Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava november 2020 - Toro Albalá Don PX 1990 (nr 76180)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 5 19,2%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 2 7,7%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 2 7,7%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 17 65,4%

  • Total voters
    26
  • Poll closed .

Johan L

Medlem
När vinterrusket börjar smyga sig på (nåja, var ju 17-18 grader häromdagen) är det hög tid för sötsaker. Dessutom ville jag ta något som är någorlunda snabbt och lätt att få tag på eftersom månaden redan har börjat. Därför blir månadens pava en Pedro Ximenez i form av Don PX 1990 från Toro Albalá. 199 kr för en halvflaska och finns i ordinarie sortiment på Systembolaget. Och när jag säger sött, menar jag verkligen sött. 404 gram socker per liter enligt Systembolaget, vilket motsvarar 42 sockerbitar per flaska (för de som fortfarande tycker att sockerbitar är en vettig jämförelseenhet). Det är också det sötaste vinet på Systembolaget, åtminstone bland de viner som får sin sockerhalt mätt. Tycker man att det är i sötaste laget kan man blunda för Systembolagets mätning och kika på Decanter som anger modesta 387 g/l.

Tyvärr lite ont om flaskor i webblagret men det finns gott om flaskor på hyllor runt om i landet. Ni som har nära till butik med flaskor på hyllan kan gärna köpa där och därigenom vara solidariska mot forumiterna som inte har något i närheten och måste beställa någon av de få flaskorna i webblagret. Förhoppningsvis fylls också webblagret på snart.

PX görs på druvan Pedro Ximenez som plockas övermogen och sen får torka i solen, jäses till ca 5 % och spritas sen upp med druvsprit. Upp till 22 % är tillåtet, Toro Albalá har lagt Don PX på 17 % och har även blandat i lite amontillado. Vinet har sedan legat i tre decennier på butts (500 liter) av amerikansk ek.

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/don-px-7618002/
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
toro albala 1990.jpg

Toro Albalá Don PX 1990: doft av fikon, dadlar, mörk choklad, agavesirap och russin. I smaken hittar vi dadlar, typ sticky toffee pudding, färska fikon, vanilj, marmelad, rapsolja, smör, halm och valrhonachoklad. Fet och oljig, söt, men inte alls så söt som förväntat, tjock, men elegant. Svårt att poängsätta, i och med att det är en så egen stil. Det är dock ett väldigt bra vin och hamnar helt klart i intervallet 90-94p
 
Last edited:

The Wall

Medlem
1986 Don PX från Toro Albalá

Jaha, eftersom sovjetbolaget inte verkar ha någon riktig ordning på sitt lagersaldo fick det bli 1986 istället för 1990. I butiken i Häggvik hade man, den i det här fallet tvivelaktiga, förmånen att välja mellan årgångarna 1986 och 1988 så då tänkte jag ”lite äldre, lite dammigare, lite snyggare”, ungefär som jag ödmjukt skulle beskriva mig själv.

Första kvällen; ner i Riedel Vinum Port; färgen och konsistensen påminner snarare om något som brukar sippra ut från motortrakten från Bertone-coupén; mörk med bärnsten när det något trögflytande vinet väl har runnit ner i glaset. Tydlig, om än något knuten, doft av fikon, romrussin, lite kaffe (Franskrost) kombinerat med farinsocker. I munnen förstärks intrycket av Mobil 1; det är trögflytande, dock inte en tillstymmelse till motorolja utan istället kommer romrussinen tillbaka. Det är ett väldigt trevligt vin med bra smak och som gör sig finfint till vaniljglass. Vi har druckit det tidigare och varje gång slås man av ”det här borde vi ju dricka betydligt oftare”.

Andra kvällen; ner i Riedel Veritas Zinfandel/CC; gårdagens intryck kvarstår men glasets form tycker jag gör att vinet öppnar upp sig betydligt mer utan att aromerna försvinner iväg på egna irrfärder. Det känns faktiskt som att glaset utgör ett vettigt alternativ till portvinsglasen. Jag råkade vara lite ofokuserad på kvällen och missade utförligare noter, men noterade intrycket ovan.

1988_november.jpg
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Hade höga förväntningar på det här då vinstilen är helt ny för mig. Lite naivt tänkte jag mig en flytande form av Crema catalana. Det var det inte. Möjligen en flytande form av sockret på en Crème brûlée som tyvärr bränts för mycket. Doftar lite sherry men smaken är en blandning av torkade fikon, sockerrörsmelass och vått hö. Inte jättesöt och spriten slår igenom lite. Det här var inte min grej. Ljusår från Sauternes och TBA (jag vet - inte samma sak). Då jag inte har några referenser har jag svårt att bedöma detta objektivt så det blir synnerligen subjektivt.
IMG_4135.jpg
 
Trådskapare
J

Johan L

Medlem
DSC_9639.JPG

Jag tycker verkligen om den här typen av vin och som vanligt när man dricker det undrar man varför det ändå är så sällan man ger sig i kast med det. Tjock munkänsla och kraftfull, komplex smak med toner av honung, massor av russin, rosor och en mjukt värmande smak. På egen hand blir det nästan lite väl sött, men alkoholen stör inte alls. Vis av erfarenhet vet jag att det finns mycket gott att kombinera det här med som gör att sötman framstår i bättre dager. Kan vara så enkla saker som en god choklad eller lite glass. Också en bra vän till en cigarr. Det ligger nästan närmare till hands att jämföra det med en riktigt bra mjöd än andra söta viner.
 

