Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava maj 2021 - Gulfi, Reseca 2015 (7064101)

Hur bra var månadens pava (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • *Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

rnnbck

Medlem
Sist på bollen men här kommer i alla fall några rader om maj månads pava.
Doften tickar de flesta av boxarna för Etna men mörkare en de flesta andra jag provat. I munnen finns den där antydan till brända toner som man ofta finner i Etna rosso. Frukten är där men bara lite för mycket av allt. Rimliga 13,5% alkohol men en rätt tydlig alkoholhetta. Jag upplever att det är mera ett Gulfi vin än ett Nerello vin. Större likheter med andra Gulfi viner än andra nerello mascalese från Etna alltså. Jag saknar lättheten som i alla fall jag förknippar med nerello och som jag tycker finns i ex. Girolamo Russo eller Tornatore. Lite för högt prissatt. 86p
 
Reseca 2015, Etna Rosso från Gulfi
Den mörkare färgen är intrigerande. Etnas nerello mascalese är oftast ljusare och mindre täta i tonen – denna påminner mer om färgen på böhmiska granater.
Doften är även den något annorlunda, med tyngre bäraromer, lite varmare bär utan att vara syltiga, körsbär med inslag av hallon och ett uns av björnbär. Lite lätt blommiga toner kan skönjas. Väl integrerade ekfat som också återkommer med tanniner och en touch av vanilj.
Mer viskös än de flesta konkurrenter men med samma höga syra. Inte fyllig men ändå mer än medelfyllig, (relativt fyllig för att vara denna druva), mjuka sköna tanniner ger en behaglig men stor strävhet och struktur åt vinet.
En aning eldig, men det harmonierar med smaker och aromer i vinet och stör inte. Mineralerna drar åt det mer jordiga hållet.
I min smak ett gott vin som ligger i kanten av skalan på nerello mascalese-stil. Man kan ana att Gulfi som är duktiga på den lite tätare nero d’Avola’n, har tagit med sig kunskaper och preferenser från denna vinmakning.
Som sagt mycket bra!
Poängsättning är ju subjektiv, men denna får 16 p i min bok, vilket är relativt mycket.
 

buteljen

Medlem
Reseca 2015, Etna Rosso från Gulfi
Den mörkare färgen är intrigerande. Etnas nerello mascalese är oftast ljusare och mindre täta i tonen – denna påminner mer om färgen på böhmiska granater.
Doften är även den något annorlunda, med tyngre bäraromer, lite varmare bär utan att vara syltiga, körsbär med inslag av hallon och ett uns av björnbär. Lite lätt blommiga toner kan skönjas. Väl integrerade ekfat som också återkommer med tanniner och en touch av vanilj.
Mer viskös än de flesta konkurrenter men med samma höga syra. Inte fyllig men ändå mer än medelfyllig, (relativt fyllig för att vara denna druva), mjuka sköna tanniner ger en behaglig men stor strävhet och struktur åt vinet.
En aning eldig, men det harmonierar med smaker och aromer i vinet och stör inte. Mineralerna drar åt det mer jordiga hållet.
I min smak ett gott vin som ligger i kanten av skalan på nerello mascalese-stil. Man kan ana att Gulfi som är duktiga på den lite tätare nero d’Avola’n, har tagit med sig kunskaper och preferenser från denna vinmakning.
Som sagt mycket bra!
Poängsättning är ju subjektiv, men denna får 16 p i min bok, vilket är relativt mycket.
Vad motsvarar 16 p på den skalan vi använder här på FW för denna aktivitet? Är det 85-89 (Mycket bra) eller 90-94 (Exceptionellt)?
 
Toppen