Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava november 2020 - Toro Albalá Don PX 1990 (nr 76180)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 5 19,2%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 2 7,7%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 2 7,7%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 17 65,4%

  • Total voters
    26
  • Poll closed .

Vingubben

Medlem
7237E2A6-8E73-4913-8AA3-6D46222B291B.jpeg

Oj, är det redan december?
Någon lätt syntetisk doft, gummihanske eller kanske disktrasa, följs av bränd knäck och hallon. I munnen sötlakrits, vanilj, hallon, kaffe, fikon, dadlar och ordentligt med sälta. Påminner lite om de svarta, rosa och vita kuberna i Bassets bridgeblandning. Mycket vin för pengarna men saknar komplexiteten som en riktigt bra PX kan ha. 86p
 
Månadens vin - sherry? Självklart är jag med. PX - som jag bara provat ett par gånger men inte riktigt kommit underfund med? Gör inget. Hur börjar vi? Ok 10 november, öppnar den nyss inhandlade flaskan. Häller upp en fingerborg. Luktar. OMG! Vilken madeleinekaka! Jag är helt plötsligt tillbaka till förortsnattklubben Papa Pe i Nacka, jag är 19 år gammal och någon lassar fram en bricka med lakrits-shots. Fruktansvärt. Både kvällen på Papa Pe och smaken. Funderar på betyg strax under 50.

Näeh. Detta med PX är inte för mig helt klart. För sött, för kladdigt, för mycket allt. Väntar några veckor. Provar igen. Den värsta svaveldoften är bortblåst. Det smakar fortfarande lakrits, vilket jag inte gillar i min sherry. Men det är inte riktigt lika illa. Kanske närmare 70 än 60 poäng?

Väntar litet till. Prövar tre söndagar i rad. Tänker att jag ska kyla. Lufta. Prova i rumstemperatur. Ha något tilltugg som funkar (fikon, nötter etc etc). Bättre? Näeh. Men mer känslan av att detta är korrekt men inte för mig. Dvs typ 72 poäng.

Så igår öppnade vi igen och tog ett litet glas. Det är ju samma dryck med den galet svarta, tjocka, sötaktigt jolmiga dryck som smakar som om någon har lagt ett par torkade fikon och några salta fiskar i litet rävgift och väntat 30 år. Inget för mig helt klart. Men nu efter 7 veckor tycker jag att jag skulle kunna - teoretiskt - förstå de som gillar detta. 77 poäng och räcker så. Tror inte jag kommer att köpa en PX någonsin mer i mitt liv, så detta är ju litet historiskt.
 

LarsW

Medlem
Månadens vin - sherry? Självklart är jag med. PX - som jag bara provat ett par gånger men inte riktigt kommit underfund med? Gör inget. Hur börjar vi? Ok 10 november, öppnar den nyss inhandlade flaskan. Häller upp en fingerborg. Luktar. OMG! Vilken madeleinekaka! Jag är helt plötsligt tillbaka till förortsnattklubben Papa Pe i Nacka, jag är 19 år gammal och någon lassar fram en bricka med lakrits-shots. Fruktansvärt. Både kvällen på Papa Pe och smaken. Funderar på betyg strax under 50.

Näeh. Detta med PX är inte för mig helt klart. För sött, för kladdigt, för mycket allt. Väntar några veckor. Provar igen. Den värsta svaveldoften är bortblåst. Det smakar fortfarande lakrits, vilket jag inte gillar i min sherry. Men det är inte riktigt lika illa. Kanske närmare 70 än 60 poäng?

Väntar litet till. Prövar tre söndagar i rad. Tänker att jag ska kyla. Lufta. Prova i rumstemperatur. Ha något tilltugg som funkar (fikon, nötter etc etc). Bättre? Näeh. Men mer känslan av att detta är korrekt men inte för mig. Dvs typ 72 poäng.

Så igår öppnade vi igen och tog ett litet glas. Det är ju samma dryck med den galet svarta, tjocka, sötaktigt jolmiga dryck som smakar som om någon har lagt ett par torkade fikon och några salta fiskar i litet rävgift och väntat 30 år. Inget för mig helt klart. Men nu efter 7 veckor tycker jag att jag skulle kunna - teoretiskt - förstå de som gillar detta. 77 poäng och räcker så. Tror inte jag kommer att köpa en PX någonsin mer i mitt liv, så detta är ju litet historiskt.
:D:D:D
För tidigt att ge upp!
Tar 5-6 månader efter öppning innan den vaknar på allvar!:cigarr:
 

LarsW

Medlem
Sitter nu med sista slatten av flaskan.
8 månader efter att korken drogs.

Klart mjukare än runt julen.
Det är mycket russin, fikon och brända/rostade toner.
Men det man märker tydligast i smaken nu är en otroligt len och läcker smak av mjölkchoklad som lindar in hela rasket, sen mot slutet så tas eftersmaken över av lite torkad apelsin.

Jättegott.

Köpte en flaska till som jag genast öppnade och hällde över hälften på den tomma flaskan så jag har nu 2 halvfulla flaskor i kylen.
Målet är att någon slatt ska räcka minst ett år den här gången.
 
Toppen