Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava – mars 2019 - JM Sélèque, Solessence Brut Rosé (72908)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 4 8,3%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 12 25,0%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 7 14,6%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 25 52,1%

  • Total voters
    48
  • Poll closed .

Skaggs

Medlem
Dracks mot en betydligt tuffare och dyrare flaska men var en trevlig start på BYOB:en. Bland noterna hittar: smultron, jordiga jordgubbar, päron- och hallonsoda, röda krusbär, blodgrape och lösgodispåse. Ung syra och så klart ung i stilen.
Ett trevligt vin som jag gärna dricker igen. 84-85p.
 
Trådskapare
Vingubben

Vingubben

Medlem
Senare än vanligt, men nu blev det dax för månadens vin:
Visa bifogad bild 16236
Inte allt för tufft motstånd den här gången:
Isaac Fernandez Biutiful Cava Brut Rosé: doft av mandarin, pomerans och smultron. I smaken finns jordgubb, mandarin, mjölkchoklad, örter och med tilltagande luft och värme, lite sardellsälta. Moget och tilltalande, passar bra till fet korv. Bubblorna är små och fina, men kanske inte så många? Syran kunde ha varit lite högre 84-85p.
Drack Biutiful Brut Nature för ett par månader sedan. Hade inte chans att ta noter men blev mycket imponerad.
 

Daniel A

Administratör
En liten not var det här.
Doftar lätta röda bär, hallonsoda, lakrits, bersåvältare, senare även päronsoda, smultron och gröna jordgubbar (läs: omogna). Tämligen insmickrande, men lite väl stark läskkaraktär.

Upplever faktiskt smaken som lite spritig, tunn, men mindre läskig än i doften. Mycket röda bär även här, smultron och lite lakrits. Vagt jästigt. Mycket lättdrucket, och absolut något som känns publikfriande på ett helt OK sätt. 85p.

Led ju helt klart av att stå bredvid Ulysse Collin, men sådant är livet ibland. Kul val av vin, och jag blir nyfiken på producenten!
 

MartinE

Medlem
En trevlig och mycket läskande rosé! Möjligen förmedlar den mer vårkänslor än komplexitet – men det är ju inget fel på vårkänslor! Till en början något laktiska toner och ganska mycket jäst, därefter tydligt bärig. Inslag av hallon (men kanske närmare hallongodis än naturliga sådana), smultron och blodapelsin. Smaken är frisk, torr, något bärig och relativt lätt. Hallonsoda i kombination med röda vinbär, smultron och blodapelsin. Helt klart ett välgjort vin som jag kan tänka mig att köpa. Även om den är charmig nu bör den vinna en del på ett par års lagring. Ca 81 p.
 

kimnyblom

Medlem
Blev ett glas av månadens vin ikväll:
Bärigt i doften med jordgubbar, grapefrukt, hallon. Även lite lätt blommigt.
I munnen en fin syra och angenäm beska mot slutet, mer grapefrukt men också lite ”havs associationer”. Skaplig längd och koncentration.

Tycker det är en trevlig roséchampsgne och dricker det gärna igen. För mig landar det i övre träffen av 85-89p
 

Essle

Medlem
Massor av bubblor och fart till en början i ett ganska tunt flöjtglas vilket gjorde att man nästan ryggade tillbaka när man satte ner näsan, tycker det vinner en hel del på att få lugna ner sig ett tag men når aldrig några riktiga höjder. Enkelt, gott och lite sött för mg. Massor med jordgubbe både i doft och smak hos mig. 84p
 

Elvis

Medlem
Har varit bortrest i tio dagar men kom hem i torsdags och bestämde mig för att korka upp månadens vin igår kväll. J-M Seleque var en ny bekantskap för mig.
Initiala doften är bra, en typisk rosédoft där tankarna går till smultron, jordgubbar och något smågodis (tuttifrutti?). I munnen är den överraskande blyg och det finns en störande beska i eftersmaken. Eftersmaken är kort.

Tio minuter senare, med lite luft och värme, är det ett helt annat vin. Den där störande beskan är helt borta, istället känner jag god grapefrukt, och plötsligt har vinet fått längd. Intressant att ett vin kan ändra karaktär så snabbt.

Min fru smakade också men ville sedan ha rödvin istället.

Jag kommer inte att köpa fler men tycker att det är ett bra vin i prisklassen och ger 87 poäng.
 

