Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava – mars 2019 - JM Sélèque, Solessence Brut Rosé (72908)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 4 8,3%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 12 25,0%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 7 14,6%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 25 52,1%

  • Total voters
    48
  • Poll closed .

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Drog en chansning när jag skulle hämta ut mina Roland Champion och frågade om den kunde kolla de varor som dem inte har loggat in på Systembolaget än. Vips så hade dem fått in min J-M Sélèque Solessence Brut Rosé :D

IMG_20190315_171829_282.jpg
 
Trådskapare
Vingubben

Vingubben

Medlem
CA738E52-4562-483E-BCCE-55803208935B.jpeg


Skall nu ge mitt omdöme om ett vin som jag har valt, men aldrig tidigare provat. Kan man vara objektiv, eller har man en förhoppning, om att man valt något intressant och bra, som redan innan har satt ramarna för vilket betyg man skall ge? Ingen aning men gör ett försök. Tycker att vinet var svåranalyserat då det förändrades rejält med tid. Direkt ur flaskan och med relativt låg serveringstemperatur, ca 6˚C, var vinet knutet och rätt enkelspårigt. Ni som inte har provat ännu, ge det tid, gärna på karaff, och låt temperaturen stiga upp en bit över tvåsiffrigt.

Dofterna domineras av mandelmassa, citron, vetebulle (sarare än rostat bröd) och fräna örter som tex rosmarin. Mycket jordgubb i smaken, specielt i tidig fas, grapeskal, örter som mynta, enbär och rosmarin. Lång eftersmak som gick över till svarta vinbär och påtaglig söttma. Härlig syra som ropade efter något att tugga på. Trots de tydliga jordgubbarna var det ingen frukt- och saftbomb. Vinets främsta preferens var balansen.

Vinet är mycket bra redan idag, men kommer att utvecklas ytterligare av ett par år på rygg. 91p. Kommer definitivt köpa ett par flaskor till för källaren, samt prova mer från producenten om tillfälle ges.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Här är min enkla recension av Roséchampagnen.

Doften ger en lätt förnimmelse av gula äpplen, citrus, röda bär, jordgubb, smultron och vinbär.

Smaken är till en början lite lätt besk men öppnar sig sedan och bjuder in på ett samspel av gula äpplen, röda bär och smultron. Medellång eftersmak.

Det är en förhållandevis enkel rosé men det är i min värld väldigt prisvärd. Kommer definitivt att beställa hem ett par till flaskor för att se vad ett par års lagring kan göra med den. Gjorde även ett litet dofttest där jag luktade på anis och sedan på champagnen. Helt plötsligt så var det som om man hade en hallonlakrits-klubba i handen, magi!

1730.jpg


IMG_20190317_120737_551.jpg
 
Last edited by a moderator:

mnor

Medlem
Tog med mig flaskan till en middag, alltid kul att få lite mer feedback än bara min egen

Jordgubbar, tuttifrutti godis, inslag av rabarber och söt citrus. Första munnen får mig att tänka att detta är sött och inser dock ganska snabbt att det finns en hel del syra i vinet och dosagen inte allt bör vara allt för hög. Jag letar ofta efter mer syrlighet i rosé champagne och inser att det påverkar mitt omdöme negativt direkt. För detta är ett bra vin även om det absolut inte är ett WoW från min sida och därmed för det 88 poäng i min skala (ett mycket bra vin med speciella kvaliteter). Vad tyckte övriga i sällskapet. Min fru ratade det men det gör hon oftast med Rosé champagne, endast de riktiga rosé prestige cuvéerna som har kommit igenom hennes nålöga. Mina bekanta tyckte det var en mycket god och trevlig champagne och påpekade att det skulle nog skulle känts ännu godare om det varit så där 20 grader celsius varmare.
 

Mattias Schyberg

Administratör

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.

Johan_H

Medlem
Den tråden gillade jag, informativ och trevligt med tydlig statistik, men den var "lite svår att hitta". :) Kanske skulle den fästas högst upp i mappen "Vin".

Nej, inte en tråd utan en egen mapp ex mellan "Vin" och "Vinkällare och annat" Där alla trådar från månadens vin samlas. Jag tycker det är en lysande idé. Det är många gånger jag har letat efter trådar från gamla månadsviner och det tar ett tag att hitta dem.
Exakt så menar jag. :)
 

Pontus

Medlem
Nej, inte en tråd utan en egen mapp ex mellan "Vin" och "Vinkällare och annat" Där alla trådar från månadens vin samlas. Jag tycker det är en lysande idé. Det är många gånger jag har letat efter trådar från gamla månadsviner och det tar ett tag att hitta dem.
Jag brukar googla, funkar fint :) .
 

