Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava - Februari 2019 - Ocean Eight Verve Chardonnay 2015 (95578)

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    33
  • Poll closed .

Håkan

Medlem
Ocean Eight ligger på halvön Mornington Pennisula, en av de sydligast belägna vinområdena på Australiska fastlandet. Man odlar Pinot Noir, Chardonnay och Pinot Gris. Vineriet grundades 2004 då ägarna sålde sin dåvarande vingård Kooyong.
Mornington Pennisula är ett av de svalaste områdena i Australien och lämpar sig väl för klassiska Bourgognedruvor. Michael Aylward som är vinmakare försöker att få fram fräschören i vinerna, gärna tillsammans med flintrökig mineralitet. Vi rör oss alltså hellre mot Chablis än Nya Världen. Om han lyckats är det ni som skall bedömma. Blir ni sugna finns även en Pinot Noir 2013 och årgång 2014 av Verve att tillgå. Vinet ingick i Småpartier för ett tag sen (16 nov) och det finns runt 200 flaskor kvar, det borde väl räcka till de flesta.
 

Trydebull

Medlem
Ja, det blev inte så många flaskor från senaste släppet. Tyckte inte det fanns speciellt mycket att bära hem.

Men en flaska månadens vin hittade jag och den fick följa med hem!
20190202_113907.jpg
 
Trådskapare
H

Håkan

Medlem
Hade ju ett försprång på er alla då jag redan hade en flaska hemma. För just Chardonnay känns trenden med överekade alkoholstinna viner hopplöst passe. Nu kommer detta vin från ett av de kallaste områdena på Australiska fastlandet men ändå.
En första titt på etiketten visar etanolhalt på 12.5%, under Bourgogne där det brukar ligga på 13-13.5%. Doften har en bra mineralton, lite rökig, med gröna äpplen och citrus i doften, även lite vanilj. Smaken är ganska fyllig, smörig med en trevlig tropisk ton som trots allt skvallrar om nya världen. Dock är syran ordentlig och det kommer även fram toner av gröna äpplen och citrus. En del mineral även i smaken och så kommer det en rostad ton på slutet. Stilen på vinet är närmare Bourgogne än Chablis. Jag följer vinet under ca 2 h, först under matlagning och sedan till måltiden. Jag åt en lättrimmad torskrygg med limehollandaise och lättkokt broccoli och blomkål till och tyckte kanske att hollandaisen var något för tuff för vinet även om det inte var oävet, bara att vinet liksom drog sig tillbaks.
Jag ger vinet 91 p men skulle kanske haft något referensvin. Gott var det och jag köper gärna mer. Iallafall i denna stil.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Poff! Näsan full av knallpulver och rök! Najs. Tankarna går till BYOB´s trevliga Pouilly-Fuissé. Medelfyllig intensitet med mycket smör. Aningen brända (rökiga) popcorn. Medel till hög syra. Citroner och något grönt. Känns inte riktigt helt färdigt ännu? Ändå ett riktigt bra vin. 88p med uppsida.
.
Edit: Kan någon vänlig själ lägga in röstningen?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Poff! Näsan full av knallpulver och rök! Najs. Tankarna går till BYOB´s trevliga Pouilly-Fuissé. Medelfyllig intensitet med mycket smör. Aningen brända (rökiga) popcorn. Medel till hög syra. Citroner och något grönt. Känns inte riktigt helt färdigt ännu? Ändå ett riktigt bra vin. 88p med uppsida.
.
Edit: Kan någon vänlig själ lägga in röstningen?
Omröstning tillagd. Glöm inte att rösta, @Håkan och @petterkalle :)
 

Vingubben

Medlem
1D6E6083-04CF-4DF2-AC63-AA355D75BFE0.jpeg
Risbrännvin, vanilj och gröna äpplen i doften. Bra balans mellan syra och ektoner. Gräddkola och grape i smaken men lite tunnt med frukt och kropp. Gillar den här stilen av Chardonay, och det är ett bra vin, men saknar framförallt kropp för att det skall bli riktigt bra. Väldigt lättdrucket för sin stil. 88p
 

Ludvig O

Medlem
Inser när jag sitter här och tittar på de andra bilderna att jag råkat beställa nummer 71807 som är Ocean Eight Verve Chardonnay från 2014. Miss! Men kör ändå - kan vara kul att jämföra för det. Åt en thai-inspirerad söt kycklinggryta med ananas, potatis, jordnötter där det söta och feta kom ganska bra till pass.

Doften är svag men söt, inslag av blandad frukt citrus som inte ger mycket ledtråd till smak.
Munnen säger sötma, gul/grön frukt framförallt päron, äpple och lite fläder. Medel till hög syra.

Jag ger den 86 pisk men tror den kan klättra med viss lagring.
 

Attachments

  • image1.jpeg
    image1.jpeg
    43,7 KB · Visningar: 227
Toppen