Kylning av vinkällare med bergvärmeanläggningen - frikyla

Diskussion i 'Vinkällare och annat' startad av etxmliw, 12 september 2019.

1. etxmliw

etxmliw Medlem

Hej!
    Jag har en vinkällare på ca 3 kvm för lagring i en suterrängvåning som inte är naturligt sval nog och har hittills använt ett äldre Fondis / Winemaster C30 integrerat kylaggregat för kylning. Det har nu tjänat ut efter att kompressorn rasat och jag funderar på att antingen köpa något nytt motsvarande eller att använda vår bergvärmeanläggning med ett avstick från bergslingan, s k "frikyla". Har någon här praktisk erfarenhet av det och förslag på bra tekniker i Stockholmsområdet som installerar? Jag har läst tidigare tråd som delvis tog upp det men behöver mer konkreta tips inkl konvektor, styrning och installation. Jag hade en tekniker här till bergvärmen som sade att det gick att göra men inte gjorde sådant själv. Tacksam för era erfarenheter.

2. lukastollig

lukastollig Pudelfantast

Jag kyler vårt köksförråd/sval med frikyla. Den är väl 7-8 kubik och vi har en relativt liten konvektor men temperaturen hålla ändå på runt 14 grader året om. Då har vi en extra tjock, isolerad dörr men ingen extra isolering i väggarna som i och för sig består av 15 cm håltegel. Har funkat perfekt i 6 år nu.

Crist(al)ian 77, etxmliw och Pontus gillar detta.
  3. Ludvig

Ludvig Medlem

Hej!
    Jag installerade frikyla för två år sedan och är mycket nöjd med resultatet. Firman jag anlitade var Rörmannen i Bromma och deras tekniker Göran. De är mycket erfarna och skötte allt åt mig. Nu hade jag det så bra att rören gick igenom utrymmet som skulle bli vinrum, men hela installationen, med material och allt gick på cirka 20 000. Det är ganska tidskrävande arbete då hela systemet behöver tömmas och återfyllas. Mitt utrymme är cirka 3 kubik och jag har en Eveco Carisma med tre vattenbatterier (jag kan få ner temperaturen till 7-8 grader men har ställt den på 10, vilket aggregaten håller med en diff på under en halv grad).

/Ludvig

4. matage

matage The drinker formerly known as Padawan

Jag har anlitat Rörmannen för andra jobb och Göran är ruggigt bra att ha att göra med!

Ludvig gillar detta.

Dela sidan