Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lagra rött nybörjare.

Johan L

Medlem
Håller med om att det är vettigt att prova mycket innan man börjar investera alltför mycket i källaren. När du väl ska börja lagra är det också vettigt att fundera på hur länge du vill lagra dina viner. Tänker du dig en lång lagringshorisont kan det vara bra att blanda upp med lite viner som passar för kortare lagring så du slipper vänta så länge på att börja dra korken ur färdiglagrade flaskor. Tänker du dig en kortare lagringshorisont kanske det är en del vintyper som inte känns så meningsfulla att satsa på.

Till sist är det väl en klassiker för den som börjar lagra vin tidigt i sitt vinintresse att man då jobbar med en lägre budget, men allt eftersom man utvecklar sitt vinintresse och sin privatekonomi går man upp på allt dyrare viner. När de där första flaskorna man stoppade i källaren börjar bli färdiglagrade tycker man då kanske inte längre att de vinerna är så intressanta. Nu är det ju inte givet att det blir så, men risken är ändå uppenbar, särskilt om man som du börjar i ganska unga år. Ett sätt att försöka komma runt det kan vara att satsa på färre flaskor av dyrare viner.
 

Vingubben

Medlem
Jag har precis planerat upp och bestämt mig för att börja samla på röda viner. Det är dock lite svårt att komma igång och skulle behöva tips på vad min/mina första flaskor ska bli för några. Jag kan tänka mig att lägga en peng men kanske ändå vill att det ska vara inom rimliga gränser. Jag spanade på ett vin, https://vinoteket.se/chateau-franc-...MI7c6TmdyE9wIVWeJ3Ch3U2gJIEAQYAyABEgJ4t_D_BwE . Är detta rimligt, vad jag förstår så kan man lagra detta ett bra tag. Men vill jättegärna ha förslag!! Jag vill höra vad ni har att säga, vad ni rekommenderar. Jag är bara 23 år och har viss erfarenhet men inte tillräckligt. Vet inte hur det här forumet fungerar men testar mig fram.
Tack på förhand!
Emma
Prova månadens vin i maj. Gillar du det så köp på dig några flaskor. Kommer säkerligen att utvecklas väl under ytterligare 10-15 år. Prova sedan en flaska med jämna mellanrum så får du följa utvecklingen.
 
Toppen