Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lagra Champagne

Hycken

Medlem
Hej på er!

Då får jag ge med mig ::) och ska börja komplettera min vinsamling med lite "skumpa".

Som ni förstår är jag ute efter lite tips på lagringsbara skumpor i prisintervallet 300 - 1500:-

Tack på förhand! :p

Hycken
 

Bubblaren

Medlem
SV: Lagra Champagne

Litet och snabbt svar, ska just iväg och äta påskamiddag.

Om du ska köpa på bolaget (?) kan du börja med att kolla in dem som är från 1999 och 2002, kom ihåg att se vad som finns på best. sort. också.
 

kayaker

Cyklist
SV: Lagra Champagne

Bubblaren skrev:
Litet och snabbt svar, ska just iväg och äta påskamiddag.

Om du ska köpa på bolaget (?) kan du börja med att kolla in dem som är från 1999 och 2002, kom ihåg att se vad som finns på best. sort. också.
Det finns ju en del 96:eek:r också, t.ex. Henriot, Diebolt-Vallois Fleur de Passion och Duval-Leroy Femme de Champagne.
 
SV: Lagra Champagne

Hycken skrev:
Hej på er!

Då får jag ge med mig ::) och ska börja komplettera min vinsamling med lite "skumpa".

Som ni förstår är jag ute efter lite tips på lagringsbara skumpor i prisintervallet 300 - 1500:-

Tack på förhand! :p

Hycken

Oj, det beror mycket på vad du är ute efter, hur länge du ska lagra dem etc etc. Det finns en hel del och som Bubblaren skriver 1999 och 2002 är bra att starta med.

Finns också en del 1996 på systemet. Som alltid så försvinner de viner som är bra och ingår i småsortimentet ganska snabbt. Blanda Blanc de Blanc och cuveer. Sedan beror ju alltid allt på tycke och smak.

Några personliga favoriter


74322 Henriot 1996 Frankrike Flaska 750 ml 469.00
83304 Champagne Orpale 1996 Frankrike Flaska 750 ml 800.00
96568 Larmandier Bernier 2004 Frankrike Flaska 750 ml 499.00
7329 Launois 2002 Frankrike Flaska 750 ml 325.00
81583 Palmer & Co 1996 Frankrike Magnum 1500 ml 639.00
82636 Guy Charlemagne 2002 Frankrike Flaska 750 ml 549.00
96611 Veuve Clicquot 2002 Frankrike Flaska 750 ml 475.00
96994 Diebolt-Vallois 2002 Frankrike Flaska 750 ml 736.00
96997 De Saint Gall 2002 Frankrike Flaska 750 ml 299.00
97638 Pol Roger 1999 Frankrike Flaska 750 ml 419.00
96973 Delamotte 1999 Frankrike Flaska 750 ml 489.00

Kul med nya medlemmar i champagneträsket
 

Krug88

Medlem
SV: Lagra Champagne

kayaker skrev:
Det finns ju en del 96:eek:r också, t.ex. Henriot, Diebolt-Vallois Fleur de Passion och Duval-Leroy Femme de Champagne.
Fleur de Passion 96 på beställningssortimentet, det måste väl vara 02 du menar???
Har inte sett en 96:a till salu på flera år... :'(

Guy Charlemagne mesnillesime 02 och Fleur de Passion 02 är båda klockrena köp som Shorepower skriver!
Har kvar lite 96:eek:r av båda, och de börjar bli helt sjukt bra...
 

Elvis

Medlem
SV: Lagra Champagne

Här är ytterligare några förslag:

Bollinger GA 1999
Pierre Peters Cuvée Speciale 2000
Pol Roger blanc de blancs 1999
Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1995

De två förstnämnda finns även på magnum, vilket i båda fallen är att föredra. År 2000 är ingen lagringsårgång generellt sett, men PP har lyckats väldigt bra med sin 2000.
 

Elvis

Medlem
SV: Lagra Champagne

Om du reser till Frankrike eller England så kan man ha tur och snubbla över bra 1996:eek:r till rimligt pris. Det finns många bra att välja på, t.ex. Taittinger Comtes, Dom Perignon, Bollinger Grand Année, Dom Ruinart och Winston Churchill. De kommer i så fall att ligga nära övre gränsen för din budget. (Krug, Salon och Cristal går däremot knappast att hitta inom din budget.)
 

