Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava februari 2021 - Zind-Humbrecht Riesling Herrenweg de Turckheim 2017 (76424)

Hur bra var månadens pava (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    38
  • Poll closed .
Trådskapare
Henrik_L

Henrik_L

Medlem
Dags för lite Alsace!
IMG_20210212_211921.jpg

Då var det dags att återvända till Alsace, och inte blev man besviken.
Det första man slås av är vinets intensiva gula färg, som skulle kunna misstas för ålder (oxidation?). Initiala sniffen skvallrar om bl.a. ananas, gula plommon och mango ackompanjerat av gummi och en hint av petroleum.

Väl i munnen är vinet otroligt charmant, välavvägt och koncentrerat. Det upplevs avrundat (fatlagringen?) och fylligt med medelhög syra för druvtypen samt med tydligt ursprung. Aromerna går igen i smaken med bl.a. mogna gula äpplen, mango, honung, petroleum och vanilj ned en försiktig restsötma. Detta är inget subtilt vin, utan leverar raka puckar som är svåra att ducka för.

Vinet dracks över tre dagar och var som bäst direkt vid öppning, även om tappet inte var enormt dag tre.

Helt klart ett vin man borde inmundiga tillsammans med lite sushi från det lokala haket en varm augustikväll... #bytutrosén ;)
90p
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Riesling från Zind-Humbrecht med en bok om Pomerol!

Primär söt rieslingdoft. Lychee, persika/aprikos och lite mandel som övegår i mandelkubb. Gummi? Tycker mig känna det först med vetskapen om att det är riesling. Placebovarning påkallad för gummit försvinner...

Klart över förväntan så långt och klart över 90 pinnar.

Kort smak av persika och lite skal, inte mycket som fyller ut. Faller ihop med värme och blir kladdig. Låg syra så tror inte den blir bättre av lagring heller.

Ställde flaskan på balkongen. Riktigt kyld funkar det och som altandricka blir det utmärkt.

Doft 94 p
Smak 84 p

Totalt 88 p

[\spoiler]
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Neal Martin? Har den kommit i nytryck?!

Ursäkta OT.
Ha, ha. Essentiella frågor är alltid relevanta.:D

Så bra är det inte men nästan.
20210212_214645.jpg

Jane Ansons nya bok rekommenderad av @buteljen där Pomerol är en delmängd.

För övrigt har jag en längre tid tänkt kontakta Neil och förlaget. Helt obegripligt att de inte gör ett nytryck med tanke på vad "Pomerol" betingar på andrahandsmarknaden.:confused: Hade jag upphovsrätten hade jag velat ha del av vinsten själv...
 

mackan92

Medlem
IMG_1415.jpg


Precis vid öppning så är doften petrolium som jag fastnar på i luktsinnet och har svårt att hitta annan riktig doft.
Efter en kvart i glasen så försvinner det och mer och mer hittar jag äpple & päron.

Smak:
Hittar lite mogna äpplen, citrusfrukt och persika. Lätt spritsigt och lång finish.

Sötman finns där men stör absolut inte - balanserar ut det väldigt väl med syran,
tycker detta var gott och elegant framfört.

89p
 

Sebran

Medlem
Jag dricker rätt mycket riesling, men ganska sällan från Alsace. Jag beställde detta vin tillsammans med detta: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/riesling-schlossberg-7217901/
Föga förvånande visade det sig dock vara årgång 2014 som kom till butiken och den tog jag inte med mig hem :)

Färgen är relativt mörk för en ung riesling. Den täta doften domineras av honung, bokna äpplen och ljung men där finns även inslag av ättika och målarfärg (påminner lite om tokaj). Kan det kanske vara tecken på visst inslag av botrytis. Rund smak av bokna äpplen, honung, apelsinskal och lite målarfärg.

Om man ska hitta någon kritik så hade jag personligen gärna haft aningen mer fräschör och mineralitet, men helt klart en trevlig upplevelse.
88p
 

The Wall

Medlem
På lördagskvällen var det dags för lite efterlängtade godsaker i form av pilgrimsmussla lindad med iberico bellota på blomkålspuré och vitlöksolja till förrätt och hälleflundrafilé samt torskrygg med brynt smör och riven pepparrot till varmrätt. Fram med viner och glas!

2017 Zind Humbrecht Riesling Herrenweg de Turckheim

ZH_2017.jpg

Direkt från flaska ner i glas;

Zalto Riesling; kompakt doft som ger ett fett/fylligt intryck. Petroleum, mineraler och citrus, mycket fin doft. I munnen fylligt och syrligt, bra citrustoner och lite mineraler med lite klassisk Vicks-tabletter (den bruna klassikern i grön förpackning) i eftersmaken. Det känns lång väg att det är hög kvalitet på vinet.

Zalto Universal; mer flyktig doft än i Riesling och samtidigt mer citrustoner än bildäcket finlandsfärjan. I munnen känns vinet mer utslätat och lite mer halmighet i eftersmaken kombinerat med lite bivax. Ger onekligen lite chenin blanc-vibbar om man inte visste bättre.

