Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Läckande kork

Silex

Medlem
Fick leverans av en äldre flaska (drygt 40-årig Barolo) som visar sig ha läckt lite vid transporten. Flaska och fyllnadsnivå såg bra ut vid inköp och två andra flaskor klarade transporten bra. Uppskattar att nivån i flaskhalsen sjunkit ca 0,5-1cm. Min fråga är vad ni tror - är det enda att göra att öppna och dricka närmaste dagarna eller skulle den gå att spara några veckor eller månader om den inte läcker mer?
 

Mats

Gone todash....
Jag skulle öppna den så snabbt som möjligt för att vara på den säkra sidan, men risken är nog stor att vinet redan är förstört. Jag har svårt att se hur läckaget ska ha uppkommit under transporten utan korken var nog kass sedan tidigare och då har ju syre kommit in under lång tid, kanske år. Du kan ju ta bort folien och se hur korken ser ut och känns och och kolla om den sitter så löst att den går att trycka ner lite med ett finger för att få en hint om hur den är. Har nivån sjunkit 0.5-1 cm under transporten måste läckaget vara ganska stort och man borde kunna se att korken är dålig. Är korken perfekt och det kanske inte läkt ut så mycket som du befarar och om den är tät i liggande nu borde den syremängd som kommit in inte vara något större problem och kanske vinet fortfarande är helt OK att spara ett längre tag men varför chansa, se det som ett bra skäl till att få öppna en gammal Barolo!
 
Last edited:
Trådskapare
Silex

Silex

Medlem
Både frustrerad och lättad nu. Jag tror att flaskan faktiskt är ok. Visade sig att leverantören hade slut på förpackningar och därför använde en gammal förpackning där en flaska läckt tidigare. Det gjorde att det fanns spill i förpackningen, luktade vin och en del färgat av sig på toppen av folien. Efter att ha tittat närmare på folien så tyder allt på att vinet kom utifrån och inte inifrån. Idiotiskt att packa på det viset, men jag är glad att flaskan verkar ha klarat sig. Tanken är att ha med den i en provning, så även om det skulle vara kul att dricka upp den så skulle det blivit en flaska mindre till provningen (och en oberäknad kostnad för mig).
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag håller med @Mats i det mesta och råder dig till att dricka asap. Helst redan i afton. Estrellas Grillchips funkar tom bättre än rostad franska och Icaost. Och: kanske det bästa är att returnera till leverantören oöppnat?
Tycker din leverantörs ord mest liknar VÄLDIGT underlig hittepå.
Nästan så att man börjar undra åt flera håll.
Vilken leverantör?
Jag vill ha koll på min Svarta Lista!
...och kom inte med @Matlen och hans "nej jag vill inte berätta för jag gillar leverantören av denna pizza" utan skydda oss andra samtidigt som du ger leverantören gedigen feedback att DET ÄR INTE OK ATT LEVERERA SEKUNDA VINER OCH INTE OK ATT LEVERERA SEKUNDA KARTONGER.
Typ.
Men, jag vill iaf veta din leverantör!
 
Last edited:
Toppen