Ludvig O

Medlem
image1.jpeg


För mig ett väldigt välbalanserat vin som dracks ikväll i god väns lag med olika ostar, bröd, olja, tapenade m.m.
Doften var något intetsägande och stack inte ut mot smaken som gav toner av framförallt grapefrukt och viss syra. Låg sötma, medel syra och toner av bär. Tycker det levererar för sig självt utan tillbehör men bubblorna gör mig alltid osäker.
Jag ger vinet 90p pga dess runda och tydliga smak utan att sticka ut. Balanserat och enkelt att tycka om!
 
Dags att redovisa några tankar.
Det här är ett riktigt trevligt vin. Gott och charmigt. Friskheten finns där både i doft och smak. Bubblor en masse och en fin mousse.
I doften massor av blodgrape, röda bär, musselskal, någon liten örtighet, rostade nötter och röda äpplen.
I gommen är det grapefrukten som tillsammans med de röda bären (smultron, hallon, tranbär) helt dominerar intrycken. Efter en lång stund och med stigande temperatur dyker det upp lite krita, örter, gul/röda äpplen och någon tropisk frukt.
En mycket välbalanserad champagne som gjord för att vara entrédryck vid sommarens tillställningar. Trevligt prissatt och jag kommer fylla på förrådet.
Betyg 4
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Senare än vanligt, men nu blev det dax för månadens vin:
biutiful seleque rose.jpg

Inte allt för tufft motstånd den här gången:
Isaac Fernandez Biutiful Cava Brut Rosé: doft av mandarin, pomerans och smultron. I smaken finns jordgubb, mandarin, mjölkchoklad, örter och med tilltagande luft och värme, lite sardellsälta. Moget och tilltalande, passar bra till fet korv. Bubblorna är små och fina, men kanske inte så många? Syran kunde ha varit lite högre 84-85p.
NV J-M Seleque Champagne Brut Rosé Solessence: Initialt är det massor av jäst och lite blodapelsin. Med lite luft/värme vädras dock jästen ut och det blir betydligt trevligare. I doften finns det massor av blodapelsin, transparente blanche och något metall/mineral, typ rostig bil. Blodapelsinen återkommer i smaken tillsammans med grapefrukt, hallon och jordgubbar. Syran är hög, men bubblorna är alldeles för stora för att det ska vara elegant. Helhetsintrycket är dock ganska gott, kanske mest för att syran är så snygg. Förlorar inte på att bli lite varmare, syran är hög och sötman är låg och nyanserna kommer fram med högre temperatur. 88p.

 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Skönt fruktig doft av hallon och smultronpuré med en stänk citron i. En del brödighet och rostade toner. Något hetsig i gommen, mer åt grapefrukt, jordgubbar i slutet. En viss nötighet, ok längd, fyllig. En bra rosé som förtjänar en skön sommardag för att blomma ut helt. Vårkänslorna svallar så det blir 88 poäng med mersmak.
 

Jonas Sand

Medlem
Först av allt bör nämnas att jag Inte är en van rosédrickare, än mindre roséchampagne.

Doft: ickefärdigt bröd, jästtoner som ebbar ut med luft. Halvmogna jordgubbar och någon smågodis-ton som är svårdefinierad.

Smak: initialt en blandning av citrus och jordgubbar som ev ger en liten mindfuck till tranbär. Pigg citronsmakande syra. Grapefrukt kommer mot mitten/slutet och håller sig i eftersmaken. Det ger en liten besk ton som kanske ger en torrare upplevelse än doften gav försmak om.

Munkänslan än bra. Lite ettriga bubblor kanske men vinös och fyllig känsla i min bok.

Jag landar på 88 poäng. Kanske att det växer med några pinnar om det får runda av hörnen liggandes på rygg något extra år.

Jag funderar på om det i dagsläget hade mått bra om det var en lite högre dosagé (trodde aldrig jag skulle skriva det...)?

Vinet vinner på högre temp och ur vitvinsglas kontra champagneglas vid dagens test.

Fan vad svårt det här är. Det är dock väldigt bra övning för att sätta ord på sina upplevelser.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
..jag testar roséchampagne :). Kan det vara bättre? Jo, att jag kunde testa utomhus i solen....Flaskan testades över två dagar och det var skillnad.
Dag 1: Kall direkt ur kylen. Kraftig mousse, hög syra, mineral och GRAPE! Beskt som attan! Känner inte mycket annat? Efter några timmar och med högre temp kommer det fram röda bär och omogna röda äpplen. Saknar tyngd! 85-86p
Dag 2: Även direkt från kylen så är det mkt bättre än igår! Den har fått lite kropp! Aningen brödighet och en massa röda bär, vinbär och jordgubbar. Jäkligt trevligt faktiskt så jag ångrar att jag bara sparade 1/3. 88-89 idag så det får bli slutbetyg. Kommer köpa mer till terassminglet i sommar! Jäkligt p***v**t :rolleyes:
 
Toppen