Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava – maj 2019 - Grace, Koshu Private Reserve, 2017 (99295)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hej kära forum!

Då föll poletten på mig att presentera månadens pava i Maj. Oskulden här är nu officiellt borta. :D
Och jag valde systembolagets enda Koshu baserade vin från Japan.
Roligt nog så var det en annan tråd som nyligen tog upp denna druva och jag hade vid denna stund redan valt att det skulle bli just Grace.

Jag hoppas att det finns tillräckligt med flaskor för att vi alla skall få testa denna. (12 st i skrivande stund). Den finns i 22 stycken butiker också.

Grace Koshy Private Reserve årgång 2017

Årgång: 2017
Artikelnummer: 99295
Pris: 179 kr
Druva: Koshu
Lagring: fermentering och lagring i ståltank (ej hur länge)
Alkoholhalt: 12%

Tänker att nu när sommaren står vid dörren, så är det trevligt med en flaska vitt som kan kombineras med sushi och trevlig japansk mat som går att äta ur take away förpackning. Jag delar med mig av min recension lite senare i tråden och hoppas folk känner för att putsa ut 179 pix för denna pava.

Trevlig dryckesstund!
 

lukastollig

Pudelfantast
Kul med ett annorlunda val! Beställde nyss och nu 8 flaskor kvar i webblagret. Finns kvar i rätt många butiker dock, så bör inte vara några problem att få tag på.
 

Mattias Schyberg

Administratör
823FA9FB-07C9-43EA-B158-71F772656A39.jpeg


Nässlor, pepprig citrus, stendamm, ostronskal och gröna äpplen får ringa in min upplevelse av aromatiken både i näsa och mun. Väldigt bekanta aromer, men ändå mer annorlunda än mina ordval indikerar. Ganska tunt och heltorrt med medelhög syra och kanske aningen grapefruktsbeska i avslutet. Stilen är mineralisk och krispig som en återhållen, elegant sauvignon blanc från Loire, men i munnen tänker jag nog mer på en muscadet eller möjligen grüner. Kan tänka mig att det här vinet älskar skaldjur och förtjänar att drickas till mat.

Kvalitativt vin med elegans och finess, men jag tänder inte till nämnvärt på ett personligt plan. Mer syra, frukt och intensitet hade nog inte skadat. Svårbedömt vin, men med tanke på vad jag minns från tidigare möten med japanska viner är jag ändå positivt överraskad. Se omröstning för att ta del av var poängen slutligen landade. :)

Kul och intressant vinval!
 
r118yzo.jpg


Så har jag fått tillfälle att bekanta mig med ett japanskt vitt vin för första gången, och samtidigt varit med i min första "dela en pava". Det bör sägas att jag sällan dricker just vitt vin (nästan uteslutande champagne och lite rödvin då och då), vilket säkert påverkar omdömet något. Men det är kul att lära sig något!

Välbalanserad, stram doft, för inte tankarna åt något särskilt håll, men det kan också vara pollensäsongens förtjänst. Hintar om minerlitet och en viss sötma.

Smakmässigt är det annorlunda, jag känner ingen sötma, det är väldigt torrt och med ganska hög syra. Jag känner persika, citrus, en krämighet och uppskattar att smaken dröjer sig kvar en stund innan det tunnar ut helt.

Det är ett vin i min smak, men jag misstänker att det inte helt kommer till sin rätt utan någon mat till. Jag tänker en rätt med ett klibbigt sumeshiris, lite soja och något tunt skivat kött.

Svårt som sagt att betygsätta utan mat...
 

Adamanko

Medlem
Börjar med att brasklappa att jag druckit väldigt lite vitt vin under mitt liv så jag är inte van vid att beskriva dessa dofter och smaker. Anledningen till det är helt enkelt att jag inte gillat speciellt många vita viner (3). Så ni får ta det för vad det är. Självbildning.

Lite sött och surt första dagen. Lite stenighet? Nån sorts melon? Ganska slutet tror jag. Iaf inget som talar med mig. Gillar det bäst när det precis kommit ut ur kylen. Ganska bra törstsläckare då.

Andra dagen känner jag ingen utveckling mer än att det blivit lite mer av samma smaker. Jag tycker sämre om det dag 2. Jag känner att beskrivningen är så vag att den nog inte säger nåt till någon och tjuvkikar på dom andra omdömena. Men inget ringer nån klocka. Det är inget jag känner. Alls. Säkerligen ett välgjort vin. Men inget jag vill lägga några slantar på. Kan vara bättre till mat. Inget jag kan uttala mig om. 84 kanske?
 

Skrutt

Medlem
Jag har inte smakat detta vin än eller läst spoilers men det vore intressant att höra om någon är djärv nog att testa det med sushi. Jag vet att det kan låta naivt att bara för att det är ett japanskt vin så pratar jag om sushi, men å andra sidan tycker jag det finns mycket att vinna eftersom jag har oerhört svårt att hitta lämplig dryck till sushi: Saké passar genom sin alkoholstyrka inte så bra i de sammanhang jag oftast äter sushi. (Har även en avsmak för saké+(kran)vatten efter en kraftig matförgiftning i Indonesien.) Skulle jag välja något idag skulle jag kanske ta ginger ale. Absolut inte öl.
 

