Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava Januari 2022 - Tenute Bosco Piano del Daini Etna Rosso, 2018 ( 52992)

Hur bra var månadens vin?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfeL

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • * Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Då ingen tog tag i stafettpinnen för månadens pava föreslår jag att vi börjar i Italien i år, närmare bestämt Sicilien, Etna.

Jag har varit i kontakt med importören som säger sig ha dryga 100 flaskor i lager, så det borde räcka till alla som vill vara med.

Etna är ett område som jag själv vill dyka ner lite mer i (alltså vinerna, inte vulkanen. Varmt som fan i den.)

Jag har inte druckit denna producent tidigare men är sugen!
Beställer gör man här: Tenute Bosco Piano del Daini Etna Rosso, 2018

Så här skriver importören på sin hemsida:

Sofia Ponzini på Tenute Bosco gör sin “singel vineyard” Etna Rosso på Nerello Mascalese med en liten utblandning av Nerello Cappuccio(10%). Utan att överdriva så är detta en sensationellt bra Etna Rosso. Jag älskar Sofias sätt att låta druvan samspela med terroiren. Hennes viner har vulkanen närvarande men de har större kropp och en djupare komplexitet än andra Etna Rosso jag har provat. Valet av Tenute Bosco som min första producent från vulkanen blev därför väldigt enkelt.

Alla druvorna kommer från hennes vingård Vigne Curve i contrada Piano dei Daini. Druvorna växer i vulkanisk jord på en genomsnittlig höjd om 600 meter över havet. Druvorna handplockas och selekteras noggrant. Jäsning sker i ståltankar i 15 dagar och malolaktisk jäsning i tonneaux. Därefter lagras vinet 12 månader på 700-liters ekfat.


Färg, doft och smak
Färgen är ljust rubinröd. Doften är rik på mineral, röda frukter, torkade rosor, inlagda körsbär, torkad frukt, örter och lite lava. Smaken är intensiv, fyllig, med fin struktur som klingar ut i en mineralisk friskhet. Väl närvarande tanniner integrerade med underbar syra.

Servering
En Etna Rosso som gärna tar sig an rött kött, lite kryddigare ostar och fetare pastarätter. Sikta på en servering temperatur på 18 grader i glas med vid kupa(Riedel Pinot Noir t.ex.) - [
Kollar på dig här @The Wall ]
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Då ingen tog tag i stafettpinnen för månadens pava föreslår jag att vi börjar i Italien i år, närmare bestämt Sicilien, Etna.

Jag har varit i kontakt med importören som säger sig ha dryga 100 flaskor i lager, så det borde räcka till alla som vill vara med.

Etna är ett område som jag själv vill dyka ner lite mer i (alltså vinerna, inte vulkanen. Varmt som fan i den.)

Jag har inte druckit denna producent tidigare men är sugen!
Beställer gör man här: Tenute Bosco Piano del Daini Etna Rosso, 2018

Så här skriver importören på sin hemsida:

Sofia Ponzini på Tenute Bosco gör sin “singel vineyard” Etna Rosso på Nerello Mascalese med en liten utblandning av Nerello Cappuccio(10%). Utan att överdriva så är detta en sensationellt bra Etna Rosso. Jag älskar Sofias sätt att låta druvan samspela med terroiren. Hennes viner har vulkanen närvarande men de har större kropp och en djupare komplexitet än andra Etna Rosso jag har provat. Valet av Tenute Bosco som min första producent från vulkanen blev därför väldigt enkelt.

Alla druvorna kommer från hennes vingård Vigne Curve i contrada Piano dei Daini. Druvorna växer i vulkanisk jord på en genomsnittlig höjd om 600 meter över havet. Druvorna handplockas och selekteras noggrant. Jäsning sker i ståltankar i 15 dagar och malolaktisk jäsning i tonneaux. Därefter lagras vinet 12 månader på 700-liters ekfat.


Färg, doft och smak
Färgen är ljust rubinröd. Doften är rik på mineral, röda frukter, torkade rosor, inlagda körsbär, torkad frukt, örter och lite lava. Smaken är intensiv, fyllig, med fin struktur som klingar ut i en mineralisk friskhet. Väl närvarande tanniner integrerade med underbar syra.

Servering
En Etna Rosso som gärna tar sig an rött kött, lite kryddigare ostar och fetare pastarätter. Sikta på en servering temperatur på 18 grader i glas med vid kupa(Riedel Pinot Noir t.ex.) - [
Kollar på dig här @The Wall ]
Stort gilla på initiativet!

Glasmässigt; lite klurigt, men Veritas OW PN brukar fungera bra till nerello mascalese. Zaltomässigt brukar det variera; ibland är Universal bättre, ibland Bx, ibland Bgn. Det är bara att pröva sig fram har jag hört.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Etna Rosso med övervägande del Nerello Mascalese:
piano dei daini Girolamo russo.jpg

2010 Girolamo Russo Etna San Lorenzo: doft av plommon, blöt ek och tobak. I smaken finns plommon, bläck, körsbär, trä, choklad, te, jord och viol. Eken är mycket tydligare nu än den var för några år sedan. Tanninerna är fortfarande tuffa, men frukten börjar tröttna och träet är påtagligt. Blint skulle jag nog ha gissat på en enklare Bordeaux med övervägande merlot i blandningen. Helt klart ett vin som inte vinner på lagring. 85p (89p 2017)
2018 Tenute Bosco Etna Piano dei Daini: Lite funky doft med kanel, tuttifrutti, körsbärssaft, stendamm och jäst. Jästen kommer ännu mer tydligt i smaken. Här finns också kanel tillsammans med körsbär, hyacint, svart te och fenol. Vass syra, bitiga tanniner, men ett stort hål där frukten borde vara. Fenolen ligger kvar i eftersmaken. Om San Lorenzo var en Bordeaux, så är det här en Bourgone Rouge från billighetshyllan på Carrefour. 78p

 

Sarco

Medlem
Jag har inte druckit många etnaviner så jag är varken entusiast eller expert men det ser ut ungefär som jag väntat mig. Klarröd färg, tunn, transparent. Jag känner lakrits, röda bär, körsbär och jordgubb i doften "upon plop" - ett mycket bra uttryck som jag stjäler :) men doften är inte överväldigande. Det finns också någon kryddighet som jag inte lyckas namnge.

Hög syra, tanninerna betydligt lägre men de finns där. I smaken tycker jag lakrits går igen och någon form av sälta eller mineralitet. Mycket tunn frukt: utspädd jordgubbssaft. Viss jästighet/brödighet som inte helt uppskattar. Smaken dör undan ganska snabbt.

Inget vin jag kommer att köpa igen. Jag har väldigt svårt att betygsätta med min mediokra kunskap om vintypen men utifrån min egen upplevelse sätter jag 78-79. Läskande en varm sommardag. Sannolikt ett av de minst prisvärda vin jag köpt.

Bra initiativ, kul att ha provat och vidgat mina vyer lite!
 
Toppen