Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava - retrospektiv

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Det märks att forumet har stor slagsida åt champagne! :D

Ändå envisas etablissemanget med att påbjuda folket viner vi inte vill ha varje månad...;)

Tror att det blir snett: det är två olika klasser, antalet deltagare visar hur intressant vinet är, betyget hur bra det är.
Jag tror också på: betyg x 100/pris

Instämmer. Dock tycker jag den inverterade kvoten pris/betyg är mer intressant och lättolkad. Dvs hur många kronor behöver jag betala för varje poäng.

Sedan ser jag själv ingen praktisk mening med att räkna fram kvoten för så billiga viner som desutom ligger inom ett snävt prisintervall.

Mer intressant blir kvoten om den tillämpas på alla prisklasser.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Tror att det blir snett: det är två olika klasser, antalet deltagare visar hur intressant vinet är, betyget hur bra det är.
Jag tror också på: betyg x 100/pris
Instämmer inte! Gör man på detta sätt spöar mediokra viner lätt skiten ur bättre viner bara för att de är billigare.
Ex: Ett vin med betyg 2,1 och kostar 200.- hamnar högre upp än ett vin med betyg 3,0 som kostar 300.- Så blir det om vi värderar priset lika mycket som betyget. Det blir inte ens ett betyg/krona (dvs "det förbjudna ordet) då det för oss här inne inte är den där 100-lappen som är totalt avgörande utan vad faktiskt andra tyckte om vinet. Jag tycker också att vi kan ha priset som ett värde i slutbetyget men inte lika mycket viktat. Ett annat problem är prisskillnaden genom åren. Såg att mitt eget vin ökat med > 15% på bara två år. Vi har kört detta i 6 år nu. Skall priset ha avgörande betydelse för utfallet måste vi prissätta någorlunda inflationsskyddat på något sätt.
Eftersom jag är ett matematiskt snille (not! men jag är gift med en aktuarie) så kan man ta fram en modell med samma paritet för priset som betyget, men helst som jag vill viktat lite lägre. Förslag:
Vi sätter ett pris per år till en faktor 1. Vill man vikta det mer kan faktorn sättas högre. Bara räkneförslag nu.
Medelpriset per flaska år 2014 + 2015 var 210.- Detta pris är faktor 1 för år 14 o 15. Därefter ökar faktorn varje år med en fix procentsats. Vilken exakt kan man kanske räkna ut? Jag har i exemplet använt 5% per år.
2014 + 2015 = 210.-
2016 = 220.-
2017 = 231.-
2018 = 243.-
2019 = 255.-
(2020 = 268.-)
Samtliga dessa priser är 1,0 respektive år.
Räkneexempel:
Ett vin som kostade 323.- år 2016 får tillägg till betyget: 220/323 = 0,68
Ett vin som samma år kostade 129.- får tillägget: 220/129 = 1,71
På detta sätt kan vi på ett bra sätt få in priset i slutbetyget (faktor måste bestämmas) och det blir också relativt skyddat mot prisökningarna på marknaden (procentsats måste bestämmas)
 

Mats

Gone todash....
Ändå envisas etablissemanget med att påbjuda folket viner vi inte vill ha varje månad...;)
Men det är ju just det som är en av grundtankarna med den här aktiviteten, att man prover de viner man INTE brukar köpa i vanliga fall. Jag dricker t.ex. aldrig champagne och mycket sällan vita viner privat, men försökt dricka dem när de är med här medan jag kan hoppa över en del röda för det är det jag i vanliga fall dricker till 95 %. Att vara rödvinspimplare och bara vara med på rödvinerna är ju bara dumt.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Instämmer inte! Gör man på detta sätt spöar mediokra viner lätt skiten ur bättre viner bara för att de är billigare.
Ex: Ett vin med betyg 2,1 och kostar 200.- hamnar högre upp än ett vin med betyg 3,0 som kostar 300.- Så blir det om vi värderar priset lika mycket som betyget. Det blir inte ens ett betyg/krona (dvs "det förbjudna ordet) då det för oss här inne inte är den där 100-lappen som är totalt avgörande utan vad faktiskt andra tyckte om vinet. Jag tycker också att vi kan ha priset som ett värde i slutbetyget men inte lika mycket viktat. Ett annat problem är prisskillnaden genom åren. Såg att mitt eget vin ökat med > 15% på bara två år. Vi har kört detta i 6 år nu. Skall priset ha avgörande betydelse för utfallet måste vi prissätta någorlunda inflationsskyddat på något sätt.
Eftersom jag är ett matematiskt snille (not! men jag är gift med en aktuarie) så kan man ta fram en modell med samma paritet för priset som betyget, men helst som jag vill viktat lite lägre. Förslag:
Vi sätter ett pris per år till en faktor 1. Vill man vikta det mer kan faktorn sättas högre. Bara räkneförslag nu.
Medelpriset per flaska år 2014 + 2015 var 210.- Detta pris är faktor 1 för år 14 o 15. Därefter ökar faktorn varje år med en fix procentsats. Vilken exakt kan man kanske räkna ut? Jag har i exemplet använt 5% per år.
2014 + 2015 = 210.-
2016 = 220.-
2017 = 231.-
2018 = 243.-
2019 = 255.-
(2020 = 268.-)
Samtliga dessa priser är 1,0 respektive år.
Räkneexempel:
Ett vin som kostade 323.- år 2016 får tillägg till betyget: 220/323 = 0,68
Ett vin som samma år kostade 129.- får tillägget: 220/129 = 1,71
På detta sätt kan vi på ett bra sätt få in priset i slutbetyget (faktor måste bestämmas) och det blir också relativt skyddat mot prisökningarna på marknaden (procentsats måste bestämmas)

