DipWSET
Vad gäller standard/tradition så tycker jag Fortia, pegau, Raymond Usseglio, Grand Tinel, Bosquet des Papes, Pierre Usseglio, La Nerthe, Saint Prefert, Giraud, Guigal.... Hmmm.... När jag tänker efter så tycker jag nog ingen traditionell CdP stämmer in på "söt grenache" i någon negativ bemärkelse! :)

Däremot har jag blivit mindre förtjust i den klassiska, lite utav medecinkryddsmaken eller vad man ska säga som de flesta har mer eller mindre utav.
Öppnade en flaska La Nerthe igår med en vän, klart trevlig sak att avnjuta i gott sällskap. :) Mest framträdande var vildhallon, lagerblad och den lite karaktäristiska hettan. Jag har nog aldrig upplevt C9dP som "för sött/sötaktigt", fast å andra sidan finns det ju en viss generös ton i frukten... Det var min enda flaska dock så nu måste jag ut och leta fler!
 

chambertin

Medlem
Svårt att ge dig en generell bild av det bara utifrån domänerna. Tycker att årgångarna ibland markerar stilen lika mycket som domänen. Upplever nästan alla 2007 som sötfruktiga t.ex. Generellt så skulle jag undvika specialcuvéerna (i alla fall de med tung Grenache-dominans) och hålla mig mer åt Tradition eller viner med lite mer Mourvèdre i. Årgångar som -04,-06,-08 och -11 borde också passa bättre om man vill undvika allt för mycket sötfrukt. Även 2003 kan vara ett alternativt men då får man ofta i stället mer varma russintoner vilket kanske inte är vad man letar efter i sin CdP.

Sedan håller jag med @Martin Berggren att 10 år ofta är en bra tidsmarkör för när drickfönstret öppnas för CdP.

Drack en 2005 Côte Ronde, Paul Autard (ung 50/50 Grenache/Syrah) i fredags som precis uppvisar den där initiala mognaden med garrigue, kryddor och mer dämpad och återhållen frukt. Dom lite torra strama tanniner som -05 hade som unga är nu behagligt nedslipade.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Låter bra. Blir -90, -95, -98, 00, -01 och -07. Plus Roussanne -01 och -09.
Älskvärda viner är det, gott om personlighet! Har själv rätt nyligen gjort slut på våra lager av '88 och '89 samt allt från 90-talet. Funderar dock på att shoppa upp mig i London...
Mängden Brett varierar med årgången.
 

Karl

Medlem
Jag gillar traditionella C9dp:er. Favoriten är Pegau. Drack nyligen 2011:an som var kanon, gav mig lite vibbar till norra Rhone. Vissa årgångar har varit brettigare än andra. Kanske särskilt 09:an, vilken jag tycker varit en av de sämre. Lite för varm kanske. Både 10:an och 11:an känns renare än tidigare och jag undrar om det gjorts några förändringar i källararbetet? 04:an dracks också nyligen, vilken har en aning sötaktig ton i slutet. Jag tror jag tycker, om du ska dricka vinet nu, 01 och 00:an är bäst av de i närtid producerade årgångarna. 07:an har jag inte ens brytt mig om att öppna än. Listan är för övrigt lång över bra producenter i detta område.
 
Jag gillar traditionella C9dp:er. Favoriten är Pegau. Drack nyligen 2011:an som var kanon, gav mig lite vibbar till norra Rhone. Vissa årgångar har varit brettigare än andra. Kanske särskilt 09:an, vilken jag tycker varit en av de sämre. Lite för varm kanske. Både 10:an och 11:an känns renare än tidigare och jag undrar om det gjorts några förändringar i källararbetet? 04:an dracks också nyligen, vilken har en aning sötaktig ton i slutet. Jag tror jag tycker, om du ska dricka vinet nu, 01 och 00:an är bäst av de i närtid producerade årgångarna. 07:an har jag inte ens brytt mig om att öppna än. Listan är för övrigt lång över bra producenter i detta område.
var hittade du 2011:an?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En eloge till trådskaparen btw för ett fantastiskt kul inlägg! Att ha olika domäner indelade i ok att köpa och köpförbud från frugan! Vi snackar nördnivå på riktigt! :D
Jo, vi äter och dricker med några timmars löpande dialog om vad vi äter och dricker några ggr i veckan. Det skapar en rätt bastant plattform för vad vi äter och dricker framgent...
Nördiga?
Vi?
Pfft...
 

Jos

Medlem
Ok, din fru kanske har liiite rätt då. Ibland. Prövade nyss en CdP och det fanns en hel del druvsötma med i bilden.
 
Toppen