Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lagra Champagne

Bubblaren

Medlem
SV: Lagra Champagne

Darth Angelus skrev:
Hehe. Så sant. Så sant. ;D

Nu må ni skilja på äpplen och päron! Värd sitt pris är ngt helt annat än "prisvärd", men det har ni väl greppat och nu bara hade en släng av hjärnblödning eller nått :)
 

CH

Medlem
SV: Lagra Champagne

Att fråga om något är värt sitt pris här lär nog bli svårt att få svar på oavsett. Kollar man bara under nyheter så får man en liten hint om varför
Goda viner är inte dyra, de kostar bara mycket pengar!
 
SV: Lagra Champagne

Bubblaren skrev:
Har ngn av er testat nämnda Palmer? Är den värd sitt pris, eller kommer den att bli värd sitt pris :p

Har 12 stycken Palmer 1996 på magnum som ligger i källaren. Blir det istället för BiB på min inflyttningsfest var tanken. Nu har ju priset gått upp lite sedan jag köpte dem men forsatt ett bra BiB-alternativ helt i finewines.se anda
 

Bubblaren

Medlem
SV: Lagra Champagne

shorepower skrev:
Har 12 stycken Palmer 1996 på magnum som ligger i källaren. Blir det istället för BiB på min inflyttningsfest var tanken. Nu har ju priset gått upp lite sedan jag köpte dem men forsatt ett bra BiB-alternativ helt i finewines.se anda

Härligt! Nu var det iofs 2004 som omnämndes från början, vet inte hur det kom sig ni hamnade 8 år bort :-\
 

Elvis

Medlem
SV: Lagra Champagne

Så länge Palmer 1996 magnum finns kvar i beställningssortimentet, så skulle jag satsa mina pengar på den i stället för 2004:an. Det säger jag självsäkert utan att ha provat 2004:an. 8) 1996:an är en utmärkt partychampagne och känns som en riktig fullträff av Palmer, och priset är... hmmm... fortfarande rimligt. ;)
 

v_skogh

Medlem
SV: Lagra Champagne

Vilken Palmer 1996 är att föredra? Brut eller BdB?
Kan inte minnas att jag provat någon av dem...
 

CH

Medlem
SV: Lagra Champagne

v_skogh skrev:
Vilken Palmer 1996 är att föredra? Brut eller BdB?
Kan inte minnas att jag provat någon av dem...

Plattfot, du testade ju bdb -96 tillsammans med Henriot -96 i somras innan Bruce.
 

v_skogh

Medlem
SV: Lagra Champagne

CH skrev:
Plattfot, du testade ju bdb -96 tillsammans med Henriot -96 i somras innan Bruce.

Ja jävlar, vill minnas att den va rätt ok men föll stort mot Henriot. Men jag kanske är helt ute och cyklar?
 
SV: Lagra Champagne

Bubblaren skrev:
Nu må ni skilja på äpplen och päron! Värd sitt pris är ngt helt annat än "prisvärd", men det har ni väl greppat och nu bara hade en släng av hjärnblödning eller nått :)
Visst kan det finnas en sådan skillnad, även om den inte är så stor som du säger. Dock så spelar det mindre roll på det här forumet, eftersom priset på vin inte brukar vara en viktig grej här i vilket fall.
Se även CHs inlägg och ta till dig forumets motto.
 
SV: Lagra Champagne

Hycken skrev:
Hej på er!

Då får jag ge med mig ::) och ska börja komplettera min vinsamling med lite "skumpa".

Som ni förstår är jag ute efter lite tips på lagringsbara skumpor i prisintervallet 300 - 1500:-

Tack på förhand! :p

Hycken

Fick du svar på din fråga? ("ibland" så glider det här forumet iväg från själva ämnet)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Lagra Champagne

Darth Angelus skrev:
Visst kan det finnas en sådan skillnad, även om den inte är så stor som du säger. Dock så spelar det mindre roll på det här forumet, eftersom priset på vin inte brukar vara en viktig grej här i vilket fall.
Se även CHs inlägg och ta till dig forumets motto.

Viftar du med en egensnidad pekpinne? Smak är ju trots allt ngt högst subjektivt.

Fick du svar på din fråga? ("ibland" så glider det här forumet iväg från själva ämnet)

Nog kom det en hel del tips i början? Tycker det var många vettiga tips.
Hoppas frågeställaren får tillfälle att testa sig fram och göra sina egna bedömmningar, vad som passar henoms gom bäst.
 
