Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lagring av standardviner

buteljen

Medlem
Om ni skulle välja sex viner från systemets standardsortiment för att slänga in i en låda under sängen, vänta i fem år och därefter plocka fram dem igen och uppleva en klar förbättring pga lagring ... vilka skulle ni välja då? Prisklass upp till 200 kr. Både röda o vita. La Bastide Blanche? Conde Valdemar? Vilka vita kan det finnas?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Om ni skulle välja sex viner från systemets standardsortiment för att slänga in i en låda under sängen, vänta i fem år och därefter plocka fram dem igen och uppleva en klar förbättring pga lagring ... vilka skulle ni välja då? Prisklass upp till 200 kr. Både röda o vita. La Bastide Blanche? Conde Valdemar? Vilka vita kan det finnas?

Jag talar inte för alla i forumet, men utifrån min egna uppfattning skulle jag lagra ett par Chateau Montus 2013 för 196 kr på bolaget. Otroligt fint vin med stor lagringspotential.
När det gäller vitt, skulle jag nog gå på flaskor som Kabinett Riesling från Keller tex, och ligger på mellan 150-200 kr.
Sen är det väldigt personligt vilken stil man tycker om på vinet. Conde Valdemar vet jag klarar otroligt många år, och är en fin Rioja. :)
 

Trydebull

Medlem
Château Bouscasse hade jag sagt.
Jag har själv några lådor av 2005, 2009 och 2010 i källaren.

Även om det är ett billigt vin så vinner det på, och klarar lagring bra. De jag har liggande, inkl 2005, kan definitivt ligga ett bra tag till.

Kan inte exakt pris men 130-140 någonting. Väldigt prisvärt i det avseendet.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Château Bouscasse hade jag sagt.
Jag har själv några lådor av 2005, 2009 och 2010 i källaren.

Även om det är ett billigt vin så vinner det på, och klarar lagring bra. De jag har liggande, inkl 2005, kan definitivt ligga ett bra tag till.

Kan inte exakt pris men 130-140 någonting. Väldigt prisvärt i det avseendet.

126.- på SB. Ett riktigt fynd och extremt lagringsdugligt:)
 

Silex

Medlem
Standardviner som jag smakat äldre årgångar av som varit bra är t ex Guigal's Cotes-du-Rhone, Ch. Bouscassé, Bastide Blanche, vissa Langhe nebbiolo, Taurasi, Montefalco, en del Cahor-viner, många av de enklare Bordeaux från bra årgångar. Överlag funkar väl de flesta röda från både norra och södra Rhone att lagra 5 år utan problem.
På vita sidan har jag mindre erfarenhet. Enklare Bourgogner inklusive Chablis från bra odlare klarar säkert 5 år, så även många riesling och chenin blanc.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Tack för bra tips :). Vissa av dem var nog iofs inte från standardsortimentet tror jag, men skall kolla in dem ändå!

Kom på att man kan skriva in "kan lagras" i sökraden på systemet (plus 0-200 kr, helflaska, rött/vitt, standardsortimentet) och då dyker det upp denna lista på 37 viner för rött: https://www.systembolaget.se/sok-dryck/?searchquery=kan lagras.&subcategory=Rött vin&assortmenttext=Ordinarie sortiment&pricefrom=0&priceto=200&bottletypegroup=Helflaska glas&sortfield=Price&fullassortment=1&pageto=2

och denna lista på 11 viner för vitt https://www.systembolaget.se/sok-dryck/?searchquery=kan lagras.&subcategory=Vitt vin&assortmenttext=Ordinarie sortiment&pricefrom=0&priceto=200&bottletypegroup=Helflaska

glas&sortfield=Price&sortdirection=Descending&fullassortment=1

Men det finns säkert fler som sökningen missar. Flera nämns ju ovan dock :).
 
Last edited:

Bearman

a´lea iacta est iterum
Kanske inte så motiverat att lagra Wynns Coonawarra Estate när 07 finns att köpa för ett lägre pris än 13. (på SB)

Vet ej om det är samma vin. "2007 Wynns Coonawarra Estate Black Label Cabernet Sauvignon" såldes för många år sedan, säkert 4 år. De har enklare viner i sitt sortiment. Någon som vet? Jag har inte vågat beställa... De som heter Black Label har bra lagringspotential. Om det samma vin, köper jag flera lådor...
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vet ej om det är samma vin. "2007 Wynns Coonawarra Estate Black Label Cabernet Sauvignon" såldes för många år sedan, säkert 4 år. De har enklare viner i sitt sortiment. Någon som vet? Jag har inte vågat beställa... De som heter Black Label har bra lagringspotential. Om det samma vin, köper jag flera lådor...
Köpte några flaskor 2007 Wynns Coonawarra Cabernet Sauvignon och det är helt klart ett bra vin, klart att dricka. Black Label verkar bara finnas från 2010 och framåt (enl. cellartracker).
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Köpte några flaskor 2007 Wynns Coonawarra Cabernet Sauvignon och det är helt klart ett bra vin, klart att dricka. Black Label verkar bara finnas från 2010 och framåt (enl. cellartracker).

Konstigt, producerades första gången 1954. Kanske skall prova att beställa för att kolla om det är black label? eller har de lagt till det 2010? De har även enklare cabbar.. kanske skall skicka en fråga till lev. 2007 black label kostar dryga 200 + tax enligt WS, så det är bra deal.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
wynns.jpg
Konstigt, producerades första gången 1954. Kanske skall prova att beställa för att kolla om det är black label? eller har de lagt till det 2010? De har även enklare cabbar.. kanske skall skicka en fråga till lev. 2007 black label kostar dryga 200 + tax enligt WS, så det är bra deal.
Det är inte black label (om det inte bara avser färgen på etiketten):
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Tack för bra tips :). Vissa av dem var nog iofs inte från standardsortimentet tror jag, men skall kolla in dem ändå!

Kom på att man kan skriva in "kan lagras" i sökraden på systemet (plus 0-200 kr, helflaska, rött/vitt, standardsortimentet) och då dyker det upp denna lista på 37 viner för rött: https://www.systembolaget.se/sok-dryck/?searchquery=kan lagras.&subcategory=Rött vin&assortmenttext=Ordinarie sortiment&pricefrom=0&priceto=200&bottletypegroup=Helflaska glas&sortfield=Price&fullassortment=1&pageto=2

och denna lista på 11 viner för vitt https://www.systembolaget.se/sok-dryck/?searchquery=kan lagras.&subcategory=Vitt vin&assortmenttext=Ordinarie sortiment&pricefrom=0&priceto=200&bottletypegroup=Helflaska

glas&sortfield=Price&sortdirection=Descending&fullassortment=1

Men det finns säkert fler som sökningen missar. Flera nämns ju ovan dock :).

Tyvärr får du inte med de i BS, då SB inte provar dessa viner.
 
Toppen