Mats

Gone todash....
Doft av sherrindränkta pepparkakor och russin.
Segt och lite kladdigt i munnen, udda textur. Lite glöggig med sötma, russin, plommon, salmiak och sherry, och samtidigt lite som en besk hostmedicin. God i små mängder men blir snabbt för söt och alkoholstickig. Ca 87 p.
 

john b

Medlem
Sent ute här. Drack i början av november och hyfsade flaskan två veckor senare för att se om det hänt något.

Ingen egentlig skillnad mellan de två provningarna.

Vid upphällning i glaset är den mycket mörk och trögflytande, påminner om att hälla upp vällagrad mörk dyr stout. Man kan tänka sig att angel's share stor efter 30 år på fat.

Doften är stark, mycket russin, typ inkokta, vanilj, ganska julig med sötma och exotiska kryddor. Kanske färgat omdöme av att det är advent nu iofs...
Smaken är SÖÖÖÖÖT, men ändå behaglig. Om man gillar socker som jag. Ingen syra att prata om, men en komplex sötma med mer russin, choklad, vanilj och något örtigt. Det är väldigt mycket smak för pengarna. Men sötman tar lite överhanden, bäst är vinet under första lilla glaset, sedan liksom tapestreras gommen och man blir bedövad. Det är dock väldigt trevligt i allmänhet och nöjd med att jag har en till. Utan att tveka slår jag till med en ren chansning på 90 poäng.
 

LarsW

Medlem
Nä, jag har missat den delen. Finns det någon som är sugen så kan väl första bästa ta över?
Då föreslår jag att alla som köpt av Pesquera Millenium Gran Reserva 2009 ploppar en flaska de kommande veckorna!
För dem som inte skaffat en ännu, finns på 78 bolag så borde vara en god chans att hitta en flaska innan nästa år.:)

Har redan smakat och kan avslöja så mycket att den passar nog bra till diverse mustiga vintergrytor och stekar.
 
Trådskapare
J

Johan L

Medlem
Då föreslår jag att alla som köpt av Pesquera Millenium Gran Reserva 2009 ploppar en flaska de kommande veckorna!
För dem som inte skaffat en ännu, finns på 78 bolag så borde vara en god chans att hitta en flaska innan nästa år.:)

Har redan smakat och kan avslöja så mycket att den passar nog bra till diverse mustiga vintergrytor och stekar.

Tänkte tanken att du skulle ta över pinnen och föreslå just detta vin, men ville ju inte lägga orden i munnen på dig :)
 

The Wall

Medlem
Det
Då föreslår jag att alla som köpt av Pesquera Millenium Gran Reserva 2009 ploppar en flaska de kommande veckorna!
För dem som inte skaffat en ännu, finns på 78 bolag så borde vara en god chans att hitta en flaska innan nästa år.:)

Har redan smakat och kan avslöja så mycket att den passar nog bra till diverse mustiga vintergrytor och stekar.
Väderleksprognosen för norra Storstockholm säger 4 plusgrader och regn imorgon kväll, som gjort för att grilla entrecôte. Enda orosmomentet är att hitta vinet, lagersaldot ”1” i närmaste butik är sällan förtroendeingivande.
 

LarsW

Medlem
...i dubbel bemärkelse! ;)
Sent ute jag vet.
Men jäklar vad mycket bättre detta blir med tålamod.
Och då menar jag tålamod.
Min flaska öppnade jag strax före midsommar. I början var det bråkigt som få och det var brända russin, alkoholsötma och mörk sirap all over the place!

Men nu...
Mörkt som använd motorolja och ungefär samma konsistens.
I näsan är det korinter, russin honung och viol. Anis, extra supermörk choklad och nejlika.
I munnen är det tjockt och simmigt. Söt som få men inte så det gör ont (längre... var värre 4-5 månader sen). Allt man hittar i doften kommer tillbaka med en faktor 3 i smaken plus något mineraliskt... eller metalliskt som att slicka på koppar.
Har inte smakat något annat vin likt detta. Njutes i små, små klunkar. Brukar hälla upp 3 cl åt gången och det räcker långt.
91p
Hur kul som helst och sannolikt odödligt.
 
Toppen