Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava – mars 2019 - JM Sélèque, Solessence Brut Rosé (72908)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 4 8,3%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 12 25,0%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 7 14,6%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 25 52,1%

  • Total voters
    48
  • Poll closed .

Vingubben

Medlem
Efter många funderingar, överväganden och telefonsamtal till diverse importörer föll valet till slut på en Champagne, en Rosé Champagne. Dels var det länge sedan vi hade en champagne, och vad jag kan se så har vi aldrig haft någon rosé tidigare. Blev serverad JM Seleque Solessence NV för något år sedan och gissade då på något betydligt dyrare (och äldre) i glaset. Har dock aldrig provat deras rosé så jag har ingen aning om hur detta skall sluta.

50% Chardonay, 40% PM och 10% PN. 70% på stål och 30% på ek. De flaskor som finns på lager idag har basårgång 2015, och degorgerades i april 2018, dvs 2 år på jästen. (Basårgång kunde inte bekräftas till 100% så häng mig inte om ni får något annat). Beställs på systembolaget och kostar 299 kr för en halvmagnum. Artikelnummer 72908.

JM Sleleque håller till i Pierry, strax söder om Epernay, och odlingarna är utspridda kring Epernay. Verkar ha en schysst filosofi både på fältet, där gårdarna plöjs med hästar, och i vineriet. Finns rätt mycket information på nätet för den som är intresserad.

Lycka till
 

Mattias Schyberg

Administratör
Efter många funderingar, överväganden och telefonsamtal till diverse importörer föll valet till slut på en Champagne, en Rosé Champagne. Dels var det länge sedan vi hade en champagne, och vad jag kan se så har vi aldrig haft någon rosé tidigare. Blev serverad JM Seleque Solessence NV för något år sedan och gissade då på något betydligt dyrare (och äldre) i glaset. Har dock aldrig provat deras rosé så jag har ingen aning om hur detta skall sluta.

50% Chardonay, 40% PM och 10% PN. 70% på stål och 30% på ek. De flaskor som finns på lager idag har basårgång 2015, och degorgerades i april 2018, dvs 2 år på jästen. (Basårgång kunde inte bekräftas till 100% så häng mig inte om ni får något annat). Beställs på systembolaget och kostar 299 kr för en halvmagnum. Artikelnummer 72908.

JM Sleleque håller till i Pierry, strax söder om Epernay, och odlingarna är utspridda kring Epernay. Verkar ha en schysst filosofi både på fältet, där gårdarna plöjs med hästar, och i vineriet. Finns rätt mycket information på nätet för den som är intresserad.

Lycka till
Spännande! Roséchampagne och ost inom en snar framtid med andra ord! :)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Efter många funderingar, överväganden och telefonsamtal till diverse importörer föll valet till slut på en Champagne, en Rosé Champagne. Dels var det länge sedan vi hade en champagne, och vad jag kan se så har vi aldrig haft någon rosé tidigare. Blev serverad JM Seleque Solessence NV för något år sedan och gissade då på något betydligt dyrare (och äldre) i glaset. Har dock aldrig provat deras rosé så jag har ingen aning om hur detta skall sluta.

50% Chardonay, 40% PM och 10% PN. 70% på stål och 30% på ek. De flaskor som finns på lager idag har basårgång 2015, och degorgerades i april 2018, dvs 2 år på jästen. (Basårgång kunde inte bekräftas till 100% så häng mig inte om ni får något annat). Beställs på systembolaget och kostar 299 kr för en halvmagnum. Artikelnummer 72908.

JM Sleleque håller till i Pierry, strax söder om Epernay, och odlingarna är utspridda kring Epernay. Verkar ha en schysst filosofi både på fältet, där gårdarna plöjs med hästar, och i vineriet. Finns rätt mycket information på nätet för den som är intresserad.

Lycka till
Äntligen!

Ge folket det de vill ha.:D

Beställt.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Det här låter intressant. Måste bli bättre på roséchampagne så det här är ett ypperligt tillfälle att börja!

Vad är det som gäller? Första gången jag är med i något sånt här på forumet. :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det här låter intressant. Måste bli bättre på roséchampagne så det här är ett ypperligt tillfälle att börja!

Vad är det som gäller? Första gången jag är med i något sånt här på forumet. :D
Drick och avge ditt omdöme här. Använd gärna spoilertaggen (utan mellanslag) [ spoiler ]blabla[ /spoiler ] på texten. Glöm inte att rösta också! Lycka till! :)
 
Lite brioche, äpplen, och nått friskt bär på näsan. frisk smak utan bröd, viss grapefrukt, behaglig syra. Oklart vad det egentligen smakar, inte så komplext, men gott, fräscht och lättdrucket. 86-89p stort spann, vet inte själv om det är jag tycker att tillgängligheten eller bristen på komplexitet som styr idag
IMG_20190310_202923.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Varför inte förgylla tisdagen med lite bubbel och överbliven parmesan?

753D4F01-F0F1-4298-B119-AA5D083909DE.jpeg


Kul med champagne som levererar trots en beskedlig prislapp! Känner mig dock lite som en ko på grönbete rörande vinstilen och saknar ett adekvat referensvin att stötta mig mot. Nåväl, det får gå ändå. :nagelbitare:

Fylligt, generöst och välbalanserat med bra fokus. Mängder av bubblor och mousse, men mjukt, avrundat och tillgängligt. Bra syra och hyfsad intensitet. Tycker det är fräscht och läckert, men komplexiteten kunde gärna fått ta för sig mer. Flaskan sinar oroande fort, vad det nu indikerar, men jag lär inte hinna med att följa vinets utveckling nämnvärt.

Inslag av blodgrape, smultron, fruktig smörkola, hibiskus, ostronskal och jästa äpplen. Härligt mingelvin av klass! Borde bli perfekt när våren kommer och de första solstrålarna når min blekfeta kropp. :) Köper nog någon flaska till – minst! (90p)
 

Dovberg

Medlem
Första gången jag är med på månadens vin. Har inte varit speciellt aktiv på forumet, men när jag såg att det skulle testas rose-champagne kunde jag bara inte motstå. Dracks för övrigt med mina päron och fru som delade många av mina intryck.

PnP. Dracks tillsammans med Proscuitto som var en bra kombo. Direkt i glaset var vinet öppet med en tydlig grapefruktton på näsan som sedan snabbt översköljdes av jordgubbar, mandelmassa, färska tranbär och rostade mandlar. Mycket fruktig och bärig karaktär.
Väl i munnen hade vinet en tydlig struktur, medelfylligt som jag ofta tycker att champagner med saignée-metoden har. Mycket färska jordgubbar och rostade mandlar. Helt klart ett fruktdrivet vin utan att bli sliskigt tack vare den låga dosagen. Det som stör mig är den överhängande bitterheten som sakta försvinner med lite tid och värme i glaset. Helt klart för ungt för att dricka, men mycket intressant potential. Överväger att köpa några flaskor och låta ligga i några år.
88 p (90)
 
Toppen