Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - april 2017 - Castell d'Encus Acusp

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

jrick

Medlem
När jag fick äran av @danryd att välja månadens vin för april ville jag välja något som jag inte trodde att så många har provat, samtidigt som det skulle vara något som jag tror att jag själv skulle gilla. Det var också viktigt för mig att det skulle finnas en story bakom producenten eller vinet att förtälja i den här trådstarten, något som fånga intresset hos er andra forumiter. Jag tror att jag kan ha hittat ett bra sådant vin, och det dök upp ganska onoterat av oss flesta tror jag i små partier-släppet den 3 mars:

Nr 99796 Castell d'Encus Acusp 2014. Costers del Segre, Spanien.

bodega-castell-10.jpg


Castell d'Encus är Raul Bobets sidoprojekt, i vanliga fall återfinns han i det mer kända Ferrer Bobet, Priorat, vanligt återkommande på bolaget och säkert något som många har druckit viner från. Raul upptäckte egendomen i ett sökande efter mark som kunde producera bra vin även med stigande temperaturer på grund av den globala uppvärmningen. Vingårdarna som tillhör egendomen är belägna på 850 till 1000 meters höjd, vad jag förstår tillräckligt för att vara de högst belägna i Spanien. Området Costers del Segre ligger i katalonien. Pga närheten till bergskedjan pyrenéerna är området karakterisat av stora variationer (extrema) i temperatur mellan natt och dag, nederbörden är mycket liten och pga av höjd och klimat är jorden mycket fattig på organisk materia.

Egendomen har sina rötter i 1100-talet, då jäskar uthuggna direkt i stenen skapades och de har än idag användning i vinproduktionen.

stone-vat_castell_encus.jpg


Vineriet är också uppsatt så att ingen pumpning behöver göras, allt sköts för hand i kombination med gravitation, dvs vinet rinner dit det ska, inte pumpas.

Acusp är ett vin gjort på 100% pinot noir. Vinrankorna besprutas inte utöver vad som är tillåtet enligt organiskt jordburk (vad nu det betyder!). Manuell skörd, druvorna bärs i relativt små kar (10 kg) till vineriet för att behållas intakta. Delvis fermenterat i stenkaren på bilden ovan. Ingen filtrering eller stabilisering. Lagrat på fransk ek varav cirka 50% nytt (lite olika uppgift om detta, har sett både 50 och 60%).

Hoppas ni ska tycka att det är värt att prova det här tillsammans med mig! Vinet kostar 299 kr och det fanns sist jag kollade på några butiker och över 80 stycken i webbsaldot så det bör nog räcka till alla som inte vilar på hanen allt för länge.

Jag ber en moderator @Larseman eller @Mattias S med hjälp att göra den här tråden sticky och att lägga till röstningsfunktionen...
 

Daniel A

Administratör
En riktigt bra och intressant producent, och dessutom ett av vinerna jag inte lyckats smaka. Ska försöka vara med. Mycket bra val!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Sneglade på denna då jag har ett par flaskor av deras 100% Syrah Thalarn som verkar mycket intressant. Jag är borta större delen av månaden men skall försöka vara med.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tänk att jag verkar bli först ut!

image.jpeg


Superslankt. Närmare rosé än rödvin på något vis. Röda bär (både hallon, tranbär och jordgubb), en aningen bränd ton som påminner om avgaser, samt våt sten, en gnutta fat och stearin under ytan. Hög syra och hyfsad intensitet. Bra längd, men det är mest lite grapefruktsbeska som hänger kvar till finalen.

Inte tokigt alls, men jag saknar lite bett, kropp och tanninstruktur även om syran stramar upp helheten dugligt. Kan även tycka att bitterheten stör en del.

Ett kvalitetsvin, men av en stil jag har lite svårt för. Med ett någorlunda objektivt förhållningssätt borde det hamna någonstans mellan 85-88p. Det får bli fega (87p), men jag nöjer mig med "Bra, ett välgjort vin" i omröstningen.

Kul vinval!
 

ChristianB

DipWSET
Vinrankorna besprutas inte utöver vad som är tillåtet enligt organiskt jordburk (vad nu det betyder!)
Antagligen de klassiska bitarna som är tillåtna utöver naturlig gödsel, osv; Bordeax-mixture som jag inte minns svenska namnet på, men typ kopparsulfat och släckt kalk (slaked lime), tillsammans med den vanliga svaveldioxiden i vingård, vinmakning och eventuellt i vinet.

Tror @Daniel B skulle fixa en pava så att vi kan pröva i helgen! :D
 

Elvis

Medlem
Jag ville dricka Pol Roger 2008, frun ville dricka rödvin. Vem tror ni bestämmer över vinval hemma hos oss?
Färgen är svagt röd och genomskinlig. Kan knappt påminna mig om att jag druckit ett så här genomskinligt rödvin förut. Den är blyg på näsan men det jag känner påminner om nya världen-Pinot. Lite syltigt på något sätt. I munnen är det dock inte syltigt utan subtil och svagt. Röda bär, mineraler i stil med stendamm, lite sälta åt lakritshållet. Bra längd.

Det här är inte ett vin i min smak. Det är för tunt. Jag kan dock sträcka mig till att det är välgjort och sätter 82 poäng.
 

Jos

Medlem
Blev ett referensvin i form av Le Grappin Savigny les Beaune 2014 för samma kostnad. Le Grappin är lite tight först men öppnar upp med sval, typisk röd frukt på näsan. Lite parfymmix som på en parfymavdelning men angenämt istället. Efter ett tag kommer en lite grönare ton på näsan korsat med lite rökighet. Och mandelmassa. Röda bär, hög syra och lite tanniner i munnen faktiskt. Gott men blir sannolikt bättre med lite lagring.


Är helt nollställd inför detta vin, har inte läst nånting alls och har aldrig hört talas om det innan. Skumläste första inlägget om vinet också :D

Första sniffen så känner man typisk pinot från varmare klimat. Vanligtvis kommer den här doften med en klart kännbar ek i form av vaniljkola på näsan som jag vanligtvis brukar vara lite överkänslig mot men här finns inget som stör på det sättet. Men som sagt klart "varmare" doft än Grappin. Elegant, fint parfymerat på näsan och efter ett par glas vin kommer jag på mig själv att sitta och sniffa länge vilket är ett bra betyg. Lite godiskörsbär fast på ett bra sätt, lite av farmors dofttvål och nån metall som jag inte kan sätta fingret på.

I munnen slankt och elegant med hög syra. I början störde jag mig på en liten beska men det blev bättre efterhand. När man dricker det bredvid Grappin är det charmigare och generösare utan att gå överstyr så det blir lite tufft för fransosen. Jag gillar det här skarpt, -88 poäng.
 

Jos

Medlem
Ser nu att rösterna verkar inte stämma och jag måste klickat på "Vill se omröstningen" för jag kan inte sätta poäng. Går det att fixa?
 
Toppen