Vingubben

Medlem
7CC61369-F487-4A53-A110-7FAD70B8575A.jpeg


Inledningsvis utedass i doften som snabbt vädrades bort och ersattes av citron, kalk och risbrännvin. Gissar att den senare doften var starkt påverkad av att jag visste att vinet var från Japan. Varför detta skulle dofta risbrännvin? I munnen får jag inledningsvis Bordeauxvibbar med lite honung och kamomill, men sen kommer syran och citrusen fram, perfekt kryddad med lite salt och peppar. Får omedelbart cravings efter färska räkor. Bra vin, dock med lite avsaknad av tyngd, men en perfekt kompis till sommarans skaldjursfrossor. 88p
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Japaner, japaner..
Intressant val måste jag medge. Direkt efter öppning så var det mycket jäst i doften som övergick till omogna Granny Smith. Smaken tunn men med en trevlig yuzu-lik syra :)rolleyes: måste vara för att det är japanskt). Allting är tunt med en obefintlig finish men jag tycker det är riktigt njutbart då balansen är perfekt. Passade bättre till musslor än till ostron där mineraliteten inte kunde balanseras ut. Grönt äppelskal och Yuzu. Nice.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
amica grace.jpg

2017 Neil Ellis Amica: Vanilj, granny smith, ved. Hårt ekat, men frukten och syran står pall. Citron, smör och mineral. Tanken är nog att det ska likna en vit Bordeaux och det lyckas ganska bra. Gott som det är och ännu godare till stekt fisk. 90p
2017 Grace Winery Koshu: Doft av gröna äpplen, tutti-frutti och blöta yllesockor, inte helt fräsch. I smaken finns melon och mineral tillsammans med en rejäl syra. Iskallt från nyöppnad flaska är det riktigt trevligt, klart bättre smak än doft. Lite enkelspårigt, men friskt och fräscht. Med tilltagande luft och värme blir melonen lite övermogen, vilket kunde ha varit angenämt i ett lite kraftfullare vin, men här går fräschören delvis förlorad. Ett ambitiöst försök, men det räcker inte ända fram. Tycker dock att det var lite bättre än jag uppfattade det på systembolagets provning, i alla fall iskallt. 84p
 
Trådskapare
Finewinedude

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Imorgon kommer mina noter. Otroligt roligt att se alla som införskaffat flaskan.
Meningen är då att jag skall "pass the torch" vidare till näste forum medlem? till Juni pavan?
 
Trådskapare
Finewinedude

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
En aningens sent svar men här kommer mina noter av mitt val.
Hela flaskan intogs ganska snabbt av moi själv för den slank ner i värmen... kände mestadels florala toner med mycket frisk syra och miniralitet. - Hyacint fanns med mig hela tiden i doften.
Riktigt torr och en viss smak av Saké, väldigt kort eftersmak vilket gjorde att den slank ner i varje klunk.
Smaken av vita blommor och lychee avslutade flaskan.
Troligen extremt god till sushi, men lyckade inte spara till dag 2

84 poäng.

Har PM.at en kille om Juni pavan men inget svar än.
 

Attachments

  • 2411990E-6E72-4BBD-95F3-607B0B73341C.jpeg
    2411990E-6E72-4BBD-95F3-607B0B73341C.jpeg
    30 KB · Visningar: 226

Mats

Gone todash....
Drack Grace tillsammans med en saké, Urakasumi Junmai Ginjo "Zen”, och en stor skål med räkor. Tog sakén mest för att jag var sugen på den till räkorna och inte för att den skulle vara så mycket att jämföra med Gracen bara för att den var från Japan, men det visade sig vara ett otroligt spännande val.
Fram.jpg

Gracen bäst ganska kall. Har något unket och avloppsliknande i doften i början som ökar med värmen men försvinner efter ett tags luftning. Viss beska och syra som ligger bra i balans. Kort och lite tunn smak. Har någon konstig artificiell godissmak som jag länge inte kan identifiera, men sedan klickar det till! Precis som den Selosse Rosé vi drack på FW-provningen i Kalmar förra året!! Nu får ni ta det med en stor nypa salt för förutom enstaka glas på vinprovningar har jag druckit mindre än en handfull champagner under 35-års vindrickande, men det är precis så här jag minns Selossen även om Gracen självklart inte på långa vägar är lika koncentrerad och fyllig.

Sakéjämförelsen då? De var förvånansvärt hur lika grundsmaken var. Även sakén hade en lite artificiell smak som påminde om Gracen men i övrigt var den tyngre, strävare och godare. Lite som att jämföra en vingårds första- och andravin. Var ju förstås en ren slump att de vara så lika men passade ju bra när de öppnades samtidigt och båda passade mycket bra till räkorna!

Gracen ca 83 p och nihonshun ca 5 mer.
 

Daniel A

Administratör
Kort kommentar:

Näe? Det har var inget vidare. När ett vin kräver rejäl kyla för att vara drickbart så är något fel. Tunt och ogint, toner av lime och någon märkligt artificiellt (typ... citrusgodis?). Något blommigt i doften. Fungerade bättre med mat. Syran är åtminstone tacksamt hög.

Tappade tyvärr intresset, så skrev inte ner mer än såhär. Öppnades i fredags, och det finns fortfarande rätt mycket kvar i flaskan...

Stenhårda 79p!

Kul val, även om det inte föll mig på läppen!
 
Toppen