Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava maj 2021 - Gulfi, Reseca 2015 (7064101)

Hur bra var månadens pava (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • *Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Började väldigt osexigt, lite mörkt och dov doft men efter ett par timmar I karaff så hände det grejer.
härlig Etna frukt och minerality med ganska kraftig potens. Hade druckit lite innan så tyvärr var inte noterna på topp denna gång./SPOILER]
IMG_20210513_082933_466.jpg
 

Boletus

Medlem
Direkt ur flaska är tanninerna spretiga och tankarna går till nebbiolo. Efter två timmar i karaff har dessa rundats av rejält och toner av choklad och mörka bär dyker upp (tänker Priorat ett tag), men det finns fortfarande spår av det första intrycket, körsbärskärnor och de rejäla men välintegrerade syrorna. Väldigt angenämt överlag och smaken ligger nära mina preferenser, men jag saknar lite djup och karaktär. Jag gillar't men inte så mycket mer än så. 88p.
 

Jos

Medlem
Hängde med på denna då jag dricker väldigt lite södra Italien nu.

Dracks över ett par dagar i både Pinot och Bdx glas. Höll otroligt bra i kylskåpet, även nästan en vecka efter öppnandet så fanns inga spår av oxidation eller trötthet. På näsan finns lite rosor, mandel, körsbär och både torkade och färska kryddor. Salvia och timjan. Till och med lite dragon men mest timjan.

I munnen medelfylligt och en struktur som påminner om Piemonte men tanninerna är inte i närheten. Känns lite mer söderut. Visst finns lingon och körsbär och klara italienska drag men även lite mörkare bär. Det finns en fin syra och elegans som gör att jag blint inte varit inne på Kampanien så vettefasen vad jag hade gissat på blint. Finns faktiskt aningens restsötma också kvar i vinet.

Jättegott vin där det inte finns något jag stör mig på. Fin kombo av elegans och power med sydlig charm. Sätter 90 poäng
 

MHilv

Medlem
Har tidigare bara druckit den enklare Nerojbleo på Nero D'avola från Gulfi så såg fram emot att testa något annat. Luftade vinet 1h innan och serverades väl kylt. Hade förväntat mig ett matvin men blev förvånad när jag utan problem klunkade i mig det utan mat. Gott och balanserat men hade önskat lite mer av allt till det priset, framförallt lite mer strävhet. 88p.
 

Attachments

  • 20210508_103206.jpg
    20210508_103206.jpg
    66,3 KB · Visningar: 93

mackan92

Medlem
Hängde med på denna då jag dricker väldigt lite södra Italien nu.

Hade jag fått detta blint så hade jag med all säkerhet hamnat i norra Italien och Piemonte och druvan Nebbiolo - och förmodligen i området Barbaresco. Älskar stilen, som Nebbiolo-lover så upplever jag att de syrliga mörka körsbären ihop med mörka hallon som sticker ut mest i smak. Eken är där men ger skjuts till övriga kompensationen.

Gott - men för priset vet jag inte om jag köper igen.

88p.
 
Vilken film är citatet från (det finns en siciliansk koppling)? Svaret hittar ni här cirka 20 sekunder in i klippet: "I like to drink wine more than I used to..."

Tre Etna-viner har vi provat senaste månaden. Bäst var utan tvekan ett vingårdsvin årgång 2010 från Tenuta delle Terre Nere. Dags för månadens vin som vi provade mot ännu en 2010a - Musmeci från Tenuta di Fessina. Ett mycket bra vin som dock åldrats litet i förtid - kändes som om det var 30 i stället för 11 år gammalt. Kanske något med lagringen - det hade legat i en jordkällare på landet. Alla gillade dock detta mycket.

Månadens vin hade en annan stil - litet mindre kompromisslös vinmakning kanske är ett sätt att uttrycka det. Litet fylligare (medel +) och fruktigare och inget av den hårt strukturerade asfaltton som jag ofta tycker stör i de mest strukturerade och lätta Etna-vinerna. Inte för att jag provat så många. Vi hade ganska mycket tid att lufta vinet som tillsammans med Musmeci dracks över två dagar, dels till rotisserigrillad kyckling med en ljummen potatissallad med dijonvinägrett, och dels med en högrevsragu med en knivsudd Buth Jolokia och en flaska verdicchio och några burkar san marzanotomater, serverad över tagliatelle och rikligt med grovriven parmesan och finhackad bladpersilja.

Inledningsvis kanske något björnbär men med mer luft så blev doften av Maraschino tydligare (litet sötsura körsbär i likör eller körsbärslikör om man så vill med en uns örtighet och litet mandelmassa). Mjuk och okomplicerad mittparti. Saknar kanske litet energi och komplexitet. Övergår i en tydlig apelsinskalssyrlighet med något bitter ton, vilket skapar en balans i vinet. Ett välgjort vin som håller sig mitt på vägen och är rimligt prissatt men som inte når de riktigt höga höjderna. 88-89 i min värld.
 
