Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lagringsfråga

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Har upplevt att flesta standard champagner mår bra av något års lagring även dom. Men hur funkar det med rödvin? går det bra att lagra alla rödvin eller vad händer med ett billigt rödvin som ligger 10 år? med billigt menar jag ett 100 krs vin.
 

kayaker

Cyklist
SV: Lagringsfråga

Skumpagne skrev:
Har upplevt att flesta standard champagner mår bra av något års lagring även dom. Men hur funkar det med rödvin? går det bra att lagra alla rödvin eller vad händer med ett billigt rödvin som ligger 10 år? med billigt menar jag ett 100 krs vin.
Det beror på, men många blir bättre och få 100-kronorsviner blir sämre av det.
Varför inte lägga lite mer pengar på rödvinet? Du köper väl inga Champagner för 100 spänn? ;)
 
SV: Lagringsfråga

Skumpagne skrev:
Har upplevt att flesta standard champagner mår bra av något års lagring även dom. Men hur funkar det med rödvin? går det bra att lagra alla rödvin eller vad händer med ett billigt rödvin som ligger 10 år? med billigt menar jag ett 100 krs vin.

Många viner kring 100 kr torde klara av det mycket bra, men det är värt ändå att kolla upp vad man köper. Vissa viner mellan 100 och 150 kr på SB toppar kring 10 års ålder medan andra kanske börjar gå utför redan vid 3-5 års ålder. Går man under 100 kr så är det nog rätt stor risk att vinerna inte klarar mer än ett par år.

Men som sagt känns det ju kanske lite dumt att jämföra en standardchampagne för ca. 300 kr med ett rödvin för 100 kr. Bättre då kanske att jämföra med en Crémant, Spumante eller Cava för ca. 100 kr. För runt 300 kr finns det en massa otroligt smarrigt och lagringsdugligt rödvin, även på SB, som kanske bättre motsvarar en standardchampagne i kvalitet.
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Lagringsfråga

så sant som det är sagt fast just nu lägger jag hellre ner min förmögenhet på champagnen hellre om jag måste välja.
 

kayaker

Cyklist
SV: Lagringsfråga

Skumpagne skrev:
så sant som det är sagt fast just nu lägger jag hellre ner min förmögenhet på champagnen hellre om jag måste välja.
Säger du det baserat på erfarenhet eller har du bara kommit till Champagne än? ;)
En Langhe Nebbiolo för 100 pix blir garanterat bättre med 10 år på rygg medan en rökig pinotage är ett mer tveksamt lagringsobjekt. :D
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Lagringsfråga

Och för att svara på frågan så var det rödvinet som fick mig att fastna från början fast har mycket kvar att lära där. Men champagnen kom liksom och tog över och nu ligger rödvinet lite under champagne på personliga skalan.
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Lagringsfråga

Någon som kan tipsa om ett vitt vin för ca en hundring som skulle kunna l? Lagras ett par år, gärna en chablis.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Lagringsfråga

Skumpagne skrev:
Någon som kan tipsa om ett vitt vin för ca en hundring som skulle kunna l? Lagras ett par år, gärna en chablis.
För en hundrig från systemet, vill jag inte rekommendera något vin att lagra mer än högst nått år.
Bästa är att åka ned till en region du gillar, ex Chablis, då kan du utan större problem hitta bra grejer
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Lagringsfråga

johan1279 skrev:
För en hundrig från systemet, vill jag inte rekommendera något vin att lagra mer än högst nått år.
Bästa är att åka ned till en region du gillar, ex Chablis, då kan du utan större problem hitta bra grejer

Det hade jag gärna gjort om jag haft :(möjligheten
 

kayaker

Cyklist
SV: Lagringsfråga

Skumpagne skrev:
Någon som kan tipsa om ett vitt vin för ca en hundring som skulle kunna l? Lagras ett par år, gärna en chablis.
En Chablis, helst Premier Cru eller Grand Cru från 2008 eller 2010 kan du lagra längre än så men då får du hosta upp mer.
Daniel-Etienne Defaix släpper annars inte sin Chablis förrän han tycker den är drickmogen. Då slipper du lagra.
För att lagra bara ett par år så funkar ganska mycket, men om du ska ha franskt eller tyskt så rekommenderar jag att du håller dig till stramare årgångar som t.ex. 2008 och 2010.
 
SV: Lagringsfråga

Skumpagne skrev:
Någon som kan tipsa om ett vitt vin för ca en hundring som skulle kunna l? Lagras ett par år, gärna en chablis.

