Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava – Oktober 2019 – Paul Blanck Pinot Auxerrois (88376)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 1 3,2%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 2 6,5%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 4 12,9%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 1 3,2%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 1 3,2%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 22 71,0%

  • Total voters
    31
  • Poll closed .

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Lite Alsace:
blanck zind.jpg

2016 Zind-Humbrecht Pinot Gris Roche Calcaire
Doft av burkpäron, jasmin, syren, mynta och melon. Även smaken domineras av Del Montes burkpäron, men inte på ett negativt sätt. Här finns också fikon, apelsin, melon och fläderblom. Mycket bra syra, fin frukt och balans. Lätt sötma, balanserat och elegant. Saknar dock det överdåd som man brukar hitta hos Zind-Humbrecht. 89p


2016 Domaine Paul Blanck Pinot Auxerrois Vieilles Vignes
Doft av övermogen melon, ingefära, tvättmedel och dammig grusväg. I smaken hittar vi också massor av melon och med lite luft så dyker de röda äpplena upp. Här finns också färsk ingefära, syren och pomerans. Initialt känns vinet dammigt, men detta försvinner med luft. Frukten är väldigt fin, men tyvärr är syran obefintlig och alkoholen rätt så påträngande. Klart mer sötma än Roche Calcaire. Spännande vin, men bristen på syra drar ner betyget. 84p
 
Öppnade månadens vin fyra dagar tidigare. Mitt första intryck är att detta är ett vin som får Klagshamn incognito att framstå som ett riktigt elegant och finstämt vin. Blancks auxerrois doftar billig shampoo med tropiska frukter och smakar ungefär som när man får litet shampoo i munnen när man duschar, spretigt bitter men samtidigt parfymerad aromatik. med hög alkohol och okontrollerad sötma av det enklare slaget. Tänker först på Mollydookers enklaste alster. dag två och tre är det ungefär lika illa. typ runt 75 poäng kanske.

Vi dricker typ ingenting på den stora middagen, främst eftersom jag rekommenderar alla att pröva något annat.

Ger det en sista chans dag fyra, har alltså varit öppen och stått framme i flera omgångar med mycket luft och samtidigt nu nästa kylskåpskall.

Lo and Behold - the ugly duckling has turned into a Swan. Herregud, vilken förvandling. Det som förut var billig shampoo känns nu som när man skär med fruktkniven genom en mogen aprikos, snarare än burkananas och övermogen papaya utan lime. Allt det bittra från alkohol och ek är som bortblåst. i stället är det en sömlös fyllig fruktsötma i off-dry stil, dvs som en torr gewürztraminer eller en torr spätlese från Mosel. Rik, men balanserad, djup och komplex och något som man skulle kunna ha till alla möjliga maträtter (varför tänker jag på Tarte aux Oignons?) och verkligen verkligen njutbar. så glad att jag fick prova detta. 92 poäng. utan tvekan. Jag har nog aldrig varit med om ett sådant förvandlingsnummer. var ändå nära att vaska detta. Lovely.

upload_2019-10-20_15-53-58.jpeg
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
E5B8C96E-FF0D-4E73-86CE-EF11A5D96080.jpeg


Intressant doft, lätt oxiderad, ananas, vit choklad och rostade nötter. Tyvärr inte lika intressant i munnen. Låg syra, alkoholgenomslag, lätt bitterhet och en påtaglig sötma som går över gränsen. Funkade dåligt med både chark och ost, och på egen hand gick det inte alls. Tankarna gick till mimosasallad. Inte min kopp med te. 75p
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
...inte så bra. Småjobbig doft som påminner om gammal shampoflaska, kompakt men artificiell. Smaken går åt samma håll, exotisk frukt med inslag av flytande tvål. Snudd på fadd, obalanserad, klen syra, inte mycket umph trots sötman. Klarade inte att dricka upp, min fru tyckte det var ok men inget att skriva hem om. Landar på 72p.
 