I doften vimlar det av röda bär. Här finns också en hel del örter och kryddor samt en tydlig samling mineraler av karaktären solvarma grusvägar, krossade flinta stenar och vedaska. Vi anar oss på slutet till några rosor.
I munnen är det både friskt, slankt och har en viss stramhet. De röda bären från doften återkommer i smaken: jordgubbar, tranbär, syrliga körsbär och hallon. Det finns också något mörkare bär typ björnbär som smugit sig in. Inslaget av örter och kryddor är tydligt liksom "etna-känslan" av mineraler. Lite ekfat noteras, men dessa är bra integrerade med frukten. Eftersmaken är medellång och här sällskapar frukten och örterna med lite toner av kaffe, violer och körsbärskärnor. Vinet har en bra och trevlig syra. Tanninerna finns där och småbiter på ett anständigt sätt.
Vi gillar det här vinet skarpt. Väldigt mycket Etna Rosso över det. Precis som vi vill ha det.
Betyg 4
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Fredagsvin till pastan.

Rätt mycket och trevlig doft. Oliv och köttspad. Lite jord/tobak initialt men förvinner. Fram kommer istället vanilj. Ingen fruktbomb med andra ord. Men vad smakar den egentligen, ja inte mycket alls förutom kanske lite vanilj. Tunt... balansen är det mest framträdande men ingen intensitet eller komplexitet alls.

Bra barvin för mig. Lättdrucket och kräver ingen eftertanke.

84 p

Vidhåller att italienska viner är bäst med franska druvor. En inställning som inte alltid uppskattats på italienska restauranger.:p
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 23254


Intressant doft med tallbarr, lakritsrot, mängder med jordiga toner och kanske lite tryffel. Tyvärr inte lika kul i munnen. Hög syra med låg intensitet och rätt snipig. Finns något tilltalande i smakpaletten men balansen saknas. Blir inte mer än 84p.
Ibland undrar man om man dricker samma vin.
Äntligen en smaknot som inte beskriver ett fruktigt vin.:)
Kul att läsa andras omdömen efter man lagt in sin egen!
Ja det är halva nöjet...
och när det gäller det här vinet så är det hela nöjet.:rolleyes:
 

Vera Wind

In vini veritas?
IMG_20210521_181554.jpg

Första smakprovet direkt efter att jag drog ut korken genererade reaktionen "Oj! Surt!"
Efter några timmar var vinet mer tillgängligt.
På näsan hittar jag torkade jordgubbar, och bigaråer. Något floralt, som dämpad syrén, schersmin, viol. Våta stenar, efter ett sommarregn. Spännande.
I munnen är syran nu mer balanserad, och vinet har rätt mycket kropp. Mörk frukt, som riktigt mörkröda körsbär, björnbär och mer diffust skogsbär. Trevlig tanninstruktur som lämnade en torr känsla i munnen.
Gott vin. Jag ger det ca 88 p.
Vinet var en riktigt bra match till Pasta Norma, måste jag säga! För övrigt underskattad rätt, jag borde laga det oftare.
 

Hampe

Medlem
Medelintensivt röd färg. Doft av nypon, körsbär, jord, mineral, tobak och choklad. Frisk syra, nästan snipig, balanserade tanniner. Medelfylligt. Ett vin i min smak. Får Piemonte-vibbar. Efter ett par timmar i karaff kommer en viss pepprighet. Dag två kommer mörkare frukt, lite vanilj och rök. 89 p. Intogs med föreslagen rätt, ruggig combo. Inte ätit tidigare. Stort plus.
 

LarsW

Medlem
Vill minnas att jag gillade andra Gulfi även om jag inte köpt fler än de som kom för några år sen i nåt små partier släpp.

Denna dracks över 2 dagar. Ingen direkt utveckling åt endera hållet.

I näsan är det syrliga körsbär, svarta oliver, likör och blomjord.
I munnen är körsbären inte syrliga längre. Finns också röda vinbär, de är inte heller syrliga. Lite rosmarin kanske. Väldigt lite syra överhuvudtaget och tanninerna är snälla. En hint av beska jag brukar förknippa med chianti men inte i närheten av vad en 2015 CC skulle haft. Eftersmaken är medellång.

På det stora ett snällt och lättdrucket vin men lämnar mig med en känsla av... "och nu då?"
Triggar inget hos mig.
Bra vin? Javisst!
Välgjort? Absolut!
Spännande? Nope.

Får stanna på 83p hos mig.
 
Last edited:
Trådskapare
O

Oscaro

Medlem
Gulfi Reseca 2015

Kraftfull doft av körsbär, ek, hallon, härliga gröna toner, lakrits, fikon och lite alkoholhetta
Stor smak av mörka bär, lite russin, körsbär, med en fin avslutande mineralitet. Det är stramt och stort, men finns ändå en elegans tycker jag även om vinet inte känns helt i balans
Balansen blev bättre dag 2 men en märklig aceton-doft hade också smugit sig fram.
Tror den här skulle må bra av att ligga till sig några år till!
89
 
Toppen