Nu är jag inte jättehemma på vitt vin så nån annan får gärna fylla i, men borde inte den här funka fint att lagra ett antal år?:
Chablis Premier Cru La Singulière
Den kostar dock en bit över hundringen, närmare bestämt 159:-, men den är klart värd sitt modesta pris i mitt tycke.
 

chambertin

Medlem
SV: Lagringsfråga

Skumpagne skrev:
Någon som kan tipsa om ett vitt vin för ca en hundring som skulle kunna l? Lagras ett par år, gärna en chablis.

Ingen Chablis de här men väl goda Alvarinho/Albarinho som utvecklas bra med 1-3 års lagring beroende på hur man vill ha dom:
Muros Antigos är nog den bästa Alvarinho jag druckit.
Lite över 100:- dock men väl värt de extra 79 kronorna därutöver.
Pazo Señorans Albariño (nr 83235): http://www.systembolaget.se/83235
Muros Antigos Alvarinho (nr 75184): http://www.systembolaget.se/75184

Mastroberardions Greco di Tufo är också ett gott vitt strax över 100-lappen. Kanske inte världens lagringviner dock men ett år i bra källare klarar dom utan vidare:
Nova Serra Greco di Tufo (nr 97789) : http://www.systembolaget.se/97789

Feudi di San Gregorios motsvarighet brukar vara bra också i den här prisklassen.

Annars så är ju ofta tysk och österrikisk Riesling bra lagringsviner även i dom lägre prisklasserna.
 

Jos

Medlem
SV: Lagringsfråga

chambertin skrev:
Ingen Chablis de här men väl goda Alvarinho/Albarinho som utvecklas bra med 1-3 års lagring beroende på hur man vill ha dom:
Muros Antigos är nog den bästa Alvarinho jag druckit.
Lite över 100:- dock men väl värt de extra 79 kronorna därutöver.
Pazo Señorans Albariño (nr 83235): http://www.systembolaget.se/83235
Muros Antigos Alvarinho (nr 75184): http://www.systembolaget.se/75184

Mastroberardions Greco di Tufo är också ett gott vitt strax över 100-lappen. Kanske inte världens lagringviner dock men ett år i bra källare klarar dom utan vidare:
Nova Serra Greco di Tufo (nr 97789) : http://www.systembolaget.se/97789

Feudi di San Gregorios motsvarighet brukar vara bra också i den här prisklassen.

Annars så är ju ofta tysk och österrikisk Riesling bra lagringsviner även i dom lägre prisklasserna.
Men när det gäller Albarino då? Jag är lite allergisk mot Portugal... ;)
 

chambertin

Medlem
SV: Lagringsfråga

Jos skrev:
Men när det gäller Albarino då? Jag är lite allergisk mot Portugal... ;)
Klassar du om din VP då eller... ?
Prova så får du se. Det är ju inte nya världen i alla fall. ;)
 

Jos

Medlem
SV: Lagringsfråga

chambertin skrev:
Klassar du om din VP då eller... ?
Prova så får du se. Det är ju inte nya världen i alla fall. ;)
Äh, den dricker jag på frukten när den knappt hunnit landa i flaskan ;)

Nämen seriöst, något tips på Albarino?
 

kayaker

Cyklist
SV: Lagringsfråga

Jos skrev:
Nämen seriöst, något tips på Albarino?
Martin Codax har varit ganska pålitlig tidigare.
F.ö. så kan det vara intressant att jämföra Albariño/Alvarinho mot Grüner Veltliner. :)
 

chambertin

Medlem
SV: Lagringsfråga

Jos skrev:
Äh, den dricker jag på frukten när den knappt hunnit landa i flaskan ;)

Nämen seriöst, något tips på Albarino?

chambertin skrev:
Pazo Señorans Albariño (nr 83235): http://www.systembolaget.se/83235

Martin Codax brukar också vara ok men lite kantig som ung (har druckit en med några år på nacken i Spanien som var väldigt trevlig).
I somras drack jag också en som hette Vionta Albarinho som jag gillade (hittar den dock ej på SS).
Pazo de Barrantes har jag också provat och har ett vagt minne att jag tyckte den var bra (har dock inte skrivit något i källarboken).
 

Jos

Medlem
SV: Lagringsfråga

kayaker skrev:
Martin Codax har varit ganska pålitlig tidigare.
F.ö. så kan det vara intressant att jämföra Albariño/Alvarinho mot Grüner Veltliner. :)

Drack Martin Codax ett par ggr i somras men minns inte att det var något speciellt. Drack billigare och bättre Albarino men hittar inte anteckningarna om vilka det var nu tyvärr...
 
Toppen