Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kylning av vinkällare med bergvärmeanläggningen - frikyla

etxmliw

Medlem
Hej!
Jag har en vinkällare på ca 3 kvm för lagring i en suterrängvåning som inte är naturligt sval nog och har hittills använt ett äldre Fondis / Winemaster C30 integrerat kylaggregat för kylning. Det har nu tjänat ut efter att kompressorn rasat och jag funderar på att antingen köpa något nytt motsvarande eller att använda vår bergvärmeanläggning med ett avstick från bergslingan, s k "frikyla". Har någon här praktisk erfarenhet av det och förslag på bra tekniker i Stockholmsområdet som installerar? Jag har läst tidigare tråd som delvis tog upp det men behöver mer konkreta tips inkl konvektor, styrning och installation. Jag hade en tekniker här till bergvärmen som sade att det gick att göra men inte gjorde sådant själv. Tacksam för era erfarenheter.
 

lukastollig

Pudelfantast
Jag kyler vårt köksförråd/sval med frikyla. Den är väl 7-8 kubik och vi har en relativt liten konvektor men temperaturen hålla ändå på runt 14 grader året om. Då har vi en extra tjock, isolerad dörr men ingen extra isolering i väggarna som i och för sig består av 15 cm håltegel. Har funkat perfekt i 6 år nu.
 

Ludvig

Medlem
Hej!
Jag installerade frikyla för två år sedan och är mycket nöjd med resultatet. Firman jag anlitade var Rörmannen i Bromma och deras tekniker Göran. De är mycket erfarna och skötte allt åt mig. Nu hade jag det så bra att rören gick igenom utrymmet som skulle bli vinrum, men hela installationen, med material och allt gick på cirka 20 000. Det är ganska tidskrävande arbete då hela systemet behöver tömmas och återfyllas. Mitt utrymme är cirka 3 kubik och jag har en Eveco Carisma med tre vattenbatterier (jag kan få ner temperaturen till 7-8 grader men har ställt den på 10, vilket aggregaten håller med en diff på under en halv grad).

/Ludvig
 

matage

Medlem
Hej!
Jag installerade frikyla för två år sedan och är mycket nöjd med resultatet. Firman jag anlitade var Rörmannen i Bromma och deras tekniker Göran. De är mycket erfarna och skötte allt åt mig. Nu hade jag det så bra att rören gick igenom utrymmet som skulle bli vinrum, men hela installationen, med material och allt gick på cirka 20 000. Det är ganska tidskrävande arbete då hela systemet behöver tömmas och återfyllas. Mitt utrymme är cirka 3 kubik och jag har en Eveco Carisma med tre vattenbatterier (jag kan få ner temperaturen till 7-8 grader men har ställt den på 10, vilket aggregaten håller med en diff på under en halv grad).

/Ludvig
Jag har anlitat Rörmannen för andra jobb och Göran är ruggigt bra att ha att göra med!
 

Jos

Medlem
Väcker denna gamla tråd då jag ska installera kyla i vinkällaren. Har bergvärme med avstick för frikyla installerat väggen bredvid vinkällaren. Vad jag förstår är det bara att dra isolerad slang från bergvärmepumpen och genom någon vanlig fläkt med kylflänsar typ. Och en pump för att dra runt det då.

Är dock osäker på vad för produkt jag ska leta efter, vad heter enheten? Utrymmet är ca 7m2
 

rnnbck

Medlem
Väcker denna gamla tråd då jag ska installera kyla i vinkällaren. Har bergvärme med avstick för frikyla installerat väggen bredvid vinkällaren. Vad jag förstår är det bara att dra isolerad slang från bergvärmepumpen och genom någon vanlig fläkt med kylflänsar typ. Och en pump för att dra runt det då.

Är dock osäker på vad för produkt jag ska leta efter, vad heter enheten? Utrymmet är ca 7m2
Om du googlar Fläktkonvektor så kommer du att hitta många olika typer. Finns för både takmontering och väggmonterad som typ en radiator
 

Jos

Medlem
Om du googlar Fläktkonvektor så kommer du att hitta många olika typer. Finns för både takmontering och väggmonterad som typ en radiator
Ok ja tack! Men har lite svårt att förstå priserna... Hittar rätt stora aggregat och verkar ligga på 10K uppåt. En vanlig luftvärmepump finns ju att få för bara några tusenlappar, typ en sån här alltså https://www.bygghemma.se/hus-och-by...La1p6FnKcny4dOOhUTIqPdumM2RAs-VBoCkyQQAvD_BwE

Den har ju även en stor utedel medan jag behöver ju bara innedelen egentligen. HIttar inte riktigt vart man köper löst såna bara...
 