SV: Lagra Champagne

Bubblaren skrev:
Viftar du med en egensnidad pekpinne? Smak är ju trots allt ngt högst subjektivt.
Goddag yxskaft! Vad hade det med vad jag skrev att göra? Jag beskrev bara varför du inte skulle få svar på din fråga om att ett vin är värt sitt pris här. Bättre att ställa sådana frågor på vinklubben.se
Och i samma anda är ju vad som är för högt pris också subjektivt, och den enskildes plånbok påverkar ju detta.
Jag har märkt att du, i högre utsträckning än många andra på det här forumet, inklusive mig själv, väljer att köpa champagner i mellanprisklass (några hundra), snarare än att gå rätt på prestigerna. Det vittnar om att du fäster större vikt vid priset än vissa andra (och kanske tycker att prestigerna är för dyra utom för de riktigt stora tillfällena). No offense meant, men det är min observation.
 

Lando

Medlem
SV: Lagra Champagne

thread-derail-1953.jpg


Helt off topic diskussion, men jag vill mena att priset spelar roll för dom allra flesta, om inte alla här. Annars har jag svårt att tro att det skulle drickas någon Palmer över huvud taget. :)
För övrigt har jag mycket svårt att förstå skillnaden mellan "Prisvärd" och "Värd sitt pris".
 

Keen

slan
SV: Lagra Champagne

Ordet prisvärt behöver ju inte i själv enbart vara av ondo. Många här tycker säkert att en skumpa för 2000 kan vara väl värd sitt pris och således vara prisvärt. Sedan har vi väl aldrig begränsat oss till att rekommendera enbart prestigeviner av den ena eller andra sorten.

Det är väl bara Kronstam et al som har missbrukat ordet prisvärt så till den milda grad att ordet fått väldigt negativ laddning.


Så varför inte kunna fråga om viner i "mellanprisklassen"? "Vår" mellanprisklass är trots allt åtskilliga gånger högre än Bib-maffian...
 

kayaker

Cyklist
SV: Lagra Champagne

Keen skrev:
Så varför inte kunna fråga om viner i "mellanprisklassen"? "Vår" mellanprisklass är trots allt åtskilliga gånger högre än Bib-maffian...
Jag tror att priserna kan vara ganska lika men vi köper en flaska medan BiB-maffian köper 3l i påse+låda... :)
 
SV: Lagra Champagne

Lando skrev:
Helt off topic diskussion, men jag vill mena att priset spelar roll för dom allra flesta, om inte alla här. Annars har jag svårt att tro att det skulle drickas någon Palmer över huvud taget. :)
Jag dricker inte Palmer. ;D
Men, ärligt talat så har du väl förstås rätt såtillvida att det har en viss betydelse för (nästan) alla även på det här forumet. Det finns en prismässig smärtgräns även för mig, och exempelvis Clos d'Ambonnay har definitivt överskridit den. Men, man kan vara olika intresserad av pris relativt kvalitet. Jag är mycket mer intresserad av det sistnämnda, vilket jag bestämt tror delas av i synnerhet Krug och Krug88 men även andra på forumet. Bubblaren verkar bry sig lite mer om priset än vi, som i första hand är ute efter upplevelsen.

Lando skrev:
För övrigt har jag mycket svårt att förstå skillnaden mellan "Prisvärd" och "Värd sitt pris".
Jag antar att "värt sitt pris" kan ses som en enkel ja eller nej fråga (eller ett boolsk = SANT/FALSKT värde för den som är invigd i logiken), medan "prisvärt" är mer en skala, då prisvärdet torde motsvara något i stil med kvalitet/upplevelse dividerat med pris. Men, "värt sitt pris" torde ändå beteckna allt över en bestämd gräns av prisvärde och exkludera allt under sagda gräns, så de två begreppen torde hänga ihop ganska intimt.

Keen skrev:
Ordet prisvärt behöver ju inte i själv enbart vara av ondo. Många här tycker säkert att en skumpa för 2000 kan vara väl värd sitt pris och således vara prisvärt.
Ja, och jag tillhör definitivt dessa personer.

Keen skrev:
Sedan har vi väl aldrig begränsat oss till att rekommendera enbart prestigeviner av den ena eller andra sorten.
Givetvis inte, men huvudsyftet med det här forumet är nog ändå så högklassiga viner som möjligt, och det är ändå för att diskutera Krug, Salon, Cristal och motsvarande (inom sitt distrikt) som är främsta anledningen att jag kommer hit.

