Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lanseringar från Caviste

Köpt varje år. Ge dem gärna lite tid att lugna ner sig. Även de enklare blommar ut.

3E416804-FE55-4F82-9C3A-70261845DA1E.jpeg
 

Jos

Medlem
Köpt varje år. Ge dem gärna lite tid att lugna ner sig. Även de enklare blommar ut.

Visa bifogad bild 21640
Men nu är det väl snudd på bara enkla? Lite trist att lådorna blir så urvattnade efter en tid. Första baslådan från Piuze innehöll 2 Chablis och 4 Premier Cru. Nu är det bara en(!) flaska Premier Cru och även en Petit Chablis har smugit sig in... Jag fattar att "storkunderna" får köpa lite roligare viner men baslådan var ju bra mycket trevligare förr. Samma sak med Savartlådan, nu är väl det endast en rosé och inte ens nån årgång?
 

rs14

Medlem
Men nu är det väl snudd på bara enkla? Lite trist att lådorna blir så urvattnade efter en tid. Första baslådan från Piuze innehöll 2 Chablis och 4 Premier Cru. Nu är det bara en(!) flaska Premier Cru och även en Petit Chablis har smugit sig in... Jag fattar att "storkunderna" får köpa lite roligare viner men baslådan var ju bra mycket trevligare förr. Samma sak med Savartlådan, nu är väl det endast en rosé och inte ens nån årgång?

Det har ju passerat några år sedan dess, efterfrågan på viner från Savart och Piuze 2020 är betydligt större än den var för sex-sju år sedan, då hypen var i sin linda och sedan började ta fart på allvar. Det är nog förklaringen till att de "enklare" vinerna numera fyller lådorna. Men hellre det än inga viner alls.
 

Jos

Medlem
Det har ju passerat några år sedan dess, efterfrågan på viner från Savart och Piuze 2020 är betydligt större än den var för sex-sju år sedan, då hypen var i sin linda och sedan började ta fart på allvar. Det är nog förklaringen till att de "enklare" vinerna numera fyller lådorna. Men hellre det än inga viner alls.
Köpte en drös 1er Cru för knappt 400 och Grand Cru(ej les Clos) för drygt 500 förra året så visst har priset gått upp men inte jättemycket.
 

rs14

Medlem
Köpte en drös 1er Cru för knappt 400 och Grand Cru(ej les Clos) för drygt 500 förra året så visst har priset gått upp men inte jättemycket.

Tänkte inte enbart på prisutvecklingen utan även tillgången. Priserna genom Caviste går inte att anmärka på. Piuze har jag inte så bra koll på men Savarts viner hittar man nog inte billigare på annat håll. Tror jag. Tidigare släpptes ju ett antal lådor av Savart's vintage och vingårdsbetecknade viner som CAVX men det är väl några år sedan nu. Det lilla som kommer till SE går förmodligen till restauranger.
 
99,9% blir det så detta år också. Verkar som man har en nyhet på gång dessutom, på huvudsidan i menyn så kan man läsa CAVMM strax intill CAVX. Klickar man där så står det "kommer snart..." Spännande! Undrar vad detta kan vara för något. Någon som vet?

På bilden tycker jag mig se att det står "Mortlach" på ett av faten. Mortlach är ju whiskydestilleri så det kan ju vara något sådant.
 
Toppen