Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lagra Champagne

SV: Lagra Champagne

SUPRA skrev:
När det gäller pris finns det bara en slutsats.

Eftersom alla har helt olika inkomster och utgifter och ingen människa är den andra lik när det gäller vad man lägger sina pengar på, är det endast
en själv som kan bestämma vad man tycker är så pass "prisvärt" att man väljer att köpa det.

Jag lovar att det finns människor som inte tycker Krug CdA är speciellt dyrt. Precis som att det är svårt att besöka ett systembolag utan att se en alkis som
har pantat och sparat ihop EXAKT de tolv (?) kronorna en 7.2:a kostar.

Det är därför jag personligen har svårt för tidningar som på något sätt påtvingar en sorts medelekonomi som ska gälla alla läsare.
Vad som är dyrt för någon kanske jag ser som ett fynd? Och tvärtom.

Dock finns det ju fakta och statistik som säger att större delen av befolkningen faktiskt inte är höginkomsttagare, och media kan man gissa
har väldigt bra koll på sin målgrupp. Samt statistik på vad som faktiskt säljs.
Därmed lär man inte läsa mycket annat än om fyndviner under 80-100 kr i Metro, Expressen, Aftonbladet, DN, SvD och så vidare.
I och med det finns det ju plats för andra specialtidningar, för de som inte inmundigar sitt informationsflöde via en gratistidning på en tunnelbana.
Bra skrivet, SUPRA. Jag håller med till 100%, och visst lär det finnas de som tycker sig ha råd med Clos d'Ambonnay utan att blinka, även om de inte lär vara så många.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Lagra Champagne

Darth Angelus skrev:
Goddag yxskaft! Vad hade det med vad jag skrev att göra? Jag beskrev bara varför du inte skulle få svar på din fråga om att ett vin är värt sitt pris här. Bättre att ställa sådana frågor på vinklubben.se
Och i samma anda är ju vad som är för högt pris också subjektivt, och den enskildes plånbok påverkar ju detta.
Jag har märkt att du, i högre utsträckning än många andra på det här forumet, inklusive mig själv, väljer att köpa champagner i mellanprisklass (några hundra), snarare än att gå rätt på prestigerna. Det vittnar om att du fäster större vikt vid priset än vissa andra (och kanske tycker att prestigerna är för dyra utom för de riktigt stora tillfällena). No offense meant, men det är min observation.
Du säger jag väljer att köpa champagner i mellanprisklass - jag har köpt 98% mina champagner i Champagne.
Du antyder jag inte intresserar mig för prestiger - *asg* åt ditt påstående, det är mycket du inte vet om mig!
Du säger det vittnar om att jag bryr mig mer om priset än .... Nä, vet du vad? Det här är så korkat att jag inte orkar bemöta dina dumheter. ;D

Avslutningsvis vill jag påstå att bara för att en champagne kostar mycket pengar behöver den inte vara bra, samt att jag tror vi ska sluta tro och fantisera så mycket om varandra här på forumet. Vad som är mycket pengar är f ö upp till var och en att avgöra, precis som smak. Att "ha råd" är inte samma sak som att allt dyrt är värt sitt pris.
 

CH

Medlem
SV: Lagra Champagne

Bubblaren skrev:
Du säger jag väljer att köpa champagner i mellanprisklass - jag har köpt 98% mina champagner i Champagne.

Vilket sammanträffande, 100% av mina kommer därifrån ;)


Det känns väll som vi inte kommer så mycket längre i diskussionen eller? Jag tyckte Supra sammanfattade det hela bra och dessutom så är vi bra långt ifrån topic just nu.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Lagra Champagne

CH skrev:
Vilket sammanträffande, 100% av mina kommer därifrån ;)


Det känns väll som vi inte kommer så mycket längre i diskussionen eller? Jag tyckte Supra sammanfattade det hela bra och dessutom så är vi bra långt ifrån topic just nu.
Jag som trodde du köpte en hel del på auktion på nätet och på SS och inte på plats i Champagne - där ser vi att vi inte ska "tro" så mycket :D

F ö så kommer 100% av mina champagner från Champagne men bara (?) 98% av dem är köpta på plats hos producenterna.
 
