Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava – augusti 2019 – Chateau De Lauga 2005 (70450)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Bearman

a´lea iacta est iterum
Vem som helst som inte valt vin tidigare kan slå till nu. Bara att ge sig till känna. :)

Den värsta sociala regeln att bryta i Sverige är att ta den sista kakan. Sverige är knasigt, men det mest konstiga brotten en person kan bryta är att äta sista kakan. Säger man som värd att någon bör ta sista kakan så uppkommer. Men ta du den... och alla övriga.. Äsch nej tack, ta ni den ... sen säger någon: Nej men jag är mätt, ta du den ... och sen svaras det: Nej inte behöver jag mer och sen kanske kakan bara lämnas där. Om nu någon tar den sista kakan får denna blickarna mot sig: Hur vågar hen ta denna. I alla länder förutom Sverige är det ofint att inte äta upp allt som erbjuds. Kom igen nu och våga vara lite osvensk....
 

Mats

Gone todash....
Drack den för en månad sedan och kom mig aldrig för att skriva något om dem men hittade nu lite halvläsliga noter. Något anonym men god doft av bdx eller kanske ännu mer som en super tuscan. Smak av medelintensitet, balanserad vag gäller tanniner, syra och frukt. I mitten lite begynnande mognadstoner men över det en syrlig frukt. Under kvällen blev doften bättre och bättre men tappade i smaken. God men inte i paritet till priset. Hamnar strax under 90 p nu och tveksamt om det kommer stiga speciellt mycket.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Sen rapport. Inte mycket till insäljning av vinet mer än årgången och att någon känner importören... 150 kr-vin med ordentlig lagringspremie kan det vara något? Finns många avskräckande exempel i Champagne...

Positiv överraskning när korken dras av. Bärig doft med inslag av svarta vinbär. Lite dov doft, blöt tobak kanske? För att avslutas med lite läder. Trevligt! Doftmärkörerna är typisk bdx eller är det för att jag vet att det är bdx?

I munnen är det inte lika kul. Känns först tunt men det är mer som ett stort glapp till eftersmaken inträder. Avslutas med salt lakris och lite syrlig känsla. Tanniner finns där men börjar rundas av. Lite svårt att bestämma kvalitén här. Finns både toppar (doft) och dalar ("glappet"). När jag tänker efter är det ändå ett av de bästa av "Månadens vin".

Därför får det bli 91 p

Inget jag köper mer av. Hoppas på mer av 00an.
 
Toppen