Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava juni 2021 - Manousakis Nostos (The Journey) Roussanne 2019 (73758)

Hur bra var månadens pava (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • *Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Boletus

Medlem
Jag dricker mest rött från traddo-områden (Bordeaux, Piedmont och Toskana) och är ganska vilsen med vitt. Samtidigt är det roligt - om rött för mig är trygghet, tradition och köttviktade hemmamiddagar så står vitt för experimentlusta, oväntade upplevelser och avsmakningsmenyer. Vit bordeaux och en del rhôneviner brukar jag uppskatta, så även om mina smakpreferenser är något svajiga så känner jag mig ganska trygg i att de vita viner jag uppskattar ofta är fläskiga och för tanken till gul frukt.

När jag på tips från @Omar Khayyam drack en vackert grönskimrande Stolpman L'Avion 2014 på Nook i vintras var det nog första gången jag drack ett vin på 100% roussanne. Ett väldigt roligt vin och helt i min (dåligt kartlagda) smak. Sen dess har jag prövat mig fram lite med druvans olika uttryck. Roussanne ska vara en svårodlad, tätklasig druva med lågt skördeuttag och hittas i sina hemtrakter i Rhônedalen främst i cuvéer. Rena roussanneviner blir gärna bombastiska och parfymerade, med blommighet, vassa örter och oblyga mängder tropisk frukt, men de saknar inte helt elegans, och viss syra och mineralitet finns också ofta att hitta, särskilt när odling sker på högre höjd, som t.ex. i Savojen, där druvan går under namnet bergeron.

Någonstans under den här processen snubblade jag över Manousakis Winery på västra Kreta. Grundaren, Ted Manousakis, föddes på Kreta men emigrerade till USA som barn. Han fick för sig att han skulle starta vinproduktion på den gamla hemön, något som blev verklighet på 90-talet och bland de konsulter som bidragit till vingårdens planering och utveckling hör Laurence Féraud från Pegau. En stor del av produktionen är rhonedruvor som syrah, mourvedre, grenache och just roussanne, även om inhemska druvor som assyrtiko, romeiko och xinomavro också tar plats bland odlingarna. Odling sker på odlingslägen utspridda på 13 ha på 350-650 m höjd. Höjden och det faktum att västra Kreta är öns lovvartssida gör att man, den sydliga breddgraden till trots, får både svala nätter och riklig nederbörd. Vingården drivs idag av ägarens yngsta dotter Alexandra (som gett namn åt en av de röda cuveerna). Hennes man Afshin Molavi är från Uppsala, utbildad vid Grythyttan och direkt delaktig i produktionen.

Grekland! Ett spännande om än ganska svajigt vinland, i min uppfattning. Många gillar säkert saltstänkt assyrtiko, själv lockas jag mest av ambitiös xinomavro som för tankarna till nebbiolo. Men även om antalet ambitiösa grekiska vinproducenter växer så är det fortfarande (för mig) ett svårt vinland att orientera sig i och jag är nästan lika vilsen där som jag är med vita viner i stort. Jag kan ärligt erkänna att jag för någon månad sen inte visste att det finns vin från Kreta som duger till annat än att tvätta skaldjur med.

Vårt vin den här månaden är Manousakis kanske mest ambitösa vita vin, en 100% roussanne som helt enkelt heter Nostos Roussanne. Vinet har tidigare årgångar ekats med 100% nya fat men man har på senare år valt att successivt dra ned andelen till dagens 15%. Jag förväntar mig ett extra allt-vin med fet tropisk frukt, viss syra och fatton, kanske lite savojsk höghöjds-elegans, kanske viss alkoholvärme från de 14,5%. En inte allt för vågad gissning är att vinet troligtvis gör sig bäst källarsvalt snarare än kylskåpskallt, och får sällskap av en matbit som möter den breda smakpaletten och höga alkoholen. Varför inte hitta inspirationen i östra Medelhavet - en bit kyckling eller en hel fisk på grillen så här i juni, med grillade sivri-paprikor eller endiver och en shopska eller grekisk sallad som tillbehör.

2019 är rådande årgång på bolaget och enligt importören fanns det "ett hundratal" flaskor kvar för en tio dagar sen, så det lär räcka åt alla intresserade.
Importören tipsade också om två avsnitt av podden "Vin och vi" från februari i år, där Manousakis viner var temat. Afshin Molavi var gäst i båda avsnitten och berättade en hel del om odlingarna, terroiren på västra Kreta och så klart om vinerna. Kul lyssning som jag kan rekommendera.
 

