Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krug på krog

SV: Krug på krog

ae skrev:
Pet Sounds på Skånegatan körde Bollinger för 405kr/flaskan förut. Apropå bra priser på resturang.
Förut är helt korrekt :/
Numera har de 2 skumpor att välja på, Mumm + nån mer standard cuvée, inget att hoppa på stolen över :p
 

Bubblaren

Medlem
SV: Krug på krog

Har ett vagt sommarminne av att båten/pråmen/flytbryggan under Liljeholmsbron, på Hornstullssidan, hade stans billigaste Bolle förra sommaren. Ska ta och kolla det vid tillfälle.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Krug på krog

ja, det är sant, Loopens marina... Vilket jäkla ställe! Dock billig skumpa!
 

David W

Medlem
SV: Krug på krog

Krug skrev:
ja, det är sant, Loopens marina... Vilket jäkla ställe! Dock billig skumpa!

Annars är ju baren som ligger uppe på Liljeholmsbron ett skönt hak, eller kanske inte men det lär vara billigt, eller det borde i alla fall vara billigt, äh jag försöker bara samla på mig inlägg för att komma upp i hundra.
 

Helen

Medlem
SV: Krug på krog

Var förbi NKs champagnebar i går söndag. De hade både NV Krug Grande Cuvée Brut för 395 kr glaset och Dompan år 2000 för 365 kr glaset.
De fick öppna helt nya flaskor åt oss, de var nog inte så roade av det med tanke på att det var söndag.
Krugen var på 1/2 flaska, Å den var såååå gullig.

Vi firade söndagens härliga dag med ett glas av varje. Det var gott men tyvärr kände jag ingen annan större glädje med något utav glasen.
Helt ok skumpa men inte mer. Fast om jag ska välja vilken som var bäst så var det dompan 2000. I och för sig tror jag att det berodde på de helt värdelösa champagneglasen som de serverades i. smala och avlånga glas från orrefors. Designen borde stenas tillsammans med personen som är ansvarig för baren.
 

Helen

Medlem
SV: Krug på krog

Tänk vad vi är olika,
det var kul att höra att du tyckte om dem, själv hatar jag dem nästan lika mycket som en champagnecoupe ::)
 

CH

Medlem
SV: Krug på krog

Är det dessa glasen vi talar om så är jag ingen större fan av dem heller.

31DZM4JS89L._SL500_AA280_.jpg
 
SV: Krug på krog

CH skrev:
Är det dessa glasen vi talar om så är jag ingen större fan av dem heller.

31DZM4JS89L._SL500_AA280_.jpg
Det där är Orrefors Sparkling Difference, om jag inte misstar mig. De har jag, men är inget stort fan av, då de inte låter doften komma fram. Speciellt i jämförelse med Riedel framkommer deras svagheter, som jag redan sagt. Jag har ändå förstått att Difference är Orrefors "bästa" vinglasserie smakmässigt, så 1CRU kan mer än väl ha syftat på några andra Orreforsglas.
 

chambertin

Medlem
SV: Krug på krog

CH skrev:
Är det dessa glasen vi talar om så är jag ingen större fan av dem heller.

31DZM4JS89L._SL500_AA280_.jpg
Ser väldigt likt ut ett av dom Riedel-glas du tog fram i fredags CH. Riedel-glaset är kanske större än Orrefors-glaset ?
Det Riedel-glaset gav en dimension till åt Legras & Haas -04:an tyckte jag jfrt med provglasen.
 
SV: Krug på krog

chambertin skrev:
Ser väldigt likt ut ett av dom Riedel-glas du tog fram i fredags CH. Riedel-glaset är kanske större än Orrefors-glaset ?
Det Riedel-glaset gav en dimension till åt Legras & Haas -04:an tyckte jag jfrt med provglasen.
Jag vet inte vilka Riedel-glas CH tog fram, men var det Sommeliers Vintage Champagne, som är de jag har och som antagligen är de främsta, så är de lite lägre än Differenceglasen, har ganska betydligt större öppning och spetsigare botten som framhäver en bubbelström. Riedel provar sina glas mycket mer när de utvecklar dem och det är väl ett av skälen till att de blir bättre, så även de billigare, maskingjorda Riedel-serierna som Vinum skulle jag rekommendera framför Orrefors om man bara ser till smak. Även rätt små synliga skillnader kan göra rätt stor skillnad förstås, så man skall nog inte fästa alltför stor vikt vid att två glas ser lika ut, speciellt inte utifrån enbart bild.
Men jag håller med, Riedel är grymma på att framhålla smaker i vin. Även Robert Parker har lagt märke till detta och kallat dem de främsta vinglasen.
 

