Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava mars 2023 - Family Becker Pinot Noir 2019

Hur bra var månadens vin?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 7 31,8%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 6 27,3%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 2 9,1%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 7 31,8%

  • Total voters
    22

Lennart

Medlem
3AD4E0A8-B0D9-4C0C-BE63-09C675A3E681.jpeg
Family Becker Pinot Noir 2019

Finns för 159 kr på tillfälliga sortimentet 3/3 i stor allokering.


Låt noterna hagla :)
 
Trådskapare
L

Lennart

Medlem
Eftersom jag startade tråden får jag väl även lämna första recensionen.

Serverades vid temperatur 14 grader efter en timme på karaff.

Doft av hallon, jordgubbar, röda körsbär, choklad, kaffe, lakrits, en antydan till något animaliskt.

Samma aromer i munnen men även lite lingon och vanilj. Torrt, hög syra, ganska låga tanniner, ganska lätt kropp, medium alkohol. Ok längd.

Ett gott och prisvärt vin av bra kvalitet. Kommer absolut gå att stoppa undan ett par år om man har lust med det, men tror inte det finns tillräckligt med intensitet i doft eller smak för någon längre lagring.

Slutsats: ett bra vardagsvin för konsumtion i hyfsad närtid.
 

Ozric

Medlem
Detta är från två olika flaskor.
Doft: Lite gummi, tistel, sandelträ.

Smak: Mjuk entré, lite aromatisk, lätt syra, flyktiga lätta tanniner, torr överlag.

Jag minns förra årgången som mycket fruktigare och trevligare. den här känns väldigt torr och otillgänglig. Knappt någon frukt alls i smak eller doft, och det var därför jag öppnade en till flaska bara för att kolla att det inte var något fel på den första, men andra var likadan.
87p
 

Kaptenen

Medlem
Frukten var inte speciellt framträdande. Lite jordgubbssmak. Däremot fanns det en påtaglig syra. Möjligen 82 poäng.
 

Sebran

Medlem
Inledningsvis lite spretig men lugnar ner sig något efter 1-2 timmars luft. Doft och smak av hallon, lakrits, rök och varsamma fat. Något kryddig också, kanske från viss användning av stjälkar och klasar? Inte den mest koncentrerade pinot noir, men mycket trevlig smakprofil

Kan säkert växa något med 1-2 år på rygg. Helt klart prisvärd i mitt tycke.
 

JonasBo

Medlem
Inledningsvis lite spretig men lugnar ner sig något efter 1-2 timmars luft. Doft och smak av hallon, lakrits, rök och varsamma fat. Något kryddig också, kanske från viss användning av stjälkar och klasar? Inte den mest koncentrerade pinot noir, men mycket trevlig smakprofil

Kan säkert växa något med 1-2 år på rygg. Helt klart prisvärd i mitt tycke.
För en tidigare utgåva (2015) var det absolut så att vinet växte efter ett 1,5 års lagring. Minns att jag upplevde stor skillnad på balansen; att frukten växte, där den var rätt tam och syran upplevdes för hög.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Dubbelbecker:
becker.jpg

2013 Friedrich Becker Kammerberg: doft av läder, svarta vinbär, blodapelsin, syren, lakrits och liljekonvalj. I smaken finns hallon, svart te, jordgubb, svarta vinbär, läder, mörk choklad och syren. Sval, koncentrerad frukt, rätt så bitiga tanniner, en del alkohol och lugna fat. Bra vin, men jag hade kanske hoppats på att det skulle ha utvecklats ännu bättre. 90p
2019 Friedrich Becker Becker Family Pinot Noir:
I doften finns hallon, lingonris, läder och blodapelsin. I smaken hittar vi också massor av hallon tillsammans med smultron, läder och lakrits. Syran är mycket hög, frukten pigg, tanninerna hyfsat beskedliga och faten ligger på plats. Inte lika kraftfullt som Kammerberg, men piggare med fräschare frukt. Jag ger samma betyg som till Kammerberg, vilket är kul om man betänker prisskillnaden. 90p
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Sorry missade det, har bristande forumskunskaper tydligen… Om någon moderator kan klistra in en omröstning vore det toppen :)
Starta en ny tråd, börja med att lägga till omröstning, sedan kommer @Crist(al)ian 77 eller någon annan moderator att flytta innehållet i den här tråden dit. Det var så jag fick göra när jag gjorde samma misstag ;)
 
Trådskapare
L

Lennart

Medlem
Ny tråd med omröstning tillagd. Någon vänlig moderator kommer flytta den gamla tråden hit. Om ni vill skriva noter innan tråden flyttats så gör det i gamla tråden, så blir det mindre rörigt. Hoppas allt blev rätt nu :)
 
Trådskapare
L

Lennart

Medlem
Jag använder själv WSET-skalan och där skulle jag sätta betyget Good men ganska stark sådant, dvs med dragning upp mot Very Good. Har inte kalibrerat in vad det innebär för poäng för den skala som används här.
 

buteljen

Medlem
Jag använder själv WSET-skalan och där skulle jag sätta betyget Good men ganska stark sådant, dvs med dragning upp mot Very Good. Har inte kalibrerat in vad det innebär för poäng för den skala som används här.
Jag översätter WSET ungefär så här:

Outstanding 90-100
Very Good 85-89
Good 80-84
 

matage

Medlem
Druckit denna över tre dagar men det är något med det här vinet som inte resonerar med mig...
Lingon och lingonris med några vilsna hallon och gammal läderrem. Nånstans i bakkant får jag en flyktig not av lakritsal/klassiska läkerol.
Dock hittar jag inte tillräckligt med frukt för att ha något som balanserar upp syran så i min gom blir det mest surt, med tunn kropp och lite kärnbeskt avslut.

Högst sannolikt en smaksak men den landar i en stil av PN jag har väldigt svårt för... på samma sätt som jag kämpar med 99% av all Cinsault utan att i övrgt dra några likhetstecken.
Överväger om kvarvarande flaskor åker tillbaka eller läggs att vila nåt år
 
Toppen