Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava - juli 2019 Battenfeldspanier Spätburgunder 2016

Hur bra var månadens pava (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Ett vin med speciella kvalitéer

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se resultatet!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Johan L

Medlem
Plockade upp månadens pava på lokala bolaget. Bestämde mig att knäcka den ganska raskt.
Är väldigt glad att månadens pava inte hade någon bokstavskombination såsom DRC, SQN, CdM mfl.

Du vet väl om att SB ger pengarna tillbaka vid dylika händelser i anslutning till köpet, givet att man kan visa upp en obruten förslutning (och kvitto?).
 

Adamanko

Medlem
Plockade upp månadens pava på lokala bolaget. Bestämde mig att knäcka den ganska raskt.
Är väldigt glad att månadens pava inte hade någon bokstavskombination såsom DRC, SQN, CdM mfl.

Fick mycket luft direkt vid öppnande.

Doft: Direkt vid öppnandet en överväldigad doft av röda bär, mestadels vilda hallon och frysta och sedan tinade jordgubbar. Grus och sten. En markant doft av solvarm asfalt och drivmedel ligger runt frukten.
Smak: N/A
Visa bifogad bild 17520

Serverades på en parkering till svordomar och barnskrik från en 1-åring.
Ajajaj, det där är tråkigt. Men har för mig att man kan lämna tillbaka tappade flaskor till bolaget om flaskhalsen är kvar.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Du vet väl om att SB ger pengarna tillbaka vid dylika händelser i anslutning till köpet, givet att man kan visa upp en obruten förslutning (och kvitto?).
Det visste jag inte. Det här var iof ett par timmar efter köp på en parkeringsplats som inte ligger i anslutning till Butiken. Kanske inte spelar roll.
Ajajaj, det där är tråkigt. Men har för mig att man kan lämna tillbaka tappade flaskor till bolaget om flaskhalsen är kvar.
Förhoppningsvis råkar jag inte ut för detta igen. Men där och då letade jag upp en papperskorg och slängde iväg eländet.
Tack för tipsen!!
 

john b

Medlem
Drack till middag på rostad blomkål och quinoasallad med fetaost och melon bl a.

Luktade lösningsmedel och tallkåda. Lite röda bär långt bak.
Smaken rätt försiktig, mycket kort eftersmak och nästan obefintlig syra.
Till slut kommer vi fram till jord, tallbar och lingonskal ackompanjerat av varma och mosiga italienska jordgubbar.

Ingen tycker det är dåligt men ingen tycker det är så härligt heller. Ganska menlöst men kul att ha provat.
Producentens rieslings går åt i rasande fart här hemma. 81 poäng.
 
Last edited:
Verkligen svårt att "hitta allt" när man verkligen söker efter det, tänker kanske lite för mycket när jag doftar och smakar vinerna så det blir svårt att sätta smakerna :confused: men det är bara att nöta på :cool:



Doft : Nagellack, svarta vinbär.
Smak : Snålt mogna jordgubbar, Hallon, jord, röda bär och kort eftersmak med lite järn.. inget favoritvin och blir inte att köpa det igen!


 
Så var det dags att bikta sig vad gäller månadens pava! Ibland är tillfället allt. En varm sommarkväll, grillar ute (hel bit ryggbiff, blomkål, majs, aubergine) med anledning av svärmors 82-årsdag. Alla i familjen har haft en fantastisk dag. Intuitivt sätter jag in flaskan i kylen en halvtimma innan middagen. Som någon klok person sa, pinot på varma sommardagar behöver serveras ordentligt svalt.

Färgen är blekröd och fin.

Doften är öppen, generöst ekfatad men utan att vaniljstången går över i marsánsås, litet rökig och med en näve färsk blomjord som får strila ner genom fingrarna. Ingen chans att detta är en elegant bourgogne från svalt år. Känns inte heller på doften som om den kommer vara lika tung i gumpen och chokladspritig som Russian River Valley. Mer som en bättre instegspinne från Oregon. Eller en riktigt välgjord enklare spätburgunder i typisk tysk stil om man sitter med facit på hand vill säga. Till ett betydligt rimligare pris måste jag tillägga! Fruktig på ett ypperligt sätt med både hallon, tranbär, plommon och kanske några björnbär i mixen.

I munnen är det kanske litet mer spretigt och med en tunnare mitt. Avslutet är kryddnejlikekryddigt och litet eldigt - inget vin att spara! Samtidigt måste jag säga att det håller ihop. Och just detta att det inte är så tungt och klumpigt och klarar av 12°-15° grader utan problem, vilket drar fram syran som är bra och ger lust på mer.

Rätt nöjd med matchningen - om alternativen en sådan här kväll är en tjock sirap från Cairanne som hade bränt i svalget och dödat de grillade grönsakerna med tanniner och vanilj, eller en tunn rosé från Tavel som inte hade klarat den rökiga ryggbiffen med dry rub av finmald lagerblad, rosmarin, rosépeppar och lakritsrot. I alla fall i samma prisklass. 89 poäng utan tvekan. Detta borde bli en riktig restauranghit. Kul att prova - ett riktigt dricka-nu-vin som känns riktigt pr-sv-rd.

