Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - april 2015 - Biblia Chora Areti 2009

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Silex

Medlem
Kul med ett grekiskt vin. Öppnade flaskan i lördags och tog ett glas. Tänkte sedan göra en mer seriös analys dagen efter men var du utslagen av feber, och det mesta smakade igenting, så nu skriver jag ur minnet vad jag tyckte i fredags...
Doften är präglas av ganska varm röd frukt med körsbär och hallon. Jag tycker också det finns lite mörk bitter choklad och en örtighet med dragning åt mynta. Hyfsat slankt och välbalanserat i munnen med lite torra tanniner och bra syra. Den varma tonen i doften går inte igen i smaken utan här känns det mindre solmoget (=positivt). Ok komplexitet och längd, men kanske inget som får mig att utropa FYND!!! Landar på 88 på min skala.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Så, då ska vi se vad jag har ställt till med :rolleyes:

Öppnar upp med en stor, varm och inbjudande doft av både mörk och röd frukt, mörka körsbär och skogshallon, kanske lite solmogna jordgubbar. Efter en stund i glaset avtar frukten och en lite fadd och dämpad doft tar plats, ungefär som när ett vin har sparats en vecka i kylen. Nu dominerar istället läder och tobak och en del fat. Efter ytterligare lite tid så är det kryddor i förgrunden, lagerblad och oregano tillsammans med lite nypon. Gillar doften skarpt!
I munnen så lever det inte riktigt upp till de förväntningar som doften har byggt upp. Torr, ganska slank, klen frukt med hög syra och ganska mesiga tanniner. Klingar av ganska fort dessutom. Funkade bra med Moussaka men kanske inget man sitter och njuter av resten av kvällen, möjligen att sniffa på då o_O
Kan inte ge mer än 85p (frugan 84) men hade det bara varit doften vi betygsätter så hade det lätt blivit 88 :D
Köpte två flaskor, tror vi att den andra blir bättre med lite tid...?
Kul att se att någon annan har uppfattat vinet på exakt samma sätt som vi gjorde - känner igen allt, även om jag kanske uttryckte mig lite annorlunda.
 

ChristianB

DipWSET
Provade vinet nu i afton, med ledig dag imorgon och ett starkt behov av något rött i glaset! Jag har inte heller tittat på några omdömen så efter att jag klickat "Svara" så blir det till att jämföra åsikterna!

Appearance: Clear, medium intensity purple colour. Slow, thin legs forming, no deposits.

Nose
: Clean, medium (-) intensity aromas of chocolate truffle, raisin, floral notes (lilac?), dark berries, thyme and oak. Wine is youthful.

Palate: Wine is dry, with medium acidity, dry medium (-) tannins, medium alcohol, medium (-) body. Medium intensity flavours of chocolate, raisin, dark berries, lilac, oak and sandy stone. Finish is short.

Conclusion: Wine of good quality, high-priced. Can drink now, but has potential for further ageing. A couple of years in the cellar might round things out, but I don’t know about those dry tannins... Might not improve with too many years.

Missade att lägga till min poäng: 84p
.
 
Last edited:

Skaggs

Medlem
@golfkompis hade slagit upp i karaff en timme innan och doften var närvarande i huset, mycket doft. I doften hittade jag mörka körsbär, lite hallon, mjölkchoklad och en chark och peppar-blandning a la Rhone. En mycket trevlig doft som inte riktigt följdes upp i smaken. I smaken hittar jag både röda och mörka bär, choklad, lagerblad och fat. Tanninerna kändes väldigt torra, eller som någon uttryckte det: smuliga tanniner, så avslutet gick inte helt hem hos mig. Kul val och ett vin jag gärna dricker igen.

84p
 

Mats Petri

Österlen
Trevlig idé det här med "Dela en..."! Min första gång men skall försöka hänga på. Bra input för alla oss som är sugna på att prova nya saker!
Karaff i en timme, därefter en rejäl skvätt i glaset. Mörkt vinrött och nästan opakt.
Grymt härlig blåfruktig, köttig, aningen söt doft. Solmogna björnbär, torkade nypon och en liten lätt parfymton som jag hade svårt att fånga.
I munnen eldig, varmodlad karaktär, tydliga men ej jobbiga tanniner och en aptitretande medelhög syra. Hittar också i smaken en lite märklig artificiell parfymton som ger Wunderbaum-associationer.
Lovar mer i doften än vad som levereras i munnen. Eftersmaken känns lite Hubba-bubba-syntetisk.
Sammanfattningsvis ett trevligt vin med många kvaliteer som jag absolut kan tänka mig att köpa igen. Möjligen lite högt prissatt.
83 p = ett bra, välgjort vin.
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Det här var också tänkt som min introduktion till "Dela en...", men så blir det icke. :(

Blargh. Tredje solklart korkskadade vinet jag stöter på. En otrevlig bekantskap.
Tråkigt! Stark ogilla. Kom igen nästa gång.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Ett svårt vin att sätta smakerna på. Får hålla mig kort. Skarp syra. Medium alkohol. Medelfylligt i munnen. Medium+ tanniner. Hittar inte några tydliga smaker eller dofter. Kul att ha testat månadens vin! Passade bättre till maten än på egen hand. 87p

Till vinet så lagade vi vitlökslammracks med harry kuvert, svamp och potatisklyftor.