Jos

Medlem
Den här borde jag väl kunna använda?

Pratade med en kille som sa att jag inte ens behöver en pump då det är kortare än 2m från avsticket
 

rnnbck

Medlem
Den här borde jag väl kunna använda?

Pratade med en kille som sa att jag inte ens behöver en pump då det är kortare än 2m från avsticket
Utan att veta vad du räknar med för temperatur på frikylan och temperatur på omgivande utrymmen så skulle jag gissa att minsta modellen CRCMV13 är mer än tillräcklig för din vinkällare på 7 kvm. Tänk på att det behövs en separat styrenhet men det har du säkert redan koll på.
 
  • Like
Reactions: Jos

Jos

Medlem
Utan att veta vad du räknar med för temperatur på frikylan och temperatur på omgivande utrymmen så skulle jag gissa att minsta modellen CRCMV13 är mer än tillräcklig för din vinkällare på 7 kvm. Tänk på att det behövs en separat styrenhet men det har du säkert redan koll på.
Hade inte koll på det men fick reda på det senare… Ang temp så räcker den nog alldeles utmärkt, som sagt litet utrymme.

Pratade med han som säljer denna, skulle tydligen funka bra till lägre temperaturer också. Sen har man ju då även termostat/styrenhet(?) inbyggd så man behöver väl inget mer än en liten cirkulationspump och rör…?

 

Jos

Medlem
Kan meddela att det blev den minsta av den här till slut

Drygt 8000 spänn. Grymt att styra från app via internet, riktigt nöjd. Tyst och snål.

Kopplat på kylvattnet från borrhålet med en cirkulationspump, thats it. Pumpen drar 7-8w och fläkten ungefär samma så ligger väl runt 100kr per år för kylan i driftkostnad räknat på att den går 50%. :cigarr:
 
Vad köpte du för virkulationspump, och tog du hjälp med att installera? Jag ringer runt och jagar rörmokare och bergvärmeinstallatörer i Göteborg och de är all väldigt upptagna (eller vill inte ta ett litet jobb). Så jag funderar på om man kan installera det själv.

Jag har bergvärme redan, med avstickare för frikyla. Så om jag har tur tänker jag att det ”bara” är rör, cirkulationspump och fläktkonvektor som behövs. Och så lista ut hur man fyller på mer brine som jag antar man behöver göra…
 

Jos

Medlem
Vad köpte du för virkulationspump, och tog du hjälp med att installera? Jag ringer runt och jagar rörmokare och bergvärmeinstallatörer i Göteborg och de är all väldigt upptagna (eller vill inte ta ett litet jobb). Så jag funderar på om man kan installera det själv.

Jag har bergvärme redan, med avstickare för frikyla. Så om jag har tur tänker jag att det ”bara” är rör, cirkulationspump och fläktkonvektor som behövs. Och så lista ut hur man fyller på mer brine som jag antar man behöver göra…
Kan inte kolla nu men det är en kopia på den från Grundfos, ser ut typ så här https://www.hornbach.se/p/grundfos-cirkulationspump-alpha-ii-25-60-e/6832948/ eller om Grundfos är en kopia på min... Hur som så tror jag du kan använda vilken som av de nya modernare cirkulationspumparna. Vet inte om Biltema är av de "modernare" varianten som bara drar 5-15w ish men om ja så går det säkert fint med de också.

Du har rätt, det är bara rör, pump och konvektor och/med termostat som behövs. Om man inte vill att pumpen går hela tiden kan man ju koppla från termostaten också så den slår av och på med konvektorn men jag har inte orkat fixa det ännu. Tänker att det tar ju ett tag att cirkulera brinevätskan 400m så blir nog lite ineffektivare om man gör det men det är bara gissningar...
 

Jos

Medlem
Tackar tackar!
Kopplade du ihop det själv eller är det givet att man behöver en rörmokare som kopplar ihop rören och fyller på brine?
Jag gjorde håltagningar i väggarna, kopplade elen, monterade konvektorn och isolerade alla rör. Lät dock röris göra dragning och kopplingar samt fylla på med vätska. Tror du behöver en "maskin" för att fylla på...
 
Toppen