Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava – april 2019 - Barone Ricasoli, Vin Santo Castello di Brolio 2010 (79479)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    51
  • Poll closed .

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Tack @Mats för förtroendet, och otroligt roligt, men svettigt att försöka hitta en flaska till Maj pavan som faller detta forumet i smaken.
Har redan beställt flaskan sen ett par dagar, och det finns allokering nog för den som vill testa.
Återkommer med Maj tråden inom en snar framtid :cool:
 

Vingubben

Medlem
93A5C56E-8FE4-492F-A08B-11292EBBA21A.jpeg

Började med att prova kylskåpskallt. Doften dominerades av alkohol, bakelser och brödkryddor. När temperaturen steg kom det fram söta citrusfrukter, honung och rejält med vanilj. I smaken oxiderade toner som tillsammans med alkoholhettan, syran och sötman skapade en bra balans. Lång eftersmak med nötter och bränt socker. 92p
 

john b

Medlem
Drack efter en flaska champagne och en jäkla massa pizza blanco med vit rioja-buffé. Eller om det var tvärtom. Så mer ovetenskaplig smaknot än vanligt.

Doft vid öppning russin och vanilj. Med temperatur kommer mer spännande saker fram som inlagda citroner och peppar.
Kall smakade den generisk dessertvin man får i vinpaket till konventionell femsjurätters. Dvs lite intorkade russin med sockerlag. Efter ett kort tag i handhållet glas kommer det fram mer syrliga och komplexa smaker. Just nu känner jag tydligt smak av bränd ananas. Finns en besk spritarom i det som inte riktigt faller mig i smaken. Kladdig men lång sötbesk eftersmak.
84 poäng.
 

LarsW

Medlem
Nu öppnad i drygt 3 veckor. Dracks bredvid Rivesaltes Ambré som referens.

Riversaltes:
Blomsterhonung, kardemumma, aprikoser och karameliserad lök i doften.
Smak med honung, torkakde frukter som aprikos och ananas med lite julkryddor och saffran. Trevlig syra, inte väldigt kraftfull. Att den känns lite... enkel drar ned betyget nåt snäpp.
Godare ju längre den är öppnad. Kul och denna köper jag gärna fler av.
87p

Russin, dadlar och mandel i näsan.
I munnen blir Är det en ganska frisk syra som bryter av sötman. Mer russin. Ännu mer mandel... nästan lite rostade. Ananas och nåt pepprigt. Honung och smör. Har dock en liten irriterande beska som gör det nästan lite klumpigt. Men gott är det.
88p

thumbnail_20190428_163536.jpg
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
December mot april:
castlello di brolio kopke.jpg

2003 Kopke Porto White Colheita: fyra månader i öppnad flaska har inte påverkat det här vinet ett dugg. Fikon, dadlar, russin och mandel. Eldig sötma, eldig alkohol, cykelslang och oxidation. Utan en mögelost är detta inte kul. Mandelkakor räcker inte långt. 79p
2010 Barone Ricasoli, Vin Santo Castello di Brolio: Doft av smör i alla dess former: färskt, brynt och härsket (på ett positivt sätt) mandelspån, hasselnötter, färska fikon och torkade dadlar. Smöret kommer i smaken också: tillsammans med hasselnötsolja, mandelmassa och ännu mer fikon. Oljigt som bara den, med en känsla av flor. Sötman är återhållsam (mot förväntningarna), syran frisk och fräsch och alkoholen balanserad. Funkar jättebra med mandelbiscotti, men riktigt illa med choklad. @Carinasomm ger 88, jag 89+, så slutbetyget blir 89p.
 

Trydebull

Medlem
En ruggit kort not
Jag har fortfarande flaskan stående med kork återinstallerad i källaren. Hade tänkt dricka ytterligare en gång innan jag skrev noter
men inser att månaden, tiden och ffa tiden hemma rinner ut med råge så skriver ner det jag plitat ner i telefonen baserat på intag nr tre efter sex dagar öppet med kork i, förvarad vid ca 11 grader.

Druckit samtliga tillfällen helt utan någonting till. Dåliga noter, men bra vin!

Doften är både lätt ljust nötig och fruktig. Sötaktig med vita russin och gula plommon - samt tropisk frukt

Smaken ger en lite för ung touch. Blandning av "rostemacka med smör", lätt honung, annanas och något lite bittermandel eller något åt det hållet. Sött. Men inte "sött som fan".

Kan vara att den vinner med på lite tid och att det som sticker åt lite fel håll ordnar upp sig.

Men jag tycker att det här är bra! Även idag. En ganska bra bit från det bästa Santo jag druckit, men bra. 86-87 poäng!
 
Glömde skriva, tar lite ur minne. Russin eller kanske dadlar, aningen nöt eller snarare mandel. Positivt menat aningen kärv smak. Bra sött men inget som passar 100 till det jag brukar servera som kräver sött. Ändå höga 80. 86-88 känns rimligt
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det tog ett tag att få i sig hela flaskan. Hade medvetet sparat ett glas til helgen som var för att se hur det utvecklades. Nu har det gått över en månad sedan jag öppnade flaskan och mina första noteringar har försvunnit dessvärre. Men lite taget från minnet så ger det just inget bestånde minne. Ganska slätstruken där en florsockersötman ligger som ett lock ovanpå. Standard doft och smak av burkananas, aprikoser, honung och krossade mandlar. Något syntetiskt i smaken, typ järn, fast inte i mineralform Kan inte riktigt placera det. Sista glaset visar på en lätt oxidation men inte mycket. Florsockersötman har tonats ner men dessvärre har även djupet försvunnit. På det positiva så satt det som en smäck till cantucciniskorpor.
Ett sött vin att bjuda på till kompisar som inte dricker sött i vanliga fall. enkelt och korrekt men utan några som helst unika egenskaper. "Intetsägande" sa Bill, "och snabbt bortglömd" sa Bull.
82 pinnar får det bli.
 
Toppen