SV: Lagra Champagne

Bubblaren skrev:
Du säger jag väljer att köpa champagner i mellanprisklass - jag har köpt 98% mina champagner i Champagne.
Du antyder jag inte intresserar mig för prestiger - *asg* åt ditt påstående, det är mycket du inte vet om mig!
Jag såg en lista av vad du bunkrat upp på vinklubben en gång. Den var inte fylld med Krug eller Cristal direkt.

Bubblaren skrev:
Du säger det vittnar om att jag bryr mig mer om priset än .... Nä, vet du vad? Det här är så korkat att jag inte orkar bemöta dina dumheter. ;D
Jäsp. Attityden till prisets vikt vad gäller vin är klart annorlunda mot majoriteten på detta forum, speciellt vad gäller stammisarna. Att du tar observationen som en förolämpning att gå på defensiven mot säger mer om dig än om utsagan.

Bubblaren skrev:
Avslutningsvis vill jag påstå att bara för att en champagne kostar mycket pengar behöver den inte vara bra,
Nej, det finns förstås alltid undantag, men mönstret att dyrare champagner i regel är bättre och godare är svårt att undgå.

Bubblaren skrev:
samt att jag tror vi ska sluta tro och fantisera så mycket om varandra här på forumet.
Fantisera?

Bubblaren skrev:
Vad som är mycket pengar är f ö upp till var och en att avgöra, precis som smak. Att "ha råd" är inte samma sak som att allt dyrt är värt sitt pris.
Det synes mig uppenbart att du bryr dig mer om priset inte får vara för högt än exempelvis Krug och Krug88. Jag kan tycka att du tar åt dig alldeles för hårt om du tar det som ett personangrepp. Loosen up!
Varför priset alls är viktigt att tänka på när man är på det här forumet går bortom mig. Finns det inte redan tillräckligt mycket kanaler där sådant diskuteras utan att vi här på forumet dras ner i det träsket? Man kan väl bara diskutera kvaliteten direkt, och så får var och en bestämma sig för om de anser sig vara beredda att lägga ut vad ett givet vin kostar för vad man får? Du säger att vad som är mycket pengar är upp till var och en att avgöra, och det är det som är poängen. Ingen annan kan veta om du kommer tycka att ett vin är "värt sitt pris".
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Lagra Champagne

Krug88 skrev:
Guy Charlemagne mesnillesime 02 och Fleur de Passion 02 är båda klockrena köp som Shorepower skriver!
Har kvar lite 96:eek:r av båda, och de börjar bli helt sjukt bra...

Intressant. Måste nog få till en test av Charlemagne igen. Hade med mig en BdB 2000 på senaste vinfernot som var en riktig besvikelse. Den lämnade en sötslibbig hinna i munnen som efter äckligt godis. Stor skillnad mellan cuveerna eller flaskvariation, vad tror n?
 

kayaker

Cyklist
SV: Lagra Champagne

Krug88 skrev:
Guy Charlemagne mesnillesime 02 och Fleur de Passion 02 är båda klockrena köp som Shorepower skriver!
Har kvar lite 96:eek:r av båda, och de börjar bli helt sjukt bra...
Det känns bra att man har ett gäng Mésnillesime 2002 att hämta ut på SS då. De kommer förhoppningsvis att trivas fint med mina Fleur de Passion 2002 när de ska umgås i vinkylen några år...
 

hampus86

Medlem
SV: Lagra Champagne

Ja, det är oerhört viktigt med grannsämjan i vinkylen. Annars kanske Aschberg måste hälsa på i kylen.

Fan vad jobbigt det är att ha köpstopp!
 
SV: Lagra Champagne

Sjödin skrev:
Intressant. Måste nog få till en test av Charlemagne igen. Hade med mig en BdB 2000 på senaste vinfernot som var en riktig besvikelse. Den lämnade en sötslibbig hinna i munnen som efter äckligt godis. Stor skillnad mellan cuveerna eller flaskvariation, vad tror n?

Har njutit Charlemagne Mesnillésime under många år. 2000 var inte en av de bättre (dock en av de bättre champagnerna från år 2000). Har inte provat 2002 men jag hoppas och tror att de är åter till den rena enkla Mesnil stilen jag gillar. För grannsämjans skulls så la jag dessa ihop med andra byar istället för i Mesnilfacket. Vill ju inte att jag hamnar i TV
 
Toppen