Johan L

Medlem
Mjuk smak med färsk exotisk frukt, framförallt melon, tillsammans med toner av jasmin. En aning parfymerat med tydlig men enkel sötma och låg syra. Inte oävet, men tjänar definitivt på att vara ordentligt svalt, då bristen på syra blir mer påtaglig (och mer störande) med högre temperatur samtidigt som en vass alkoholton smyger fram med temperaturen. Kan tänka mig att det gör sig bra som lunchvin en varm semesterdag.
 

Ekdahl

Medlem
Intressant att se att jag och @Patrik Sellin valt samma referensvin - Zind-Humbrecht Pinot Gris Roche Calcaire 2016. Tänkte att det verkade lämpligt med tanke på Alcace och välrenommerad producent samt "udda druva" (vilket eg Pinot Gris inte är, men något jag sällan dricker själv). Drack både vinerna över fyra dagar med aktiva noter dag 1 och 4. Provade vinerna blint mot varandra och gissade fel på vilket som var vilket direkt!
IMG_1255.jpg

Zind upplevde jag som mjuk men med stram mineralton, nästan lite metallisk med lite marsipan, kartong och rök. En korrekt men inte så expressiv doft. I munnen överensstämmer intrycket med doften och tonerna går igen med tydlig gul frukt, viss fyllighet, lite spritsighet, bra balanserad med ok syra och ett uns sötma och hyfsad längd. Tyckte inte vinet ändrade sig nämnvärt över de fyra dagarna. För mig ett korrekt men lite tråkigt vin som inte berör mig. 86p. Inget jag köper igen och första gången jag dricker ett så intetsägande vin från denna producent.

Mer intensiv och expressiv doft än Zind med gula äpplen, persika, tydlig rökighet och ton av saffran - mycket lovande! I munnen har det fin fyllighet, mjuk med något låg syra och en tydlig sötma. God men lite platt med för hör ratio sötma vs syra. Känns lite enkelt i munnen också med måttlig komplexitet och längd. 86 p. Men vinet växer över de fyra dagarna och är lite mer av allt men faktum kvarstår - syran är för låg för att matcha sötman. Men slutpoängen blir ändå 87 p. Helt ok, men inget jag skulle köpa igen och inte riktigt värt pengen. Och varför gjorde de inte vinet helt torrt?
 

Vingubben

Medlem
Efter att jag läst @Omar Khayyam s inlägg så åkte flaskan in i kylen för nytt försök till helgen. Spännande.
Halvfull flaska fick sex dygn i kylen innan det provades på nytt. Här har det hänt rätt mycket. Vinet kändes mycket mer balanserat, alkoholen stack inte ut. Beskan var dock kvar samtidigt som sötman kändes mer påtaglig. Klart bättre än senast och kanske kliver över 80p-strecket. Fortfarande inte min grej men intressant att uppleva hur vinet utvecklades.
 

Johan L

Medlem
Mjuk smak med färsk exotisk frukt, framförallt melon, tillsammans med toner av jasmin. En aning parfymerat med tydlig men enkel sötma och låg syra. Inte oävet, men tjänar definitivt på att vara ordentligt svalt, då bristen på syra blir mer påtaglig (och mer störande) med högre temperatur samtidigt som en vass alkoholton smyger fram med temperaturen. Kan tänka mig att det gör sig bra som lunchvin en varm semesterdag.
Det blev ju en grej att rapportera omprovning av detta vin efter några dagar och eftersom vi inte drack ur flaskan i fredags hakar jag på. Provade igen igår efter att ungefär halvfull flaska spenderat helgen i kylen utan att få någon uppmärksamhet. Klar skillnad på sötman som inte längre kändes lika enkel och som hade fått sällskap av lite toner som påminde lite om ädelrötade dessertvin. Fortfarande saknas syran och fortfarande är det som bäst när det är riktigt svalt. Lite bättre än innan kanske men inte någon drastisk skillnad för mig.
 
Toppen