Lando

Medlem
SV: Lagra Champagne

Såg att Livets Goda i sitt senaste nummer gav 2004 Palmer Blanc de Blancs Brut hela 94 poäng, den kommer i alla fall jag att köpa ett gäng av och lagra.Tokung är den också, borde verkligen må bra av att ligga ett tag och 284 kr för den kan knappast vara något annat än ett fynd :)
 

Öhman

Medlem
SV: Lagra Champagne

Lando skrev:
Såg att Livets Goda i sitt senaste nummer gav 2004 Palmer Blanc de Blancs Brut hela 94 poäng, den kommer i alla fall jag att köpa ett gäng av och lagra.Tokung är den också, borde verkligen må bra av att ligga ett tag och 284 kr för den kan knappast vara något annat än ett fynd :)

Kooperativ kan leverera.
 

kayaker

Cyklist
SV: Lagra Champagne

Krug88 skrev:
Fleur de Passion 96 på beställningssortimentet, det måste väl vara 02 du menar???
Har inte sett en 96:a till salu på flera år... :'(
Ehum... Jag fick en tillfällig hjärnblödning men den har gått över nu. Jo, det finns tyvärr bara 2002:eek:r. Undrar just vilken 96:a jag tänkte på när jag fick till det så fel?
 

Pomerol

Medlem
SV: Lagra Champagne

Lando skrev:
Såg att Livets Goda i sitt senaste nummer gav 2004 Palmer Blanc de Blancs Brut hela 94 poäng, den kommer i alla fall jag att köpa ett gäng av och lagra.Tokung är den också, borde verkligen må bra av att ligga ett tag och 284 kr för den kan knappast vara något annat än ett fynd :)

Det var Per Bill som satte det betyget. Även om han är en erfaren provare brukar jag som regel dra bort 4-5 poäng på hans bedömning. Inget fel på hans smak, men det är lite för många 100-poängare ("Om jag bara kunde skulle jag sätta högre poäng"), superfynd, världsklassvin och så vidare... Däremot tvivlar jag inte på att 04:an är ett bra vin.
 
SV: Lagra Champagne

Pomerol skrev:
Det var Per Bill som satte det betyget. Även om han är en erfaren provare brukar jag som regel dra bort 4-5 poäng på hans bedömning. Inget fel på hans smak, men det är lite för många 100-poängare ("Om jag bara kunde skulle jag sätta högre poäng"), superfynd, världsklassvin och så vidare... Däremot tvivlar jag inte på att 04:an är ett bra vin.
Juhlin ger Palmer & Co. Blanc de Blancs 2004 83 poäng med 87 potentiell max, så du tycks onekligen ha rätt om honom i det här fallet. Lite störande med överdrivet positiva personer som ger betyg med inflation som man inte kan lita på. Det gör ju att sådant som verkligen är i toppklass (som Clos du Mesnil, när det gäller champagne) försvinner i mängden av bra men inte fullt lika bra viner.
 

chambertin

Medlem
SV: Lagra Champagne

Pomerol skrev:
Det var Per Bill som satte det betyget. Även om han är en erfaren provare brukar jag som regel dra bort 4-5 poäng på hans bedömning. Inget fel på hans smak, men det är lite för många 100-poängare ("Om jag bara kunde skulle jag sätta högre poäng"), superfynd, världsklassvin och så vidare... Däremot tvivlar jag inte på att 04:an är ett bra vin.
+1
PB's provningsbedömningar och poäng är tyvärr helt meningslösa att läsa delvis på grund av att han gödslar friskt med poäng men framför allt hans nästan maniska upprepande av samma fraser i beskrivningarna. Så här der det ju ut hela tiden för t.ex vita viner: "..doften är ung, fräsch och fruktig med ren, fräsch frukt, blommor och mineraler. Smaken är ung, fräsch och fruktig med ren, fräsch frukt, läcker syra ... Ett ungt, fräscht och fruktigt vin från ...."
Synd, för Livets Goda är för övrigt en i många stycken bra vintidning.
 

SUPRA

Bäst
SV: Lagra Champagne

Lando skrev:
Förresten:
Den drack jag häromdagen och tyckte den var svinigt god!

+1 på Orpalen. En av de bättre jag smakat.

Palmer gillar jag också. Det finns 1996:eek:r kvar, iaf i Magnum. För typ 630 kr...
 

chambertin

Medlem
SV: Lagra Champagne

Bubblaren skrev:
Har ngn av er testat nämnda Palmer? Är den värd sitt pris, eller kommer den att bli värd sitt pris :p
Har druckit båda 96:eek:rna som dessutom är på magnum. Om du inte bara är ute efter riktig stora champagner så är det här två riktigt bra att komplettera med. Att dom är på magnum gör ju inte saken sämre.

Din sista frågan får du nog obesvarad i det här forumet ;)
 
Toppen