Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

Magikern

Medlem
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

Speedo77 skrev:
Jag beställde två flaskor Relentless på webben. Blev lite osäker på om jag hade fått dem då jag inte fick någon bekräftelse per mail, men allt gick bra och jag hämtade ut dem i början av veckan. En kollega kom över en flaska.

gör gärna lite tasting notes på forumet. ;)
 

Magikern

Medlem
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

Speedo77 skrev:
Sure thing, återkommer om några år... :)

Den kände vineperten Jeff Leve rekomenderade att man drack Shafer Relentless 2008 nu.

Han sa dock att jag skulle spara min Domaine la Barroche Châteauneuf-du-Pape Cuvée Pure 2010 7 år till, den är för ung idag, tyckte han.

Han är kanske ingen man skall lita på dock ;)
 

Karl

Medlem
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

magnum, Ja men det finns väl inte så mycket att göra om det inte finns några flaskor kvar över huvud taget. Jag har märkt att det är viktigt att beställa till en butik med kompetent personal. Jag var på hansakompaniet (vinkällar-butik i Malmö). Där lyckades vi fiska fram Olivet i alla fall.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

Karl skrev:
magnum, Ja men det finns väl inte så mycket att göra om det inte finns några flaskor kvar över huvud taget. Jag har märkt att det är viktigt att beställa till en butik med kompetent personal. Jag var på hansakompaniet (vinkällar-butik i Malmö). Där lyckades vi fiska fram Olivet i alla fall.
Dem får köpa in nya flaskor till dig! Det håller inte att skylla ifrån sig internt. Har du en bekräftelse tycker jag du ska kräva dina flaskor. Det är dem själva som bestämt rutiner och regler, får dem väl leva upp till det också!
 

Tristanqx

Medlem
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

Svar från Systembolaget...

Hej. Tack för ditt mejl.
Och tack för dina synpunkter. Jag har full förståelse för att du inte är nöjd med beskedet.

Vid nyhetslanseringen den 1 februari hade vi problem med saldoöverföringen mellan vårt affärssystem och vår webb. Detta ledde till att ett antal beställningar lagda på systembolaget.se, däribland din, godkändes trots att vinet var slut i lager. Tilldelning har skett i samma turordning som vanligt - de som lagt sin beställning först har fått tilldelning.

Vi har undersökt möjligheten att köpa in fler flaskor av Shafer Relentless 2008, men vinet är tyvärr helt slut både hos oss och hos vår leverantör. Däremot kommer vi eventuellt att kunna erbjuda årgång 2009 av samma vin till de kunder som drabbats av problemen vid denna lansering. Mer informatio! n om detta kommer via mejl inom kort.

Vi ser för närvarande över hur e-beställningslösningen ser ut och hoppas kunna introducera ett nytt system inför nästa nyhetslansering.

Välkommen att kontakta oss igen.




Kundtjänst
0771-83 83 00
Systembolaget AB, 103 84 Stockholm

Besök oss gärna på www.systembolaget.se
 

Magikern

Medlem
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

Jag fick samma meddelande angåede schafer Relentless.

Jag kommer nog prova en 09 när de får in.

Har hört att den är betydligt sämre än 08:an idag men med tiden kommer den att bli lika bra men lite annorlunda.
 

sunqan

Vinös
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

Jag drabbades också av deras "fel" men nu vill de inte kännas vid det.
nu har jag också fått veta hur en beställning via webben VERKLIGEN går till:

När du lägger en e-beställning går beställningen in i den valda butikens ordinarie orderschema och därför kan det ta någon eller några dagar innan beställningen skickas iväg till vår leverantör.
detta från en kommunikatör på systembolaget.
Och det visar sig att det faktiskt är så... och gör man dessutom misstaget att blanda flera varor och flera leverantörer så går hela ordern i stå om EN av artiklarna hamnar som "tillfälligt slut". Och för att reda ut det hela måste man alltså kontakta den butik man vill hämta ut i. (jag beställde 1/2 och var in på passagen igår och var då tvungen att lägga en ny beställning på de varor som inte var slut...)
min motfråga på detta var
Jag förstår inte hur mitt val av butik ska behöva påverka när ni lägger beställningen. Att det påverkar när leverans sker är självklart. Men beställningen sker väl inte manuellt? Dessutom borde passagen beställa varor! från vinunic oftare än varannan vecka.

Sen tycker jag det är märkligt att ni inte kan meddela att leverantören slutanmält en beställd vara, åtminstone på webben. Som det är nu, så står det ju bara behandlas.
med följande svar

Nej, beställningen läggs naturligtvis inte upp manuellt utan går in i den valda butikens ordinarie orderschema automatiskt. Vilken dag/tid och hur ofta ordrarna går iväg varierar från butik till butik och därför kan det bli en viss fördröjning innan beställningen går iväg till leverantören. Jag känner inte till hur ofta Passagens beställningar går iväg, men en eller två gånger i veckan är inte ovanligt för en butik i den storleken.

