Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lanseringar från Caviste

1643893315516.png
 

Nyllet

Medlem
Beställde en låda så snabbt jag bara kunde.

Intressant att vinmakningen förändrats en del. Tiden på jäst verkar ha kortats en hel del jämfört med förra årets låda. L'Accompile bara 15 månader på jästen. Är det något att oroa sig för? Numera 100% ekfatsjäsning också.
 

jrick

Medlem
Beställde en låda så snabbt jag bara kunde.

Intressant att vinmakningen förändrats en del. Tiden på jäst verkar ha kortats en hel del jämfört med förra årets låda. L'Accompile bara 15 månader på jästen. Är det något att oroa sig för? Numera 100% ekfatsjäsning också.
Tid på jästfällningen som kvalitetsmarkör är överskattad tycker jag, men så klart att man kan oroa sig för att det är lite "cutting corners" för att cashen ska in.
 

Nyllet

Medlem
Tid på jästfällningen som kvalitetsmarkör är överskattad tycker jag, men så klart att man kan oroa sig för att det är lite "cutting corners" för att cashen ska in.

Jag har ingen åsikt men tycker att det är en intressant förändring. Från 42 månader på jästen till 15 månader är ju en markant förändring.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag har ingen åsikt men tycker att det är en intressant förändring. Från 42 månader på jästen till 15 månader är ju en markant förändring.
Även om det är en markant skillnad, så har skörden säkert blivit mindre med åren, svårare rent vädermässigt, alla priser på arbete, råvaror som flaskor, korkar etc går upp, och för att inte tala om en pandemi som stängt ner hela Frankrike till skillnad från vårt Sverige där allt varit frid och fröjd med "restriktioner".
Sen kan odlaren också möjligtvis kanske känna att han vill ha en förändring i sin champagne även om vi köpare inte vill det.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Mycket märkligt, för när jag trycker på ”Beställ” så får jag bara fram väntelistan.
Jag missade tyvärr, fick mailet 14.09 och upptäckte det kanske 5 minuter senare.
Besviken, tycker nog att gamla kunder borde få förtur.
Verkar ju onekligen som att alla fisförnäma stockholmare med närhet till Grappe får en dags försprång :rolleyes:
PS: Sponsored Post by Ironi på högsta nivå eftersom jag själv är Stockholmare. #nooffense
 
Toppen