Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - april 2015 - Biblia Chora Areti 2009

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Mats

Gone todash....
Eftersom ni bara väljer en massa viner som inte går att hitta i USA så har jag bestämt mig för att flytta till Europa. Barcelona närmare bestämt. Flyttlasset går i maj.
Beklagar sorgen att du måste lämna LA men då får du byta The Wine House mot Vila Viniteca. Inte samma utbud men i mitt tycke den klart bästa vinaffären i Barcelona. Har kanske inte Grekiska viner men mycket annat.
 

Niklas J

Medlem
Ser verkligen fram emot att läsa era omdömen om Biblia Chora. Grekland är orättvist försummat i Sverige och i och med att landet är mestadels berg, så är storproduktion ett relativt okänt begrepp. Det här är boutiquevineriernas land men som alltid så kommer otroligt sällan de bästa hit. Jag gillar Biblia Chora. Någon nämnde deras vita tidigare i tråden och jag kan bara hålla med om att det är ett skönt vin. Provade det så sent som häromveckan (2013) och det fortsätter imponera. Assyrtiko och sauvignon blanc är en riktigt fin kombo.

För er som vill prova/läsa mer om greker, jag har en längre artikel om det "nya" vinlandet Grekland i nästa LG. Men redan nu; beställ 2010 Alexandra's från Manousakis....
 

Mattias Schyberg

Administratör
Greken har anlänt och imorgon blir det åka av. Perfekt att dricka i samband med att vi anländer på Hotel Rival imorgon. :)

image.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Så, nu är det dags, dessutom först ut som det brukade vara förr när jag var alert och inte gammal och trött...

image.jpg


2009 Biblia Chora Agiorgitiko Areti Red: Får mycket italienska vibbar av detta vin, lite som en blandning av Sangiovese och Nebbiolo. Körsbär, violer, kakao och malt samt en del ceder, peppar och tjära. Slankt och alert i munnen med bra tanninstruktur och fin syra. Mycket torrt och läskande med en angenäm blyertston i eftersmaken.

Gillar det ganska mycket, men nöjer mig med att placera det strax under den magiska 90-gränsen. Kul med en högpresterande grek, men hade nog hoppats på lite mer unikitet. 89p

 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Drog ur korken igår och fick fram följande tillsammans med frugan. Den tredje del som finns kvar kommer provas ikväll, får se om det blir ett förändra resultat.
Upphällt på glas, fick stå drygt en timme innan första klunken. Första sniffen skickar både oss båda till södra Frankrike, Rhône. Frun som får det blint nämner Syrah. En hel del söt, varm röda frukter på näsan med en viss peppighet och lakrits. Bra början i gomen men tappar snabbt. Syra finns, ganska stabbigt och grovt. När det första smaken lagt sig trycker alkoholen sig igenom och förtar något av avslutet. Gott och småtrevligt utan några större överraskningar. 86/87p.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Testade månadens vin med Mas Janeil 2013 från Lurton som referens. Detta visade sig vara en dålig idé eftersom vinerna var alltför olika för att överhuvudtaget kunna jämföras.

2009 Biblia Chora Areti: Dekanterade, men hällde seddan upp på glas direkt. Mörk rött och till att börja med så är det rätt slutet.
Doft: Spännande, fyllig, drag av solig tallskog, mer örter än kryddor.
Smak: Till att börja med en stor besvikelse, särskilt med tanke på doften: mest tanniner och varken frukt eller syra. Efter ett tag i glaset så börjar dock smaken vakna: cederträ och plommon, choklad, syran börjar också att växa. Har en del drag av Merlot.
Sammanfattningsvis är det ett rätt gott vin, smakade inte alls som vi hade förväntat oss, slankt och elegant för att vara en grek - 85p



areti.jpg
 

Beo

Medlem
IMG_9362.jpg

Förbereder söndagslunch. Grillad lammrygg (marineras just nu) färskpotatis, sparris och en sås på ramslök. Å så vinet
2009 Biblia Chora Areti (82194)
Doft av körsbär - Smak medelfyllig bär - Mjuka tanniner och halvlång slut.
Gott och kommer säkert att passa till lammet.
 
Last edited:
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Så, då ska vi se vad jag har ställt till med :rolleyes:

Öppnar upp med en stor, varm och inbjudande doft av både mörk och röd frukt, mörka körsbär och skogshallon, kanske lite solmogna jordgubbar. Efter en stund i glaset avtar frukten och en lite fadd och dämpad doft tar plats, ungefär som när ett vin har sparats en vecka i kylen. Nu dominerar istället läder och tobak och en del fat. Efter ytterligare lite tid så är det kryddor i förgrunden, lagerblad och oregano tillsammans med lite nypon. Gillar doften skarpt!
I munnen så lever det inte riktigt upp till de förväntningar som doften har byggt upp. Torr, ganska slank, klen frukt med hög syra och ganska mesiga tanniner. Klingar av ganska fort dessutom. Funkade bra med Moussaka men kanske inget man sitter och njuter av resten av kvällen, möjligen att sniffa på då o_O
Kan inte ge mer än 85p (frugan 84) men hade det bara varit doften vi betygsätter så hade det lätt blivit 88 :D
Köpte två flaskor, tror vi att den andra blir bättre med lite tid...?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Testade månadens vin med Mas Janeil 2013 från Lurton som referens. Detta visade sig vara en dålig idé eftersom vinerna var alltför olika för att överhuvudtaget kunna jämföras.

2009 Biblia Chora Areti: Dekanterade, men hällde seddan upp på glas direkt. Mörk rött och till att börja med så är det rätt slutet.
Doft: Spännande, fyllig, drag av solig tallskog, mer örter än kryddor.
Smak: Till att börja med en stor besvikelse, särskilt med tanke på doften: mest tanniner och varken frukt eller syra. Efter ett tag i glaset så börjar dock smaken vakna: cederträ och plommon, choklad, syran börjar också att växa. Har en del drag av Merlot.
Sammanfattningsvis är det ett rätt gott vin, smakade inte alls som vi hade förväntat oss, slankt och elegant för att vara en grek - 85p



Visa bifogad bild 3735
Gillar verkligen att se din PET-flaska Nikka Whiskey. Min spontana tanke är att den ger mer än vinerna, iaf i detta heat.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 3757
Förbereder söndagslunch. Grillad lammrygg (marineras just nu) färskpotatis, sparris och en sås på ramslök. Å så vinet
2009 Biblia Chora Areti (82194)
Doft av körsbär - Smak medelfyllig bär - Mjuka tanniner och halvlång slut.
Gott och kommer säkert att passa till lammet.
...och Parkerpoängen då?
 
Toppen