Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava augusti 2021 - Anselmo Mendes Parcela Única Alvarinho 2018 (51369)

Hur bra var månadens pava (pris är inte en faktor)? Den här omröstningen avslutas 16 september

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    27
  • Poll closed .

Henrik_L

Medlem
Anselmo Mendes är en av Portugals vinpionjärer, huvudsakligen verksam i Vinho-Verde-regionen och då främst i den nordliga tempererade subregionen Monção en Melgaço.

Bergen som omgärdar Monção e Melgaço verkar som ett skydd och bidrar till en för subregionen unikt inhägnad växtplats, där den huvudsakliga druvan som odlas är Alvarinho.

Anselmo själv menar att det finns runt 45-50 mutationer av Alvarinho i regionen och att många av dessa är av tveksam kvalité. Vidare talar han om vikten av små klasar, då druvskalet då blir tjockare samtidigt som det blir mer luft mellan druvorna. Även lågt skördeuttag och tidig skörd är av stor vikt för att uppnå rätt struktur och komplexitet för druvan.

Curtimenta, Expressões och Parcela Única kan anses vara producentens premiumviner (finns även ett orange-vin), där Parcela Única kan ses som det främsta i trilogin (och som nyligen inkommit till Bolaget).


Till Parcela Única används, som namnet antyder, endast druvor från producentens kanske bästa läge. Frukten pressas försiktigt, utan stammar, och lagras därefter i nya franska ekfat (400 liter) i nio månader. Detta följs av flasklagring i tolv månader.

Lågt skördeuttag, 13% alkohol och lagringspotential om ~20 år. Priset är 349 SEK.

24587109_400 (1).png


https://www.systembolaget.se/produkt/vin/parcela-unica-5136901/
 
Last edited:
Trådskapare
Henrik_L

Henrik_L

Medlem
Samtalade lite kort med importören som hävdade att ung. 20 flaskor gick åt igår, vilket innebär att det torde finnas 10-16 kvar.

Antingen är medlemmar lite försiktiga i sin återkoppling, eller så tycks det finnas lite "spökläsare" på forumet. :)

Om min teori ovan har någon bäring - se till att registrera er och kom in i värmen, är ju mycket roligare så! ;)
 

Kaptenen

Medlem
Samtalade lite kort med importören som hävdade att ung. 20 flaskor gick åt igår, vilket innebär att det torde finnas 10-16 kvar.

Antingen är medlemmar lite försiktiga i sin återkoppling, eller så tycks det finnas lite "spökläsare" på forumet. :)

Om min teori ovan har någon bäring - se till att registrera er och kom in i värmen, är ju mycket roligare så! ;)
Haha, ja...jag kan väl i så fall meddela att jag beställt en flaska. Jag hade i och för sig tänkt vänta tills flaskan trillat in på dryckesmonopolet med tanke på det fåtal flaskor som finns att tillgå för att få vara med och delta, inte minst med tanke på förra månadens begränsade utbud.
 

The Wall

Medlem
2018 Anselmo Mendes Parcela Única

Det vankades ugnsbakad lax med sås i form av crème fraiche som kompletterats med färsk dill, stenbitsrom, pressad citron samt citronzest och då borde ju månadens vin passa bra till. Efter att ha kylt ner vinet till ungefär 9 grader korkar vi upp och häller en skvätt i Riedel Veritas Chardonnay/Viognier, en skvätt i Gabriel StandArt och en skvätt i Zalto vitvin. Resten av vinet åker ner i karaff och in i kylen i avvaktan på konsumtion.

Riedel Veritas Chardonnay/Viognier är först ut; lite torkad oregano, lite mineraler och viss citronzest. Tycker mig även hitta ett mindre och diskret tropiskt drag. In i munnen och det ger ett lätt krämigt intryck (tänk hudkräm) och syran sticker till långt bak på tungan, just när vinet sväljs. Lätt kryddig eftersmak där vitpeppar är mest framträdande och en aning beska. Innan eftersmaken då? Jo, lite citrustoner och ett intryck som skvallrar om bra kvalitet.

Gabriel StandArt; mer öppet intryck med ett stänk av klor, tänk en skvätt vatten från poolen när du ligger vid poolen i Portugal. Dessutom kommer en liten skvätt mango. I munnen lite kryddigare och en skvätt eld och syran dyker fortfarande upp längst bak i munnen.