Riedel Veritas Riesling/Zinfandel; syrligaste doften hittills, trots det känns citrusdoften mer diskret och en märkligt ton av aceton dyker upp. I munnen blir det märkligt nog mera Vicks än tidigare. Nåja, helt ok ändå.

Riedel Sommeliers Rieseling/Zinfandel; i doften lite varmare toner än i Veritas, citrus och petroleum finns där, dock inte på samma närvarande sätt som i Zalto Riesling. I munnen ger vinet ett fetare intryck än i Veritas. Sammantaget ett väldigt bra och trevligt glas. Om det beror på att det påminner om Vinum Riesling/Zinfandel mer än vad Veritas gör är jag osäker på.

Vad händer efter 5 timmar i karaff?

Zalto Riesling; mer alert doft; skarpare, syrligare, citrus, petroleum och mineral finns helt klart på plats men intrycken var för sig är skarpare. I munnen känns vinet också klarare och spetsigare. Dessutom är syran om möjligt än mer närvarande. Mycket bra, men bäst? Hm, lite svårt att säga, men glaset ger inte mycket utrymme för vinet att förändra sig särskilt mycket.

Zalto Universal; nja, bara utslätat och inte så skoj. Helt fel. Glaset blir omedelbart entledigad från sin uppgift. Jag blev så upprörd att jag missade att ta mer exakta noter och var ovillig att dricka mer av vinet ur glaset. Nåväl, när jag beställer fler flaskor kanske glaset får en ny chans.

Riedel Veritas Riesling/Zinfandel; lite mer öppen doft, petroleum finns kvar, lite citrus finns kvar, mango och något tropiskt inslag har tillkommit samt en viss eldighet. I munnen fortfarande syrligt, lite lakrits har dykt upp i eftersmaken. Vinet i det här glaset blev märkligt nog hustruns favorit, även om det var hårfint. Inte min favorit.

Riedel Sommeliers Rieseling/Zinfandel; trevligare doft än i Veritas, ger harmoniskt intryck, märkligt nog har även tropiska frukter tillkommit plus att citrustonerna har utvecklats samtidigt som petroleumtonerna har dämpats något och känns om möjligt än mer diskreta än tidigare. I munnen känns vinet oljigare än tidigare, lite skarpare i smaken än i Veritas. Vicks i eftersmaken hänger kvar och har utvecklats till honungstoner. Jaha, bra glas om man vill ha lite mildare framtoning i vinet, något av en motsats till Zalto Riesling där intrycken är tydligt markerade.

Klassikern pilgrimsmussla lindad med iberico bellota på blomkålspuré och vitlöksolja fick tjänstgöra som tilltugg till vinet. Normalt sett brukar vi ha ZH Heimbourg Riesling till den rätten, men det var kul att testa Herrenweg till även om matchningen inte satt lika mitt i prick.

Sammanfattning? Bara att beställa hem flera flaskor utan att fundera. Det här vinet dricker man på tok för lite av uppenbarligen. Dessutom måttliga 12% alkoholhalt i denna trevliga Zyra und Honung.



Till hälleflundrafilén och torskryggen med brynt smör och lite riven pepparrot bytte vi dock spår och hällde upp 2018 Château-Fuissé Pouilly-Fuissé ”Tête de Cuvée” i Zalto Bourgogne och i en karaff. Hur det var att dricka ur karaffen tog vi inte reda på utan nöjde oss med glaset; citrus, lite mineral, lite, eller rättare sagt oväntat lite, smörkola. I munnen frisk med citrustoner och ingen överdriven ek-attack.

Efter 3 timmar i karaff; mer citrus i doften, mkt behaglig doft, men fortfarande väldigt lite knallpulver. Skulle förmodligen gissa Chablis 1er cru, typ Fourchaume, om jag fick vinet blint. I munnen syrligt och bra, men inte riktigt som jag hade förväntat mig. Dessutom, oväntat med 13,5% i vinet.

Vi var en hårsmån från att korka upp även 2019 Saint-Véran från samma producent, men lyckades hålla både tassar och korkskruv i styr den här gången. Däremot upptäckte vi att det finns en 2019 Bourgogne Blanc i BS som vi raskt klickade hem för att vid tillfälle kunna jämföra med Cordiers Bourgogne Blanc Vielles Vignes.

Vinet fungerade visserligen bra till maten, men jag hade förväntat mig lite mer smörkola och knallpulver i doft och smak. Nåja, så kan det gå om man är lite dåligt påläst. Det värsta var att vi fick dricka gott vin så någon längre klagovisa kändes inte aktuell att dra igång.
2018_Ch_PF_tete.jpg

Bara för att det står Pouilly-Fuissé innebär det inte per automatik en påse smörkola.
 

