Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava – Oktober 2019 – Paul Blanck Pinot Auxerrois (88376)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 1 3,2%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 2 6,5%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 4 12,9%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 1 3,2%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 1 3,2%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 22 71,0%

  • Total voters
    31
  • Poll closed .

CalleNylle

Medlem

Mattias Schyberg

Administratör

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Kul val av vin! Jag har druckit det för längesen tillsammans med Philippe Blanck på någon mässa, så ska bli roligt att testa igen!
 
S

srenix

Hur och med vad rekommenderas att avnjutas med denna? Tänker främst på ni som druckit den tidigare
 

Ekdahl

Medlem
Kul - ovanlig druva! Så ovanlig att lite mer info här inte hade skadat tycker jag. Bl.a. hur den får blandas med Pinot Blanc i Alcace och kallas just Pinot Blanc, trots de är olika druvor. Eller är jag rätt informerad här?

Skall försöka haka på denna månad - var ett tag sedan. :)

Fråga om årgång. SB=2015. Importör=2016. Producent=2017. @CalleNylle - Vet du vad som gäller/vad vi kommer att få?
 

Poussard

Medlem
Kul - ovanlig druva! Så ovanlig att lite mer info här inte hade skadat tycker jag. Bl.a. hur den får blandas med Pinot Blanc i Alcace och kallas just Pinot Blanc, trots de är olika druvor. Eller är jag rätt informerad här?
Fast detta är väl en 100% Auxerrois. Pinot Auxerrois är en synonym så har inget med Pinot Blanc att göra i det här fallet.
 

Ekdahl

Medlem
Fast detta är väl en 100% Auxerrois. Pinot Auxerrois är en synonym så har inget med Pinot Blanc att göra i det här fallet.
Fast druvan Auxerrois finns väl inte ens? Det är en synonym för olika druvor på olika platser/sammanhang? Denna flaska innehåller Auxerrois Blanc de Laquenexy alt Pinot Auxerrois och är ovanligt att de ens saluförs under egen druva? Vore intressant att höra mer om druvan och just valet av denna flaska.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Auxerrois?wprov=sfti1
https://dinvinguide.se/druvor/auxerrois/
 
Last edited:

Poussard

Medlem
@Ekdahl Jag kan hålla med om att det är ovanligt att man skriver Auxerrois istället för Pinot Blanc (eftersom man kan och det kanske säljer mer) men det är ärligt och kanske lite coolt på sätt och vis. När jag skrev att det är 100% Auxerrois syftar jag på Blanc de Laquenexy, vilket man i stort sett alltid gör i Frankrike när man bara säger Auxerrois. Att säga att Auxerrois inte är en druva pga att man inte skriver ut hela känns lite knepigt kan jag tycka.
 
Last edited:
Trådskapare
CalleNylle

CalleNylle

Medlem
Vad jag förstår det som så är Auxerrois blanc ett syskon till chardonnay, detta är jag dock tveksam över då ursprunget är okänt. Auxerrois får anonymt kallas pinot blanc enligt AOC på etiketter. Idag odlas ca 20% pinot blanc och 1/3 av det är Auxerrois. Jag är rätt så säker på att detta är både Pinot blanc och Auxerrois men med fokus på det sistnämnda.
Anledningen till att jag valde just detta vin var att jag tycker dela en pava domineras av rött och mousserande (det är också gott).
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Dracks till en koreansk kyckling-chiligryta som den faktiskt passade rätt bra till. Doft lite lik gris-pinot med lite kryddiga honungspäron, Smaken göms i en kraftig fetma såsom från Condrieu i kubik. Lite fadd med låg syra. Aningen lite söt och sötman ökar med värme. Inte jättetrevlig men ändå ganska intressant :stendumt: och, som sagt, den gick ihop med maten. 80-84p kan det vara värt för sin ovanlighet
 
Toppen