Du har helt rätt. Jag var mer inne på att det inte är bra att lägga in antalet provare som en faktor.
Prisskalan är linjär, förutom den prisökningsfaktor som du beskriver, men poängskalan är exponentiell. Det går inte att dela poäng med pris, det billigaste vinet vinner "alltid". Fel av mig.
För att det sa funka måste vi ha en funktion som beskriver förväntad poäng som funktion av pris och sedan ranka avvikelsen från den funktionen (ex: för 300 kr förväntar vi 90p, om vinet i fråga får 88p får det en negativ avvikelse, får det 92p blir den positiv. Det numeriska värdet blir dock inte 2 i något av fallen). Görbart, men komplicerat och jag tror vi kommer att diskutera skalan på åtskilliga sidor innan alla är nöjda.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Men det är ju just det som är en av grundtankarna med den här aktiviteten, att man prover de viner man INTE brukar köpa i vanliga fall. Jag dricker t.ex. aldrig champagne och mycket sällan vita viner privat, men försökt dricka dem när de är med här medan jag kan hoppa över en del röda för det är det jag i vanliga fall dricker till 95 %. Att vara rödvinspimplare och bara vara med på rödvinerna är ju bara dumt.

När satiriska inlägg genererar seriösa svar blir det extra roligt. :D

Dessutom missar du min poäng som gällde representationsproblemet i en demokrati och inte var vi ligger på GAL-TAN. Frågorna om hur öppna vi ska vara för att testa olika vinimporter och vinstilar som väller in över gränsen samt om dessa vinimporter ska ges uppehälle på SB:s fasta eller tillfälliga hyllplats är en annan fråga. En annan intressant angränsande fråga är också Post Mords gränsskydd som utmanar EU-rätten när de returnerar flaskor vid gränsen med hänvisning till rikets säkerhet.;)
 

Wintermute

Medlem
Jag har rotat lite i statistiken för "låt oss dela en pava". Det här är det jag har kommit fram till. Genomgående har jag använt en Bayes skattning av medelpoängen för ett vin (https://en.wikipedia.org/wiki/Bayes_estimator#Practical_example_of_Bayes_estimators); detta för att ett betyg som är underbygt av många röster skall ha större tyngd än ett med få. Resultaten presenteras i en rad inlägg i den här tråden.
 

Wintermute

Medlem
Hur är hänger poängen samman med priset?
Picture1.jpg

I grafen finns linjäranpassningar för rött, vitt och vitt bubbel. För samtliga tycks det som att högre poäng kostar mer pengar. Rött och vitt kostar ungeför samma (för en given poäng), men vitt bubbel kostar 50--100 kr extra för en given poäng. Spridningen i pris är ganska stor.
 

Wintermute

Medlem
Räknar man ut löpande årsmedel (som i medelvärdet för de senaste 12 månaderna) för pris och poäng, finner man att vi har delat allt dyrare och bättre viner. Dessutom följer kurvorna varandra ganska bra. För de enskilda vinerna är det inte lika tydlig koppling. [För er färgblinda: Priskurvan är den som ligger överst längst till vänster]
Picture2.jpg
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Medelpoäng per land och typ är som nedan.
Visa bifogad bild 17600
Jämför man med bilden i inlägget ovan kan man börja ställa sig frågor som:
- Om de tre kategorier som fått högst poäng är White - Sweet/Dessert, White Fortified och Rosé Sparkling, varför provar vi inte mer sådant?
Med tanke på att vi vanligtvis hamnar i ett förhållandevis billigt prisspann i aktiviteten är det inte konstigt att sött och starkt utmärker sig poängmässigt. Sött och starkt är generellt vinstilar där vi får mycket för pengarna, men samtidigt är det inte vintyper vi dricker i samma kvantitet som torra och oförstärkta viner. Men i sak håller jag med om att vi borde köpa och dricka mer av sånt vi verkligen gillar! :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Augusti och September räknade.
Augusti med @Magikern i spetsen fick 11 deltagare med 2,82 FWP.
September med @Daniel As test av svenskt vin fick fler deltagare, 17st, men ett helt poäng mindre i snitt - 1,82. Intressant.
Tack för era bidrag till aktiviteten.

Top 5 i antal röster är fortfarande oförändrad och finns här.
Top 10 i snittpoäng samma sak, finns här.

Kan ju faktiskt lägga till två bilder som förenklar läsningen;
Poäng 1.JPG


Poäng.JPG
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Oktober 2019 vald av @CalleNylle vinet blev Pinot Auxerrois 2015 och vi fick totalt 9 deltagare. Snittpoängen blev 2,11 FWP.
November 2019 vald av @Sebran vinet blev 2014 Bibo Runge Riesling Sekt b.A. Brut och vi fick 7 deltagare. Snittpoängen blev 2,57 FWP.
December 2019 vald av @Michael_M0! vinet blev Sherry Jerez Amontillado Antique Fernando de Castilla och vi fick 7 deltagare. Snittpoängen blev 3,43 FWP.
Januari 2020 vald av @Jesper L vinet blev 2017 Brunelli Campo del Maestro och vi fick 11 deltagare. Snittpoängen blev 2,36 FWP.

Ursäkta den sena uppdateringen!
 
Toppen