Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava - juli 2019 Battenfeldspanier Spätburgunder 2016

Hur bra var månadens pava (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Ett vin med speciella kvalitéer

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se resultatet!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

ChristianB

DipWSET
På många plan är jag ytterst frankofil av mig, men det finns också en ådra som vill hitta nya spännande viner... För att kompromissa med dessa hälfter så tar vi något av ett klassiskt koncept och kastar in det i en region som kanske inte är mest känd för sin Pinot! Rheinhessen har enligt Wine-Searcher 8% planterat av den totala vingårdsarealen, vilket kan jämföras mot Riesling som har mer än 500% större odlingsarealer (43% totalt ;) ).

Således har vinet för juli månad blivit ett tillfälligt parti som släpps imorgon fredag, med artikelnummer 90489-01, och det kostar blott 168 kr! En smula billigt kan tyckas, men vi vet ju alla hur trevligt det är att bli glatt överraskad av ett vin som trots sin ringa prislapp levererar en fin upplevelse! Enligt producenten är detta ett vin som är tillverkat med tanken att ta rummet in i tiden, att föra över känslan från den biodynamiska odlingen och dess (astrala?) koppling till det som slutligen landar i glaset...

Vi har diskuterat biodynamik i andra trådar så jag tänkte väl inte orda om det här. Snarare är det ju ett plus om vinet är både bra för oss och bra för miljön. :)

Det kommer 3600 flaskor så det bör räcka till alla törstiga (@Trydebull :p ) korkknarkare!
 

Mattias Schyberg

Administratör
F5C606DE-83DC-4070-A10B-6726FF0F84F6.jpeg


Inte sist ur startblocken direkt! :)

Fruktgenerös arom med viss elegans och komplexitet. Solmogna hallon, torkad hibiskus, te, rabarber, viol, kanel och blodgrape. Enkelt i munnen med aningen urvattnad frukt. Lätt på foten med riklig med syra och struktur som påminner om kraftigt extraherat te. Längd och intensitet imponerar väl inte direkt, men med tanke på priset är det svårt att gny nämnvärt. En liten malörtsbitterhet i eftersmaken stör en aning. Rimligt bra för sitt pris, men köper inga fler flaskor tyvärr.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2:a är förste förlorare
PnP direkt från sabbkylning i kylskåpet. Bra kryddig näsa. Doftvin. Övermogna söta hallon och lite torkade jordgubbar. Chokladmynta. Kroppen är tunn...tyvärr. Ingen intensitet. Avslutet ganska ok men med värme kommer det en alkoholbeska som drar ned betyget lite. Lätt kyld är detta ganska ok.Trevligt vin för pengen. 85p
 
Trådskapare
ChristianB

ChristianB

DipWSET
Jag kommer in som tapper trea då! :)

Provade vinet över ett par dagar då det fanns en del annat mumsigt att inmundiga, således blir det lite av en sammanfattning av intrycken!

Härligt blekt rubinröd i färgen när jag häller upp i glaset. Doften är inledningsvis ganska murrig och full av nedtrampade jordgubbar i halm och lera, pomerans, blodgrapeskal och nejlikor. Allt eftersom vinet får värma upp kommer mer rödbärig frukt fram i form av tranbär, lingon, vildhallon och blodgrapejuice. Tillsammans med de varma kryddiga nyanserna infinner sig också en angenäm örtig ton av torkad lera och typ torra rosenblad.
På tungan är det relativt milt med små solmogna tanniner, lätt kropp och en syra som inte riktigt är så hög som jag väntade mig. Medium(+) sätter jag på den, modest alkoholhalt som inte alls märks av mitt i den soliga rödbärigheten och med kanske en liten kärv örtig avslutning som antyder att vinet inte är det dyraste. Lite mer frukt hade bidragit till längd och finess.

Överlag är det ett fint vin och roligt att prova. Det bjuder på lite mer syrliga bär än vad jag upplevt i Baden-viner gjort på Spätburgunder och fatkaraktären tycker jag inte alls märks av. Jag är osäker på om det finns någon... 88p.
 

Adamanko

Medlem
Etta bakifrån....

Fin doft. I munnen är det jordgubbar, kryddighet och något slags funk som jag inte vet om det stör mig - direkt. Sura körsbär. Lite trä. Och den där funkigheten som börjar störa mig efter några sippar. Bitterfunk. Ingen jävla gladfunk. Mycket mindre pinotkänsla än vad -15 hade. Jag gillar det här mindre och sätter in flaskan i kylen för att se vad lite kylning gör för det.

