Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava finewine - December 2017 Taylor’s Vintage Port

Hur bra var månadens vin?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfe

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • * Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Mats

Gone todash....
Så, dags att bikta sig.

Så, dags att summera efter att ha druckit den över drygt en månad. Upplevde den som bäst vecka 1 och 2 efter öppningen, tappade sen lite av frukten utan att kännas mognare, bara plattare. Mycket kraftig smak med blåbär, choklad och passande nog julsmaker som glöggkryddor och torkad frukt typ fikon/dadlar. Får en starkare rödvinskänsla av det än jag brukar av port. Bra syra och massiva tanniner och bra balans mot sötman. Alkoholen stack ut när det öppnades men störde inte efter det.

Tvekar lite här mellan 93-94 eller 95 men om jag tänker tillbaka till när det var som bäst och bakar in potentialen så blir det nog 95.

Och tack @buteljen för ett roligt val och @Jos för att du startade den här alternativa aktiviteten! Behöver ju absolut inte konkurrera med den vanliga månadspavan och måsta inte finnas varje månad, utan när någon hittar ett bra objekt kan man köra även om det bara blir några gånger per år.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Hade alldeles för högt uppskruvade förväntningar tror jag. "There’s no other wine pleasure quite like this." var min utgångspunkt :D. Öppnade det på julafton och drack det sedan några kvällar efter det + hällde av 10 cl i en liten flaska fylld upp till korken. Var rejält besviken i början även om det naturligtvis är ett riktigt bra vin. Sista glaset (12 dagar efter jag öppnat flaskan) visade dock upp väldigt mycket mer komplexitet och uttrycket "dricka på frukten" kom mer till sin rätt. 94 p för upplevelse idag men med potentialen inräknat så hör det absolut hemma på översta nivån "Klassiskt ..." så det blir 95p. Kul att prova!! Tycker som @Omar Khayyam att det är drickbart redan nu (med rejäl luftning) och att det faktiskt påminner i stilen om Barca Velhan jag drack för någon månad sedan.
 
Last edited:

Pontus

Medlem
4/1 Inga större skillnader jämfört med 23/12. Kanske lite mognare och lite mer julkryddor. Har möjligen nått toppen i min gom, och då ska sägas att jag inte är ett fan av övermogna viner. 95. In i kylskåpet.

Sparar en skvätt en månad till...
27/1 Sista skvätten rök igår. Igen, inga större skillnader jämfört med 23/12. Möjligen lite tröttare frukt i kombination med ökad kryddighet. Gott! 95. Slutsatsen är i linje med tidigare erfarenheter, dvs att en vintage port tål betydligt mer kylskåpslagring än ett rödvin. Det är mer en fråga om tycke och smak. Det är definitivt ingen sanning att konsumtion bör ske inom en vecka eller så, vilket man ofta läser och ser upprepas av individer med bristande personliga erfarenheter (kompenserade med klipp- och klistra-kompetens).
 

Sarco

Medlem
Bra att du testade över så lång tid och berättade om dina upplevelser! Jag lyckas aldrig ha en bra flaska i kylen så länge... Men på riktigt Pontus - varför skriver du sista satsen i din post? Din upplevelse och erfarenhet läser i alla fall jag med större glädje om du inte kombinerar den med (helt obefogade, för en neutral bedömare) nålstick mot andra provare.

Angående tåligheten för kylskåpslagring tänker jag mig att det väl är rimligt att en väldigt ung VP klarar längre tid i kylen än en mogen VP, det vill säga ungefär samma princip som för ett vanligt rött vin. För mig var det här vinet en upplevelse!
 
Last edited:

Jos

Medlem
27/1 Sista skvätten rök igår. Igen, inga större skillnader jämfört med 23/12. Möjligen lite tröttare frukt i kombination med ökad kryddighet. Gott! 95. Slutsatsen är i linje med tidigare erfarenheter, dvs att en vintage port tål betydligt mer kylskåpslagring än ett rödvin. Det är mer en fråga om tycke och smak. Det är definitivt ingen sanning att konsumtion bör ske inom en vecka eller så, vilket man ofta läser och ser upprepas av individer med bristande personliga erfarenheter (kompenserade med klipp- och klistra-kompetens).

14 års erfarenhet av klipp och klistra enbart på detta forum ska man inte underskatta :D

Jag tycker du ska spara en skvätt till midsommar, kommer nog sitta som en smäck till sillen!
 
Last edited:

Pontus

Medlem
Bra att du testade över så lång tid och berättade om dina upplevelser! Jag lyckas aldrig ha en bra flaska i kylen så länge... Men på riktigt Pontus - varför skriver du sista satsen i din post? Din upplevelse och erfarenhet läser i alla fall jag med större glädje om du inte kombinerar den med (helt obefogade, för en neutral bedömare) nålstick mot andra provare.

Angående tåligheten för kylskåpslagring tänker jag mig att det väl är rimligt att en väldigt ung VP klarar längre tid i kylen än en mogen VP, det vill säga ungefär samma princip som för ett vanligt rött vin. För mig var det här vinet en upplevelse!
Gällande äldre VP kan även dessa ligga en månad eller mer öppnade i kylskåpet. Drack en skvätt Graham från 94 ikväll, öppnad för en månad sen. Minst lika bra som nyöppnad vid nyåret. Extremt gamla, över typ 50 år, har jag dock aldrig testat att "kylskåpslagra".
 
Toppen