Ekdahl

Medlem
Månadens pava kördes som aperitif inför roséskumpakväll (se skumpatråden) med @Christer J , @LeChat , @LarsW.
IMG_0353.jpg

Pavan matchades med blind referens som jag tog med - Roederer Estate Rosé MV, alltså från Roederers vingård i Kalifornien. Chardonnay och Pinot Noir med reservvin som legat på ekfat. Mycket intressant vin och enkelt att ta som Champagne, kex, nougat och fin komplexitet och inte alls så bärigt simpelt som en del roséskumpor känns. Tyckte också vinet växte under kvällen och när jag provade det igen efter bl.a. Selosse rose så skämdes det inte för sig. 87-88 p. Ett av de bättre rosébubbel utanför Champagne jag provat (Men Brundlmayer rosébubbel är bättre)

Första doften gav ett ganska positivt intryck, men tyvärr gick det bara utför efter det. Mycket bärig, godisfeeling, trist beska och ganska ungt, inte alls min preferens för roseskumpa. Påminde en hel del av ett vanligt rosévin i stilen. När jag långt senare på kvällen provade det igen efter vår roséskumpaprovning så tyckte jag nästan det kändes som hallonsaft. 82 p, och ärligt en av de mer ointressanta Champagner jag minns att jag har provat
 

Skrutt

Medlem
Kylde ner vinet en bit under 8 grader och öppnade någon kvart innan middagen. Jag gillar den initiala smockan mot gommen när ett mousserande vin är kraftigt kylt och rikt på bubblor. Under de två kommande timmarna njöt jag och sambon av den fräscha blodgrapen och den hemtrevliga aromen av bakpulver och kanelbullsdeg. Med lite god vilja kunde jag även känna nougat, men det var blodgrapen och den helt ok syran som gjorde det till ett "mycket välgjort vin" trots den annars lite svaga frukten. Jag funderade på att sätta 90 poäng men observerade skalan och "exceptionellt" är ett lite för stort ord i sammanhanget. Så 89 får det bli. Kanske är det en något hög score beroende på min begränsade champagne-erfarenhet, men jag njöt i fulla drag.

Drack inget annat under kvällen, vilket säkerligen skulle ha dragit ner intrycket. Maten, räkwok med en måttlig mängd chili, blev en parentes i sammanhanget eftersom det var för starkt för detta vinets frukt, så jag betraktade det inte som en måltidsdryck över huvud taget.
 
Last edited:

lukastollig

Pudelfantast
Drack det här för ett par veckor sedan men på grund av resor och sjukdom inte kommit mig för att skriva här. Även nu i tidsbrist så ni får nöja mer med en rak kopia från cellartracker:

A bit shy on the nose with just hints of red berries, candy and light minerals. Also some yeast. Well balanced, and no off notes at all, just low-key. On the palate good mousse and acidity. Again elegant and a bit hushed. Medium length. Not a bad champagne and good QPR at 299 SEK. Would drink and perhaps buy again but will not stock up. 87 pts.
 

Trydebull

Medlem
Jag är något sen med mina noter men här kommer de!:

Vi var fyra personer som delade broderligt på en pava Seleque, gentilt hemsläpad till mig av @Skaggs
Det ska sägas direkt att den fick tufft sällskap i sitt referensvin 2014 Ulysse Collin Champagne Rosé de Saignée Les Maillons men anteckningarna har skrivits hyfsat noggrant och den fick ca fyra timmar timmar på sig att lämna ifrån sig sina bästa intrycyk!
Mina noter ser ut så här:

Ljust, ljust rosa i tonen

Doften ger smultron och röda krusbär - lite friska torra äpplen - men också torra hårda päron.

Smaken ger smultron, ljusröda - lätt omogna jordgubbar, en jästig ton och också en lätt plastig smak

Lätt och "obesvärande" i stilen. Också lite torr, endimentionell och tråkig i stilen. Jag tycker tyvärr inte att det här når upp till strax under 85 i poäng och lägger mig nog hellre på på 83 än högre. Kan säkert upplevas som lättdrucket och det är inte något direkt fel med den, men det är inte någonting som jag köper fler av. Otvivelaktigt ett kul val dock!

De flesta lär väl ha fått samma tappning, men för sakens skull: Deg juli 18 och 2016 som basår.
 