Helen

Medlem
SV: Krug på krog

Glasen vi drack ur var orrefors avanti, googla så får ni se bilden.
Hur kan man ens komma på en sådan design?
 
SV: Krug på krog

1CRU skrev:
Glasen vi drack ur var orrefors avanti, googla så får ni se bilden.
Hur kan man ens komma på en sådan design?
Ahah...

avanti_stems.jpg


De är nog gjorda för utseendet och inte för smaken. Då hade jag i alla fall rätt i att det kunde vara några som var ännu sämre än Sparkling Difference. Konstigt med ett ställe som serverar i sådana glas. Det sätter ju hela stället i dålig dager.
 

CH

Medlem
SV: Krug på krog

chambertin skrev:
Ser väldigt likt ut ett av dom Riedel-glas du tog fram i fredags CH. Riedel-glaset är kanske större än Orrefors-glaset ?
Det Riedel-glaset gav en dimension till åt Legras & Haas -04:an tyckte jag jfrt med provglasen.

Det glaset som stod längst till höger i fredags var faktiskt ett Orrefors Difference medans de andra var Riedel av olika slag.
 

anders

Medlem
SV: Krug på krog

1CRU skrev:
Var förbi NKs champagnebar i går söndag. De hade både NV Krug Grande Cuvée Brut för 395 kr glaset och Dompan år 2000 för 365 kr glaset.

Krug GC ligger på 35 euro glaset och Cristal 2000 (en betydligt bättre skumpa än DP 2000) ligger på samma pris. Med den skillnaden att det är på Münchens båda tvåstjärniga krogar. NK:s bar känns inte som spelandes i samma division vilket gör att jag onekligen ifrågasätter prissättningen. Men tydligen finns det folk med mer pengar än förstånd... ;D
 

Helen

Medlem
SV: Krug på krog

anders skrev:
Krug GC ligger på 35 euro glaset och Cristal 2000 (en betydligt bättre skumpa än DP 2000) ligger på samma pris. Med den skillnaden att det är på Münchens båda tvåstjärniga krogar. NK:s bar känns inte som spelandes i samma division vilket gör att jag onekligen ifrågasätter prissättningen. Men tydligen finns det folk med mer pengar än förstånd... ;D

Hörre du älsklingen, jag tyckte att jag var värd ett glas i går och visst fan är det mycket pengar men allt är ju relativt ;)
Efter det att vi hade druckit upp glasen konstaterade vi att nu behöver vi inte dricka dessa igen. En dyr läxa kan tyckas eller så vänder man på saken och tänker att nu när jag vet vad jag tycker om dessa 2 skumpor behöver jag inte köpa på mig en massa flaskor och på så sätt har jag ju sparat en väldigt massa pengar 8)
 

Elvis

Medlem
SV: Krug på krog

anders skrev:
NK:s bar känns inte som spelandes i samma division vilket gör att jag onekligen ifrågasätter prissättningen.

Men hur mycket Krug GC på glas tror du att de säljer på NK? De lär ju få hälla ut en hel del (eller om barpersonalen då förbarmar sig ;)), så jag har full förståelse för prissättningen.
 

anders

Medlem
SV: Krug på krog

Elvis skrev:
Men hur mycket Krug GC på glas tror du att de säljer på NK? De lär ju få hälla ut en hel del (eller om barpersonalen då förbarmar sig ;)), så jag har full förståelse för prissättningen.

Det vore intressant att dels se de faktiska siffrorna i nuläget vad gäller omsättning och sedan se siffrorna om priset sänktes till ca 250 pix glaset. Fortfarande ett högt pris men ändå en substantiell skillnad.
Med det höga priset är jag inte förvånad om de som du säger tvingas hälla ut halva flaskan.
 
Toppen