rnnbck

Medlem
Petroleumdoft är verkligen det första som slår emot en när man stoppar näsan i glaset. Oväntat mycket av den varan, det är ju trots allt bara en 2017. Efter en stund kommer det lite gul söt frukt och en touch av gummi. I munnen mer petroleum och gummi plus honung. Dag 2 var snäppet bättre när den mest bedövande petroleumdoften lagt sig. Lite väl låg syra och aningen för mycket restsötma men på det hela taget ett väldigt trevligt glas. 87p /SPOILER
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Kul med Alsace! Drack mycket därifrån fra på 90-talet. Har t.o.m. bokat två nätter i Alsace på min rieslingresa i sommar (Rheingau - Rheinhessen - Alsace - Wachau) Hoppas bara att den blir av. :finger: Covid-19!
Doften bådar verkligen gott! Blomhonung, lite gummi och begynnande petroleumtoner. Detta gillar jag. I munnen först lite äpple sen kommer jasmin och stenfrukter. Även lite målarlåda. Torr! Gott men tyvärr är syran för låg så den faller ihop lite. Sämre med värme så man måste hålla den lite kall. Förstår varför jag gillade Alsace mkt förr. Inget återköp men jag måste botanisera mer...89p !
 

Michael_M0!

Medlem
För övrigt har jag en längre tid tänkt kontakta Neil och förlaget. Helt obegripligt att de inte gör ett nytryck med tanke på vad "Pomerol" betingar på andrahandsmarknaden.:confused: Hade jag upphovsrätten hade jag velat ha del av vinsten själv...

Det är en ny utgåva på väg. Han har sagt att han vill uppdatera boken vart tionde år. Hoppas att den kommer inom ett år eller liknande, och att pandemin inte satt käppar i hjulet. Andrahandspriserna på första utgåvan är ju rena fantasisummor, haha.
 

Vingubben

Medlem
7B320BED-B589-4D64-899C-AF040D57BB36.jpeg


Blommig och angenäm doft med honug och aprikoser. I munnen är det annanas och honug som först slår igenom, sen en hel del mineraltoner, och hör och häpma lite hallon. Trots en hyfsat hög alkoholhalt är det lättdrucket till tusen. Dricker sällan den här typen av vin då jag har svårt att hitta rätt tillfälle. Tycker det passar bäst på egen hand, men ett glas blir tillräckligt. Kul att prova. Välgjort vin med bra balans, men saknar komplexitet för att nå över 90-strecket. Får bli 88p
 

john b

Medlem
Tog ingen bild någon av tillfällena, två flaskor av månadens pava har det blivit i februari.


Doften är för mig rätt typisk alsacerisesling. Skiffer/diesling och söta tropiska frukter i bakgrunden. Kanske päron mest iofs.
I munnen är den något mer intetsägande, finns ffa honung, äpplen och inget som sticker ut. Välbalanserat och gott. Alla gillar, ingen kommer ihåg... Lite väl inbjudande, och kroknade rätt fort efter öppning. Ingen gång jobbade vi med att temperera etc så kanske inte schyssta men realistiska förutsättningar.
Skulle gärna äga många av dessa att bjuda på vid framtida mingel, men tycker de var för tråkiga för att köpa fler av konstigt nog.
Smäller till med 89 poäng.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Så, då har även vi korkat upp och druckit ur. Dracks under tre dagar utan något speciellt till.
Slår upp i glasen (vilka då frågar säkert någon här - en fråga jag inte kan svaret på. Köpte ett gäng på rea på typ Mio för ett par år sedan då allt för många av mina Orrefors difference hade fått sätta foten eller kupan till. De gör sitt jobb, varken mer eller mindre)
Vinet då? Jo, väldigt gyllene och fin färg i glaset. Ser insmickrande ut. Doften hoppar upp och jag får direkta Tokaj-vibbar, någon form av botrytis (??) och även torkad aprikos. Det lägger sig lite efter ett tag, eller så vänjer jag näsan för det kommer nu fram lite honung och andra tropiska frukter och inkokt päron. Väldigt angenäm och förförisk doft. Det här bådar gott - kommer vi spräcka 90 vallen med råge här?
I munnen ligger allt utom en sak helt på sin plats. Jag saknar syran, som jag tror skulle ge vinet en stadig punkt utifrån vilka de andra delarna kunde visa upp sig.
Kanske är jag färgad av druva och ursprung och att jag därför förväntar mig något. Mycket möjligt att det är så. Men för mig, just där och just då, gör det att jag inte kan gå upp på ”exceptionellt” utan får stanna på ”mycket bra”. Jag ger den 88p och skulle inte ha något emot att dricka det igen, men inget jag slänger mig på köpknappen till
 
Lite sent på bollen, men i fredags provade vi månadens vin.
Ett ungt och friskt vin, där citrusen, äpplen och gula stenfrukter dominerar i doften. En svag men ändå tydlig ton av grus och krita kan vi känna. Viss blommighet. Aningens, aningens ton av petroleum tycker vi oss ana.
I munnen känns det ungt, väldigt friskt och med en känsla av lite spritsighet. Mogna äpplen, citrus, aprikoser, persika och ananas. OK syra. Lättdrucket. I eftersmaken aningens honung samt en viss havssälta i kombination med lite restsötma.
Ett helt OK vin, men inget jag riktigt går igång på. Mer bersådricka än matvin.
Betyg 4-
 
Toppen