LarsW

Medlem
Funderade tidigare idag om jag skulle hoppa månadens vin i juni.
Jobbar 3 helger av 4, inklusive midsommar. Mycket sena jourer.
Lite tid för vin och mat.

Men 100% Roussane.
Gillar Roussane!
Dricker extremt sällan grekiskt vin och lite osäker på om jag någonsin druckit vin från Kreta.
Måste alltså provas!
Beställt.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Kul val @Boletus och fantastisk, utförlig beskrivning som gör att jag tänker äta till detta vin.
Ingen aning om jag kommer gilla det, men kan få vibben av att det kan likna en Sebastien Riffault Les Quarterons Sancerre. Så beställt här med!!
 
Trådskapare
Boletus

Boletus

Medlem
Lätt val, bara att beställa. Kul alternativ till assyrtiko.
Vore intressant att höra hur du tänker om glas till vinet. Jag tänkte själv hälla upp i Veritas bdx då jag tror att bredare kupa behövs även om något rakare kanske vore att föredra.
 

The Wall

Medlem
Vore intressant att höra hur du tänker om glas till vinet. Jag tänkte själv hälla upp i Veritas bdx då jag tror att bredare kupa behövs även om något rakare kanske vore att föredra.
Jag tror att formen på kupan är utmärkt och lär passa vinet finfint. Om jag inte minns fel har Veritas/Vinum "vanliga" chadonnay-glas liknande form på kupan men är av en mindre storlek. Roussane, och även viognier och marsanne, tycker vi brukar trivas bättre i lite öppnare kupor än de smalare riesling-glasen vi normalt dricker ur. Fast det kan å andra sidan bero på att vi dricker mest riesling och Chablis än roussane, viognier och marsanne och har märkligt nog inte riktigt förmått oss att införskaffa "övriga vita-glas". Det är dags för oss att finjustera vin- och glasinköpen.
 

The Wall

Medlem
Som av en händelse har Cervera just nu nedsatt pris på 2-pack Veritas viognier/chardonnay upptäckte jag. :)
Beställningsvara med 14-28 dagars leveranstid, men för priset 202 kr/glas kan jag ha lite tålamod.
Det kan bli något av ett wine/glass race i juni; vad dyker upp först, glasen eller vinet?
 

stevie22002

Medlem
Också beställt (igår kväll…och redan fått den levererad till mitt bolag!) Bra jobbat av leverantören!

Spännande! Bara druckit ett par Assyrtiko från Grekland. Har bara hört bra saker om Grekiska viner!
Kul val! :)
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
I'm in!

Roligt med vin från Grekland! Passade även på att beställa en flaska vardera av deras rödvin, Alexandra och Mrs, som podden "Vi och Vin" verkade gilla :D
 
Last edited:

Kaptenen

Medlem
Månadens vin Manousakis Nostos Roussanne 2019

20210608_163819.jpg


Blommigt, sött och oxiderat (?). Väldigt fylligt med hög klunkabilitet. Jag har nog aldrig druckit vin gjort på roussanne tidigare men det här gav mersmak. Uppenbarligen måste jag även i större utsträckning utforska Grekland som vinnation. Kanongott vin och 91 poäng.
 

stevie22002

Medlem
Vet inte vad jag hade för förväntningar riktigt. Har ju druckit en del vita Rhone-viner, så hade ett hum iaf. Dock inte så många Grekiska vita. Endast några Assyrtiko.

Det som slår mej direkt när jag doftar i glaset är att det påminner väldigt mkt om en nya världen Chardonnay på näsan.
Känner faten, smöret och vaniljen. Får samma förnimmelse i smaken men även lite mandelmassa, gummi och grapefrukt. Ett habilt, ganska så prisvärt vin, men stör mej lite på grapefruktbeskan som sitter kvar alldeles för länge i munnen. Det drar ner mitt betyg lite, men helt klart ett gott vin som helhet! Kul val!

Kommer jag att köpa flera flaskor? Kanske inte, men ändå kul att testa något annat vitt än Assyrtiko från Grekland!

Tilläggas bör att jag inte åt någon mat till.

Landar på 89 pinnar på min skala.
 
Toppen