Zalto vitvin; initialt knuten, men det finns lite mineral och citrus om man letar. I munnen kommer syran lite längre fram i munnen jämfört med tidigare glas, men det är fortfarande ganska långt bak.

Hm, vill man ha sitt vin tillgängligt är det nog säkrast att välja en lite större/öppnare kupa; Zalto kändes i sammanhanget aningen för trång. Vinmässigt då? Jodå, trevlig bekantskap och viskositeten ligger mellan ”vanligt vin” och det feta/oljiga intryck som norra Rhône eller chenin blanc kan ge. Det märks att det är ett välgjort vin, men jag är lite undrande till prislappen som möjligen ligger några tior för högt. Lite senare på kvällen när vinet fått andas lite frisk luft öppnar det upp ytterligare och ger, trots viss kärvhet, ett väldigt lättklunkat intryck.

Till maten? Njae, inte helt optimalt men inte heller något fullständigt haveri. Vinet gillade fisken och kalla såsen, men inte alls den kokta potatisen.

2018 Parcel unica.jpg

Unikt paket? Unik vinlott? Qui korkar upp verra, som det svelatinska ordspråket lyder.
 

The Wall

Medlem
När du dokumenterar att syran känns långt fram eller långt bak på tungan hur använder du den informationen i analysen? Vad drar du för slutsatser av den observationen?
Inte alls är mitt tråkiga konstaterande. Jag blev bara så överraskad av att syran kändes långt bak. Andra syrliga viner brukar syran dyka upp längre fram på tungan. Möjligt att månadens vin är lite mer lättdrucket. Svårt att sätta fingret, eller tungan, på vad.
 

buteljen

Medlem
Inte alls är mitt tråkiga konstaterande. Jag blev bara så överraskad av att syran kändes långt bak. Andra syrliga viner brukar syran dyka upp längre fram på tungan. Möjligt att månadens vin är lite mer lättdrucket. Svårt att sätta fingret, eller tungan, på vad.
Mäh :p. Så här skriver Nick Jackson om Albarinos syrastruktur i boken "Beyond Flavour" " Albarino has a square acid structure. Upon entry the acid hits the palate like a wall, but quickly retreats to top and bottom of the mouth (the floor and the ceiling to extend the metaphor). On the finish the wall of acidity returns to complete the final side of the square" Inget sådant du kände? :D
 

The Wall

Medlem
Mäh :p. Så här skriver Nick Jackson om Albarinos syrastruktur i boken "Beyond Flavour" " Albarino has a square acid structure. Upon entry the acid hits the palate like a wall, but quickly retreats to top and bottom of the mouth (the floor and the ceiling to extend the metaphor). On the finish the wall of acidity returns to complete the final side of the square" Inget sådant du kände? :D
Det var ganska bra beskrivet tycker jag. Alla i familjen var inte helt nöjda med att jag satt och funderade över syran i samma ögonblick som middagen serverades så jag släppte mina funderingar.
 

Mattias Schyberg

Administratör
CFABEC78-649B-4828-95EC-714EE6127CA0.jpeg

2018 Parcela Única Anselmo Mendes

Dags för bikt! :)

Här har vi min absoluta akilleshäl när det gäller vin. Blint, i ett sammanhang med mer uttrycksfulla viner, hade det lätt hamnat i kategorin ”ointressant, generiskt och trist”.

Karaktären känns initialt som piggelin (päronskal, lime, omogen ananas, guava och krusbär) utan särskilt mycket mer att ge. Fjällbäcksren och våtstenig inramning, lite som en välgjord riesling utan petroleum eller möjligen en chablis runt mittfåran.

Nu sitter jag dock med en flaska och ger vinet både tid och luft, så visst händer det en hel del…

Lite förmodad fatkaraktär tittar fram. Inga rostade toner, utan mer som mandelmjöl, kardemumma och ljust obehandlat trä. Helheten är friskt läskande med tämligen hög intensitet och syra. Riktigt bra vin, men har ändå svårt att placera det högre än 89p i den primära och ganska okomplexa fas vinet befinner sig just nu – även om jag känner och gissar att det finns fin potential för en större upplevelse om man lagrar det några år. :)
 

Berka

Medlem
När man loggar in på bolaget och möts av det här!
 

Attachments

  • 5064F93E-76E0-4FB7-8BE0-7524E58F6415.png
    5064F93E-76E0-4FB7-8BE0-7524E58F6415.png
    80,6 KB · Visningar: 158
Toppen