Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lagring

Krisman

Medlem
Har kanske tagits upp i en annan tråd.
Men en intressant diskussion. Lagring av flaska liggande eller stående? Vad talar för och vad talar emot.

Hur bra klarar sig sprit som är öppnad?

Tankar och åsikter?!
 

Lando

Medlem
SV: Lagring

Finns nog några trådar om det, men det som gäller enligt expertisen är väl liggande flaskor, även vad gäller champagne. Jag tror öppnad sprit klarar sig mycket länge, för ett par år sedan läste jag ett Romtest i tidningen Gourmet där testaren jämförde med sin 40 år gamla rom (alltså inköpt för typ 40 år sen) och den hade inte blivit dålig.
 
Trådskapare
Krisman

Krisman

Medlem
SV: Lagring

Det var en "sommelier" som tagit weset advanced. Han rabblade på en j--a harang. Att korken inte torkar och att de tyska glaskorkarna är de bästa. Fint sa jag efter ett tag, jag har oxå sommelier utbildning och tagit Weset advanced, jag tror dock att det inte är så bra att lagra flaska stående länge.
Kollade med en av sveriges topsommelierer han hävdade att korken torkar om flaskan står upp.
Kan inte uttala mig om glaskorken men den ska ju vara bra.

I slutet av samtalet frågade jag var han jobbade. Han var "frilansande sommelier"
 

David W

Medlem
SV: Lagring

Det hela beror väl på hur länge du tänker lagra dina flaskor. Tänker du lagra dem i 10-20år så är det nog både säkrast och mest praktiskt att ha dem liggande. Förstår faktiskt inte varför man skulle ha dem stående, med risk för att de välter etc.
 

Öhman

Medlem
SV: Lagring

Krisman skrev:
Har kanske tagits upp i en annan tråd.
Men en intressant diskussion. Lagring av flaska liggande eller stående? Vad talar för och vad talar emot.

Hur bra klarar sig sprit som är öppnad?

Tankar och åsikter?!

I princip ska inte korken behöva vara i kontakt med vinet då korkens struktur är ogenomtränglig för gas och vätska. Ett intressant resultat kom man fram till vid en jämförande studie mellan liggande och stående buteljer som gjordes vid UC Davies så gjordes. Konditionen på korkarna var jämförbara...MEN korken i flaskorna som legat ner var något svårare att dra upp eftersom de hade en tendens att häfta vid på den sida av halsen den vilat.

Vad gäller sprit så påverkas den förhållandevis ganska snabbt när buteljen är öppnad och volymen av syre blir större. Efter ett antal månader är skillnaden mellan en nyöppnad och en halvfull flaska whisky tydligt märkbar. Allra känsligast är fruktdestillat typ poire williamine.
 
Toppen