Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava - Januari 2020 - Brunelli Campo del Maestro (74045)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 2 5,7%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 3 8,6%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 4 11,4%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 1 2,9%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 1 2,9%
  • Deltar ej men vill se omröstningen!

    Votes: 24 68,6%

  • Total voters
    35
  • Poll closed .
Trådskapare
Jesper L

Jesper L

Medlem
Har frågat ett 10-tal personer om de är intresserade av att ta hand om februari månads pava utan framgång.

Är någon intresserad av att bestämma vin för februari?
 

Funcadelic

Medlem
Brunelli Campo del Maestro

Testade med några timmar kvar av månaden detta med tre andra entusiastiska vinnybörjare. Eftersom vi inte kan något, och därför har svårt att säga om ett vin är syrligt, sött, etc utan att ha något att jämföra med öppnade jag en Masi Campofiorin som jag hittade i skåpet (troligen någon presentflaska eftersom jag inte har något minne av att ha köpt den). Vi testade därefter vinerna blint. Sammanslagning av noter för CdM/jämförelse med Masin:

Viktigast: Vi tyckte alla vinet var gott. Alla tyckte dessutom att det var betydligt godare än Masin (Kan lite generad erkänna att alla kände sig lättade av att ha föredragit det dyrare vinet...)

Båda vinerna var relativt söta: CdM mer mogen sötma som russin/bigarråer, Masi snarare lite syrligare sötma som av lite omogna jordgubbar. CdM kändes mer i balans än Masi, som kändes för syrlig och platt. Det kastades även ut ord som lakrits/anis, choklad, rök, vanilj, kryddor. Alkoholen tydligt mer påträngande i CdM, vilket gjorde att vi alla gissade rätt på vilket vin som var i vilket glas. Ingen kunde identifiera någon alkohol på doften (hur fasen man nu gör det) men absolut i halsen.

Mer än så kunde vi inte resonera om vinerna, och båda flaskorna tömdes under kvällen. Vi läste också med stor behållning alla kommentarer och jublade triumfatoriskt när vi prickade in samma sak som någon redan skrivit.

Kul att vara med, ser fram emot februaris vin från Burgarien!
 
Last edited by a moderator:

Funcadelic

Medlem
Brunelli Campo del Maestro

Testade med några timmar kvar av månaden detta med tre andra entusiastiska vinnybörjare. Eftersom vi inte kan något, och därför har svårt att säga om ett vin är syrligt, sött, etc utan att ha något att jämföra med öppnade jag en Masi Campofiorin som jag hittade i skåpet (troligen någon presentflaska eftersom jag inte har något minne av att ha köpt den). Vi testade därefter vinerna blint. Sammanslagning av noter för CdM/jämförelse med Masin:
Viktigast: Vi tyckte alla vinet var gott. Alla tyckte dessutom att det var betydligt godare än Masin (Kan lite generad erkänna att alla kände sig lättade av att ha föredragit det dyrare vinet...)

Båda vinerna var relativt söta: CdM mer mogen sötma som russin/bigarråer, Masi snarare lite syrligare sötma som av lite omogna jordgubbar. CdM kändes mer i balans än Masi, som kändes för syrlig och platt. Det kastades även ut ord som lakrits/anis, choklad, rök, vanilj, kryddor. Alkoholen tydligt mer påträngande i CdM, vilket gjorde att vi alla gissade rätt på vilket vin som var i vilket glas. Ingen kunde identifiera någon alkohol på doften (hur fasen man nu gör det) men absolut i halsen.

Mer än så kunde vi inte resonera om vinerna, och båda flaskorna tömdes under kvällen. Vi läste också med stor behållning alla kommentarer och jublade triumfatoriskt när vi prickade in samma sak som någon redan skrivit.

Kul att vara med, ser fram emot februaris vin från Burgarien!

Äsch, glömde lägga spoiler runt och nu kan jag inte editera.
 
Toppen