Edit: såg att jag gillade förra årgången av samma vin också, vilken jag gav 88 p på journalistprovningen förra året. Känns som det perfekta vinet att servera till inte så vinintresserade släktingar som ändock uppskattar ett bra vin men inte riktigt kan känna skillnad (eller för den delen bryr sig) om det kostar 150 kr eller 850 kr. Nyckeln är att servera ordentligt svalt. Drack precis en slatt ur glaset som hade hunnit komma upp i temperaturen och det var en helt annan upplevelse, dock ej dåligt det heller.
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
D6DDD5A5-7436-4D8A-9BCF-12970C252BA3.jpeg


Underbar doft med tjära, blyerts, tallbarr, mörka bär och grape. På tungan vitpeppar, röda bär och örter. Timjan kanske? Tyvärr lite tunn i kroppen vilket känns som man har försökt att kompensera med fatlagringen. Ektonerna, speciellt vaniljen slår igenom lite för mycket för min smak. Påminner om PN från NZ. Kan nog bli någon mer flaska i sommar. Kanske till grillat sidfläsk. 88p. Kul vin.
 

matage

Medlem
Kom ju på att jag fakiskt druckit detta under Juli men tog inga smaknotiser så det får bli en mer generell approach
Spoilertiteln refererar till min freudianska felläsning första gången jag såg producenten och det sitter liksom kvar sen dess... Kan inte få sinnesbilden ur huvudet utan associerar till "The beast of Caerbannog" och Bloom Countys "Tactical Basselope" :)

Nåväl då - vinet då.. flaskan dracks över tre-fyra dagar men som sagt utan närmare notiser.
Första glaset (rumstemp) minns jag som lite menlöst i brist på bättre beskrivning men hela vitsen för mig var att leta upp ett svaldrickande rött så flaskan åkte raskt in i kylen.

Dag två med nästa glas runt 12-gradersstrecket nånstans och det är helt annorlunda. Lite röda bär, kryddor (nejlika?) och bra syra.. får lite Washington State-vibbar.

Håller ihop fint över ytterligare två dagar utan namnvärd utveckling. funkar fint i egen solitär i värmen när man ändå vill ha rödvin. Inget stort vin, inget att hålla på men jag kommer nog plocka upp nån flaska till och lägga i kylen.
Landar denna på 88-ish poäng
 

Trydebull

Medlem
Jag trodde absolut inte jag skulle hinna prova den så jag måste erkänna att jag läste spoilers för någon vecka sedan. Men jag kan inte säga att jag kommer ihåg detaljer. Möjligtvis svepande drag. Nåja, nu hann jag så jag tillåter mig att hänga på!

4D4A940C-AF46-4A9C-B7E2-0D7791D9302D.jpeg


.
Genomskinlig-lingondricka-tonig

Doften bär främst kryddig och omogna lingon med inslag av anis, kryddtimjan och torkade tranbär samt med någon grad till ett väl torkat cigarretui i trä som inte använts på länge (avlägsen doft av bättre torr tobak).

Smaken säger lätt rökt, ekig, tunn, körsbärs-lingon-mix, skalbeska som från att käka det vita under skalet på en omogen blodgrape, kryddig med lite kryddnejlika främst men även lite lakrits. Sträv. Torr.

Mhmm...

Det är väl inte så dåligt kanske. Tunn kropp. Tunnare än vad jag föredrar. Men alla de, ändock få, tyska PN-kloner jag druckit har verkligen hämtat sig med bara två år i källaren så det kanske gäller även den här. Men jag tycker inte riktigt den har HELA ryggraden...

Ahh, lite svårt men jag får nog hålla mig på 84-85
 

Jonas L

Medlem
Jag hakar på med en smaknotering innan juli tar slut.
Ljus röd färg. Doften är angenämt rödfruktig men det är inte en klar doft, frukten kompletteras av jordighet och känns också en aning parfymerad. Smak: relativt lätt med frisk syra, liten strävhet samt viss alkoholsötma.

Parades med stekt timjankryddat kycklingbröst med skogssvamp, rotfrukter, couscous och pesto. Till ljust kött med örtkryddor, jordig svamp samt sötma från rotfrukter är det nästan svårt att tänka sig en bättre vinmatchning. (Ekat vitt vin skulle kunna ha varit ett alternativ.)

Jag dricker inte jättemycket pinot noir men jag uppfattar vinet som druvtypiskt och välgjort. Frukten är lite för dämpad för min smak och jag skulle föredra lite mer bett, men det är en stil som jag kan tänka mig att köpa då och då. Och det är som sagt mycket matvänligt, i min mening.

88p
 
Toppen