Keen skrev:
Det är väl bara Kronstam et al som har missbrukat ordet prisvärt så till den milda grad att ordet fått väldigt negativ laddning.
Visst, det är visserligen inte enbart Kronstam utan även många andra skribenter i dagspressen, men i övrigt har du rätt. Det sättet ordet prisvärt använts i vinsammanhang har förståeligt nog gett många här aversion mot ordet, kanske lite väl mycket så.

Keen skrev:
Så varför inte kunna fråga om viner i "mellanprisklassen"? "Vår" mellanprisklass är trots allt åtskilliga gånger högre än Bib-maffian...
Visst, det är väl fullt OK. Det var bara det att Bubblarens ordval "värt sitt pris" inte riktigt passade in med tanke på tidigare diskussioner i det här forumet.

kayaker skrev:
Jag tror att priserna kan vara ganska lika men vi köper en flaska medan BiB-maffian köper 3l i påse+låda... :)
Tja, man räknar väl literpris när det gäller pris på vin, men bortsett från det kan du nog mycket väl ha rätt
 

kayaker

Cyklist
SV: Lagra Champagne

v_skogh skrev:
Vilken Palmer 1996 är att föredra? Brut eller BdB?
Jag har bara provat Brut. Den är riktigt bra och kostar ju inte mer än att man kan kasta lite pärlor åt (BiB-)svinen också... :)
 

SUPRA

Bäst
SV: Lagra Champagne

Darth Angelus skrev:
Men, ärligt talat så har du väl förstås rätt såtillvida att det har en viss betydelse för (nästan) alla även på det här forumet. Det finns en prismässig smärtgräns även för mig, och exempelvis Clos d'Ambonnay har definitivt överskridit den.

När det gäller pris finns det bara en slutsats.

Eftersom alla har helt olika inkomster och utgifter och ingen människa är den andra lik när det gäller vad man lägger sina pengar på, är det endast
en själv som kan bestämma vad man tycker är så pass "prisvärt" att man väljer att köpa det.

Jag lovar att det finns människor som inte tycker Krug CdA är speciellt dyrt. Precis som att det är svårt att besöka ett systembolag utan att se en alkis som
har pantat och sparat ihop EXAKT de tolv (?) kronorna en 7.2:a kostar.

Det är därför jag personligen har svårt för tidningar som på något sätt påtvingar en sorts medelekonomi som ska gälla alla läsare.
Vad som är dyrt för någon kanske jag ser som ett fynd? Och tvärtom.

Dock finns det ju fakta och statistik som säger att större delen av befolkningen faktiskt inte är höginkomsttagare, och media kan man gissa
har väldigt bra koll på sin målgrupp. Samt statistik på vad som faktiskt säljs.
Därmed lär man inte läsa mycket annat än om fyndviner under 80-100 kr i Metro, Expressen, Aftonbladet, DN, SvD och så vidare.
I och med det finns det ju plats för andra specialtidningar, för de som inte inmundigar sitt informationsflöde via en gratistidning på en tunnelbana.
 

CH

Medlem
SV: Lagra Champagne

SUPRA skrev:
När det gäller pris finns det bara en slutsats.

Eftersom alla har helt olika inkomster och utgifter och ingen människa är den andra lik när det gäller vad man lägger sina pengar på, är det endast
en själv som kan bestämma vad man tycker är så pass "prisvärt" att man väljer att köpa det.

Jag lovar att det finns människor som inte tycker Krug CdA är speciellt dyrt. Precis som att det är svårt att besöka ett systembolag utan att se en alkis som
har pantat och sparat ihop EXAKT de tolv (?) kronorna en 7.2:a kostar.

Det är därför jag personligen har svårt för tidningar som på något sätt påtvingar en sorts medelekonomi som ska gälla alla läsare.
Vad som är dyrt för någon kanske jag ser som ett fynd? Och tvärtom.

Dock finns det ju fakta och statistik som säger att större delen av befolkningen faktiskt inte är höginkomsttagare, och media kan man gissa
har väldigt bra koll på sin målgrupp. Samt statistik på vad som faktiskt säljs.
Därmed lär man inte läsa mycket annat än om fyndviner under 80-100 kr i Metro, Expressen, Aftonbladet, DN, SvD och så vidare.
I och med det finns det ju plats för andra specialtidningar, för de som inte inmundigar sitt informationsflöde via en gratistidning på en tunnelbana.


word.jpg
 
Toppen