Helt klart tar kylan bort lite av funken. Te. Men när det värms upp så kommer den tillbaka igen. Gav -15 88 om jag minns rätt. Den här får nöja sig med 85 och det blir inget mer köp av den här om inte man får tydliga markörer om att det är en bättre årgång.
 

Johan L

Medlem
Oväntat djup bärighet i doften, var av någon anledning inte beredd på en så generös fruktarom. I smaken hittar jag toner av lingon och tranbär uppblandat med lite jordgubb, mot en bakgrund av svarta vinbär. Röd grapefrukt kompletterar den fruktiga delen av smaken. Det finns också en kryddig sida med varma toner av kanel, stjärnanis och kanske lite lagerblad. Kryddtonerna ligger kvar långt efter att bären och frukten tonat ut. Rätt trevligt vin, skulle absolut kunna dricka det igen till någon passande mat.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Sent ute, men jag har ju testat det tidigare;). Eftersom det fick tufft motstånd på systemets provningar blir det lättare idag:
laible battenfeldspanier.jpg

2015 Alexander Laible Spätburgunder Alte Reben ***: Doft av skogshallon och blöt mossa i barrskog. Skogshallonen återkommer i smaken tillsammans med hallonbåtar, muskot, svartpeppar och timjan. Frukten har bra koncentration utan att vara överextraherad. Fin syra och mycket mjuka tanniner. 88-89p
2016 Weingut Battenfeld-Spanier Spätburgunder Holzfass: Doft av lite kartiga jordgubbar och dammig grusväg. "Jordgubb, jord, sten, trä och skinn. Lite tunn,..." skrev jag förra gången och det intrycket kvarstår. Det finns lite blodapelsin, mandel och något grönt. Frukten är är inte i närheten av den hos Laible och tanninerna är fortfarande något vassa. Det är mycket möjligt att det här kan bli lite roligare om något år. 84-86p skrev jag förra gången, nu stannar jag på 84p (mest på grund av hur fw-skalan är utformad. Det här vinet har inte speciella kvaliteter och är definitivt ett hack bakom Laible)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det är ett doftvänligt vin som gör sig bättre i lite lägre temperaturer. Med värme blir det lite klumpigt. Doften får mig att tänka på örter, barr och röda lätta bär, typ smultron - blandat med en hint av skitighet. I munnen är det medelfylligt (-) och ger ett rent avslut, men med lite för låg syra. Jag tror inte det är någonting att spara och följa utveckling på, känns som att det bara är att korka upp och njuta till både vardags och helg! Smakerna i finishen passar inte riktigt ihop med vinet i doften, här kommer det mycket brett och skitighet och en lite obehaglig eftersmak. Den gjorde sig mycket bättre till mat än utan. Dag ett och dag två uppvisar vinet likadana egenskaper. Jag lägger mig i intervallet 80-84, ett bra vin.

Nu får jag äntligen läsa era andra spoilers :D
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Plockade upp månadens pava på lokala bolaget. Bestämde mig att knäcka den ganska raskt.
Är väldigt glad att månadens pava inte hade någon bokstavskombination såsom DRC, SQN, CdM mfl.

Fick mycket luft direkt vid öppnande.

Doft: Direkt vid öppnandet en överväldigad doft av röda bär, mestadels vilda hallon och frysta och sedan tinade jordgubbar. Grus och sten. En markant doft av solvarm asfalt och drivmedel ligger runt frukten.
Smak: N/A
4AA242C3-7F3A-4439-AC69-40B01CE66A84.jpeg


Serverades på en parkering till svordomar och barnskrik från en 1-åring.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Plockade upp månadens pava på lokala bolaget. Bestämde mig att knäcka den ganska raskt.
Är väldigt glad att månadens pava inte hade någon bokstavskombination såsom DRC, SQN, CdM mfl.

Fick mycket luft direkt vid öppnande.

Doft: Direkt vid öppnandet en överväldigad doft av röda bär, mestadels vilda hallon och frysta och sedan tinade jordgubbar. Grus och sten. En markant doft av solvarm asfalt och drivmedel ligger runt frukten.
Smak: N/A
Visa bifogad bild 17520

Serverades på en parkering till svordomar och barnskrik från en 1-åring.

Åhh :D Skratta eller gråta. Skrattar med dig! Stackare. Kul inlägg i alla fall.
 
Toppen