Butiken borde förstås ha meddelat dig att varan var slut, jag ber verkligen om ursäkt om detta inte skett och jag skall be butikschefen på Passagen att ta upp detta med personalen som ansvarar för bestäl! lningar.
och då var jag tvungen att fråga
Jag tycker det hela är märkligt, du menar alltså på fullt allvar att ni med vilje diskriminerar kunder i orter med ett litet bolag???
med detta svar
Nej, det är förstås inte vår intention att diskriminera kunder i orter med en liten butik, men antalet leveranser och ordertider måste stå i proportion till butikens storlek så att personalen, som i regel är färre i mindre butiker, hinner med att hantera dem. Vi är medvetna om att detta beställningssystem inte fungerar optimalt för heta varor i beställningssortimentet men i dagsläget finns inga planer på att introducera ett nytt system.
Det är fascinerande att de kan ha den inställningen de har bara för att de är ett monopol. Hade det varit en näthandlare av vilka varar det än vore som gjort så, så hade jag aldrig handlat från dem igen :-(
Jag blev dessutom hänvisad till deras allmäna villkor, och där framgår att kunden är bunden av beställningen när den läggs, men systembolaget är inte bundna av den förrns kunden finns i butik för att hämta ut varorna och bedömts som lämplig.
hade man nu bara orkat så skulle man väl dra dem inför konsumentverket och eller KO, det finns ju regler som alla affärsidkare har att förhålla sig till, monopol eller ej. och vad jag vet så har inte systembolaget några undantag från kkl och ktjl.
jag kan förstå att näringsidkare som ska försöka sälja till systembolaget har det motigt när de behandlar sina kunder på det här sättet.
blä!
-sunqan
 

Håkan

Medlem
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

Jag hade en likande dust får några veckor sedan, jag lade in en beställning 11/12 och fick beskedet att eftersom vinet tagit slut 13/12 så kunde jag inte få mina varor. Stackars kundtjänst som måste stå ut med att försvara ett system som detta. Blir allt mer sällsynt att jag köper vin på Systembolaget, men ibland måste man tyvärr.
 

Karl

Medlem
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

Man tror knappt att det är sant. Helt sjukt att butiken man beställer varan till måste gå in och manuellt klicka ordern vidare. Varför skulle inte en order jag lägger på webben gå direkt och reservera varan jag beställt. Nu förstår jag varför jag inte fick en beställning jag la på webben för några månader sedan. Vem har designat ett sånt här system? Han kan ju inte ha läst någonting om design av databaser i alla fall. Och kanske en viktigare fråga. Vem har specificerat skiten?
 

KimHartman

Medlem
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

Att det funkar såhär knasigt med beställningssortimentet har jag själv drabbats av flera gånger (jag har vid vissa tillfällen ringt runt till några butiker innan för att avgöra vilken som är mest lämplig att beställa till, men hänsyn till leveransdagar).

Men för varor som finns i Systembolagets eget lager är det väl ändå annorlunda? Även om en sån beställning blir liggande hos ett tag hos butik precis som för varor ur BS så ändras ju webb-saldot mer eller mindre direkt när man beställer. Frågan är om inte det är så att beställningen tar två vägar, så att säga. Dels via butiken - med viss fördröjning - och dels via det system som körs på deras webb. Detta system borde ju också kunna hålla kolla på vilken butik, person, och tid som beställningen gjordes (en sån redundant design kanske finns till för att butiker enklare ska kunna ändra sina leveransdagar utan att rapportera in centralt etc).

Förutom missödet med Relentless häromveckan har jag iaf alltid fått de webb-beställningar av varor i lager som jag gjort - även för varor som gått åt fort och där butiken varit av mindre typ (med max en leveransdag i veckan). För varor i BS är det ju dock helt klart lite av ett lotteri ibland.
 

Dexter

Medlem
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

När man lägger en order på BS produkter på hemsidan så gör personalen på butiken inget manuellt allt går automatiskt när de har nästa orderdag till importören.

Och de är oftast de som inte hinner med att slutanmäla i tid. Det tar alltid en nattskörning innan det syns på hemsidan.
 

sunqan

Vinös
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

Det är riktigt att allt är automatiserat förutom hanteringen då ett vin i beställningen är slut. För att inte allt ska gå i stå måste personalen agera. Och det kan tydligen ta över två veckor.

Men vad jag förstått är syftet med samordningen att butiken ska få leveranserna samlade i tid, vilket jag har full förståelse för, och då kan inte jag förstå varför ett edi-meddelande inte skulle kunna skickas till leverantören någon ms efter att jag beställt.
I mitt fall var det vinunic som missat att markera vinet som tf slut, pga försenad leverans.

Skickat från min GT-I9100
 
Toppen