Bättre sent än aldrig.
Nu i helgen var det rätt väder för att njuta av Rosén på altanen med grannarna.

fca8125d-6262-401e-a00f-612df734441c

Vädret och det spontana gjorde att det blev ett fantastiskt läge att njuta av månaden vin.
Sällskapet och vädret gjorde att det blev någon mer poäng än vad det förtjäna.
Doften var väldigt mild, dofterna från våren runt om tog över lite och doften av blommor samt lite bär.

Smaken fanns en tydlig smak av grapefrukt och jordgubbar, första glaset erbjud på lite för mycket beska men försvann väldigt fort.

Jag skulle ge det 88 poäng, kanske ska köpa ett par flaskor.:)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Drack vinet med @Sörplarn i vårsolen!

Primärt frukt och bär. Tänker i första hand på jordgubbar. Citrus i form av blodapelsin och blodgrape med en besvärande bitterhet och skalbeska som aldrig släpper. Ingen komplexitet heller. Ser ingen framtid för det här vinet och det finns så mycket roligare.

Sörplarn fick det blint och vinet gick att dricka i solen men när vi drack det mot referensvinet Giraud FdC Rosé märktes klasskillnaden.

Knappt drickbart. Lustigt nog hade jag druckit detta vinet innan på sörpla hos Sörplarn och då i samma flight som just FdC.o_O

Den gången skrev jag tvål och blä, icke champagne. Oblint är det lite bättte... tvålen identifierar jag nu med en svag parfymton.

79 p
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Även jag hann med att prova månadens vin;
Mycket initual frukt, röda bär och röd grapefrukt. Tyvärr är det en beska i viner som blir extra tydlig i eftersmaken som jag inte tycker hör hemma där. En drickbar skumpa men inget jag skulle köpa igen. 86p kanske. Det finns så mycket annat som är bättre runt trehunkan.
 
så var det dags för mars månads vin. dracks på födelsedag till aperitif och till ugnsbakad lax med spröda grönsaker och en vitvinssås. Dracks jämte en Vve Fourny BdB brut 1er cru.

Sélèque är 45 % chardonnay, 40 % Meunier, 15 % pinot noir, varav 5 % är rödvin. 60% är från 2016 års skörd och resten en reservvinsbas. Sélèque degorgerad i juli 2018 och Fourny degorgerades i februari 2019 (sic!). Early days för båda kan man sammanfatta med.

Sélèque har en sötaktig sommarbärsnäsa med smultron, hallon och röda vinbär direkt från busken. Betydligt sötare än Fourny menar samtliga runt bordet. Men i munnen är det mer av ramlösa och energisk mousse med en torr och stram finish. Jag tänker att detta skulle behöva två års garderobslagring för att hitta balansen, men det är fräscht redan nu. Ger det 86 poäng men inget jag längtar efter att söka upp igen. Rätt jämnt skägg med Vve Fourny även om denna hade mer bärighet på näsan (inte helt oväntat) och kanske drar ifrån med en poäng eller så.
 

Jesper L

Medlem
Sent omsider men men...

Vet inte hur man gör spoiler-funktionen (blottar min novis på detta forum) så här kommer en kort summering.

Flaskan konsumerades tillsammans med ostron.
Jag tyckte att det var ett gott vin (kan ha att göra med att den konsumerades en fredag...). Lättdrucket och bärigt som uppskattades av sällskapet. Tyvärr är den slut hos bolaget men får hoppas att den kommer in igen så man får testa med andra tillbehör.
Vinet är friskt men behöver nog några år innan den når sin topp. Helt klart värd 300 pix.

upload_2019-5-29_17-25-19.jpeg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sent omsider men men...

Vet inte hur man gör spoiler-funktionen (blottar min novis på detta forum) så här kommer en kort summering.

Flaskan konsumerades tillsammans med ostron.
Jag tyckte att det var ett gott vin (kan ha att göra med att den konsumerades en fredag...). Lättdrucket och bärigt som uppskattades av sällskapet. Tyvärr är den slut hos bolaget men får hoppas att den kommer in igen så man får testa med andra tillbehör.
Vinet är friskt men behöver nog några år innan den når sin topp. Helt klart värd 300 pix.

Visa bifogad bild 17078
Enklaste sättet att spoilertagga är att markera den aktuella texten och därefter välja ”spoiler” under ikonen till höger om ”filmikonen” i editorn eller helt enkelt koda manuellt enligt följande (utan mellanslag):

[ spoiler ]TEXT[ /spoiler ]

Resultat:
TEXT
 
Toppen