Allt som allt så blev det en trevlig middag!
image.jpg
image.jpg
 

mnor

Medlem
Doft: Mörk frukt, körsbär, salmiak
Smak: Körsbär, viol, lakrits och kryddor (dock svårt att sätta fingret på vilka kryddor)

Det första som slår mig är att det finns en hel del syra och att det inte balanseras upp av tanninerna. Doften är helt klart mer lovande än själva smaken. Jag saknar koncentration i smakerna. Ett ok vin men inte mer. Tog och jämförde vinet med 2007 Rust En Vrede 1694 som jag hade en slatt kvar av. Så här i efterhand var det nog ingen juste jämförelse, då både smaker, koncentration och balansen var överlägsen i Sydafrikanen. Slutbetyg 83. Om man skall se till det positiva så är detta det bästa vinet från Grekland som jag druckit.
 

Göran

Medlem
Så har månadens vin även öppnats hemma hos mig.

Stor doft som för mig började med björnbär för att efter en tid blivit betydligt "rödare" Även lite fattoner av läder och tobak.
I munnen var vinet betydligt slankare än förväntat med en ganska sträv avslutning, inget pubvin men helt ok till en köttbit.
Brukar inte dela ut poäng men skulle kanske hamnat på 83 här. Men då delar jag INTE ut några extrapoäng för att det är från Grekland, vilket var en del av behållningen med det här.
 

Mats

Gone todash....
Drack det här för ett par veckor sedan och här kommer ett omdöme baserat på ett luddigt minne och några ganska summariska anteckningar.
Jag hade mycket låga förväntningar men jag har aldrig druckit några röda grekiska så det berodde nog framförallt på fördomar mot grekiska viner men även för att jag aldrig blivit imponerad av deras vita assyrtiko-viner. Åsså var det ju det där med Retsina förstås…….

Började bra med en estetiskt vacker etikett med ett motiv som får en att tänka på en cyklop från den grekiska mytologin som bär på två avhuggna huvuden! Dekanterade och drack vinet under 6 timmar utan mat, började bli bättre efter 2 timmar och var som bäst de 2 sista. I doften fanns kaffe, rök, kakao, cassis, bulldeg och amaretto/björnklister. Mycket av det här kom igen i smaken som cassis, björnklister och lite rök och kakao men även grillat, svamp och bokna äpplen. Fin syra och helt underbara torra tanniner. Inte så komplext men mycket gott! Drack flaskan själv och önskade jag hade mer när den var slut, inga problem att dricka vinet utan mat. Tror det var de där härliga torra tanninerna som fick en att vilja ta sipp efter sipp ungefär som humlebeskan i en öl kan göra. Tror nästan jag kommer beställa någon till trots rådande inköpsbegränsningar. Poängen hamnar i strax under 90.

Så ännu en fördom man får äta upp och ännu ett vinområde man måste försöka utforska lite djupare!
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Äsch, varför vänta till söndag :)
Jag har kollat igenom ALLA tidigare viner för att hitta de som har deltagit väl men ännu inte har fått välja vin. En solklar vinnare hittar man då och det blir därför mitt självklara val:
Maj månads vin ska väljas av @Innertällmo Bryggeri som faktiskt bara har @Mattias S framför sig i maratontabellen (delad andraplats med mig själv)
 

gece

Man vänjer sig.
Men än är inte månaden slut!
Mörkt röd, dragning åt blålila. När jag häller upp i dekanteringskaraffen känner jag ganska mycket choklad och mörk frukt, men när jag slår upp första glaset en dryg timme senare är det mesta av chokladen borta. I munnen hittar vi åter mörk frukt, samt en hel del violer, och kanske lite antydan till choklad. Ganska eldigt, så jag slänger in karaffen med resterande vin i kylen i en halvtimme, vilket gör vinet gott. Bra tanniner men syran är lite svag för mitt tycke och lite för varmfruktigt. Ett bra vin, men inte riktigt min kopp med te. 86p
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Äsch, varför vänta till söndag :)
Jag har kollat igenom ALLA tidigare viner för att hitta de som har deltagit väl men ännu inte har fått välja vin. En solklar vinnare hittar man då och det blir därför mitt självklara val:
Maj månads vin ska väljas av @Innertällmo Bryggeri som faktiskt bara har @Mattias S framför sig i maratontabellen (delad andraplats med mig själv)
Tack för förtroendet - det ska bli kul :)
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Toppen