Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

"Krug 1988 innan jag dör"

Per Stade

Lege artis
Krug skrev:
Kolla namnet på Forumet.
Tycker du att det är provocerande att vi föredrar att diskutera viner som faktiskt har någon form av kvalitet
Krug

Största glädjen av att läsa detta forum har ju vi (om det finns någon mer här) som
inte kan speciellt mycket om vin och som inte läser vintidningar.
Att få rekommendationer om viner av låg kvalité är ju helt ointressant. Dels för att
de inte ger någon upplevelse och dels för att det inte spelar så stor roll om ett billigt
vin inte är speciellt gott. Det är när vinerna börja kosta, som det känns lite surt
om det är ett felköp.

Usuallybubble - det är inte attityden det handlar om - det är ambitionen.
Ambitionen att höja nivån.

Min ambition är att dricka Krug 1988 innan jag dör.
 

Krug88

Medlem
Per Stade skrev:
Usuallybubble - det är inte attityden det handlar om - det är ambitionen.
Ambitionen att höja nivån.

Min ambition är att dricka Krug 1988 innan jag dör.

[move] HURRA! HURRA! HURRA! HURRA! HURRA! HURRA! HURRA! HURRA! HURRA! HURRA! HURRA! HURRA![/move]
 
Ok nu är jag inne i forumets anda...inget ont om Krug -88, men har du verkligen ingen högre ambition i livet? Det är väl inte mkt svårare än att ta fram Visa kortet o köpa den eller?
 
Jag har f ö läst trådarna som länkades, bra läsning. Har redan Juhlins bok jag använder den som avprickare (prickar av flaskan jag druckit om den finns där o läser om champagnehuset) Inte alltid vår smak överrensstämmer dock...sen är jag ju också novis på området.

Hur många olika sorter (champagnehus) har ni testat? Jag har aldrig räknat men det borde vara en 30 st eller ngt sånt. Mkt halvdant o endel skit dock...
 

Jos

Medlem
Per Stade skrev:
Min ambition är att dricka Krug 1988 innan jag dör.

Usuallybubble skrev:
Ok nu är jag inne i forumets anda...inget ont om Krug -88, men har du verkligen ingen högre ambition i livet? Det är väl inte mkt svårare än att ta fram Visa kortet o köpa den eller?

Fan, jag håller med. Lägra en prinsessa, krocka en Bugatti Veyron eller tjäna en första miljard kanske men dricka en flaska vin..? ;)
 
Trådskapare
Per Stade

Per Stade

Lege artis
Usuallybubble skrev:
Har redan Juhlins bok /klipp,klipp/
Hur många olika sorter (champagnehus) har ni testat? Mkt halvdant o endel skit dock...

Juhlins böcker är nog de enda om vin som jag har läst. Jag kanske har missförstått honom men
det finns nästan ingen champagne som är skit. Några dåliga kanske, men nästan all champagne
är bra. Sedan finns det bara bättre, ännu bättre, fantastiska och himmelska champagner.

Men vad vet jag.
 
Trådskapare
Per Stade

Per Stade

Lege artis
Jos skrev:
Fan, jag håller med. Lägra en prinsessa, krocka en Bugatti Veyron eller tjäna en första miljard kanske men dricka en flaska vin..? ;)

Jag är en enkel man
 

Lando

Medlem
Lite off topic men:

Om man nu till händelsevis skulle vilja köpa sig en (1) flaska Krug 1988 i dagens läge, vilket tror ni är det smartaste stället att börja leta på? Ebay eller vinbutiker i England?
 
Krug88 skrev:
Nej, momsen är 15%.
Skatten på en låda vin är runt £20, på skumpa runt £25 har jag för mig.
Vad är moms om inte skatt? Välgörenhet????????, priset på websidan är utan moms och alkoholskatt.

Så för att vara korrekt mr Petimeter (krug88)

Krug 1988 från FRW

Pris £200
Alkoholskatt £2.06 (viktigt högt belopp) (om det står listat DP efter varan ingår alkoholskatten)
Moms £30 (på engelska VAT=value added tax (där tax översatt till svenska är skatt och inte en liten hund)

Totalt pris £235.06 per flaska
 
Lando skrev:
Lite off topic men:

Om man nu till händelsevis skulle vilja köpa sig en (1) flaska Krug 1988 i dagens läge, vilket tror ni är det smartaste stället att börja leta på? Ebay eller vinbutiker i England?
Jag skulle välja vinbutiker. Kanske något högre pris men du har en bättre chans att få ett vin som är lagrat korrekt.
 

anders

Medlem
Om jag inte tar helt fel så återgick momsen till 17,5% vid årsskiftet, 15% var en temporär sänkning. Gör dock inte så mycket på totalen...
 

magnum

Epernay, Frankrike
shorepower skrev:
Vad är moms om inte skatt? Välgörenhet????????, priset på websidan är utan moms och alkoholskatt.

Så för att vara korrekt mr Petimeter (krug88)

Krug 1988 från FRW

Pris £200
Alkoholskatt £2.06 (viktigt högt belopp) (om det står listat DP efter varan ingår alkoholskatten)
Moms £30 (på engelska VAT=value added tax (där tax översatt till svenska är skatt och inte en liten hund)

Totalt pris £235.06 per flaska
Tror det skall vara 200+30+2,06=232.06 ;) fast egentligen är det väl 200+2.06*1,175=237.42 ;)
 

Segol

Medlem
Moms på skatten alltså, jag har ingen anledning att betvivla riktigheten i det men det är som att få ett extra litet stick i ryggen när man ser det på pränt...
 

magnum

Epernay, Frankrike
anders skrev:
Nix, det ska vara (200+2,06)*1,175=237.42. Annars blir det 202,42. ;)
Min uträkning skall användas i kalkulator ;)Tack, för din excel version, var nog många som inte kunde det;D
 
Toppen